Sivu 12 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/192

Viestiketju: Raitiovaunulinjasto 2015

  1. #166
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Raitiovaunujen yöliikenne näyttäisi laajenevan monille uusille alueille, kuten Kruununhakaan, Pasilaan ja Arabianrantaan. Mielenkiintoista sitä taustaa vasten, että vielä vähän aikaa sitten yritettiin korvata yöratikoita busseilla.

    Kovasti luvataan tahdistuksia ja tasaisia vuorovälejä eri puolilla kaupunkia. Käytännön toteutus vaan jaksaa epäilyttää, kun ei nykyisinkään saada edes sunnuntaiaamuisin ratikoita kulkemaan muuten kuin peräkkäin. Toivotaan silti parasta.

    Meilahden suunnalla toivoisin yhä, että Kuusitien sijasta kolmonen ajaisi sairaalalle ja seiska jatkaisi Munkkiniemeen. Tämä vaatisi kaksi vuoroa lisää seiskalle.

  2. #167

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Ai, nyt se Luonnontieteellinen vaatii jo kaksi linjaa, eikä Kampille jää yhtään. Lisäksi Sturenkadulle ei mahdu tai ei tarvita ratikoita, kumpaakaan en usko. Linjat jäävät edelleen linjattomiksi ja Pasilanraitiolta loppuu joukkoliikenne kokonaan. Nämä kaikki pystyttäisiin paikkaamaan yhdellä linjalla 9B Töölöntori-Kamppi-Linjat-Sture-Mäkelä-Länsi-Pasila.
    Ehkäpä tuota ehdotettua linjastoa pitäisi kehittää rakentamalla kiskot Fredrikinkadulle välille Bulevardi-Kamppi ja laittaa linja 1 kulkemaan sitä pitkin. Linjalle 1 olisi tietenkin hyvä saada tarjontaa myöhempäänkin kuin tuossa on ehdotettu. Sinällään Eiran suunnasta Kaivokadulle linjat 6 ja 3 varmasti tarjoavat riittävän hyvän tarjonnan eikä välttämättä enää tarvita ykköstä kulkemaan Lasipalatsille. Töölöstä pääsisi Lasipalatsille linjalla 2 ja eiköhän tuo ole ihan riittävästi tuolle välille. Jos ykkönen kulkisi Telakkakadulta Kamppiin ja siitä Etu-Töölön poikki Helsinginkadulle ja kutonen kulkisi keskustasta Hernesaareen, niin varmaan silloin bussilinjaa 14 ei tarvittaisi nykyisellä reitillään eteläisessä kantakaupungissa. Tarvittaessa ykkösenkin voisi kai linjata Hernesaarelle asti, jos Hernesaarelle tulevalta uudelta asuinalueelta tarvitaan suoraa yhteyttä Kamppiin ja Töölöön. Kallion ja Vallilan suuntaa ajatellen ykkösen kulku Lasipalatsin pysäkin kautta ei ole kovin tarpeellinen, sillä tuo Töölössä kiertely varmasti vähentää tuon yhteysvälin houkuttelevuutta. Kuntatalon tienoiden yhteyksiä parantamaan tarvitsisi sen sijaan Toista linjaa pitkin kulkevan ratikan.

    Tietenkin tuossa HSL:n ehdotuksessa ykkönen on pistetty täydentämään monen yksittäisen välin tarjontaa, mutta ongelmaksi koituu linjan kiertelevyys. Miten hyvin sitten tuossa ehdotuksessa onnistuu ykkösen aikataulun sovittaminen monen eri linjan kanssa eri reittiosuuksilla. Ehdotuksessa Ykkösen aikataulu täytyisi sovittaa kolmosen kanssa välillä Eira-Lasipalatsi, kakkosen kanssa välillä Lasipalatsi-Töölö, kasin kanssa väillä Töölö-Sörnäisten metroasema ja seiskan kanssa välillä Sörnäisten metroasema-Mäkelänrinteen uintikeskus. Kakkonen ja kolmonen ovat kaiken lisäksi sidoksissa toisiinsa. Lasipalatsin pysäkki on tuossa kyllä melkolailla kuormittunut. Kyllä tuo Sörnäisten metroaseman kautta kierto tuo myös reitille kiertelevyyttä. Sinällään tuolta kyllä tulisi paljon matkustajia Helsinginkadun ja Mäkelänkadun suuntiin, mutta ihan vaan ajatuksena: miten toimisi Käpylästä seuraavanlainen reitti: -Mäkelänkatu-Sturenkatu-Läntinen Brahenkatu-Helsinginkatu-. Tuolloin ykkönen olisi pitempiä matkoja tekeville tuunattu. Taitaa autoliikenne aiheuttaa omat ongelmansa Sturenkadulla. Eiköhän ykkösellä riittäisi matkustajia ainakin tuolla Telakkakatu-Kamppi(M)-Töölö-osuudella, mutta kuinka paljon sitten kuljettaisiin Vallilasta Töölöön ja etelämmäs tuossa Sturenkatua kulkevassa vaihtoehdossa? Sinällään bussiliikennettä riittää varmaan tulevaisuudessakin Käpylän ja Sörnäisten välillä ihan tarpeeksi ja Mäkelänkadun varrelta Sörnäisiin pääsisi seiskalla.

    Ykkösen reitin jatkaminen sen pohjoispäässä edes Käpylän asemalle olisi myös suotavaa.

  3. #168
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Meilahden suunnalla toivoisin yhä, että Kuusitien sijasta kolmonen ajaisi sairaalalle ja seiska jatkaisi Munkkiniemeen. Tämä vaatisi kaksi vuoroa lisää seiskalle.
    Ja säästäisi ehkä 7 bussia 58:lta. Siinä puhutaan jo isoista rahoista. Toiveemme on yhteinen. Emmekä ole yksin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #169
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Ykkösen voisi ohjata kulkemaan Kampin kautta Eläinmuseon asemesta. Näin jäisi tuokin osuus käyttöön.
    "Juna toisi huumeet."

  5. #170
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Ykkösen voisi ohjata kulkemaan Kampin kautta Eläinmuseon asemesta. Näin jäisi tuokin osuus käyttöön.
    Mutta, eikös käännös Simonkadulta vasemmalle Manskun suuntaan koettu jossain määrin ongelmalliseksi (ainakin linjaliikenteessä)? Vielä yksi vaihe tuon vilkkaan risteyksen jo nyt monivaiheiseen valokiertoon?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #171
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mutta, eikös käännös Simonkadulta vasemmalle Manskun suuntaan koettu jossain määrin ongelmalliseksi (ainakin linjaliikenteessä)? Vielä yksi vaihe tuon vilkkaan risteyksen jo nyt monivaiheiseen valokiertoon?
    Kyllä. Valo-ohjaus ei oikein toimi enää, jos Simonkadulta käännytään jatkuvasti Mannerheimintielle etelään.

  7. #172

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Kyllä. Valo-ohjaus ei oikein toimi enää, jos Simonkadulta käännytään jatkuvasti Mannerheimintielle etelään.
    Miksi pitäisikään kääntyä, siispä puuttuvalle fredan pätkälle kiskot!

  8. #173
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Miksi pitäisikään kääntyä, siispä puuttuvalle fredan pätkälle kiskot!
    Tämä "puuttuva osuus" Fredan ja Bulevardin välillä on vaan aika mäkistä ja vääntöä sekä kääntöä riittää. Voisiko siihen rakentaa ratikkaradan aivan tuosta vaan?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #174

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Tuohon Fredan puuttuvalle osuudellehan on kyllä tulossa kiskot, ja ykkösen linjaus on selkeästi pedattu nyt niitä varten. HSL:n edustaja antoi vastauksessa kommenttiini ymmärtää, että ykkösen on myöhemmin tarkoitus korvata osittain juuri nykyistä 14-18-bussirallia. Omasta mielestäni mukavan kauaskatseista ajattelua, sitä kun harvemmin tällä kaupunkiseudulla saa nähdä. Kun ykkönen joskus kulkee kartan reittiä, paljon nykyistä helpompi on lobata juuri ykköselle uusia kiskoja jotka säästää liikennöintikustannuksia, vapauttaa Mannerheimintien kapasiteettia ja tuo yhteyden Töölöstä Kampin läpi.

  10. #175

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tämä "puuttuva osuus" Fredan ja Bulevardin välillä on vaan aika mäkistä ja vääntöä sekä kääntöä riittää. Voisiko siihen rakentaa ratikkaradan aivan tuosta vaan?
    Kyllä. Ei Freda mikään ihanteellinen pikaratikkakatu ole, mutta samanlaisista paikoista menee katuratikka nykyään muuallakin Helsingissä, joten radan rakentamiselle ei ole muita kuin poliittisia esteitä.

  11. #176
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    RAILI eli linjastosuunnitelma on menossa HSL:n hallituksen käsittelyyn 25.3. Suunnitelma on sama kuin se, joka asetettiin luonnoksena kommentoitavaksi helmikuussa. Nämä HSL:n pyytämät helmikuiset kommentit eivät siis ole vaikuttaneet suunnitelman sisältöön.

    Hallituksen kumileimattua paperit pääsevät kunnat sitten antamaan lausuntojaan.

    http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl...us/2014361.HTM
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #177
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    RAILI eli linjastosuunnitelma on menossa HSL:n hallituksen käsittelyyn 25.3. Suunnitelma on sama kuin se, joka asetettiin luonnoksena kommentoitavaksi helmikuussa. Nämä HSL:n pyytämät helmikuiset kommentit eivät siis ole vaikuttaneet suunnitelman sisältöön.
    Huomasin itse yhden muutoksen: 4T:n tunnus on muuttunut 5:ksi.

  13. #178
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Omasta mielestäni suunnitelma vaikuttaa oikein hyvältä ja "kaikenkattavalta". Vähemmällä määrällä vaunuja saadaan hieman halvemmalla parempaa liikennettä.

    Reijolankadun rata sekä kääntöpaikka Meilahden sairaala-alueen tuntumaan ovat juuri niitä järkeviä toimenpiteitä, joita nykyinen poikittaisbussiliikenne täpötäysine busseineen ja epäsäännöllisine vuoroväleineen tarvitsee ja siirtävät niiden matkustajia "raidekertoimen" piiriin.

    Fredan radan suhteen mä en ole ollenkaan huolissani: bussit, 14/18/39, palaavat pääyhteydeksi Kamppiin ja näistä 14/18 noussee raiteille niin pian kuin aika on kypsä Munkkivuoren raitiotielle.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #179

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Fredan radan suhteen mä en ole ollenkaan huolissani: bussit, 14/18/39, palaavat pääyhteydeksi Kamppiin ja näistä 14/18 noussee raiteille niin pian kuin aika on kypsä Munkkivuoren raitiotielle.
    Samaa mieltä. Yhteys Töölöstä keskustaan on järkevintä mennä suoraan eikä Kampin kautta. Kamppiin pääsee Kaivokadulta yhdellä ratikalla ja Töölöstä jonain päivänä toisella. Järkevintähän on noiden kaikkien olla eri linjoja -- ei kukaan tarvitse ratikkaa nimenomaan Töölöstä Kampin kautta Aleksille.

  15. #180
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Raitiovaunulinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Samaa mieltä. Yhteys Töölöstä keskustaan on järkevintä mennä suoraan eikä Kampin kautta.
    Kun rv-linjoja on Töölöstä joka tapauksessa kaksi, toinen voi vallan mainiosti mennä Kampinkin kautta. Kampin kautta pääsee ensin joukkoliikennekatua (Freda), sitten joukkoliikennekatua (U.K.k.) ja sitten Simonkadun joukkoliikennekaistoja pitkin. Arkadiankadulla olet autoliikenteen jaloissa - täsmällisyys kärsii. Muutenkin, jos Kampin kautta ajo kestää 4 minuuttia/linjasivu, paljonko Arkadiankadun kautta ajamalla edes voi säästää? Säästövaraa kun ei voi olla hirveästi, onhan 25%:kin vain 1 minuutti.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 145
    Viimeisin viesti: 13.11.2017, 21:23
  2. TuKL:n uusien bussien hankinta 2014 - 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 12.08.2014, 18:39
  3. Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 17:42
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2012, 12:10
  5. Ratikka 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 28.05.2009, 07:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •