Raitiovaunulinjasto 2015

Kun rv-linjoja on Töölöstä joka tapauksessa kaksi, toinen voi vallan mainiosti mennä Kampinkin kautta. Kampin kautta pääsee ensin joukkoliikennekatua (Freda), sitten joukkoliikennekatua (U.K.k.) ja sitten Simonkadun joukkoliikennekaistoja pitkin. Arkadiankadulla olet autoliikenteen jaloissa - täsmällisyys kärsii. Muutenkin, jos Kampin kautta ajo kestää 4 minuuttia/linjasivu, paljonko Arkadiankadun kautta ajamalla edes voi säästää? Säästövaraa kun ei voi olla hirveästi, onhan 25%:kin vain 1 minuutti.

Totta kai voi mennä. Ja jos tarvitaan lisäkapasiteettia Töölö-Kamppi- ja Kamppi-Kaivokatu -väleille niin tuohan on hyvä ratkaisu. Mutta siihen ei liene tarvetta sitten kun joskus on vihdoin saatu ratikka Töölöstä Eiraan. Minuuteissa on aika pienestä tosiaan kyse, suurempi hyöty on yhtenäinen, selkeä linjaus ja vuoroväli Töölöstä Kaivokadulle/Aleksille asti. Kuten myös yhtenäinen ja selkeä reitti ja vuoroväli Simonkadulta Kampin kautta Jätkäsaareen päin. Silloin ei tarvitse tarkistaa aina, mihin niistä kahdesta linjasta sattuu astumaan.
 
Muutenkin, jos Kampin kautta ajo kestää 4 minuuttia/linjasivu, paljonko Arkadiankadun kautta ajamalla edes voi säästää? Säästövaraa kun ei voi olla hirveästi, onhan 25%:kin vain 1 minuutti.

Iltapäiväruuhkassa ajoaika välillä Kauppakorkeakoulut - Rautatieasema on 7 minuuttia. Hiljaisina aikoina parisen minuuttia vähemmän. Viimeksi kun Manskun linjoja kierrätettiin Arkadiankadun kautta ajoaika välillä Kauppakorkeakoulut - Lasipalatsi oli muistaakseni neljä minuuttia iltapäiväruuhkassa.

Töölön linjojen veto Eläinmuseon kautta vaatii kyllä parannuksia Arkadiankadun ja Mannerheimintien risteykseen. Ryhmityskaistat ovat jääneet vaunujen pidentyessä auttamattomasti liian pieniksi ja jos Arkadiankadun suuntaan pyrkii jatkossa peräti kaksi linjaa, tulee Lasipalatsin seudusta armoton sumppu. Tuohon risteykseen palaa helposti runsaasti aikaa, kun vaunut joutuvat odottamaan ylimääräisiä valokiertoja tilanpuutteen vuoksi. Ainakin valorytmiin on saatava muutoksia. Samanlainen valokierto kuin mitä oli kolmosten vielä käyttäessä Arkadiankatua ei ainakaan tule kysymykseen.
 
Iltapäiväruuhkassa ajoaika välillä Kauppakorkeakoulut - Rautatieasema on 7 minuuttia. Hiljaisina aikoina parisen minuuttia vähemmän. Viimeksi kun Manskun linjoja kierrätettiin Arkadiankadun kautta ajoaika välillä Kauppakorkeakoulut - Lasipalatsi oli muistaakseni neljä minuuttia iltapäiväruuhkassa.

Töölön linjojen veto Eläinmuseon kautta vaatii kyllä parannuksia Arkadiankadun ja Mannerheimintien risteykseen. Ryhmityskaistat ovat jääneet vaunujen pidentyessä auttamattomasti liian pieniksi ja jos Arkadiankadun suuntaan pyrkii jatkossa peräti kaksi linjaa, tulee Lasipalatsin seudusta armoton sumppu. Tuohon risteykseen palaa helposti runsaasti aikaa, kun vaunut joutuvat odottamaan ylimääräisiä valokiertoja tilanpuutteen vuoksi. Ainakin valorytmiin on saatava muutoksia. Samanlainen valokierto kuin mitä oli kolmosten vielä käyttäessä Arkadiankatua ei ainakaan tule kysymykseen.

Jos Mannerheimintien itäpuolen (Postitalolta etelään) ja Kaivokadun alkupään muuttaminen kävelykaduksi toteutuu, poistuu käytännössä kaikki raitioliikenteen ongelmat Lasipalatsin eteläpuolelta. Siis liikenne Aleksin ja Forumin risteyksissä sujuvoituu valtavasti, kun valojen tarve poistuu. Nollaviive (tai jokerivalot) on aivan mahdollinen Simonkadun ratikoille, niitä on kuitenkin rajallisesti. Toki pitää vielä Arkadiankadun risteys ratkaista, mutta Lasipalatsin pysäkki vetää jo paljon paremmin, jos turhat odottelut sen eteläpuolelta poistuvat.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:28 ----------

Tässä vielä juttua kävelykatusuunnitelmasta. (HS:n artikkeli, kuluttaa kiintiötäsi!)
http://www.hs.fi/kaupunki/a1392182342504
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Töölön linjojen veto Eläinmuseon kautta vaatii kyllä parannuksia Arkadiankadun ja Mannerheimintien risteykseen. Ryhmityskaistat ovat jääneet vaunujen pidentyessä auttamattomasti liian pieniksi ja jos Arkadiankadun suuntaan pyrkii jatkossa peräti kaksi linjaa, tulee Lasipalatsin seudusta armoton sumppu.

Sama pätee luonnollisesti moneen pysäkkiin. Esimerkiksi rautatieaseman pysäkille mahtuu jatkossa vain yksi vaunu kerrallaan.
 
Tulin katsoneeksi taas suunnitelmaa pitkästä aikaa. Jätkäsaaressa ja Katajanokan uudella puolella asuu paljon pieni- ja keskituloisia, eikä alueille kulje busseja. Silti raitioliikenne näille alueille loppuu myös suunnitelmassa perinteiseen tapaan kello 01. Näille alueille olisi syytä olla raitioliikennettä viikonloppuisin läpi yön.

Linja 6 puolestaan jatkaisi öisin kello 01 asti. Tässä ei ole mitään järkeä, koska Arabiaan menee tuolloin bussi tasaisin 10 min välein ja Hietalahteen pääsee joka tapauksessa linjalla 9. Kun Hietalahden kärkeen on valmistunut rata joskus vuonna 2030, kutosen ajamisessa pidempään on järkeä linjan eteläpäässä.

Eiran lenkin tapauksessa voi olla että raitiovaunulle ei riittäisi käyttäjiä koska alueen asukkaat käyttäisivät taksia. Tällä hetkellä ja niin ikään myös suunnitelmassa rautatieaseman eteläpuolelle ei ole joukkoliikennettä kello 01 jälkeen.
 
Huomasiko kukaan että ensi vuonna on historiallinen tilanne kun 5:n aloittaa liikennöinnin. Ensimmäistä kertaa kaikki numerot 1:stä 10:iin on käytössä Helsingin raitioteiden yli 120 vuoden historian aikana.
 
Ensimmäistä kertaa kaikki numerot 1:stä 10:iin on käytössä Helsingin raitioteiden yli 120 vuoden historian aikana.

Ei kait ensimmäistä kertaa? Tasan kaksi kuukautta ennen talvisodan puhkeamista kaikki linjanumerot ykkösestä kymppiin tuli käyttöön, kun kakkonen aloitti liikennöinnin linjalla Arkadia - Hakaniemi. Aprillipäivästä 1944 alkaen käytössä oli kaikki numerot ykkösestä kahteentoista. Saman vuoden kesäkuussa sarjaan syntyi tyhjä paikka, kun linja 11 lakkautettiin.

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 90 vuotta siitä, kun linjanumerot otettiin Helsingissä käyttöön. Ennen sitä, tulevana joulukuun 10. juhlitaan raitioteiden 125-v syntymäpäivää. Silloin olisi mahtavaa nähdä museoidut ratikat juhla-ajelulla kaupungilla, mutta kun niitä hallinnoiva taho pitää pölykerrosten kerääntymistä tärkeämpänä...
 
Viimeksi muokattu:
Tulin katsoneeksi taas suunnitelmaa pitkästä aikaa. Jätkäsaaressa ja Katajanokan uudella puolella asuu paljon pieni- ja keskituloisia, eikä alueille kulje busseja. Silti raitioliikenne näille alueille loppuu myös suunnitelmassa perinteiseen tapaan kello 01. Näille alueille olisi syytä olla raitioliikennettä viikonloppuisin läpi yön.

Linja 6 puolestaan jatkaisi öisin kello 01 asti. Tässä ei ole mitään järkeä, koska Arabiaan menee tuolloin bussi tasaisin 10 min välein ja Hietalahteen pääsee joka tapauksessa linjalla 9. Kun Hietalahden kärkeen on valmistunut rata joskus vuonna 2030, kutosen ajamisessa pidempään on järkeä linjan eteläpäässä.

Eiran lenkin tapauksessa voi olla että raitiovaunulle ei riittäisi käyttäjiä koska alueen asukkaat käyttäisivät taksia. Tällä hetkellä ja niin ikään myös suunnitelmassa rautatieaseman eteläpuolelle ei ole joukkoliikennettä kello 01 jälkeen.

Eli tällaista ajattelin:

Kantakaupunki yöllä.jpg

4 ja 9 palvelevat viikonloppuisin läpi yön ja arkiöisin 01 asti alueita alueita jonne ei kulje busseja tai tarjonta on heikko. Linjan 9 jatko Alppilasta Itä-Pasilaan on turha, mutta Alppilassa ei ole kääntöpaikkaa. Linjaa 2 ei ajeta, koska Runeberginkadulle pääsee Postitalolta öisin busseilla 18N ja 39N, ja Kaivopuistoon/Etelärantaan ja Eläintarhaan ei ole matkustajia yöllä.

Kolmas linja ajaa linjan 3 reittiä keskustasta Eiran sairaalalle ja linjan 8 reittiä Oopperalta Paavalin kirkolle. Kummallakaan yhteydellä ei kulje busseja.
 
Ei se yölinjasto tule toteutumaan sillä tavalla kuin se nyt on Höselin karttoihin piirretty. Siellä on vaan katsottu, mitkä kaupunginosat jäävät bussien yöliikenteen ulkopuolelle ja laitettu sitten niiden kaupunginosien ratikkalinjoille liikenne klo 2 asti. Siksi esim. linjalla 6 on yöliikennettä, mutta tuskinpa se sitä merkitsee, että Höseli alkaisi sellaista koskaan ostaa. Ehkä virallisesti nyt ajatellaan, että se yöliikenne alkaa sitten, kun Hernesaaren kärkeen kulkee ratikka ja siellä on tarpeeksi asukkaita. Mutta Arabia? Lyön vaikka vetoa, ettei toteudu. Hernesaari järjestetään jatkamalla jotain Rautatientorille päätyvää yöbussia sinne.

Minä vain kartassa on se ongelma, että Eiran kohdalle jää suuri valkoinen läiskä. Voi olla, että siellä taksiakin käytetään, mutta siitä huolimatta joukkoliikennepalveluitakin on tarjottava.

Mä ottaisin nyt ihan rauhallisesti koko tämän linjastouudistuksen kanssa ja katsoisin, millaisella tahdilla niitä uudisratoja alkaa oikeasti syntyä ja millaisia reittimuutoksia saadaan toteutettua. Yöliikennemuutokset ovat ajankohtaisia aikaisintaan 10 vuoden päästä, ja silloin ollaan jo ihan eri tilanteessa kuin mitä tänään kuvitellaan.
 
Huomasiko kukaan että ensi vuonna on historiallinen tilanne kun 5:n aloittaa liikennöinnin.
Raitiolinja 5 ajoi vuosikymmenet reittiä Katajanokka - Töölöntori, vielä 70-luvullakin.
SRS historiatiedoista löytynee exact tieto, jos vaan joku osaisi löytää sen sieltä.

Myöhemminkin linjanumeroa on käytetty lähinnä tilapäisissä linjoissa.
 
Takaisin
Ylös