Linjalla 6 poikkeusliikennettä Arabiassa huhti-toukokuussa

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Tämän päivän HKL-linjalla tiedotussivulla kerrottiin että Arabianrannan päätepysäkkiä ei voida käyttää MS-talon rakennustyömaan ensimmäisen vaiheen aikana, kutosen vaunut kääntyvät silloin Paavalin kirkolla josta on jatkokuljetus Arabiaan bussilla. Huhtikuun alusta toukokuun loppuun kutonen jää joka toinen viikko neljänä päivänä viikossa Paavalin kirkolle. Vaikuttaakohan tämä vaunujen määrään poikkeusaikoina vai ajetaanko linjaa samalla vaunumäärällä mutta tiheämmällä vuorovälillä?
 
Olikohan tuo tiedossa jo kun uusi linja otettiin käyttöön? Olisivat voineet säästää vanhan silmukan liikennekuntoisena. Sinne pääsisi vaikka pintavaihteilla, eikä tarvittaisi busseja.
 
Re: Linjalla 6 poikkeusliikennettä Arabiassa huhti-toukokuus

aki sanoi:
Vaikuttaakohan tämä vaunujen määrään poikkeusaikoina vai ajetaanko linjaa samalla vaunumäärällä mutta tiheämmällä vuorovälillä?
Ainakin silloin kun kutonen kääntyi Paavalin kirkolla muutamana päivänä Arabianrannan yhteyden rakennustöiden aikaan, ajettiin samalla vaunumäärällä ja samalla vuorovälillä, vaunut vaan seisoivat pitkään Paavalin kirkolla. Koska siellä ei ole väistöraidetta, joutuivat kutoset kyllä ajelemaan välillä ympyrää että ne saivat päästettyä ohitseen kaseja, jotka eivät seisoskele siellä kovin kauaa.
 
Re: Linjalla 6 poikkeusliikennettä Arabiassa huhti-toukokuus

kuukanko sanoi:
...joutuivat kutoset kyllä ajelemaan välillä ympyrää että ne saivat päästettyä ohitseen kaseja, jotka eivät seisoskele siellä kovin kauaa.
Miten 6 ajaa Koskelan varikolle vuoron päätyttyä Arabiaan.
Hämeentien ja Kustaa Vaasantien risteyksestähän ei voi kääntyä pohjoiseen :?:
 
Tuosta on tainnut ollakin täällä juttua joskus. Vaunut ajavat Vallilan hallille ja kääntyvät siellä ns. Kusiputkan kurvissa Koskelan suuntaan. Sama tapahtuu aamuisin, kun vaunu aloittaa vuoron Arabiasta.
 
Vuoroja tulee poistumaan, koska Paavalin kirkolle ei voi jäädä odottamaan keskustan suunnan oikeaa aikaa. Vaunu joutuisi odottamaan Paavalin kirkolla noin 15 minuuttia, joten vuorovälin ollessa päivällä 10 minuuttia, ainakin yksi vuoro poistunee. Ruuhka-aikaan vuoroväli on 6 minuuttia, joten myös yksi ruuhka tullee poistumaan.

Kuutosen vanha päättäri on eri tasossa uuden tien kanssa (kaltevuusongelma myös), ja näin ollen ei olisi selvitty vain vaihteen laittamisella, vaan silmukka olisi pitänyt tehdä kokonaan uudestaan.

rvk1249
 
Koska Paavalinkirkon silmukkaan ei yleensä ole haluttu ajaa matalalattiavaunuilla, oletettavasti poikkeusreitin aikana linjalle 6 ei niitä sijoiteta. Tällöin Koskelan "Madot" on sijoitettava jonnekin muualle. Vuoden alussahan ne juuri poistuivat kolmosilta. Mutta: tänään lauantaina 25.3.2006 linjalla 3B oli mm. Vario HKL 233. Onko tämä joku enne siitä, että kolmosille Matoja tullaan jälleen sijoittamaan?
 
Nyt HKL:n webbisivuilla on tiedote poikkeusliikenteestä. Kutosen aikataulut muuttuvat kokonaan poikkeusliikenteen ajaksi (kuulostaa kovin sekavalta). Korvaavaa bussiliikennettä järjestetään vain arkisin 12.30 - 19.30 ja lauantaisin 10 - 17.30, muina aikoina Arabia jää normaalin bussiliikenteen varaan.
 
Ja kesälläkin sitten jopa 5 viikkoa pelkkää tynkäreittiä! Tuleepahan ainakin säästöä. Näitä säästöjä voisi sitten käyttää vaikka 3T:n yöliikenteeseen... ;)
 
Raitiolinjan 6 poikkeusliikenne Arabiassa peruuntuu.

Raitiolinjan 6 poikkeusliikenne Arabiassa viikoilla 14, 16, 18, 20, 22 ja 24 on peruuntunut. Rakennusyhtiön kanssa on saatu sovittua järjestelyistä, joiden mukaan linjan 6 liikenne voi jatkua Arabiassa rakennustöiden aikana. Linja pääsee siis ajamaan Arabian päätepysäkille asti, joten myöskään korvaavaa bussiyhteyttä Paavalin kirkolta ei liikennöidä.

Lyhyet tilapäiset poikkeukset ovat kevään kuluessa mahdollisia. Heinäkuussa tehtävät työt saattavat aiheuttaa tilapäisen poikkeusliikenteen tarvetta.
 
Erinomaisen fiksua! Hyvä neuvottelutulos HKL:ltä (suunnitteluyksiköltä?)

Olisikohan rakennusliike joutunut jotenkin korvaamaan tuota liikennemuutosta?
 
Ajatusheitto kesän pitkästä katkoksesta: Mitäs jos ajettaisiin heinäkuun viikot reittiä Hietalahti-Koskela? Tilapäisin pysäkkikorokkein KVT:llä (vaikka kaistoja sulkemalla hiljaisella lomakaudella).

Saataisiin jonkinlaista kokemusta siitä, mitä tapahtuu kun Kustaa Vaasan tiellä on reittiliikennettä raitiovaunuilla. Tietysti kokemus ei vastaa "oikeaa" tilannetta, kun kyseessä olisi tilapäisjärjestely ja hiljaisimpaan vuodenaikaan. Mutta kuitenkin.
 
339-DF sanoi:
Ajatusheitto kesän pitkästä katkoksesta: Mitäs jos ajettaisiin heinäkuun viikot reittiä Hietalahti-Koskela? Tilapäisin pysäkkikorokkein KVT:llä (vaikka kaistoja sulkemalla hiljaisella lomakaudella).
Huomattavan mielenkiintoinen ajatusmalli! Itse mietin samaa muutama päivä sitten. Talvikautena tuollainen liikennöinti ei liene mahdollista juuri sen takia, että halliin ja hallista on niin vilkas sisään- ja ulosajoliikenne. Kesällä ruuhkavuoroja on vain 1A:lla ja siinä kaikki. Sitten pitäisi miettiä, missä kohtaa vaunu tarvittaessa pystyisi seisomaan ajantausta varten. Asiahan ei yksistään hoitune sillä, että pidempi tauko suunniteltaisiin Hietalahden päähän?
Maallikon silmissä Koskelan hallipihalla on paljon raiteita (ja samalla tilaa ainakin tilapäiselle linjaliikenteelle) ja homman pitäisi sujua varsin vaivattomasti, mutta onko asia todellisuudessa niin yksinkertainen? Jos olisi, niin miksi Koskelaan päättyvää linjaa ei ole koskaan aikaisemmin ollut olemassa? En tarkoita hallireittien "H-pysäkkiliikennettä"... :wink:
 
Rattivaunu sanoi:
Maallikon silmissä Koskelan hallipihalla on paljon raiteita (ja samalla tilaa ainakin tilapäiselle linjaliikenteelle) ja homman pitäisi sujua varsin vaivattomasti, mutta onko asia todellisuudessa niin yksinkertainen?
Väinänlinnassa (Latviassa) on esimerkiksi hyvin toimiva vastaava systeemi. Linjojen 1 ja 2 toinen päätepysäkki on päävaunuhallin ratapihalla. Matkustajat jäävät viimeistään portin edellä olevalla pysäkillä pois ja uudet otetaan vastaavasti sieltä kyytiin. Ajantasaus tapahtuu varikolla ja siellä on myös luonnollisin henkilökunnan vaihtopaikka ja sosiaalitilat. KH voisi toimia aivan samankaltaisesti.

Latvian raitioteistä on artikkeli uusimmassa Raitiossa.
 
Silloin kun MS-talon seiniä nostetaan tai jotain muuta potentiaalisesti vaarallista tehdään, on kutosella Arabiassa tilapäinen poistumispysäkki silmukan alussa . Kaikki matkustajat päästetään pois siinä, ja kun rakentajan puolesta annetaan ratikalle lupa ajaa talon ohi, tehdään se ilman matkustajia.

rvk1249
 
Takaisin
Ylös