Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2013

7.10.13

Vaunu 164 aamuruuhkassa linjalla 10 ja iltaruuhkassa linjalla 4.

Tämä vaunu todennäköisesti on tullut Koskelan varikolta. Ainakin joitakin viikkoja sitten kun seurasin nelosen ruuhkavuorojen ulosajoa iltapäivällä kaikki kolme vuoroa lähtivät Töölöstä.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:02 ----------

Sanotaan, että ykkösessä on vähän matkustajia. Ajaessani tänään 9.10. puolenpäivän maissa Mäkelänkadun loppupäästä Kauppatorille Manne-vaunulla 162(?) oli vaunussa jo siihen noustasseni yli 20 matkustajaa. Myöhemmin kaikki istumapaikat täyttyivät ja Sturenkadulta Hakaniemeen oli seisojiakin n 30. Ja viimemainittuja riitti loppuun asti. Silakkamarkkinoilla oli tietysti osuutta asiaan mutta eivät kaikki Kauppatorilla markkinoille päin lähteneet. Takaisin päin lähtijöitäkin oli jo parikymmentä.
 
Tämä vaunu todennäköisesti on tullut Koskelan varikolta. Ainakin joitakin viikkoja sitten kun seurasin nelosen ruuhkavuorojen ulosajoa iltapäivällä kaikki kolme vuoroa lähtivät Töölöstä.

Kympillä on kaksi aamuruuhkaa, jotka lähtevät Koskelasta ja ajavat Töölöön. Iltapäivällä taasen nelosella on kaksi ja kympillä yksi iltaruuhka, jotka lähtevät Töölöstä ja ajavat Koskelaan. Nelosella ja kympillä on myös kummallakin yksi kokopäivän vuoro Koskelasta Koskelaan. Näissä mainituissa vuoroissa on mahdollista nähdä Koskelan vaunukalustoa, käytännössä välipalamanneja koska Variotrameja ei sovi alemman matkustajakapasiteettinsa vuoksi käyttää Töölön linjoilla.
 
Mutta missä on Artic 401?
Nythän olisi varsinkin aamuisin parasta aikaa kokeilla vaunun lehtikeleillä liikennöintiä.
 
Mutta missä on Artic 401?
Nythän olisi varsinkin aamuisin parasta aikaa kokeilla vaunun lehtikeleillä liikennöintiä.
Koulutusajossa. Artic-kortti pitää saada mahdollisimman monelle kuljettajalle, jotta vaunua voidaan kierrättää vapaasti. Linja-ajoon päästäneen aika pian.

Lehtikeli muuten näytti olevan aivan eri luokan ongelma Tallinnassa kuin meillä. Kaikki vaunut sutivat liikkeellelähdössä jokapuolella rataverkkoa, myös lyhyet vaunut, joissa kaikki pyörät vetävät. Kisko oli mustan möhnän peitossa. Helsingissä ei ole saman näköistä, vaikka syksy on meillä pidemmällä kuin Tallinnassa.

Antero
 
401 / h6 (havainto linjalta 6 pe 18.10. aamulla, normaalikierto sisältänee linjaa 8:kin).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lehtikeli muuten näytti olevan aivan eri luokan ongelma Tallinnassa kuin meillä. Kaikki vaunut sutivat liikkeellelähdössä jokapuolella rataverkkoa, myös lyhyet vaunut, joissa kaikki pyörät vetävät. Kisko oli mustan möhnän peitossa. Helsingissä ei ole saman näköistä, vaikka syksy on meillä pidemmällä kuin Tallinnassa. Antero
Olisivatkohan 2010 ja 2012 olleet ahkerasti ajossa? Havintoja? Noiden nopeuskin hiontatyössä lienee "moninkertainen" verrattuna vaunuihin 2118 ja 2119.
 
Miksi nelosratikat ovat mahtaneet seistä komeassa jonossa Tukholmankadulla tänä aamuna? Näin kuvan kaverin FB-seinällä mutta mitään poikkeustiedotteita ei näy missään.
 
Miksi nelosratikat ovat mahtaneet seistä komeassa jonossa Tukholmankadulla tänä aamuna? Näin kuvan kaverin FB-seinällä mutta mitään poikkeustiedotteita ei näy missään.

Poikkeustiedotus osasi kertoa aamulla näin:

23.10.2013 08.21 - Raitiolinjat: 4 ja 4T, runsaasti myöhässä.
Syy: onnettomuus. Paikka: Tukholmankatu. Arvioitu kesto: 08:19 - 09:00.

Tiedote löytyy tällä hetkellä vielä osoitteesta http://www.poikkeusinfo.fi/pinfo/poikkeusinfo.
 
Kulosaaren Jumbo meni Käpylässä Mäkelänkatua keskustaan päin aamupäivällä, ilmeisesti koe- tai koulutusajossa.
 
Takaisin
Ylös