Kesäratikat sekaisin

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,859
Mikä ihme Helsingin ratikkaverkkoa vaivaa? Paljon mikään ratikka ei ole reitillään, loppujakaan ratikoita ei näy eikä kuulu ja reaaliaikainen aikatauludata on ihan sekaisin. Sama juttu viikkoja joka kesä.

Ei näin joukkoliikennettä vaan pidä hoitaa, jos ei p***ele opita korjaamaan ratoja öisin ja ilman tälläisiä häiriöitä ei ratikkaliikenteen laajentamisessa ole päätä eikä häntää.
 
Ei kesää ilman kiskotöitä ;) Siksi näin pohjoisessa ei kai oikein suosita raitioliikennettä, kun olosuhteet ovat mitä ovat ja suolaa heitetään maahan syövyttämään raiteita puolet vuodesta :( siihen päälle vielä roudan aiheuttamat muutokset.
Onneksi korvausliikenne on yleensä kohtalaisen hyvin hoidettu :)
 
Mikä ihme Helsingin ratikkaverkkoa vaivaa? Paljon mikään ratikka ei ole reitillään, loppujakaan ratikoita ei näy eikä kuulu ja reaaliaikainen aikatauludata on ihan sekaisin. Sama juttu viikkoja joka kesä.

Ei näin joukkoliikennettä vaan pidä hoitaa, jos ei p***ele opita korjaamaan ratoja öisin ja ilman tälläisiä häiriöitä ei ratikkaliikenteen laajentamisessa ole päätä eikä häntää.

Olen samaa mieltä. Jo viime kesänä oli paljon poikkeusreittejä mutta ei niitä niin paljon viikoittain muuttunut kuin tänä kesänä; voi etenkin turistiraukkoja. Ja sitten on tänään vielä kymppikin (mikä on melkein saanut kulkea omalla reitillään) poikkeusreitillä Erottajan vaihdevian vuoksi.
 
Mikä ihme Helsingin ratikkaverkkoa vaivaa? Paljon mikään ratikka ei ole reitillään, loppujakaan ratikoita ei näy eikä kuulu ja reaaliaikainen aikatauludata on ihan sekaisin. Sama juttu viikkoja joka kesä.

Tänään 7.7. iltapäivällä Pasilasta lähti kaksi 7B:tä peräkkäin. Kun pääsin jälkimmäisellä Aleksille ja suunnistin sieltä myöhemmin Hietalahteen, kuutosia tuli kaksi peräkkäin Kaivokadun pysäkille. Hietalahteen mennessä tuntui siltä, että kaikkia vastaantulijoita tuli kaksi saman linjan sporaa peräkkäin. Kymppejä tuli Kaivokadun ja Erottajan välillä vastaan neljä, mutta ei sentään ihan peräkkäin. Oli sentään pari kuutosta päässyt väliin.

Siis: kolmoset kulkevat poikkeusreitiä Perämiehenkadulle, Nelonen ja seiska menevät Aleksin kisko- tai kivitöiden takia Kaivokadun ja Mikonkadun kautta. Kasi kulkee Ruoholahden sillan remontin takia ties missä, ja lisäksi ovat Hakaniemen remontin vuoksi poikkeusreittiä ajavat linjat. Ratikoiden sisäpuolen pysäkkinäytöissä ainakin seiska kertoi olevansa Ylioppilastalolla, kun oltiin menossa Kaivokadulla kohti Mikonkatua. Miten lie muilla poikkeusreiteillä?

Ei hyvältä näytä.
 
Kesän lyhyyttä korostaa myös se, että perinteinen ratikkaverkko ei ole tehty kovin vikasietoiseksi.

  • Kaikki linjat ykköstä ja kasia lukuunottamatta ajavat Lasipalatsin risteyksestä. Ei ole montaakaan kesää kun risteys uusittiin kokonaan, ja linjasto oli nykyistäkin sekavampi parin viikon ajan. Pari rataa jotka sallisivat linjojen vetämisen pysyvästi tämän pullonkaulan ympäri auttaisivat kummasti.
  • Yksisuuntaiset vaunut ja puolenvaihtovaihteiden puuttuminen pakottaa katkaisemaan linjan edelliselle kääntöpaikalle. Pistemäisen katkoksen aiheuttama häiriö kertaantuu merkittävälle osalle linjaa. Kaksisuuntaiset vaunut voisivat ajaa katkosta edeltävälle pysäkille molemmista suunnista ja käyttää sitä päätepysäkkinä. Poikkeusliikenteen bussi (lue: vain yksi bussi) voisi sukkuloida yhden tai kahden pysäkkivälin välillä nykyisen kaupunginosan sijaan.
  • Kääntöpaikkoja on vähäisesti, ja vanhoja kääntöpaikkoja on purettu. Jos jollain aikataululla siirryttäisiin 2-suuntavaunuihin, kääntöpaikaksi riittäisi puolenvaihtovaihde.
  • Tähän listaan sopii sekin, että ratikkarataa ja vaihteita ei eristetä ajoneuvoliikenteestä vaikka se olisi teknisesti vaivatonta. Tämä on kuitenkin sellainen vikoja ennaltaehkäisevä viiva, eikä niinkään vikasietoisuusviiva.

Itse näen että määrätietoinen esikaupunkiratikoiden toteutus ratkaisee nämä ongelmat ihan sivuvaikutuksena.

Esimerkiksi 2-suuntavaunut ovat halvempia tilattuna tehtaalta kuin jälkikäteen muutettuna. Myös kääntövaihteita on luonteva rakentaa samalla kun rataa muutenkin parannellaan isoille junille sopivaksi. Ja samasta kukkarosta voidaan rakentaa kantakaupunkilinjoille uusia rinnakkaisia ja verkostoa täydentäviä osuuksia, joilla saadaan ne pois runkoreiteiltä.
 
Mikä ihme Helsingin ratikkaverkkoa vaivaa? Paljon mikään ratikka ei ole reitillään, loppujakaan ratikoita ei näy eikä kuulu ja reaaliaikainen aikatauludata on ihan sekaisin. Sama juttu viikkoja joka kesä.

Ei näin joukkoliikennettä vaan pidä hoitaa, jos ei p***ele opita korjaamaan ratoja öisin ja ilman tälläisiä häiriöitä ei ratikkaliikenteen laajentamisessa ole päätä eikä häntää.

Ymmärrän tuskan. Yleisesti ratatöiden aikatauluihin vaikuttaa muutama seikka:

1. Ympäristökeskus ei myönnä kovin moneksi yöksi peräkkäin melulupia.
2. HKL:n nykyinen ratarakenne kun on nykyään joka paikassa kiintoraidetta (kiskot perustettu betonilaatalle), ja lisäksi asfaltti tai betoni valettuna kiskon yläpinnan tasoon, niin rakenteen purkamisessa ja uudelleen rakentamisessa menee oma aikansa.
3. Yhden yön aikana ei ehditä kaikkea (ainakaan nykyisin) tekemään, joten päivällä vaunut joutuvat sitten ajamaan keskeneräisellä radalla.

Ratatöiden kestoa pystyttäisiin lyhentämään ja poikkeusjärjestelyistä johtuvia haittoja pystyttäisiin helpottamaan ainakin seuraavilla järjestelyillä:

1. Ottamalla uudestaan käyttöön pintavaihteet, eli ns. letterivaihteet, joiden avulla vaunut voivat kulkea työmaa-alueella yhtä raidetta pitkin.
2. Muuttamalla ratarakenne sellaiseksi, että kiskojen vaihto voidaan hoitaa mahdollisimman nopeasti. Autoliikenteestä erotetuilla rataosuuksilla tämä tarkoittaisi pölkkyrataa nurmetuksella tai ilman ja autoliikenteen alla olevilla osuuksilla ns. pikkuvälin (saman suunnan kiskojen väliin jäävä osuus) asfaltoimista betonoinnin sijaan. Tällöin ratarakenteen aukaisuun ei tässä tarvittaisi iskuvasaraa, vaan pärjättäisiin asfalttileikkurilla ja kauhalla. Lisäksi kiskonkiinnitys pitäisi olla sellainen, että kiskot voi helposti irroittaa niistä ja kiinnittää takaisin.
3. Jos Topeliuksenkadun rata olisi olemassa ja Mechelininkadulla, Tukholmankadulla, Nordenskiöldinkadulla ja Tehtaankadulla saisi käännettyä vaunut tulosuuntaansa, niin liikenteen hoito olisi muutenkin helpompaa.
4. Kaksisuuntavaunut antaisivat paljon uusia mahdollisuuksia poikkeusliikenteen järjestelyihin.
5. Jos pystyttäisiin uusimaan nykyistä pidempiä osuuksia kerralla, niin poikkeusjärjestelyjä olisi harvemmin, mutta toisaalta ne olisivat pitkäkestoisempia.
 
Mikä ihme Helsingin ratikkaverkkoa vaivaa? Paljon mikään ratikka ei ole reitillään, loppujakaan ratikoita ei näy eikä kuulu ja reaaliaikainen aikatauludata on ihan sekaisin. Sama juttu viikkoja joka kesä.

Ei näin joukkoliikennettä vaan pidä hoitaa, jos ei p***ele opita korjaamaan ratoja öisin ja ilman tälläisiä häiriöitä ei ratikkaliikenteen laajentamisessa ole päätä eikä häntää.

Tällä hetkellä vain linjan 10 poikkeusreitti johtuu radassa olevasta teknisestä viasta tai rataan liittyvästä korjaustyöstä.

Muut poikkeusreitit johtuvat muista kaupunki-infran perusparannus- tai uudisrakennustöistä. Työmaihin saattaa liittyä sellaisia työvaiheita, että niitä ei voi tehdä vaunuliikenteen kulkiessa työmaan läpi eikä työvaihetta ehditä tehdä yön aikana, jolloin liikennettä ei ole. Tällöin joudutaan katkaisemaan raitioliikenne ja turvaudutaan poikkeusreitteihin.

Helsingin raitioratoja korjataankin paljolti öisin. Ratatöihinkin liittyy kuitenkin työvaiheita, joita ei ehditä tehdä liikenteen ollessa yötauolla. Tällöinkin vaunuliikenne katkaistaan ja vaunut kulkevat poikkeavia reittejä.
 
Tällä hetkellä vain linjan 10 poikkeusreitti johtuu radassa olevasta teknisestä viasta tai rataan liittyvästä korjaustyöstä.

Odottelin kymppiä Kolmikulmassa, miksi aikataulunäyttö ei kertonut, ettei ratikka tule? Eikö HSL:ssä kukaan osaa syöttää tauluun tuollaista tietoa?

Myös kolmosen katko Fredalla on aivan järjetön. Jos katu pitää aukaista, miksi tuohon ei ole rakennettu vaihteita ja väliaikaista rataa? Sen pitäisi olla perusvaatimuksena kaikille katutöille.
 
Viimeksi muokattu:
Touhu menee kesä kesältä aina vaan hullummaksi.

– Joo kun tota meidän pitäis pari kiveä nakutella paikoileen tossa Aleksilla.
– Juu no me katkaistaan siitä ratikkaliikenne pariksi viikoksi, ei se ole mikään ongelma.

Näinhän se menee. Ensi kesänä varmaan sitten niin, että pätkitään Fredalta ratikat pois, ettei torin mansikanmyyntikojun marjat tärise, kun variotram rymistää ohi.

HSL on omaksunut tämäntyyppisissä asioissa ilmeisesti sellaisen roolin, että ottaa ilmoitusasiana vastaan kaikki poikkeukset ja laatii, jos laatii, poikkeusaikataulut sekä huolehtii, jos huolehtii, siitä, että matkustajainfo ja pysäkkinäytöt ovat ajantasalla. En ole kuullut, että HSL varsinaisesti ottaisi kantaa näihin poikkeuksiin tai pyrkisi niitä jollain tavoin järkevöittämään – paria yksittäistä katutyökoordinaatiota lukuunottamatta. Se kertoo taas kerran jotain siitä, kuinka korkealle HSL priorisoi yhden jäsenkuntansa erikoisuuden, teräspyörillä kulkevan bussiliikenteen.

Lisäksi touhu on näille urakoitsijoille hullunhalpaa, sillä mitään korvauksia sekoitetusta joukkoliikenteestä ei tarvitse kellekään maksaa. Jos sitten sotkee pakkaa niin pahasti, että tarvitaan jotain X-busseja, niin jotain saattaa joutua maksamaan. Mutta nekin bussit toteutetaan järjestään niin halvalla kuin mahdollista (lue: matkustajapalvelu unohtaen), että harvemmin tuosta sellaisia merkittäviä lisäkuluja tulee, jotka urakoitsija joutuisi maksamaan. Reipas lisäkulu mallia viisinumeroinen euroluku vuorokaudessa raitioliikenteen sotkemisesta vähentäisi ja lyhentäisi kummasti näitä urakoita, jotka eivät oikeasti vaatisi raitioliikenteeltä erityistoimenpiteitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 1:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:44 ----------

Odottelin kymppiä Kolmikulmassa, miksi aikataulunäyttö ei kertonut, ettei ratikka tule?

Koska ketään ei kiinnosta?

Eikö HSL:ssä kukaan osaa syöttää tauluun tuollaista tietoa?

Veikkaus: Kirsi-Marikan kummitytön kissalla oli nuha, joten kukaan ei voinut hoitaa asiaa. Ihan oikeasti: kun pari kertaa olen kuullut ihan todellisen syyn siihen, miksi tämäntyyppisiä asioita laiminlyödään, niin ne syyt ovat niin kamalia, ettei niitä tahdo uskoa todeksi.
 
1. Ottamalla uudestaan käyttöön pintavaihteet, eli ns. letterivaihteet, joiden avulla vaunut voivat kulkea työmaa-alueella yhtä raidetta pitkin.
Tässä saa käsityksen, että kyseiset vaihteet olisi kokonaan poistettu käytöstä. Jos näin on tehty, niin mikähän on mahtanut olla syy? Ainakin Pasilan konepajalla on variotrameja siirretty huoltoon tällaisten vaihteiden avulla.
 
Kolmosten poikkeusreitti Perämiehenkadulle piti kestää "noin viikon". Ainakin tänään 8.7. Fredrikintorin kohdalla oli niin suuri monttu, ettei taida mennä umpeen tämän kesän aikana.
 
Tässä saa käsityksen, että kyseiset vaihteet olisi kokonaan poistettu käytöstä. Jos näin on tehty, niin mikähän on mahtanut olla syy? Ainakin Pasilan konepajalla on variotrameja siirretty huoltoon tällaisten vaihteiden avulla.

Raitio 2/13 sanoi:
Pintavaihteiden kanssa on ollut ongelmia erityisesti Variotramien kanssa, joten niitä ei ole käytetty enää useampaan vuoteen.

Ja tarkennuksena vielä, että niitä kyllä voi käyttää varion kanssa tuollaisessa yksittäistapauksessa kuin Pasilan konepaja. Mutta jos siitä menee 10 min välein varioita, niin se vaihde ei pysy paikoillaan, kun raskas ja jäykkä vario yrittää joka kerta pakottaa kaarretta suoraksi.
 
Tässä saa käsityksen, että kyseiset vaihteet olisi kokonaan poistettu käytöstä. Jos näin on tehty, niin mikähän on mahtanut olla syy? Ainakin Pasilan konepajalla on variotrameja siirretty huoltoon tällaisten vaihteiden avulla.

http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/varikot/bomba/bomba.htm
Tuolta sivulta voi nähdä mm käytettävän nousurampin, joka ei ole vaihde ollenkaan. Pintavaihteet olen nähnyt Koskelassa viimeksi viime vuonna. Oli ruosteinen kasa.
 
Takaisin
Ylös