Liepajan raitiotiet

Liittynyt
26 Heinäkuu 2005
Viestit
841
Liepajassa, latvialaisessa rantakaupungissa, on edelleen yksi raitiolinja. Kävin juhannuksena tutustumassa kaupungin raitioliikenteeseen. Wikipedia tietää, että Liepajassa on 16 kappaletta KT-4-raitiovaunuja. Näitä vaunuja näkyi linjalla ja varikolla. Muita vaunuja en nähnyt.

Toukokuun lopussa avattiin raitiotien jatke kaakkoon. Jatke on merkittyy Wikimapian karttaan katkoviivalla. Vanha päätesilmukka jäi siis pois käytöstä, mutta vaihteen kautta sinnekin vielä pääsee. Kartta: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tram_map_of_Liepaja.png

Uusi rata kulkee Tukuma-kadulla ajoradan sivussa. Ilmeisesti tie on ollut ennen kaksiajoratainen, ja toinen ajorata on luovutettu raitiotielle. Tukuma ielan loppuosalla tämä toinen ajorata toimi pelkkänä parkkipaikkana. Heti Tukuma ielan jälkeen raitiotie siirtyy kadun keskelle. Rata on omalla kaistallaan. Kiskotus on urakiskoa, mutta kiskojen välissä on sepeliä eikä autoilla voi ajaa rataa pitkin. Tällä uudella rataosuudella on pysäkit. Laitureita on korotettu, mutta taitavat olla liian matalia jopa Wienin ULF-vaunuille. Liepajan kaupallisessa keskustassahan osa pysäkeistä on kadulla ilman mitään korotusta tai rakennettua pysäkkiä. Jossain näin ajoradalla korotuksen pysäkin kohdalla.

Valitettavasti en ottanut talteen aikatauluja ennen uuden rataosuuden käyttöönottoa, joten en osaa sanoa, miten bussiliikenne on muuttunut raitiotien laajennuksen jälkeen. Joka tapauksessa M. Kempesin kadulle päättyi aiemmin todella moni bussilinja. Nytkin sinne ajetaan busseilla, mutta näiden reitti ei ainakaan koko matkalta ole sama kuin raitiovaunulla.

Myös vanhaa rataa parannetaan. Näkyvin muutos on K. Valdemaran kadulla, jossa toistaiseksi kaikki liikenne kulkee yhtä raidetta pitkin. Myös Rigas ielalla ja muistaakseni myös Brivibas ielalla tehdään jotakin remonttia. Etelässä, suunnilleen edellä linkkaamani kartan alareunan tienoilla, on teollisuusalueella varastoituna aikamoinen pino urakiskoelementtejä. Onkohan niitä tarkoitus vaihtaa reilumminkin?

Raitiotietä kannattaisi laajentaa enemmän. Nykyistä linjaa voisi jatkaa pohjoisen-koillisen suuntaan, tällöin voitaisiin bussilinjoja lopettaa päällekkäisinä raitiotien kanssa. Mikäli liikennettä vielä haluttaisiin lisätä, voisi linkatussa kartassa vaaleansinisellä merkittyjä lakkautettuja linjoja palauttaa. Rautatieaseman pohjoispuolelle, Ventspils ielan tienoille, kulkee aika moni bussilinja. Näistä muistaakseni linjan 6 eteläinen päätepiste on sama kuin nykyisen raitiotien!

Liepajan raitioteiden kertalippu maksaa 0,40 latia (60 eurosenttiä). Kuljettajalta ostettuna lippu maksaa 0,50 latia. Päivälipun saa 1,50 latilla. Sama lippu kelpaa busseissa. Kokemukseni mukaan joukkoliikennevälineet yleensäkään eivät olleet täysiä. Tosin Liepajassa vietin vain juhannusaaton (lauantai) ja ensimmäisen juhannuspäivän eivätkä ne ole kovinkaan vilkkaita matkustuspäiviä.

Vielä jäin kaipaamaan museoraitiovaunua. Onkohan Liepajassa vanhoja vaunuja säilössä? Maanantaina ehdin Riikaan ajamaan Retro-raitiovaunun numero 1901. Liepajan sähköraitiotiet on avattu paljon aikaisemmmin, joten kyllä sinne pitäisi saada vaunu pienemmällä numerolla (eikä tarvitse liioitella, numero 50 olisi kyllä aivan liian pieni).

Kerrottakoon nyt vielä, että Liepajaan pääsee kätevästi junalla Riiasta. Juna kulkee perjantaisin ja sunnuntaisin ja lähtee Riiasta kello 18.30 ja saapuu perille kello 21.40. Takaisin pääsee lauantaina ja maanantaina aamuvarhaisella. Matkallani kalustona oli kolmevaunuinen DR1A. Junaan myydään (vain) paikkalippuja. Lipun hinta 5,55 latia.
 
Baltiaa ahkerasti viime vuodet kiertäneenä pistäydyin viime vuonna myös mainitussa Liepajassa. Sellaisen kuvan sain, että joukkoliikennettä ei kannata kaupungissa yrittää käyttää pummilla, kiini jää todennäköisesti. Lähes jokaisella matkalla jonka raitiovaunulla tein, esiintyivät myös tarkastajat jossain kohtaa matkaa.

Kuvia kaupungin raitioliikenteestä löytyy sivuiltani:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Tram/Liepajas+Tramvajs+SIA/

Riian ja Liepajan lisäksi raitiovaunuilla kurvaillaan myös Daugavpilsissa.
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Tram/Tramvaju+Uznemums+AS/
 
Viimeksi muokattu:
Kävin Liepājassa viikko sitten lauantaina. Vuoroväli oli kahdeksan minuuttia ja vaunutarve kahdeksan vaunua. Arkisin vuoroväli on seitsemän minuuttia ja vaunutarve ilmeisesti kymmenen. Ajossa oli vain Tatra KT4D-ratikoita, joista suurin osa oli samanlaisia kuin Tallinnassa. Kolmessa vaunussa oli vanhemman malliset ovet (samantapaiset, mitkä Tallinnan KT4SU:issa oli ennen peruskorjausta), ja yhdessä oli myös kermanvärinen sisustus ja punaiset metallipenkit. Koko kalusto on ilmeisesti 11 KT4D:tä ja viisi KT4SU:ta, joita käytettäneen ainoastaan arkisin. Ratikoilla ei ole yhtenäistä väritystä, vaan kaikki ovat mainosvaunuja.

Ratatöitä ei ole tällä hetkellä, mutta vanhalle radalle menevä ajoyhteys vaihteineen on poistettu joskus viime vuosina. Vanha rata on kuitenkin jätetty hylättynä paikoilleen ainakin toistaiseksi. Päätepysäkkien ajantasaukset ovat yleensä muutaman minuutin pituisia ja molemmilta kääntösilmukoilta ajetaan lähtölaituriin vasta juuri ennen lähtöä.

Lippujärjestelmä on nykyaikaisempi kuin Väinänlinnassa, sillä rahastajia ei ole. Liepājassa ei ole kuitenkaan myöskään sähköistä lippujärjestelmää, vaan kioskeilta saa ostaa leimauslaitteilla leimattavia lippuja. Matkailuinfossa myydään 2,50 euron hintaan päivälippuja, joiden voimassaolo alkaa leimauksesta ja päättyy vuorokauden loppuun. Matkustajainformaatiojärjestelmää kaupungissa ei ole: ei aikataulunäyttöjä pysäkeillä, ei kuulutuksia, ei seuraavan pysäkin näyttöjä eikä linjakilpiäkään. Linjakilpiä ei tosin oikeastaan tarvita, sillä kaupungissa on vain tuo yksi raitiolinja. Busseissa on kyllä ihan sähköiset kilvet.
 
Kohtasin tällaisen artikkelin. Ensimmäinen Koncar'in matalatattivaunu on toimitettu Liepajaan. Ymmärtääkseni niitä on tulossa yhtensä 13 kappaletta parin vuoden sisällä.

https://www.skyscrapercity.com/threads/latvia-urban-transport-compilation.1969274/post-170359839

Twitterissä ihmeteltiin miksi vaunun kilvet on "vanhoja vihreitä". Noita kuvia katsoessa näyttää siltä, että nehän ei ole vain vihreitä LED tai lcd-pistematriiseja vaan lcd-mosaiikkikilpiä.
 
Minusta nuo näyttävät vihreiltä kääntöpistekilviltä (M100-tyylisiltä). Noin kaukaa ei voi toki varmasti sanoa, mutta mosaiikkikilvet ovat olleet ennenkin harvinaisia muualla Euroopassa, joten on vaikea uskoa, että selaiset olisi upouusiin ratikoihin asennettu.
 
The second tram has been (successfully) tested this week in Zagreb and will be delivered soon (depending on COVID-19 situation in Europe) : icon_frown:
 
The second tram for Liepaja is leaving Zagreb today:
e7PWjMY.jpg


It is expected in Liepaja on 9th January (by ferry from Travemunde)
 
Q2kD5O0.jpg

The third tramcar (#252) arrived in Liepaja.
The service and education team from "Končar" is also in Liepaja and started test drives and education of drivers this week.
 
Takaisin
Ylös