Raitiovaunulinjasto 2015

Raitiovaunujen yöliikenne näyttäisi laajenevan monille uusille alueille, kuten Kruununhakaan, Pasilaan ja Arabianrantaan. Mielenkiintoista sitä taustaa vasten, että vielä vähän aikaa sitten yritettiin korvata yöratikoita busseilla.

Kovasti luvataan tahdistuksia ja tasaisia vuorovälejä eri puolilla kaupunkia. Käytännön toteutus vaan jaksaa epäilyttää, kun ei nykyisinkään saada edes sunnuntaiaamuisin ratikoita kulkemaan muuten kuin peräkkäin. Toivotaan silti parasta.

Meilahden suunnalla toivoisin yhä, että Kuusitien sijasta kolmonen ajaisi sairaalalle ja seiska jatkaisi Munkkiniemeen. Tämä vaatisi kaksi vuoroa lisää seiskalle.
 
Ai, nyt se Luonnontieteellinen vaatii jo kaksi linjaa, eikä Kampille jää yhtään. Lisäksi Sturenkadulle ei mahdu tai ei tarvita ratikoita, kumpaakaan en usko. Linjat jäävät edelleen linjattomiksi ja Pasilanraitiolta loppuu joukkoliikenne kokonaan. Nämä kaikki pystyttäisiin paikkaamaan yhdellä linjalla 9B Töölöntori-Kamppi-Linjat-Sture-Mäkelä-Länsi-Pasila.

Ehkäpä tuota ehdotettua linjastoa pitäisi kehittää rakentamalla kiskot Fredrikinkadulle välille Bulevardi-Kamppi ja laittaa linja 1 kulkemaan sitä pitkin. Linjalle 1 olisi tietenkin hyvä saada tarjontaa myöhempäänkin kuin tuossa on ehdotettu. Sinällään Eiran suunnasta Kaivokadulle linjat 6 ja 3 varmasti tarjoavat riittävän hyvän tarjonnan eikä välttämättä enää tarvita ykköstä kulkemaan Lasipalatsille. Töölöstä pääsisi Lasipalatsille linjalla 2 ja eiköhän tuo ole ihan riittävästi tuolle välille. Jos ykkönen kulkisi Telakkakadulta Kamppiin ja siitä Etu-Töölön poikki Helsinginkadulle ja kutonen kulkisi keskustasta Hernesaareen, niin varmaan silloin bussilinjaa 14 ei tarvittaisi nykyisellä reitillään eteläisessä kantakaupungissa. Tarvittaessa ykkösenkin voisi kai linjata Hernesaarelle asti, jos Hernesaarelle tulevalta uudelta asuinalueelta tarvitaan suoraa yhteyttä Kamppiin ja Töölöön. Kallion ja Vallilan suuntaa ajatellen ykkösen kulku Lasipalatsin pysäkin kautta ei ole kovin tarpeellinen, sillä tuo Töölössä kiertely varmasti vähentää tuon yhteysvälin houkuttelevuutta. Kuntatalon tienoiden yhteyksiä parantamaan tarvitsisi sen sijaan Toista linjaa pitkin kulkevan ratikan.

Tietenkin tuossa HSL:n ehdotuksessa ykkönen on pistetty täydentämään monen yksittäisen välin tarjontaa, mutta ongelmaksi koituu linjan kiertelevyys. Miten hyvin sitten tuossa ehdotuksessa onnistuu ykkösen aikataulun sovittaminen monen eri linjan kanssa eri reittiosuuksilla. Ehdotuksessa Ykkösen aikataulu täytyisi sovittaa kolmosen kanssa välillä Eira-Lasipalatsi, kakkosen kanssa välillä Lasipalatsi-Töölö, kasin kanssa väillä Töölö-Sörnäisten metroasema ja seiskan kanssa välillä Sörnäisten metroasema-Mäkelänrinteen uintikeskus. Kakkonen ja kolmonen ovat kaiken lisäksi sidoksissa toisiinsa. Lasipalatsin pysäkki on tuossa kyllä melkolailla kuormittunut. Kyllä tuo Sörnäisten metroaseman kautta kierto tuo myös reitille kiertelevyyttä. Sinällään tuolta kyllä tulisi paljon matkustajia Helsinginkadun ja Mäkelänkadun suuntiin, mutta ihan vaan ajatuksena: miten toimisi Käpylästä seuraavanlainen reitti: -Mäkelänkatu-Sturenkatu-Läntinen Brahenkatu-Helsinginkatu-. Tuolloin ykkönen olisi pitempiä matkoja tekeville tuunattu. Taitaa autoliikenne aiheuttaa omat ongelmansa Sturenkadulla. Eiköhän ykkösellä riittäisi matkustajia ainakin tuolla Telakkakatu-Kamppi(M)-Töölö-osuudella, mutta kuinka paljon sitten kuljettaisiin Vallilasta Töölöön ja etelämmäs tuossa Sturenkatua kulkevassa vaihtoehdossa? Sinällään bussiliikennettä riittää varmaan tulevaisuudessakin Käpylän ja Sörnäisten välillä ihan tarpeeksi ja Mäkelänkadun varrelta Sörnäisiin pääsisi seiskalla.

Ykkösen reitin jatkaminen sen pohjoispäässä edes Käpylän asemalle olisi myös suotavaa.
 
Meilahden suunnalla toivoisin yhä, että Kuusitien sijasta kolmonen ajaisi sairaalalle ja seiska jatkaisi Munkkiniemeen. Tämä vaatisi kaksi vuoroa lisää seiskalle.

Ja säästäisi ehkä 7 bussia 58:lta. Siinä puhutaan jo isoista rahoista. Toiveemme on yhteinen. Emmekä ole yksin.
 
Ykkösen voisi ohjata kulkemaan Kampin kautta Eläinmuseon asemesta. Näin jäisi tuokin osuus käyttöön.
 
Ykkösen voisi ohjata kulkemaan Kampin kautta Eläinmuseon asemesta. Näin jäisi tuokin osuus käyttöön.
Mutta, eikös käännös Simonkadulta vasemmalle Manskun suuntaan koettu jossain määrin ongelmalliseksi (ainakin linjaliikenteessä)? Vielä yksi vaihe tuon vilkkaan risteyksen jo nyt monivaiheiseen valokiertoon?
 
Mutta, eikös käännös Simonkadulta vasemmalle Manskun suuntaan koettu jossain määrin ongelmalliseksi (ainakin linjaliikenteessä)? Vielä yksi vaihe tuon vilkkaan risteyksen jo nyt monivaiheiseen valokiertoon?

Kyllä. Valo-ohjaus ei oikein toimi enää, jos Simonkadulta käännytään jatkuvasti Mannerheimintielle etelään.
 
Miksi pitäisikään kääntyä, siispä puuttuvalle fredan pätkälle kiskot!
Tämä "puuttuva osuus" Fredan ja Bulevardin välillä on vaan aika mäkistä ja vääntöä sekä kääntöä riittää. Voisiko siihen rakentaa ratikkaradan aivan tuosta vaan?
 
Tuohon Fredan puuttuvalle osuudellehan on kyllä tulossa kiskot, ja ykkösen linjaus on selkeästi pedattu nyt niitä varten. HSL:n edustaja antoi vastauksessa kommenttiini ymmärtää, että ykkösen on myöhemmin tarkoitus korvata osittain juuri nykyistä 14-18-bussirallia. Omasta mielestäni mukavan kauaskatseista ajattelua, sitä kun harvemmin tällä kaupunkiseudulla saa nähdä. Kun ykkönen joskus kulkee kartan reittiä, paljon nykyistä helpompi on lobata juuri ykköselle uusia kiskoja jotka säästää liikennöintikustannuksia, vapauttaa Mannerheimintien kapasiteettia ja tuo yhteyden Töölöstä Kampin läpi.
 
Tämä "puuttuva osuus" Fredan ja Bulevardin välillä on vaan aika mäkistä ja vääntöä sekä kääntöä riittää. Voisiko siihen rakentaa ratikkaradan aivan tuosta vaan?

Kyllä. Ei Freda mikään ihanteellinen pikaratikkakatu ole, mutta samanlaisista paikoista menee katuratikka nykyään muuallakin Helsingissä, joten radan rakentamiselle ei ole muita kuin poliittisia esteitä.
 
RAILI eli linjastosuunnitelma on menossa HSL:n hallituksen käsittelyyn 25.3. Suunnitelma on sama kuin se, joka asetettiin luonnoksena kommentoitavaksi helmikuussa. Nämä HSL:n pyytämät helmikuiset kommentit eivät siis ole vaikuttaneet suunnitelman sisältöön.

Hallituksen kumileimattua paperit pääsevät kunnat sitten antamaan lausuntojaan.

http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014361.HTM
 
RAILI eli linjastosuunnitelma on menossa HSL:n hallituksen käsittelyyn 25.3. Suunnitelma on sama kuin se, joka asetettiin luonnoksena kommentoitavaksi helmikuussa. Nämä HSL:n pyytämät helmikuiset kommentit eivät siis ole vaikuttaneet suunnitelman sisältöön.

Huomasin itse yhden muutoksen: 4T:n tunnus on muuttunut 5:ksi.
 
Omasta mielestäni suunnitelma vaikuttaa oikein hyvältä ja "kaikenkattavalta". Vähemmällä määrällä vaunuja saadaan hieman halvemmalla parempaa liikennettä.

Reijolankadun rata sekä kääntöpaikka Meilahden sairaala-alueen tuntumaan ovat juuri niitä järkeviä toimenpiteitä, joita nykyinen poikittaisbussiliikenne täpötäysine busseineen ja epäsäännöllisine vuoroväleineen tarvitsee ja siirtävät niiden matkustajia "raidekertoimen" piiriin.

Fredan radan suhteen mä en ole ollenkaan huolissani: bussit, 14/18/39, palaavat pääyhteydeksi Kamppiin ja näistä 14/18 noussee raiteille niin pian kuin aika on kypsä Munkkivuoren raitiotielle.
 
Fredan radan suhteen mä en ole ollenkaan huolissani: bussit, 14/18/39, palaavat pääyhteydeksi Kamppiin ja näistä 14/18 noussee raiteille niin pian kuin aika on kypsä Munkkivuoren raitiotielle.

Samaa mieltä. Yhteys Töölöstä keskustaan on järkevintä mennä suoraan eikä Kampin kautta. Kamppiin pääsee Kaivokadulta yhdellä ratikalla ja Töölöstä jonain päivänä toisella. Järkevintähän on noiden kaikkien olla eri linjoja -- ei kukaan tarvitse ratikkaa nimenomaan Töölöstä Kampin kautta Aleksille.
 
Samaa mieltä. Yhteys Töölöstä keskustaan on järkevintä mennä suoraan eikä Kampin kautta.
Kun rv-linjoja on Töölöstä joka tapauksessa kaksi, toinen voi vallan mainiosti mennä Kampinkin kautta. Kampin kautta pääsee ensin joukkoliikennekatua (Freda), sitten joukkoliikennekatua (U.K.k.) ja sitten Simonkadun joukkoliikennekaistoja pitkin. Arkadiankadulla olet autoliikenteen jaloissa - täsmällisyys kärsii. Muutenkin, jos Kampin kautta ajo kestää 4 minuuttia/linjasivu, paljonko Arkadiankadun kautta ajamalla edes voi säästää? Säästövaraa kun ei voi olla hirveästi, onhan 25%:kin vain 1 minuutti.
 
Takaisin
Ylös