Kesäratikat sekaisin

Olen vuosia yrittänyt rummuttaa sen puolesta, että valtimoista pahimmin tukkeutuneille (Simonkatu/Kaivokatu, Pitkäsilta) tehtäisiin ohitusleikkaukset, ettei tarvitsisi kärsiä infarkeista. Mutta eipä asia tunnu kiinnostavan ketään sellaista, jolla olisi edes teoreettinen mahdollisuus tehdä asialle jotakin.

Lasipalatsin ohitusleikkaukseksi kävisi aika hyvin Fredan puuttuvan pätkän kiskotus sopivin vaihdeyhteyksin. Onhan niitä kiskoja sinne piirrelty, mutta ei sitä asiaa kukaan millään tavalla edistä.

Hakaniemen tilanne on vielä hassumpi. Nyt on koko kansi revitty auki ja kiskoja uusitaan, mutta kenellekään ei ole tullut mieleen tehdä edes vaihdeyhteyttä niin, että Hakaniemeen pohjoisesta tulevat vaunut voitaisiin kääntää ympäri.

Vielä absurdimpaa on, että ihan tosissaan tutkitaan sellaista, että kaikki Kalasatamasta ja Laajasalosta tulevat ratikat ohjattaisiin nekin Pitkällesillalle. Perusteluksi minulle on kerrottu, että Hakaniemessä on metro. En oikein ymmärrä, miksi Kalasatamasta ja Laajasalosta pitäisi kärrätä väki metron ääreen Hakaniemeen, mutta en toki olekaan liikenneinsinööri. Käyttämällä Liisankatua tai Pohjoisrantaa+Aleksia saataisiin uusien alueiden vaunut keskustaan tukkimatta Hakaniemen valtimoa ja samalla syntyisi ainakin Hämeentien linjoille käyttökelpoinen varayhteys.
 
On aika kummallista, että Helsingissä vaunujen hankintaan panostetaan (ja nyt siinä on ehkä jopa onnistuttu), mutta liikenteen järjestäminen ei enää sujukaan. Siellä liikennevaloissa ne hienot ja kalliit Articit varmaan seisovat ja kiertelevät mitä kummallisimpia poikkeusreittejä.
 
Olen vuosia yrittänyt rummuttaa sen puolesta, että valtimoista pahimmin tukkeutuneille (Simonkatu/Kaivokatu, Pitkäsilta) tehtäisiin ohitusleikkaukset, ettei tarvitsisi kärsiä infarkeista. Mutta eipä asia tunnu kiinnostavan ketään sellaista, jolla olisi edes teoreettinen mahdollisuus tehdä asialle jotakin. .... Perusteluksi minulle on kerrottu, että Hakaniemessä on metro.
Olen jo aiemmin kirjoittanut siitä, että puuttuu tahtotila. Perusteluksi mainitsemasi metron suhteen on tahtotila. Se on niin kallis, että sen tätyy olla kruununjalokivi, ja kaiken muun pitää mennä sen mukaan.

Tärkeä kysymys on, kuka sen tahtotilan muodostaa. Minä luulen, että sen muodostaa se, joka ottaa sen muodostaakseen. Ihan samalla tavoin kuin sanotaan, että valta on sillä, joka vallan ottaa. Tahtotila metron suhteen on syntynyt minun käsitykseni mukaan paljolti entisen HKL:n suunittelujohtajan Seppo Vepsäläisen tahdonvoimalla. Metro oli ja on hänelle tärkeä asia. Hän pääsi sellaiseen asemaan, jossa pystyi tekemään kaiken metronsa puolesta. Eikä kellään ollut mitään sitä vastaan, koska aika monella kaupungin ja yhteiskunnan vahvalla voimalla oli omaa etua metron jyräämisestä eteenpäin.

Raitioliikenteen kesäoireet ovat aivan luontevaa seurausta tahdottomuudesta ja välinpitämättömyydestä. Minä uskon, että tahtotila voi muuttua, jos sitä haluavat muuttavat tilanteen. Esimerkiksi Otso Kivekkäällä on näkemystä ja ymmärrystä, ja hän on HKL:n johtokunnan puheenjohtaja, jossa asemassa on samaa vaikuttamisen voimaa kuin Vepsäläisellä virassaan. Otso ei ole yksin, edes sen puolesta, mikä oli hänen äänimääränsä vaaleissa. Mutta ei senkään puolesta, että Otsolla on ympärillään ja tukenaan verkosto hänen kanssaan samanmielisiä kaupunkilaisia ja naapurikaupunkilaisia.

Periaatteessa kuka vaan muukin voi ottaa asiakseen tahtotilan muuttamisen. Mutta tietty muille kuin virka- ja luottamustehtävissä oleville haaste on toisenlainen. Mutta ei Vepsäläinenkään omilla rahoillaan metroa teettänyt. Oli virassa tai ei, pitää saada puhutuksi riittävä tuki oman asian puolesta. Siinä luulen, että ratkaisee enemmän asiansa myymisen taito kuin asema yhteiskunnassa.

Antero
 
On aika kummallista, että Helsingissä vaunujen hankintaan panostetaan (ja nyt siinä on ehkä jopa onnistuttu), mutta liikenteen järjestäminen ei enää sujukaan. Siellä liikennevaloissa ne hienot ja kalliit Articit varmaan seisovat ja kiertelevät mitä kummallisimpia poikkeusreittejä.

Sanos muuta! Helsingin raitiovaunut ovat viimeiset 40 vuotta olleet maailman parhaita eikä raitioteissäkään mitään vikaa ole teknisessä mielessä mutta se liikenne, se liikenne.

t. Rainer
 
Kolmosten poikkeusreitti Perämiehenkadulle piti kestää "noin viikon". Ainakin tänään 8.7. Fredrikintorin kohdalla oli niin suuri monttu, ettei taida mennä umpeen tämän kesän aikana.

Pe 12.7. kolmonen näkyi kulkevan Fredalla omalla reitillään. Ovat siis sittenkin saaneet montun sen verran umpeen, että ajelu sen yli onnistuu.
 
Pe 12.7. kolmonen näkyi kulkevan Fredalla omalla reitillään. Ovat siis sittenkin saaneet montun sen verran umpeen, että ajelu sen yli onnistuu.
Yllätyin suuresti eilen 11.7. kun olin aikeissa nousta kolmoseen Tehtaankadun loppupäässä mutta onneksi näin kun 3B kaartoi Laivurinkadulta Tehtaankadulle joten kai sille montulle on jotain tehty.
 
Yllätyin suuresti eilen 11.7. kun olin aikeissa nousta kolmoseen Tehtaankadun loppupäässä mutta onneksi näin kun 3B kaartoi Laivurinkadulta Tehtaankadulle joten kai sille montulle on jotain tehty.

Siitäkö ei sitten mitään tiedotettu, että normaalireitit astuivat voimaan 10.7. aamulla?

Aleksin poikkeusreitti lakkasi 13.7. aamupäivän aikana. Se on kyllä noista poikkeusreiteistä naurettavin – mikään ei olisi todellisuudessa estänyt raitioliikennettä tuossa. Nakuttelevat kivet paikoilleen yöllä tai vaikka vuorojen välissä näin harvan kesäliikenteen aikaan. Onkohan ratikat pantu katki ihan siksi, että kivityön aikana taksit ja paikalle kuulumaton autoliikenne olisi ollut ongelmissa, kun se olisi ajanut kiskoja pitkin monttuun? Liikennemerkithän eivät takseja pysäytä, joten niiden liikennekurittomuuden vuoksi sitten ratikatkin kiertävät?

Kasin päätepysäkillä Kolmikulmassa on iso lakana, joka kertoo, ettei pysäkki ole käytössä ja että linja 9 ajaa Länsiterminaaliin. Kasista ei mainita mitään eikä pysäkkikilpeäkään ole. Siinä ne kuitenkin seisovat – toivotaan, ettei tule parkkisakkoja. Luonnontieteellisen museon kohdalla ratikkapysäkit ovat käytössä ja kilvet paikoillaan – linjatunnus 8 on myös päreessä, mutta vailla määränpäitä. Pysäkillä olevan linjakartan mukaan 8 kulkee Saukonpaateen. Mitään aikatauluja ei ole. Elektroninen näyttö kehottaa ruotsia taitavia "se tidtabell", mikä siis ei onnistu. Suomeksi näytössä lukee vain "aikataulut" eikä muuta. Ei sekään paljon lohduta, mutta siinä ei sentään kehoteta katsomaan jotain mitä ei ole. Mielenkiintoisesti toteutettu matkustajainformaatio, josta joku varmaan on sitä mieltä, että kaikki on kunnossa ja jos ei kelpaa, niin autolla pääsee.

Kasin katkon aikana Caloniuksenkadullakin ovat työt käynnissä. Hassuttelija saattaisi luulla, että siinä kätevästi siltatyömaan katkon aikana samalla tehdään ne vuonna 2011 hyväksytyt ratikkakaistat. Realisti toki ymmärtää, ettei sinne mitään ratikkakaistoja ole tulossa, nyt eikä myöhemminkään. Kunhan muuten kuopivat. Googlaus muuten tuotti tämän toissavuotisen HSL:n tiedotteen, josta sai oikein makeat naurut, otsikosta varsinkin: http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/uutiset/2011/Sivut/Page_20110512091849.aspx
 
Myös kolmosen katko Fredalla on aivan järjetön. Jos katu pitää aukaista, miksi tuohon ei ole rakennettu vaihteita ja väliaikaista rataa? Sen pitäisi olla perusvaatimuksena kaikille katutöille.

HSL:n aikataulunäytöt ovat pääsääntöisesti vitsi. Varsinkin nuo raitiovaunupysäkkien kaikki näytöt. En muista maailmalla missään käymässäni kaupungissa nähnyt yhtä huonoja. Esimerkiksi se, että jos vaunujen reitti muuttuu, joku käy käsin lisäilemässä näyttöruutuihin linjatunnukset. Lisäksi sillä inforivillä näkee erittäin harvoin mitään relevanttia tietoa.
 
HSL:n aikataulunäytöt ovat pääsääntöisesti vitsi. Varsinkin nuo raitiovaunupysäkkien kaikki näytöt. En muista maailmalla missään käymässäni kaupungissa nähnyt yhtä huonoja. Esimerkiksi se, että jos vaunujen reitti muuttuu, joku käy käsin lisäilemässä näyttöruutuihin linjatunnukset. Lisäksi sillä inforivillä näkee erittäin harvoin mitään relevanttia tietoa.

Tule Ouluun. Meilläkin on pysäkkinäyttöjä. Ne eivät ole vitsi, vaan jotakin vielä naurettavampaa. Täällä asuu iloisia ihmisiä.
 
Aleksin poikkeusreitti lakkasi 13.7. aamupäivän aikana. Se on kyllä noista poikkeusreiteistä naurettavin – mikään ei olisi todellisuudessa estänyt raitioliikennettä tuossa. Nakuttelevat kivet paikoilleen yöllä tai vaikka vuorojen välissä näin harvan kesäliikenteen aikaan.

Ja juuri kun tuo poikkeusreitti lakkasi, niin nyt laitetaan taas neloset ja seiska samalle p-reitille, mutta toiseen suuntaan. P-reitti kestää HSL:n tiedotteen mukaan 22.7 - 4.8 välisen ajan. Mahtaa kohta olla nelosen ja seiskan matkustajat ihanasti sekaisin kun ei koskaan tiedä meneekö ratikka stockan vai rautatieaseman edestä!
 
Tule Ouluun. Meilläkin on pysäkkinäyttöjä. Ne eivät ole vitsi, vaan jotakin vielä naurettavampaa. Täällä asuu iloisia ihmisiä.

Kiitos kutsusta, tulen mielelläni Ouluun, jos on tarvetta. Itse olen sitä mieltä, että on parempi olla ilman kuin että on näyttörivejä, joissa ei ole mitään informaatiota...

PS. Tunnen oululaisia ihmisisiä (mm kollegani). Olet oikeassa ihmisluonteen suhteen. :D
 
Ja juuri kun tuo poikkeusreitti lakkasi, niin nyt laitetaan taas neloset ja seiska samalle p-reitille, mutta toiseen suuntaan. P-reitti kestää HSL:n tiedotteen mukaan 22.7 - 4.8 välisen ajan. Mahtaa kohta olla nelosen ja seiskan matkustajat ihanasti sekaisin kun ei koskaan tiedä meneekö ratikka stockan vai rautatieaseman edestä!

Kävin tänään tutustumassa Tall Ships Races -alueeseen. Ensin tuli mieleen idea: Bulevardi on suljettu muulta kuin raitioliikenteeltä. Portilla on siirrettävä mellakka-aita ja liikenteenohjaaja, joka siirtää aidanpalasen pois ratikan tieltä. Näin voisi toimia Aleksillakin, periaatteena se, että jos työmaa muuttaa kadun sellaiseksi, että ratikka pääsisi kulkemaan mutta liikennemerkkejä noudattamaton (taksi)autoliikenne tippuu sinne kuoppaan, niin paikalle vaaditaan 24/7 liikenteenohjaus ja siirrettävät aidat. Kustannuksista valittajille kerrotaan, että laadukkaasta joukkoliikenteestä joutuu vähän maksamaan ja että se on tärkeä asia. Samalla nämä työmaat vähenevät ja niiden kesto lyhenee, kun ei kukaan halua maksaa tuollaisia kuluja. Raha se on joka kaiken ratkaisee.

Sitten huomasin kojurivissä HSL:n infokiskan. Ehdin jo ilahtua, että onpa positiivista, että tällä tavoin tiedotetaan joukkoliikenneyhteyksistä, kun kovasti epäilen, ettei siitä 6X:stäkään tule olemaan oikein mitään tietoa missään. Että pääsevät vieraat sitten edes pois sieltä alueelta, kun ensin ovat jotenkin sinne löytäneet. Vielä mitä! Paikalla oli yksi epämääräinen kartta, joka kattoi koko Helsingin, ja johon oli merkitty ainoastaan metro, lähijunat, kolmosen ratikka ilman linjatunnusta ja Suomenlinnan lautta. Joku likka jakoi karkkia ja siinä se. Kyllä oli pettymys.

Mahtaa kohta olla nelosen ja seiskan matkustajat ihanasti sekaisin kun ei koskaan tiedä meneekö ratikka stockan vai rautatieaseman edestä!

Ei me olla – autollahan tässä muutenkin on kuljettava, kun ei nelonen edes tule tänne Munkkaan. Tänään kaivoin keltsusta polkupyörän esiin ja ihmettelin sitten kaupunkiin mennessäni, kun Puistotiellä seilaa jotain Nobinan 4X-merkittyjä tyhjiä busseja. Ne näkyvät pysähtyvän bussipysäkeille, joilla ei lue 4X:stä mitään. Ratikkapysäkeillä on huputetut pysäkkikilvet ja matkustajia, joiden ohi ajaessaan bussi ei esimerkiksi anna äänimerkkiä tai muuta huomiota itsestään. Eiköhän nuokin aikansa odotettuaan siirry auton rattiin. Tasan ei käy onnen lahjat.

Olisikohan liikaa vaadittu, että koko pysäkkikorokkeen ympäri vedettäisiin lippusiima? Kun matkustaja ei pääse sinne pysäkille tuon siiman estämänä, niin eiköhän siinä ala hälytyskellot soida, että nyt varmaan ei ratikka kulje.

HSL:n aikataulunäytöt ovat pääsääntöisesti vitsi. Varsinkin nuo raitiovaunupysäkkien kaikki näytöt. En muista maailmalla missään käymässäni kaupungissa nähnyt yhtä huonoja. Esimerkiksi se, että jos vaunujen reitti muuttuu, joku käy käsin lisäilemässä näyttöruutuihin linjatunnukset. Lisäksi sillä inforivillä näkee erittäin harvoin mitään relevanttia tietoa.

Ne ovat ihan hauska vitsi – odotellessa voi laskea, kuinka monta kirjoitus- ja kielivirhettä englanninkieliseen ja varsinkin ruotsinkieliseen versioon on mahtunut. Kuluu odotusaika rattoisammin. Luulen, että enää ei pysty laskemaan, kuinka monta kertaa ratirimpsu alkaa alusta ennen kuin on ehtinyt loppuun asti – jossain vaiheessa nuo nimittäin toimivat niin, että joka kerta, kun joku minuuttiluku siinä taulussa muuttui, niin se inforivi alkoi pyöriä alusta. Se ei välttämättä ehtinyt loppuun asti moneen minuuttiin, kun aina tuli jotain muutoksia ja aina teksti alkoi alusta. Se on kyllä harmi, sillä aika kului kuin siivillä, kun odotti, josko ruotsinkielinen viesti ehtii tulla kokonaan ennen kuin ratikka saapuu ja bonuksena vielä englanti päälle.
 
ihmettelin sitten kaupunkiin mennessäni, kun Puistotiellä seilaa jotain Nobinan 4X-merkittyjä tyhjiä busseja. Ne näkyvät pysähtyvän bussipysäkeille, joilla ei lue 4X:stä mitään. Ratikkapysäkeillä on huputetut pysäkkikilvet ja matkustajia, joiden ohi ajaessaan bussi ei esimerkiksi anna äänimerkkiä tai muuta huomiota itsestään.

Samaa hämmästelin minäkin. 8X:n reitillä on sentään pysäkeille merkitty linjatunnukset. Matkustin 4X:llä ihan uteliaisuudesta. Kyytiin tuli pari ulkomaalaista turistia, jotka kysyivät meneekö bussi Senaatintorille asti. Kuljettaja sanoi että kyllä.
 
Samaa hämmästelin minäkin. 8X:n reitillä on sentään pysäkeille merkitty linjatunnukset. Matkustin 4X:llä ihan uteliaisuudesta. Kyytiin tuli pari ulkomaalaista turistia, jotka kysyivät meneekö bussi Senaatintorille asti. Kuljettaja sanoi että kyllä.

Tänään taas hämmästelin sitä, että nuo naurettavat pysäkkinäytöt kyllä jaksavat jankuttaa siitä, että Hakaniemessä kaikki liikenne menee Hämeentien kautta, mutta kasihan on myöskin edelleen poikkeusreitillä. Sitä vaan ei viitsitä kertoa yhtään missään - ainakaan noissa tauluissa.
 
Takaisin
Ylös