Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/41

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

  1. #16
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Bongasin 401:n eilen sunnuntaina 8.9. kaksi kertaa: ensin Mikonkadulla matkalla etelään n 14:30 ja sitten Kuusitien kohdalla Mannerheimintiellä n 15:15.

  2. #17
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    9.9.

    HKL 401 bongattu Länsisatamassa linjalla 9 noin 13.40

  3. #18

    Liittynyt
    01.10.2012
    Sijainti
    Helsinki-Vesala
    Viestejä
    116

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    9.9.

    HKL 401 bongattu Länsisatamassa linjalla 9 noin 13.40
    Jees, ja Pasilassa klo 14.50, jolloin se lähti kohti Länsisatamaa, vuoronumerolla 100. Nousin kyytiin ja tulin samalla omalta osaltani korkanneeksi sen. Sturenkadun risteyksessä totesin, että Koskelan suunnalta tuli ja edelle meni 9:n kilvissä oleva Vario 201. Vaunu 401 lähti perään, ja Brahiksella ennen Urheilutalon pysäkkiä kuljettaja kuulutti, että ohjelmassa on vaunun vaihto. "Tämä vaunu jatkaa varikolle ja matkustajia pyydetään siirtymään edessä olevaan vaunuun. Takaovia käyttävät varokaa, koska kohdalla ei ole pysäkkikoroketta." Ja niin matkustajat siirtyivät 201:een, ja 401 jatkoi tyhjänä kohti Kurvia.

    Lisäksi bongasin tuntia aikaisemmin 38:n Simonkadulla linjalla 2 menossa Kaivopuistoon ja 37:n linjalla 4 Lasipalatsin pysäkillä menossa Katajanokalle. Myös 34 seikkaili nelosen linjalla samoihin aikoihin.
    Viimeisin muokkaaja Pekkaeero; 09.09.2013 kello 20:51. Syy: ei 63 vaan 34

  4. #19
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Mäntsälä
    Viestejä
    648

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    10.9.

    Vaunu 37 linjalla 1A.

  5. #20

    Liittynyt
    01.10.2012
    Sijainti
    Helsinki-Vesala
    Viestejä
    116

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JP12 Näytä viesti
    Nythän Manskun ja Eino Leinon kadun kulmassa on käytössä lähestulkoon nollaviive-etuudet kaikille kymmenille Manskua joka tunti ajaville spåravuoroille. Tämänhän pitäisi joidenkin kirjoittajien mukaan sotkea lähestulkoon koko Helsingin liikenne, mutta ei näytä tekevän.

    Minkäköhän takia Ruusulankadun ja Runeberginkadun kulmassa ei ole samanlaista järjestelyä (eli liikenteenohjaajia pysäyttämässä autokaistojen liikenne ratikan lähestyessä)? Runskilla näytti seisovan parhaimmillaan kolmekin ratikkaa odottamassa ruuhkan hälvenemistä päästäkseen kääntymään Ruusulankadulle. Myös pysäköintijärjestelyt on toteutettu ilmeisesti vähän lepsusti, Ruusulankadulla ja Sibeliuksenkadulla oli hinataan pois -kyltit voimassa tästä päivästä lähtien, mutta eipä parkkeerattuja autoja oltu minnekkään siirtelemässä...
    Olen useinkin miettinyt, miksi ei ole tehty varayhteyksiä esim. Oopperan risteykseen, Hesarin-Flemarin risteykseen, Fredan-Bulevardin risteykseen ja muihin vastaaviin paikkoihin, kun kiskot on kuitenkin joskus rakennettu. Jos Runskilta ja Helsinginkadulta pääsisi etelään Manskulle, koko ratikkaletkan ei nyt Kisahallin kiskotöiden takia tarvitsisi kiertää Runeberginkadun lenkkiä tai jos Hesarilta pääsisi Kurvin suunnasta Fleminginkadulle, linja 9 välttyisi Urheilutalolla poikkeamiselta. Tuo Freda-Bulevardi tuli mieleeni parisen vuotta sitten, kun kolmosen kuski ei jostakin syystä huomannut kääntää vaihdetta ja ajautui kuutosen reitille kohti Aleksanterin teatteria. Olisi ollut mahdollisuus jotenkin vekslata itsensä takaisin reitille, jos Hietalahdesta olisi päässyt kääntymään Fredalle kohti Viiskulmaa.

    Tällaisia ylimääräisiä käyttämättömiä mutkia on Simonkadulta kohti Erottajaa, Erottajalta Aleksille Stockmannin kohdalla, ja Kaisaniemen liikenneympyrässä on kiskoja joka suuntaan. Ja edelleen: Jos Mechelininkadulla olisi kääntösilmukka Ruoholahden sillan alla kuten oli vielä 1960-luvulla, olisi linja 8 voitu heinäkuussa ajaa sinne eikä Kolmikulmaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 15:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:05 ----------

    11.9.
    Vaunu 38 linjalla 2 Mikonkadulla menossa Kaivopuistoon

    12.9.
    Vaunu 34 linjalla 7B
    Vaunu 63 linjalla 10
    Vaunu 38 linjalla 10 (vuorossa 95)
    Manne 164 (Osuuspankki) linjalla 7B

    Lisäksi 401 näkyi kurkistelevan Vallilan varikon avonaisesta ovesta. Otsassa molemmilla kotimaisilla teksti "Tilausajo". Istuin kuutosessa matkalla Arabiaan, joten en ehtinyt nähdä kovin tarkasti.

  6. #21
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Miksi muuten ysillä on poikkeusaikataulu, sehän kulkee normaalia poikkeusreittiään?
    L4+L10 pidentynyt reitti syö enemmän välipaloja ja ysille ei enää riitä niitä kaikkiin vuoroihin. Ysin aikataulut kai on poikkeusviikollakin normaalin alkusyksyn mukaiset, vain kalusto muuttuu.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 3:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 3:11 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pekkaeero Näytä viesti
    Tällaisia ylimääräisiä käyttämättömiä mutkia on Simonkadulta kohti Erottajaa, Erottajalta Aleksille Stockmannin kohdalla, ja Kaisaniemen liikenneympyrässä on kiskoja joka suuntaan.
    Käyttämättömiä on väärä sana, koska onhan niistä melkein kaikki päivittäiskäytössä, ikävä kyllä.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pekkaeero Näytä viesti
    Ja edelleen: Jos Mechelininkadulla olisi kääntösilmukka Ruoholahden sillan alla kuten oli vielä 1960-luvulla, olisi linja 8 voitu heinäkuussa ajaa sinne eikä Kolmikulmaan.
    Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?

  7. #22
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Vaunu 49 saapui hetki sitten Vallilan halliin lavettikuljetuksella. 401 seisoi pilttuussaan.

  8. #23

    Liittynyt
    01.10.2012
    Sijainti
    Helsinki-Vesala
    Viestejä
    116

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?
    Mitähän minä tuosta muistaisin…. Ainakin 1950-luvun lopulla silmukka oli vielä olemassa ja käytössä. Melkoisen varmasti se on ollut rataverkossa vielä 1961 ennen Ruoholahden sillan rakennustyön aloittamista. Silta valmistui joulukuussa 1962. Marraskuisena iltana 1963 (ajankohta on jäänyt mieleen eräästä tunnetusta amerikkalaisesta kuolemantapauksesta) seisoskelin siinä silmukan kohdalla, mutta silloin siinä oli enää kiskojen jämiä. Katselin, kun HKL:n pojat yrittivät silloisen Lauttasaarenkadun (nyk. Porkkalankatu) puolella nostaa kiskoilta suistunutta 301-sarjan Ratti-Kariaa takaisin kiskoille. Ratahan muuttui siinä kohdassa yksiraiteiseksi ja oli ratapölkkyjen päällä. Ratikka oli Salmisaaren suunnasta tullessaan tipahtanut vaihteessa.

  9. #24

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    611

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    Kerropa lisää, siis onko kiskot vielä 1960-luvulla olleet paikoillaan ja yhteydessä rataverkkoon?
    Voisin omasta puolestani kertoa, että aina Porkkalankadun sillan rakentamiseen asti, jolloin kasi kulki Porkkalankadun paikalla ollutta Lauttasaarenkatua pitkin kadun keskellä samaa raidetta molempiin suuntiin, oli ko. risteyksessä kääntösilmukka. Salmisaaresta tullut vaunu kulki hetken Mechelininkadulla väärää puolta ennen kuin pääsi vaihteessa siirtymään oikealle.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.09.2013 kello 18:59. Syy: lyhennetty lainausta

  10. #25

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Safka Näytä viesti
    rataverkkoon?
    Helsinki ilmakuvina 1943-2012 -sivulta voi tarkastella raitiotieverkon vaiheita. Valitettavasti ovat vuoden 1964 ilmakuvat paikoin heikkoa laatua, ettei niistä kovin hyvin näe raiteita. Kiskot näkyy kuitenkin kadonneen kokonaan Lauttasaarenkadun/Mechelininkadun risteyksen silmukasta vuoden 1964 ilmakuvassa. Vaikka SRS:n kumulatiivista karttaa on tullut silmäiltyä monen moista kertaa, niin huomasin vasta nyt, että Salmisaaren nykyinen silmukka on järjestyksessään toinen. Alkuperäinen siljaitsi Porkkalankadun (Lauttasaarenkadun) toisella puolella.

    Vuoden 1943 ilmakuvista kiinnittyy huomio mm. Töölön hallin pihalla pariinkymmeneen (perä?)vaunuun, kiskotus Ramsaynrannassa Paciuksenkadun ja Meilahdentien välissä, maaseutumainen ympäristö Haagan linjalla sekä Kumpulanlaakson raiteiden eroavaisuus kumulatiiviseen karttaan verrattaessa. Kaupunginportin silmukka sijaitsi melkein kokonaan nykyisen Hämeentien itäpuolella, siten että silmukan läntisin kohta sijaitsi suunnilleen nykyisen Paavalin kirkon ratikkapysäkin kohdalla maaseudulle kulkevan bussikaistan paikalla. Vuosien 1926-48 alkuperäisestä linjauksesta vain hieman yli 300 metrin pätkä kulki nykyisen Hämeentien länsipuolella.

    Vuoden 1964 ilmakuvista havaintuu edelleen Kumpulanlaakson eroavaisuuksia kumulatiivikarttaan verrattuna. Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteys sijaitsi yli 100 metriä lähemmäs keskustaa, eikä vuosien 1948-64 ratalinjaus edes hiponut nyky-Hämeentien ratalinjausta. Em. risteysalueen raitiotievaihteet (Koskelaan hallille/Arabiaan) sijaitsivat n. 15-20 m idempänä kuin nykyinen ratalinjaus. Liitteenä kömpelö muokkaus kumukartasta.

    Nimi: kumu.png
Katselukertoja: 606
Koko: 8,6 KB
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Vuoden 1964 ilmakuvista havaintuu edelleen Kumpulanlaakson eroavaisuuksia kumulatiivikarttaan verrattuna. Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteys sijaitsi yli 100 metriä lähemmäs keskustaa, eikä vuosien 1948-64 ratalinjaus edes hiponut nyky-Hämeentien ratalinjausta. Em. risteysalueen raitiotievaihteet (Koskelaan hallille/Arabiaan) sijaitsivat n. 15-20 m idempänä kuin nykyinen ratalinjaus. Liitteenä kömpelö muokkaus kumukartasta.

    Nimi: kumu.png
Katselukertoja: 606
Koko: 8,6 KB
    Tänäkin päivänä näkyy Hämeentie 105:n kohdalla "1948-1964" Hämeentien linjaus. Parkkipaikka on siinä nykyään. Jyrkkä ja pitkä alamäki Arabian suntaan ja ylämäkeen loiva kaarre nykyisen Hämeentien linjaukseen. Tuosta kaarreosuudesta ei ole mitään jäljellä ollut aikoihin. Nykyään uudisrakentamisen alla.
    En millään muista niitä vaihteita Koskelasta / Koskelaan. No olin yksinumeroisen ikäinen noihin aikoihin.

  12. #27
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    14.9.

    Vaunu 401 linjalla 8, vuorossa 55.

  13. #28

    Liittynyt
    01.10.2012
    Sijainti
    Helsinki-Vesala
    Viestejä
    116

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    15.9.

    Hakaniemessä oli klo 15.00 aikoihin pohjoiseen meneviä ratikoita jonossa Pitkällesillalle saakka. Jono seisoi puolisen tuntia. Metro-lehden uutisesta selvisi, että 401 oli uupunut jossakin Hakaniemen ja Haapaniemen välillä, ja perässä tullut ratikka työnsi sen Vallilan varikolle. Jonossa näkyi olevan vaunu 37 linjalla 7B.

  14. #29

    Liittynyt
    30.04.2006
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    20.9.13

    Vaunusta 42 tullut uusi mainosvaunu. Mainostaa Eckerö Linea, ei vielä havaittu linjaliikenteessä.

  15. #30
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2013

    Su 22.9.2013: Artic 401 havaittu opetusajossa n. klo 12.30. Tuli Katajanokalta Senaatintorille, kävi kääntymässä Kauppatorilla ja suuntasi Snellmaninkatua Kruununhakaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 275
    Viimeisin viesti: 01.10.2013, 19:02
  2. Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2012
    kirjoittanut rvk1249 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 11.10.2012, 19:44
  3. Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2011
    kirjoittanut Tonttu18 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 30.09.2011, 12:33
  4. Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2010
    kirjoittanut rvk1249 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 29.09.2010, 18:55
  5. Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009
    kirjoittanut GT8N foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 02.10.2009, 13:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •