Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Nyt se sitten konkretisoitui heti ja vaikutukset seiskaan unohtuivat saman tien tuosta uutisesta:

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005329687.html?ref=rss

Linjastouudistus on jo näköjään unohdettu kun uutisessa mainitaan vain linjat 2,3,4 ja 10. Todellisuudessahan ainoa linja johon tilanne ei vaikuta on kasi. Nyt jopa ykkönen joutuu poikkeusreitille. Eikös tuossa risteyksessä ole aiemminkin tullut langat alas?
 
Lisäksi ajelin osan matkaa linjalla 2/3/7, Eirasta Pasilan kautta Kurviin. Olen vahvasti sitä mieltä, että nyt on luotu täydellisen typerä himmeli vailla mitään järkeä. Liian pitkä linja, jolla on useita paikkoja ruuhkautua: muun muassa Eirassa turisteista ja Länsisatamassa laivamatkustajista. Ei siis ihme, että Pasilaan on sitten pakko laittaa pitkä tasaus. Tuota on käytännössä mahdoton ajaa tasaisilla vuoroväleillä, joten palvelu tulee varmasti huonontumaan.

Lieventävänä asianhaarana kuitenkin on, että kyseessä on ainakin periaatteessa väliaikainen ratkaisu, sillä superlinja purkautuu, kun Ilmalan rata valmistuu. Saamapuolella tässä järjestelyssä on, että linjastoa ei tarvitse taas rakentaa uusiksi siinä vaiheessa, kun Ilmalan haara otetaan käyttöön. Eli suurelle yleisölle järjestely on helpompi, kun linjanumeroita ei tarvitse opetella uusiksi. Lähtökohtana kuitenkin kait sopii olla, että linjastoa ei tarvitse olla suuressa mitassa muuttamassa seuraavaan kolmeenkymmeneen vuoteen. En nyt pysty muistamaan, milloin Ilmalan radan pitäisi olla valmis, mutta jos se olisi käytössä muutaman vuoden sisään, nykyjärjestely on täysin ymmärrettävä.
 
Linjastouudistus on jo näköjään unohdettu kun uutisessa mainitaan vain linjat 2,3,4 ja 10. Todellisuudessahan ainoa linja johon tilanne ei vaikuta on kasi. Nyt jopa ykkönen joutuu poikkeusreitille. Eikös tuossa risteyksessä ole aiemminkin tullut langat alas?

On tullut. Olin silloin ihan aitiopaikalla näkemässä tilanteen, kun istuin juuri risteyksessä olleessa linjan 6 vaunussa. (joka sekin oli tuosta listasta unohtunut). Itse asiassa nyt on luotu ihan kohtuullisen huikea sumppu, jossa kun sattuu ja tapahtuu, niin kaikki on sekaisin. Ja jos kasi vaihtaa edelleen kutosen kanssa numeroita Arabiassa, niin vaikuttaahan se sitten siihenkin.
 
En nyt pysty muistamaan, milloin Ilmalan radan pitäisi olla valmis...
Viiden vuoden päästä. Tämä arvio on toki esitetty ensimmäisen kerran jo ennen ysin valmistumista. Ja sikäli kun helsinkiläisistä perinteistä pidetään kiinni, arvio saattaa olla yhä voimassa, kun uutta linjastosuunnitelmaa aletaan tehdä.
 
Onko jossain tietoa, onko tuo Telakkakadun ratatyö todella alkamassa pikapuoliin?

On ja ei ole (alkamassa). Siellä on tarkoitus aloittaa työt ensi vuonna, mutta rataa ei päästä tekemään vielä pitkään aikaan. On käynyt ilmi, että vesi- ja viemäritöihin menee kokonainen vuosi/kausi. Tämänhetkinen arvio liikenteen alkamisesta on syksy 2020.

Ilmalasta ei ole sen kummempaa tuoretta tietoa olemassa. Oma arvioni on, ettei Radiokadulle välttämättä koskaan tehdä ratikkaa. Pohjois-Pasilan linja kilpailee niin pahasti sen kanssa.
 

Voisiko liittyä messujen lisävuoroihin, jos niitä taas ajatetaan talvella?

Ja jos kasi vaihtaa edelleen kutosen kanssa numeroita Arabiassa, niin vaikuttaahan se sitten siihenkin.

Kutosen, kasin ja ysin arkiliikenne on lähes kokonaan eriytetty toisistaan varhaisaamua ja loppuiltaa lukuun ottamatta. Näin ollen kasi sai ajella varsin rauhassa keskustan virtahäiriön aikana, sillä tuohon aikaan kasit eivät vaihda linjatunnusta päättäreillä.
 
HS puolestaan ihmettelee, mitä käyttöä Kampin designpysäkeille saadaan: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005335039.html Samaa ihmettelee myös IL: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708222200340114_u0.shtml

Vaikka kahden linjan muodostama tuplavuoroväli onkin hieno asia (ainakin paperilla), tässä kohtaa olisi minusta tärkeämpää huolehtia monipuolisista yhteyksistä eli siitä, että raitiovaunulla pääsee Kampista myös Töölön kautta Pasilaan eli palautettaisiin linja 2 Kampin reitille.

Aiemmin Kamppiin oli 2:lla 10 min vuoroväli ja Arkadiankadulla ei ollut raitioliikennettä ollenkaan. Nyt Arkadiankadulla on 5 min vuoroväli eikä Kamppiin ole liikennettä 2:lla ollenkaan. Minusta olisi hyvä kompromissi, että sekä Arkadiankatu että Kamppi saisivat 10 min vuorovälein kulkevan ratikan.

Töölössä oli tapana valittaa, ettei ratikalla enää pääse Stockalle, kun kakkonen siirtyi Kamppiin. Nyt kuulemma valittavat, ettei ratikalla enää pääse asemalle.
 
HS puolestaan ihmettelee, mitä käyttöä Kampin designpysäkeille saadaan: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005335039.html Samaa ihmettelee myös IL: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708222200340114_u0.shtml

Vaikka kahden linjan muodostama tuplavuoroväli onkin hieno asia (ainakin paperilla), tässä kohtaa olisi minusta tärkeämpää huolehtia monipuolisista yhteyksistä eli siitä, että raitiovaunulla pääsee Kampista myös Töölön kautta Pasilaan eli palautettaisiin linja 2 Kampin reitille.

Aiemmin Kamppiin oli 2:lla 10 min vuoroväli ja Arkadiankadulla ei ollut raitioliikennettä ollenkaan. Nyt Arkadiankadulla on 5 min vuoroväli eikä Kamppiin ole liikennettä 2:lla ollenkaan. Minusta olisi hyvä kompromissi, että sekä Arkadiankatu että Kamppi saisivat 10 min vuorovälein kulkevan ratikan.

Töölössä oli tapana valittaa, ettei ratikalla enää pääse Stockalle, kun kakkonen siirtyi Kamppiin. Nyt kuulemma valittavat, ettei ratikalla enää pääse asemalle.

Itse näen suuremman arvon sillä, että keskustasta Töölöön päin ratikat lähtevät samalta pysäkiltä. Tuntuu myös oudolta ajatukselta kierrättää kaikki Töölöstä Steissille / Aleksille menijät Kampin kautta vain jotta tarjotaan ratikkayhteys Töölöstä Kamppiin, kun sellainenhan on jo Kampista Kaivokadulle.

Onko lähes valokierron välein kulkeva bussiyhteys niin riittämätön, että se kaipaisi rinnalleen ratikan sillä hinnalla että kaikki pidemmälle menevät joutuvat kiertämään "turhaan" Kampin kautta?
 
Se Arkadiankadun radan viiden minuutin vuoroväli oli vain hätäisesti keksitty selitys. Jos kakkonen kulkisi Kampin kautta, ja kääntyisi Simonkadulta Mannerheimintielle, sillä ei pääsisi enää ydinkeskustaan (Lasipalatsi tai Rautatieasema). Jos se taas ajaisi Kampista Rautatieaseman ja Mikonkadun kautta, Mikonkadun ja Kaivokadun kapasiteetti olisi riittämätön. Lisäksi Kampin ongelma vähenee sen merkityksen romahtaessa, kun Länsimetro avautuu. Enää ei tarvitse mennä Kamppiin mennäkseen Espooseen.
 
Lisäksi Kampin ongelma vähenee sen merkityksen romahtaessa, kun Länsimetro avautuu. Enää ei tarvitse mennä Kamppiin mennäkseen Espooseen.

Kampin merkitys säilyy kyllä tärkeänä. Töölön suunnasta tulijoille Kamppi on edelleen järkevin vaihtoasema metroon lännen suuntaan - Rautatientori on väärässä suunnassa ja Ruoholahti turhan pitkän ja hitaan ratikkamatkan päässä. Ylivoimaisesti lyhin kävelymatka Kampin vaihdossa olisi nimenomaan Sähkötalon viereisen sisäänkäynnin kautta.
 
Aiemmin Kamppiin oli 2:lla 10 min vuoroväli ja Arkadiankadulla ei ollut raitioliikennettä ollenkaan. Nyt Arkadiankadulla on 5 min vuoroväli eikä Kamppiin ole liikennettä 2:lla ollenkaan. Minusta olisi hyvä kompromissi, että sekä Arkadiankatu että Kamppi saisivat 10 min vuorovälein kulkevan ratikan.
Keskustassa kävelymatkat ovat niin lyhyet ja muuta joukkoliikennettä tarjolla niin paljon, että 10 min vuoroväli lyhyillä matkoilla ei houkuttele oikein kuin hitaasti liikkuvia. Pelkästään hitaasti liikkuvista ei taas saada riittävän suuria matkustajamääriä ratikoihin (eikä busseihinkaan). Keskustassa on siis syytä ajaa joko hyvin tiheästi tai sitten olla kokonaan ajamatta.
 
Kamppiin menee Töölöstä muutenkin satumainen määrä busseja, mukaanlukien metron vuoroväleillä ajeleva 14-18-39-39B -linjanippu.

Ei liikennettä designpysäkeillä ajeta.
 
Kamppiin menee Töölöstä muutenkin satumainen määrä busseja, mukaanlukien metron vuoroväleillä ajeleva 14-18-39-39B -linjanippu.

Ei liikennettä designpysäkeillä ajeta.

Designpysäkkikatokset pitää joko siirtää muualle tai sitten reunakivet madallettava että bussit voivat kätyttää niitä. Esim 14 ,18 ja 39 lähtevät nyt Tennispalatsin luota hankalasta paikasta, pitkä kävelymatka metroon ja pysäkkejä ei meinaa löytää ja 39 seisoo pitkät ajat tyhjäkäynnillä koska Tennispalatsi toimii päättärinä.

Lopullisena ratkaisuna toivois että puuttuva pätkä raitiotietä kjoskus rakennettaisiin Bulevardilta Kamppiin,niin että joku etelä-pohjoissuuntainen ratikkalinja voisi kulkea Kampin kautta.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös