Raitiovaunulinjasto 2015

h15A ei edes ollut juurikaan hitaampi kuin h9, vaikka foorumilla olikin varmaa tietoa ysin nopeudesta ennen kuin ensimmäistäkään vaunua oli ajettu.

Linjan 9 ajoajat ruuhka-aikoina ovat LTR-RT 11 min ja RT-LTR 15 min. Ruuhka-aikojen ulkopuoliset minimit LTR-RT 9 min ja RT-LTR 10 min. Bussin 15A ajoajoista minulla ei ole mitään tietoa, mutta jos joku tietää vaikkapa viimeiseltä ajokaudelta, niin vertailun vuoksi olisi mukava nähdä.
 
Linjan 9 ajoajat ruuhka-aikoina ovat LTR-RT 11 min ja RT-LTR 15 min. Ruuhka-aikojen ulkopuoliset minimit LTR-RT 9 min ja RT-LTR 10 min. Bussin 15A ajoajoista minulla ei ole mitään tietoa, mutta jos joku tietää vaikkapa viimeiseltä ajokaudelta, niin vertailun vuoksi olisi mukava nähdä.

http://web.archive.org/web/20080820...ut.ytv.fi/reittiopas/fi/line/?line=15A&type=1

Toiseen suuntaan 10 ja toiseen 11 minuuttia. Käytännössä ajoaika saattoi olla mitä tahansa 7 ja 45 minuutin välillä. Yleensä h15A oli hitaampi kuin nykyinen h9, vaikka muuten raitiovaunuliikenne on melkein aina busseja hitaampaa.
 
Bussin 15A ajoajoista minulla ei ole mitään tietoa, mutta jos joku tietää vaikkapa viimeiseltä ajokaudelta, niin vertailun vuoksi olisi mukava nähdä.
Itselläni on tasan yksi kokemus ajalta, kun ysin kiskoja jo rakennettiin. Silloin 15A ajoi Elielinaukiolle 25 minuuttia, laivan tuloaika oli muistaakseni 9:30. Ilman suurempia kantamuksia kävely oli nopeampi tapa päästä Länsiterminaaliin.
 
Edelleen, ysiratikkaan nousee Jätkäsaaressa 352 % enemmän matkustajia kuin busseihin 15 ja 15A nousi. Onko väliä sillä, miksi matkustaja nousee juuri ratikkaan? Pääasia kai kuitenkin, että nousee joukkoliikennevälineeseen. Vaikka sitten imagon vuoksi, jos ei muuten. 352 %!

Minusta on ihan aito ongelma jos Jätkäsaaren ja Meri-Kampin asukkailla ei ole luotettavaa joukkoliikennepalvelua. Hurjimmillaan ruuhkalaivasta purkautunee arviolta jopa yli 500 henkeä ratikkapysäkille reilussa 10 minuutissa.

Nyt tuo aiheuttaa tilanteen, jossa Jätkäsaaren ja Meri-Kampin asukkaiden ratikkapalvelu romahtaa aina laivan tullessa, kun ratikkojen aikataulut menevät sekaisin ja osa ratikoista on Länsiterminaalin jälkeen tuulilasikuormassa, jolloin välipysäkeiltä ei pääse kyytiin.

Revi siitä sitten huumoria.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:10 ----------

Minusta yksi ratkaisu Jätkäsaaren terminaalin laivamatkustajaruuhkiin voisi olla, että aikataulun mukaisten vuorojen lisäksi olisi isoimpia matkustajapiikkejä vastassa Länsiterminaalilla odottamassa aina 1-4 lisäratikkaa. Niillä ei olisi tiukkaa aikataulua, vaan ne lähtisivät laivan tultua kun tulevat täyteen ja kääntyisivät takaisin vaikka Hakaniemessä. Aikataulun mukainen liikenne olisi sitten tuon lisäksi.

Tarvittavien ruuhkaratikoiden määrä ja summittainen aikataulu määritettäisiin päivittäin ja vuoroittain laivafirmoilta saatavien matkustajatietojen mukaan. Kalustoksi vaikka välipalamanneja jos ei muita ole vapaana.

Jos noille lisäratikoille ei ole nyt Länsiterminaalilla sopivaa odotuspaikkaa, sellainen on syytä rakentaa.
 
Vaikka yleisesti ottaen matkustan mielelläni myös bussilla, en kyllä 15A tarjoamaa palvelua erityisemmin arvostanut. Kyllä ysin ratikka tarjoaa paljon parempaa palvelua kuin se hajautettu, kahteen suuntaan Länsiterminaalista liikennöinnyt 15(+15V)/15A. Nykyisin Espoon suuntaan menijät voivat jäädä pois ratikasta pysäkillä Ruoholahden villat ja nousta Espoon suunnan bussiin Lapinrinteen pysäkiltä tai jos tietää, että Espoon bussia joutuu odottamaan, niin voi mennä Kampin terminaalille asti. Ruoholahden villojen kohdalla vaihto on helppoa, olen itsekin vaihtanut tuossa bussista ratikkaan, tosin olen tyypillisesti jatkanut tuosta ratikalla Kallion suuntaan Jätkäsaaren sijasta. Täytyy sanoa, että tuon 15(+15V)/15A:n liikennöidessä sitä Espoosta päin bussilla tullessa tyypillisesti päätyi kävelemään sen loppumatkan Ruoholahdesta laivalle ja toiseen suuntaankin tuli yleensä mentyä tuo väli jalkaisin.

Yleisesti ottaen ysin ratikalla on paljon paremmin pysäkkejä keskustan alueellla ja ratikkamatkojen ollessa suhteellisen lyhyitä, ei ratikan hitaus ole oikeasti mikään erityisen suuri ongelma. Tietenkin ratikan kulun nopeuttaminen olisi aina hyvästä. Sinänsä olen käyttänyt ysin ratikkaa melko paljon: olen kulkenut sillä Kallion ja Konepajan alueen väliä, Kallion ja Pasilan väliä sekä Kalliosta keskustaan, Kamppiin sekä Jätkäsaareen eli olen käyttänyt tuota ratikkalinjaa sen koko reitin pituudelta. Kyllä ysin ratikka toimii suhteellsen hyvin. Tietenkin laivamatkustajien täyttäessä ratikan Länsiterminaalia seuraavilta pysäkeiltä voi olla hyvin vaikeaa ellei jopa mahdotonta mahtua kyytiin, mutta kyllä ainakin Simonkadun kohdalla ratikasta jää aina sen verran väkeä pois, että kyytiin on mahtunut. Suurin osa laivalta tulijoista tuntuu jäävän pois Kaivokadulla, joten tyypillisesti silloin vapautuu istumapaikkojakin niille, jotka haluavat istua ja kaikki uudet ratikkaan nousijat pääsevät mukavasti kyytiin.

Jätkäsaaressa rakennustyöt pitäisi hoitaa niin, että Crusellin sillan suunnalta tulevia kiskoja päästäisiin jatkamaan mahdollisimman pikaisesti Länsiterminaalille. Onko muka jotenkin mahdotonta järjestää asioita tuolla siihen malliin, että tuo jatkaminen onnistuisi? Tuon jatkeen sietäisi olla jo nyt käytössä tai ainakin kulkureittiä Länsiterminaalin ja kasin päättärin välillä pitäisi selkiyttää ja parantaa nykyisestä.
 
Jätkäsaaressa rakennustyöt pitäisi hoitaa niin, että Crusellin sillan suunnalta tulevia kiskoja päästäisiin jatkamaan mahdollisimman pikaisesti Länsiterminaalille.

Onkohan tuo hyväkään idea? Miksi tuo sinusta on toivottavaa? Miten itse sen näen, Jätkäsaareen tulisi taas yksi keskustan päässä ajantausausongelmainen U-linja, olettaen siis, että 9 ja 8 yhdistettäisiin ja se alkaisi ajaa kuin 2 ja 3 vaihtaen tunnusta kesken matkan. Toinen vaihtoeto on, että U:n toinen haara ajaisi Bulevardin (ja edelleen Aleksanterinkadun) kautta ja toinen haara Kampi kautta. Jos ei siitä tule U-linjaa, kiskoja ei ole mitään järkeä yhdistää, vaan pidetään homma nykyisellään.
 
Onkohan tuo hyväkään idea? Miksi tuo sinusta on toivottavaa? Miten itse sen näen, Jätkäsaareen tulisi taas yksi keskustan päässä ajantausausongelmainen U-linja, olettaen siis, että 9 ja 8 yhdistettäisiin ja se alkaisi ajaa kuin 2 ja 3 vaihtaen tunnusta kesken matkan. Toinen vaihtoeto on, että U:n toinen haara ajaisi Bulevardin (ja edelleen Aleksanterinkadun) kautta ja toinen haara Kampi kautta. Jos ei siitä tule U-linjaa, kiskoja ei ole mitään järkeä yhdistää, vaan pidetään homma nykyisellään.

Toivottavasti niitä linjoja ei yhdistetä millään älyttömällä tavalla. Mutta vaikkapa sen kasin jatkaminen Länsiterminaalille toisi hyvän yhteyden Töölöstä Länsiterminaalille ja tuolloin metroon vaihtajat voisivat matkustaa kasilla Ruoholahden metroasemalle. Näin ollen ratikoilla pystyisi hoitamaan kasvavat matkustajavirrat paremmin. Länsiterminaalin laivayhteyksien käyttäjämäärät ovat kasvussa ja Jätkäsaareen rakennetaan tiiviiseen tahtiin lisää asuntoja, joten alueen ratikkaliikenteeseen pitää kyllä panostaa kunnolla. Kysehän on tässä siitä, että nykyisin kasilla ei vielä pääse Länsiterminaalin eteen vaan siinä välissä on suhteellisen epämääräinen alue, jonka läpi tosin on tehty jalankulkijoille jonkinlainen kulkureitti. Tämä ei ole kuitenkaan hyvää eikä palvelua. Länsiterminaali on sen verran tärkeä kulkukohde, että ei mielestäni ole ylipäätään mitään järkeä jättää kasin päättäri tuollaisen etäisyyden päähän Länsiterminaalista. Ei tuollaisen lyhyen radanpätkän rakentaminen niin kallista voi olla.
 
Kun viivojen piirtely on hauskaa, niin tein uuden linjaston. Ensin on lama-ajan budjettilinjasto, joka uskoakseni käyttää jonkin verran vähemmän vaunuja, kuin nykyinen, koska 1 ja 8 on yhdistettu toisiinsa Pasilassa. Llisäksi kolmosen ja kakkosen lenkki on rikottu kahdeksi linjaksi Arabianrantaan ja Tehtaankadun silmukkaan, niin nykyinen kutonen voidaan lakkauttaa. Sturenkatua täydentää uusi linja 5, joka ajaa myös Hietalahteen. Seiska on vedetty keskeltä kahtia linjoiksi 6 ja 7, jotka jatkuvat linjatunnustaan muuttaen läpi Pasiloiden ja ajantasaus on Erottajalla. Vielä vähemmillä vaunuilla ja hyvin lähellä nykyistä olevalla kattavuudella oltaisiin päästy, jos 8 olisi mennyt Viipurinkatua, mutta se linja ei olisi palvellut yhtään ketään. Kuitenkin se, että Käpylästä pääsisi nyt raitiovaunulla vaihdotta Pasilaan, antaisi linjalle edes jotain merkitystä nykyisen bussirallin perässä Kauppatorille mönkimiseen verrattuna.

Säästyneille vaunuille voidaan toki keksiä myös uutta käyttöä. Ensinnäkin HSL ilmaisi blogissaan huolensa Ullanlinnan valioveronmaksajien huonoista yhteyksistä Mannerheimintielle, joten uusi ykkönen luodaan paikkaamaan sen tarvetta, ratikkahan on kantakaupungin liikenneväline. Uuden linjan pohjoispää hoitaa myös Sturenkadun, joten tällöin Sturenkadulta vapautunut 5 voi ottaa radikaalisti muuttuneen roolin ja palvella pienen kysynnän alueita: linjoja, Viipurinkatua ja Hietalahtea. Välimallina tästä 5 voisi ajaa myös pelkästään Hietalahden ja linjojen väliä. Maksimaalisessa tilanteessa 6:tta ja 7:ää jatketaan ohi Pasiloiden kohti Meilahtea ja Arabiaa, onhan Pasila Helsingin toinen keskusta.

helsinkitram_new_budget.pnghelsinkitram_new.png
Miten teen pienen esikatselukuvan :frown:
 
Miten itse sen näen, Jätkäsaareen tulisi taas yksi keskustan päässä ajantausausongelmainen U-linja, olettaen siis, että 9 ja 8 yhdistettäisiin ja se alkaisi ajaa kuin 2 ja 3 vaihtaen tunnusta kesken matkan.

Ei tuollaista ole missään ehdotettu eikä suunniteltu. 8:lla on jo yhteinen kierto 6:n kanssa, eikä 8:n Jätkäsaaren lenkki muodosta mitään järkeviä ympyrälinjayhteyksiä (tuskin kukaan haluaa ajaa Huutokonttorilta Ruoholahteen tai toisin päin). Päinvastoin; tulevaisuudessa kun Jätkäsaari rakentuu, ysille itselleen tulee Jätkäsaareen minilenkki Jätkäsaaren ympäri. Länsiterminaalille taas tulisi jokin toinen, vielä nimeämätön linja, joka kiertäisi sen saman lenkin toiseen suuntaan. Näin on ainakin nykyinen suunnitelma; se voi toki vielä elää.

Eli lyhyesti: Jos Saukonpaadesta jatketaan kiskot terminaalille, se tarkoittaa vain ja ainoastaan kasin reitin pidentämistä parilla pysäkillä, ei mitään muuta.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:15 ----------

Täältä löytyy se nykyinen käsitys Jätkäsaaren tulevaisuuden linjoista.

http://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/jatkasaaren_raitiolinjat_2025.pdf
 
Tulevaisuudessa kun Jätkäsaari rakentuu, ysille itselleen tulee Jätkäsaareen minilenkki Jätkäsaaren ympäri.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:15 ----------

Täältä löytyy se nykyinen käsitys Jätkäsaaren tulevaisuuden linjoista.

http://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/jatkasaaren_raitiolinjat_2025.pdf

Tuli mieleen, jostain on tullut mielikuva, että tuota Välimerenkadun osuutta ei haluta enää toteuttaa. Ei ole kyllä yhtään mitään lähdettä tämän pönkäksi, ja talousarviossakin sille on suunniteltu varattavan rahaa vuonna 2016. :???:

Mitä muuten tarkoitit Jätkäsaaren minilenkillä ysille? Ilmauksesta saa sen kuvan, että tämä tarkoittaisi nimen omaan koko saaren yhteen suuntaan kiertämistä. Melkoinen pläiskäys menneisyydestä, jos kysytään; kai sillä täytyy olla joku syy, että nykyään ei raitioteillä juuri enää harrasteta kaupunginosien kokoisia paluusilmukoita.

Tällöin nämä Välimerenkadun kiskot voisivat kenties olla vain yhdensuuntaisetkin, tosin kai se varayhteyden nimissä olisi kaksiraiteinen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä muuten tarkoitit Jätkäsaaren minilenkillä ysille? Ilmauksesta saa sen kuvan, että tämä tarkoittaisi nimen omaan koko saaren yhteen suuntaan kiertämistä. Melkoinen pläiskäys menneisyydestä, jos kysytään; kai sillä täytyy olla joku syy, että nykyään ei raitioteillä juuri enää harrasteta kaupunginosien kokoisia paluusilmukoita.

No itse asiassa tuossa nykyisessä suunnitelmakartassa ei tosiaan ole lenkkimallia, vaan A:n ja 9:n päät vain kohtaavat tuolla saaren nokassa. Tosin pitäisi tietää nykyisten suunnitelmien tekstipuolikin. Kartoissa on virheitäkin joskis.

Alkuperäisessä suunnitelmassa siis oli ehdotettu nimenomaan sellaista "kaupunginosan kokoista kääntösilmukkaa", mutta kaksisuuntaista. Kuvaa siitä en tähän hätään löytänyt, mutta tekstiselitys eri vaihtoehdoista on täällä: http://haltia.blogspot.fi/2006/10/ratikat-iltakoulussa.html

Tällöin nämä Välimerenkadun kiskot voisivat kenties olla vain yhdensuuntaisetkin, tosin kai se varayhteyden nimissä olisi kaksiraiteinen.

Tarkoitus siis oli, että toinen linja kiertää lenkin myötäpäivään ja toinen vastapäivään. Tällöin ei luonnollisesti yksiraiteisuus onnistu.

Ja olen itse siis ihan tyytyväinen, jos ei sellaista tule. Kaikki ympyrälinjat ovat lähtökohtaisesti sekavia. Palvelutasohan sinänsä olisi ihan sama kuin silläkin, että ratikat kääntyvät niemennokassa paluusuuntaansa, mutta lenkkimallissa keskustaan pitäisi mennä 9A:lla ja tulla takaisin 9B:llä (tai sitten mennä 9B:llä ja tulla takaisin 9A:lla).
 
Tarkoitus siis oli, että toinen linja kiertää lenkin myötäpäivään ja toinen vastapäivään. Tällöin ei luonnollisesti yksiraiteisuus onnistu.

Ja olen itse siis ihan tyytyväinen, jos ei sellaista tule. Kaikki ympyrälinjat ovat lähtökohtaisesti sekavia.

Tällainen järjestely voisi sopia kenties etelä-Helsinkiin, Laivurinkatu-Merikatu-Neitsytpolku, koska sinne on varmaan vaikea saada kunnon paluusilmukoita muuten, varsinkin jos kävisi se ihme, että sinne päättyisi kaksi linjaa: sekä tulevan linjan 18 (alkuvaiheessa 18B:n) korvaaja ja sitten se alkuperäinen merikadun raitiotien jatko.

Meinaan, jostain syystä kaikissa esityksissä jomman kumman silmukka vain tekee aina lenkin kahden vapaavalintaisen Merikatua vasten olevan korttelin ympäri. Ehkä sillä haetaan parempaa kattavuutta, kun olisihan siinä tilaa silmukalle Meripuistossa vakka kuinka, eikä se kai tarvitsisi sen suurempaa lovea viheralueeseen kuin rollikan vanha kääntöpaikka Laivurinkadun päässä.
 
Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

HSL:n julkisuuskonsultti on blogikommenteissa heittänyt, että kolmonen voisi jatkua Meilahteen asti. Se olisikin käytännössä ainoa suunta, mihin Alppilan läpi vievä linja kannattaa vetää; joko sinne tai Töölöön, mutta Töölöstä Alppilaan ajettaessa melkein pakosti syntyy rengaslinja, ellei sitä nyt sitten katkaistaisi vaikka Harjutorille, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä.

HSL on myös moneen kertaan sanonut, ettei kakkos-kolmosen alaosaa hajoteta. Kakkoselle olisi siten lännessä kaksi realistista suuntaa: Arabiaan Hämeentietä kutonen korvaten tai Alppilaan. Uskoisin kuitenkin, että kutonen pysyy ennallaan, koska Hämeenkadun kuormat ovat varmasti suuremmat kuin Tehtaankadun. Käpylää en pidä vaihtoehtona, koska kolmosta ajetaan selvästi pidempään ja ja tihempänä, vaikka Käpylälle annettaisiinkin jotain ensiapua, haluttanee se pitää erillään muista linjoista, ettei aikataulun rukkaus Käpylän ehdoilla aiheuta ongelmia muualla. Paavalinkirkon kautta Arabiaankaan ei ole realistinen mahdollisuus, koska se on lukittu: sinne on tultava kaksi linjaa, toisen Hämeentietä ja toisen Helsinginkatua. Paavalinkirkko on toki yksi kohde, mutta toisaalta jos ykkönen tulee edelleen sturenkatua, ne olisivat liian päällekäin, varsinkin jos ykkönen siirretään pois kauppatorilta. Edellä olevan vuoksi koko Sturenkadun mittaista linjaa ei ajettane ennen kuin Koskelan halliraiteelle tulee linjaliikennettä.

Jos oletetaan, ettei kakkosta viedä Alppilaan, koska kuten yllä sanoin, siinä ei ole järkeä, vaan pitäisi jatkaa alas, jäljelle jää kaksi potentiaalista suuntaa: joko itä-Pasilaan tai Helsinginkadulle. Pasilan suhteen varmaan nykyinen kysyntä ja Emme-täti kertovat, että sinne ei kannata vetää lännen kautta toista linjaa, tai sitten seiskan länsipuoli katkaistaan. Näemme mitä tapahtuu. Joka tapauksessa Pasilaan pääsee nyt vaihdolla Opperassa, kuin myös muihin pohjoisen suuntiin. Toisaalta Helsinginkatu on suunta, johon tehdään myös paljon vaihtoja Oopperalla, ei siis olisi kohtuutonta tarjota sinne vaihdotonta yhteyttä etu-Töölöstä.

Tästä varmaan seuraa se, että kasi olisi seuraava linja, joka alkaa näivettyä, ainakin jos se katkaistaan Mannerheimintiehen. Jos se jatkaisi Pasilaan, tilanne olisi parempi, huonompi, jos seiska olisi sen rinnalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

HSL:n julkisuuskonsultti on blogikommenteissa heittänyt, että kolmonen voisi jatkua Meilahteen asti. Se olisikin käytännössä ainoa suunta, mihin Alppilan läpi vievä linja kannattaa vetää; joko sinne tai Töölöön, mutta Töölöstä Alppilaan ajettaessa melkein pakosti syntyy rengaslinja, ellei sitä nyt sitten katkaistaisi vaikka Harjutorille, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä.

HSL on myös moneen kertaan sanonut, ettei kakkos-kolmosen alaosaa hajoteta. Kakkoselle olisi siten lännessä kaksi realistista suuntaa: Arabiaan Hämeentietä kutonen korvaten tai Alppilaan. Uskoisin kuitenkin, että kutonen pysyy ennallaan, koska Hämeenkadun kuormat ovat varmasti suuremmat kuin Tehtaankadun. Käpylää en pidä vaihtoehtona, koska kolmosta ajetaan selvästi pidempään ja ja tihempänä, vaikka Käpylälle annettaisiinkin jotain ensiapua, haluttanee se pitää erillään muista linjoista, ettei aikataulun rukkaus Käpylän ehdoilla aiheuta ongelmia muualla. Paavalinkirkon kautta Arabiaankaan ei ole realistinen mahdollisuus, koska se on lukittu: sinne on tultava kaksi linjaa, toisen Hämeentietä ja toisen Helsinginkatua. Paavalinkirkko on toki yksi kohde, mutta toisaalta jos ykkönen tulee edelleen sturenkatua, ne olisivat liian päällekäin, varsinkin jos ykkönen siirretään pois kauppatorilta. Edellä olevan vuoksi koko Sturenkadun mittaista linjaa ei ajettane ennen kuin Koskelan halliraiteelle tulee linjaliikennettä.

Jos oletetaan, ettei kakkosta viedä Alppilaan, koska kuten yllä sanoin, siinä ei ole järkeä, vaan pitäisi jatkaa alas, jäljelle jää kaksi potentiaalista suuntaa: joko itä-Pasilaan tai Helsinginkadulle. Pasilan suhteen varmaan nykyinen kysyntä ja Emme-täti kertovat, että sinne ei kannata vetää lännen kautta toista linjaa, tai sitten seiskan länsipuoli katkaistaan. Näemme mitä tapahtuu. Joka tapauksessa Pasilaan pääsee nyt vaihdolla Opperassa, kuin myös muihin pohjoisen suuntiin. Toisaalta Helsinginkatu on suunta, johon tehdään myös paljon vaihtoja Oopperalla, ei siis olisi kohtuutonta tarjota sinne vaihdotonta yhteyttä etu-Töölöstä.

Tästä varmaan seuraa se, että kasi olisi seuraava linja, joka alkaa näivettyä, ainakin jos se katkaistaan Mannerheimintiehen. Jos se jatkaisi Pasilaan, tilanne olisi parempi, huonompi, jos seiska olisi sen rinnalla.

Täh? Ei ymmärrä nyt
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös