Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2013

Eikös tilausajon pitäisi olla på svenska abonnerad?

Tuo virhe on ollut kyltissä jo viikkoja, vaikka luulisi linjakilven merkityksen olevan ratikalle yhtä tärkeä kuin etiketin viinipullolle. Ei oikeastaan kummastuta, ettei kylttiä saada laskettua parilla sentillä alaspäin (jotta fonttikokoa voitaisiin kasvattaa), kun kirjoitusvirheitäkään ei saada korjattua.
 
Ma 19.8.2013: Vario 238 linjan 4 vuorossa 47. Havaittu klo 12.46 Katajanokalla.

Ke 21.8.2013: Vario 239 linjan 4 vuorossa 47.

Taitaa 47 olla nykyään nelosen "Vario-vuoro", kun se viime kaudella (syksy-talvi-kevät) oli vuoro 140. Kyseisessä vuorossa nähtiin silloin vuoroin lyhyitä NrI-vaunuja, Varioita ja Manneja.

Viime syksylle julkaistiin hieno raitioliikenteen taulukkoaikataulu. Kaipaisin vastaavaa aikataulua myös tälle syksylle!
 
Vaikka tämä liian pienen kaluston jatkuva käyttö ei varsinaisesti yllätäkään, niin onhan tässä petetty olo. Kovasti HSL perusteli nelosen ja kympin vuorovälin pidentämistä sillä, että silloiset 5 min välein kulkenet välipalavaunut muuttuvat 6 min välein kulkeviksi välipalavaunuiksi, eli kapasiteetti muuttuisi vain vähän. Siis oikeasti se tietysti aleni vaikka kuinka paljon. Mutta HSL syötti poliitikoille teorian, jonka mukaan kapasiteetti muuttuisi vain vähän, sillä aiemmin välipalat ovat olleet siellä ikään kuin valevälipaloina ja nyt ne ovat siellä oikeasti, eikä muuta kalustoa enää nähtäisi.

No, oikeasti näköjään muuta pienempää kalustoa pyörii edelleen jatkuvasti. Että sillä lailla.

Mahtavatkohan poliitikot niellä saman pajunköyden taas, kun seiskojen vuoroväliä vuorostaan pidennetään vuoden kuluttua?
 
Eilen 22.8 tulin illalla seiskan maissa Länsisatamasta ysillä. Ysi oli kilvitetty määränpäänään Urheilutalo, ei siis Pasila. Hallivuoroko?
 
Eräänlainen havainto aikakirjoihin lie sekin, että vuosi 2013 on ensimmäinen, jolloin Päihteiden yössä, ei kun siis Taiteiden yössä, ei ollut minkäänlaista lisäliikennettä raitiovaunuilla. Tämä siis eilen 22.8.

Ensimmäisenä Taiteiden yönä lisäliikenne hoitui linjalla 2X. Sen jälkeen mentiin vuosikausia linjoilla 6X (Erottaja–Vallila) ja 10X (Erottaja–Pikku Huopalahti). Jossain vaiheessa erikoislinjoista luovuttiin ja tavalliset linjat jatkoivat liikennöintiä klo 1 kieppeille. Pidennetty liikennöintiaika koski ainakin linjoja 9 ja 10, muistaakseni myös 6.
 
Eräänlainen havainto aikakirjoihin lie sekin, että vuosi 2013 on ensimmäinen, jolloin Päihteiden yössä, ei kun siis Taiteiden yössä, ei ollut minkäänlaista lisäliikennettä raitiovaunuilla. Tämä siis eilen 22.8.

Tälle ei kuulemma ollut myöskään mitään tarvetta.
 
Tänään kaupungilla on liikkunut ryhmä saksalaisia ratikkaharrastajia. Heitä on kuljetettu vaunuilla SR50+233, 339, 401 ja 154.

Tälle ei kuulemma ollut myöskään mitään tarvetta.

Näin olen antanut itselleni kertoa. Taitaa toi päihteiden yö olla jo aikansa elänyt juttu.
 
Artic on kuulemma linjalla 9 parasta aikaa.

Tuli aamulla puolen kasin maissa Varsapuistossa vastaan Pasilaan päin mennessä.

Ja aamun toinen havainto: ennen tuota kasi ajoi Kurvissa harhaan, eli lähti kutosen reitille. Ensiksi ilmeisesti kuski yritti pakittaa takaisin reitilleen, joka ei sitten onnistunut, koska kolmonen oli heti perässä kiinni. No, siinä sitten peruutettiin kolmosta sekä kasia vähän aikaa, kunnes päättivät luovuttaa (todennäköisesti alkoi olla liikaa vaunuja perässä, ei siis ollut tilaa), eli kasi tyhjensi matkustajansa ja ajeli omalle reitilleen ties mistä.

Ei ole tietoa, miten tuossa alunperin meneteltiin, sillä katselin tätä touhua pysäkiltä, mutta kasin kuskilla meni jonkin aikaa ennenkuin hän sai peruuttamisen aloitettua. Olisko kysellyt lokista ohjeita? Lok ei sitten ilmeisesti sanonut muille, että antakaas tilaa, kasi pakittaa linjalleen, taikka sitten jotain muuta tapahtui. Tämä on vain arvailuja, koska en tiedä.
 
Takaisin
Ylös