Raitiolinjaston reittimuutokset vuonna 2008

Nyt siis kaavaillaan jo uuden 20-40 vaunun hankkimista 2010-luvun alkupuolella perusteella että raitioverkko kasvaa ja vanhimmat nivelvaunut alkavat olemaan käyttöikänsä päässä. Mielestäni tuollaisille investoinneille ei ole tarvetta ennen vuotta 2020 sillä sarjan 31-70 vaunut peruskorjaamalla ne saadaan pidettyä liikenteessä vielä reilut 10 vuotta. Seuraavaa suurempi raitiotieverkon laajeneminen taitaa sitten olla Jätkäsaareen mutta en usko että se vaatii 20 uutta vaunua, jos ja kun Variot saadaan kuntoon ja tehokkaaseen käyttöön niin kapasiteettia pitäisi olla vielä Jätkäsaaren alueen hoitamiseenkin. Jätkäsaareenhan on alustavasti kaavailtu jatkettavaksi linjoja 6 ja 8, linjojen jatkeet tulevat tarvitsemaan 2-4 vaunua/linja joten lisäkalustoa tarvitaan 5-10 vaunua. Mikäli siis Variot saataisiin tehokkaaseen käyttöön niin ylimääräisiä vaunuja olisi linjan 9 perustamisenkin jälkeen vielä n. 25 kpl joiden luulisi riittävän Jätkäsaaren liikennöintiin. Jos nyt kuitenkin päätetään investoida uuteen kalustoon niin toivottavasti tehdään parempia hankintoja kuin Variot olivat, ellei sitten taka-ajatuksena juuri olekin korvata uusilla vaunuilla nämä "vauriot"
 
Mielenkiintoisia näkemyksiä, aki!
Vaunujen 201 - 240 tulevaisuuden kannalta elämme jännittäviä aikoja, onhan vaunun #207 määrä saapua takaisin Helsinkiin täyskorjattuna ja muutoinkin suuret muutokset läpikäyneenä vielä kuluvan kuun aikana. #207:n suurremontin onnistuminen tai epäonnistuminen sanelee pitkälle sen, mikä koko vaunusarjan tulevaisuus oikein on.
Käsittääkseni 2010-luvun vaunuhankinnan alkuperäinen motiivi olisi ollut NrI-sarjan korvaaminen. Tässä välissä lienee asiat kehittyneet sellaiseen malliin, että NrI:t onkin katsottu viisaammaksi täyskorjata vastaavalla tavoin kuin kymmenisen vuotta nuoremmat sisarensa. Totta kai kannattaa panostaa tekniikkaan, joka toimii idioottivarmasti kaikissa olosuhteissa. Jos joskus kuulisin uutisen NrI:ien varustamisesta välipalalla, en välttämättä häkeltyisi. Tosin 82 välipalallista Nr-vaunua vaatii hallitilaa jo sitten merkittävästi enemmän kuin sama määrä välipalattomia vaunuja. Jo nyt esim. Töölössä on ahdasta linjojen 4 ja 10 hoitamiseksi...
Jätkäsaaren laajennus ei vaatine kovin monta uutta vuoroa. Tässä on kuitenkin laajennussunnitelmia lisäksi muun muassa Kalasatamaan ja ehkä vielä muuallekin... Ysi saattaa jatkua joskus vielä Ilmalaan, no siitäkin selvittäneen ehkä parilla - kolmella uudella vuorolla (kutosen jatko Arabianrantaan toi kuitenkin 1+1 vuoroa, vaikka reitti pitenikin tavallaan vain 1,5 pysäkkivälin verran).
 
224 näkyy HS:n kuvan mukaan olevan Saksan-matkalla parasta aikaa.

Toivotaan, että niistä tulisi vielä pelit. Kauniita vaunujahan ne ovat, vaikka ahtaus ärsyttää ja kiskosyöppöinä ne ovat kalliita käyttää. Aikataulu on sellainen, että teoriassa vuonna 2008 olisi vaunut valmiina ysille, eikä Mannejakaan enää tarvittaisi.
 
Rattivaunu sanoi:
(kutosen jatko Arabianrantaan toi kuitenkin 1+1 vuoroa, vaikka reitti pitenkin tavallaan vain 1,5 pysäkkivälin verran).
Tuossa lienee takana myös se, että matkustajamäärän voidaan olettaa kasvavan kun palvelu paranee. Mutta onko se kasvanut? En tiedä, kun en kutosella kulje eikä matkustajalaskentatietojakaan ole kuin vuodelta 2002.

Sen kuitenkin tiedän, että linjalle 6 ei ennusteta nykyistä juuri suurempaa matkustajamäärää pohjoispäässä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että linja sopii huonosti Jätkäsaareen, mistä on odotettavissa runsaasti uusia matkustajia.

Jätkäsaarihan toteutetaan vaiheittain, ja ensimmäisen vaiheen on määrä olla kulussa vuonna 2012, kun alueella on asuntomessut. Nyt en tiedä, onko messuista jo todellisuudessa päätöksiä. Tietääkö joku?

Ensimmäisessä vaiheessa voisi hyvinkin ajatella, että pärjätään alkuperäisen suunnitelman linjoilla eli pidentämällä linjoja 6 ja/tai 8.

Lopullisessa vaiheessa linjasto on monipuolisempi. Uusin kaavailu on johtaa linja 6 Bulevardilta Fredaa etelään ja viedä Jätkään Bulevardia pitkin tiheä linja 10 ja Kampin läpi Ruoholahdenkatua linja 9. Mahdollisesti myös linja 8 voisi jatkua Jätkäsaareen. Linjat 9 ja 10 sitäpaitsi haaroitettaisiin saaressa niin, että voitaisiin tarjota lukuisia eri yhteyksiä.

Nuo suunnitelmat eivät vielä ole lopullisia, ja vaikka olisivatkin, niin varmana voidaan pitää sitä, että ne muuttuvat vielä monta kertaa. Tänään HS kirjoittaa Jätkäsaaren "omasta, uudesta" raitiolinjasta mutta se saattaa hyvinkin olla toimittajan väärinymmärrystä, niin kuin valitettavan usein on HS:n laita.
 
Rattivaunu sanoi:
Akille ja kavereille laitan tämänhetkisen maksimivuoromäärän per linja: 1A/9, 3B/8, 3T/7, 4&4T/16, 6/11, 7AB/14, 8/9 ja 10/13. Toisin kuin busseilla, ratikoilla huippu on vasta iltapäivällä.
Tuosta saadaan 87 vuoroa, ja jos ysillä on akin mainitsema 9 vuoroa, niin se tekee sitten yhteensä 95 (huomioiden kympiltä poistuva ruuhkavuoro).

1990-luvulla kulussa oli enimmillään ruuhka-aikaan 91 vuoroa, joten eipä ole muutos melkoinen. Lisäksi valistunut arvaukseni on, että jostain vielä napsaistaan vuoro tai pari pois ysin tullessa.

Tietysti tuo 91 vs 95 on siinä mielessä epävertailukelpoinen, että vaunukoko on nyt suurempi ja vaunujen liikennöinti tiheämpää, kun ollaan siirrytty ns. jatkuvakiertolinjoihin. Toisaalta raitioverkon keskinopeus on tuosta ajankohdasta pudonut.
 
Muistelisin, että v. 2002 keväällä vuorojen määrä oli suunnilleen näin: 1A/10, 1X/2, 2/5, 3B/9, 3T/9, 4/16, 6/9, 7AB/14, 8/9 ja 10/13. Tuo lienee lähihistorian ennätys.
 
Harmi, ettei minulla ole konkreettisia aikataulutietoja hallussani, mutta onko todellakin niin, ettei vuorojen määrä olekaan radikaalisti pudonnut esim. viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana? Muistini pinnistelyn seurauksena mieleeni juolahti kuva lapsuuteni ja nuoruuteni 1980-1990 -lukujen taitteen aikataulukirjoista, joissa raitiovaunujen aikatauluissa lähtöaikojen kohdalla saatettiin ilmoittaa tarkkojen lähtöminuuttien sijaan vuoroväli (minuuttisarakkeessa: " x min. ").

Asuin tuolloin Kapteeninpuistikon tienoilla, ja kolmosen ratikat sekä bussi 17 olivat jokapäiväisessä käytössäni. Olenko aivan väärässä, jos väitän, että kolmosiakin ajettiin jopa 5-6 min välein johonkin vuorokauden aikaan?

Miten raitioliikenteen ajoajat sekä vuorovälit ovat muuttuneet vuosien saatossa?
 
Vastaan kohtalaisen tiivistetysti ja samalla "omavaltaisesti" käyttäen ulkomuistiani lähdetiedostonani...
Vuorojen kokonaismäärä ei ole kovin valtavasti heilahdellut viimeisen noin 15 vuoden aikana.
Kolmosilla taisi molemmilla olla 9 vuoroa 1990-luvun aivan alussa. Se näkyi sitten siinä, että Porvoonkadun ajantasauspaikalla kumpaankin suuntaan kiertelijöitä saattoi seistä siinä pari - kolme vaunua eli kaikkiaan jopa 5...6 kolmosta saattoi olla pysäkkialueella samanaikaisesti.
Nelosen vuoromäärä on kasvanut paljon; iltapäivän lukemaan 16 kpl ei päästy 10...15 vuotta sitten.
Kuutosen vuoromäärä tunnetusti kasvoi 1+1:llä Arabianrannan pidennyksen seurauksena. Kuutosella oli eräässä vaiheessa vain 2 ruuhkista (nyt siis neljä). 1990-luvun lama taisi siis haukata kuutoselta yhden ruuhkan vaivihkaa, mutta se palautettiin joidenkin vuosien jälkeen takaisin.
Seiskojen ajaessa vakituisesti Kaivokadun kautta vakkareita oli kummallakin vain neljä, Krunikan pidennys toi viidennen. Seiskat ohjattiin Krunikkaan muistaakseni 1997 keväällä.
Kasin vuoromäärässä ei ihmeitä ole tapahtunut tarkistuskaudella, tosin 1996-97 oli arkisin seitsemäskin vakkari sen johdosta, koska syksystä 1996 vuoden 1997 loppuun kasin koko arkiliikenne hoidettiin Laihialaisilla.
Kympillä kasvu lienee ollut rajuinta tarkastelukaudella: ennen PHL:n laajennusta kymppi kääntyi väliaikaisesti Kuusitiellä ja tuolloin vakkareita taisi olla vain viisi. Ei ruuhkiakaan monta ollut. Nyt kympillä vuoroja on 10 + 3.
Ja sitten huonot "uutiset". Ykkösen (ml. 1A) vuoromäärä kasvoi 6 + 6 :een seiskojen poistuessa Krunikasta. Nyt (2006) 1A:n vuoromäärä on 3 + 6. Tavallisella ykkösellä ovat suoritteet surkastuneet erittäin noloihin lukemiin.
Kakkonen hoitui vuoden 1991 loppuun saakka kolmella vakkarilla. Ruuhkiksia taisi talvella olla 2. Katajanokan terminaalin pidennyksen takia kakkonen sai neljännenkin vakkarin. Tämänhetkisen muistikuvani mukaan vuoromäärä oli sama ruuhka-aikoinakin. Maaliskuussa 1995 kakkonen jakaantui erikseen 2:ksi ja 2V:ksi. Kakkosella oli 5 vakkaria ja 2V:llä kaksi ruuhkaa. 2V lakkautettiin 1998 kevään lopulla. Kakkonen ajettiin alas 2004 - 2005.
Ylläolevasta voi hahmotella yhtä jos toista (karkealla tasolla). Jäi nimittäin kertomatta, miten esim. kolmosten täsmällinen vuoromääräkehitys heitteli ylös ja alas, kun 1990-luvun laman aikana yritettiin säästää ensin vähän liikaa ja sitten annettiin takaisin sentään kahdeksas vakkari kummallekin. 2000-luvun alussa kolmosilla oli arkisin erikoinen yhdeksäs päivävuoro, joka aloitti vasta puolilta päivin. Hyvin pian kaupungin säästöohjelman seurauksena yhdeksännet vuorot poistuivat. 3T:ltä poistui 2005 vielä kahdeksaskin vuoro.
 
Kympillä ratkaiseva muutos tapahtui 1.3.1995 aikataulurukkauksessa, jossa myös kakkosta siirrettiin keskustaan ja synnytettiin Juha Föhrin poliittinen monumentti 2V. Tuossa hötäkässä kympin vakiovuorojen määrä kasvoi kuudesta (kuudes oli lisätty PHL:n avautuessa) kymmeneen ja ruuhkatkin lisääntyivät. Oli silminnähtävissä, miten vuorojenlisäys vaikutti HKL:n linjan varrella nauttimaan arvostukseen. Pitkään jatkunut narina päättyi kuin seinään.
 
Noihin aikoihin (Pikku Huopalahden liikenteen vahvistaminen) kympin ajosarjarakenteisiin tehtiin aika isoja periaatteellisia uudistuksia. Eräs vakiovuoro, olisiko ollut silloinen vuoro 98, aloitti arkisin ajamisen vasta puolilta päivin ja jatkoi liikenteen päättymiseen asti. Myös nelosella sarjat kehittyivät vanhasta vakio - ruuhka -jaottelusta uudenlaiseen suuntaan. Töölön linjoilla alkoi esiintyä sitä, että vakkarilla saattoikin olla lyhyt tauko aamuruuhkan jälkeen tai jokin vakkari saattoi aloittaa vasta aamupäivällä tai keskipäivällä. Osa ihan samanlaisista sarjoista saatettiin numeroida ruuhkiksi. Jotkut ruuhkat jatkoivat illalla selkeästi ruuhka-ajan jälkeenkin, jopa keskiyöhön saakka. Toisaalta joidenkin vakkarien ajot arkena saattoivat loppua jo klo 17 jälkeen ensimmäisten halliinajojen yhteydessä. 1990-luvun lopulta alkaen nelkulle tuli 11:s päivävuoro, jolloin esim. lauantaisin alkoi näkyä 140-sarjan numero ulkona. Ruuhkavuoroksi sellaista kai ei voi kutsua, kun lauantaista kuitenkin on ollut kysymys. Kokopäiväruuhkia (TKL-kielellä pitkiä osapäiviä) on esiintynyt tietenkin arkisin (tavallaan lyhyt vakkari, mutta numeroitu ruuhkien numerosarjaan). Tällaiset eivät yleensä illalla jatka kuitenkaan klo 21 jälkeen.
Nyt alkaa homma luisua hieman etäälle alkuperäisestä aiheesta. Ylläpidolla on toki mahdollisuus reagoida asiaan...

MODEDIT/kuukanko: Jaetaan vuoronumerointi toiseksi ketjuksi sitten, jos keskustelu lähtee eteenpäin tästä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jlk on kokouksessaan tänään päättänyt, että linjan 9 liikenteen alkaessa linjan 10 reittiä muutetaan. Linjojen reitit ovat, kuten ennakoitua, seuraavat:

9 Kirurgi - Itä-Pasila
10 Kolmikulma - Pikku Huopalahti
 
Enisivuoden loppupuolella linjasto näyttää todennäköisesti Tältä, tosin se että mikä linja kampin läpi kulkee niin siitä ei oli vielä päätöstä joten tilanne saattaa vielä muuttua
 
Mietin raitiolinjojen kapasiteettiongelmia, jotka näkyvät etenkin ruuhka-aikoina määrätyillä reittiosuuksilla, varsinkin Mannerheimintiellä välillä Töölön tulli - Lasipalatsi ja Hietalahdentori - Rautatieasema. Linjan 6 vaunut ovat iltaruuhkan aikaan täysiä Bulevardilta Rautatieasemalle, jossa suuri osa matkustajista jää pois. Mannerheimintiellä linjojen 4 ja 10 vaunut ovat täysiä kumpaankin suuntaan. Olisiko sellaisesta ratkaisusta hyötyä, jossa ruuhka-aikoina joka toinen kutosen vuoro ajettaisiin esim. tunnuksella 6B väliä Hietalahti - Ensi linja ja samaan tapaan linja 10B Erottaja - Kuusitie? Kun kaikkia linjan 6 vuoroja ei ajettaisi Arabiaan, niin silloin vuoroväliä välillä Hietalahti - Hakaniemi voisi tihentää vaikka neljään minuuttiin, jolloin linjan 6 vuoroväli olisi 8 min. ja 6B:n väli 8 min. Tällä hetkellä välillä Arabianranta - Sörnäinen on ruuhkassa n. 3 min. vuoroväli, joten linjan 6 vuorovälin pidentyminen kahdeksaan minuuttiin vaikuttaisi tuohon vain 1-2 minuuttia, jolloin Arabiasta Sörnäisiin pääsisi edelleen 4-5 minuutin välein. Linjan 10B aikataulu tulisi olla sellainen, että Kuusitieltä ja Erottajalta lähdettäessä vaunu ajaisi aina n. minuutin nelosen edellä ja keräisi näin suurimman matkustajakuorman jolloin nelosen tungos ehkä hieman helpottaisi. Linjojen 10 ja 10B:n vuoroväli yhteisellä välillä Erottaja - Kuusitie olisi 5 min. ja välillä Kuusitie - Pikku-Huopalahti 10 min.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun kerran 7 siirtoa töölön lenkille vastustetaan ja 3 halutaan nopeuttaa, niin herätetään henkiin vanha 5 reitille Katajanokan terminaali-Senaatintori-Rautatientori-Kamppi-Töölö (Päätesilmukkana toimii Töölön hallin raiteisto).
 
Takaisin
Ylös