Lauttasaarenkatu
Kun en ole aiemmin "ehtinyt" mainita, niin laitetaan tähän nyt jotain pikkutietoa Salmisaaren raitiotiestä.
Rata rakennettiin jo aikaisempina vuosina Mechelininkadulle tehdystä Ruoholahden silmukasta (nykyisen Mechelininkadun ja Porkkalankadun "risteyksestä", nykyisen maasillan juuresta) Lauttasaarenkatua pitkin linjan 8 nykyisen päätesilmukan paikkeille. Liikenne alkoi 2.3.1943 ja osuus oli yksiraiteinen hiekkakadun keskellä. Radan rakennus oli etenkin tehty lauttasaarelaisia ja siellä työskenteleviä varten, sillä näin he pääsivät luotettavammalla joukkoliikenteellä lähemmäksi Lauttasaaren siltaa. Myös Salmisaaressa oli huomattavasti teollisuutta. Lauttasaarenkatu oli paras mahdollisuus raitiotielle, sillä Itämerenkadulla oli rautatieraiteita ja vaihteita sotkemassa tilannetta. Päätesilmukan luona puolestaan raiteet menivät Lauttasaarenkadun yli O/Y Alkoholiliike A/B:n tehtaille, eli lähemmäs siltaa ei siksi päästy.
Lauttasaarenkadun nimi muutettiin Porkkalankaduksi vuonna 1969. Maasilta Kampista oli valmistunut jo vuoden 1963 paikkeilla. Sitä ennen Mechelininkadun-Lauttasaarenkadun risteys oli siis samassa tasossa eikä tähän ollut yhteyttä Kampin suunnasta satamaradan takia.
Uuden maasillan takia raitiotie siirrettiin kadun reunaan syrjään ahtauteen ja oli siis edelleen yksiraiteinen. Liikenne tällä reitillä päättyi 1.9.1991.
Yksiraiteisen liikennöinnin aikana radalla oli alkujaan "linjasuojastus" eli yksinkertaiset opastinvalot, jotka ilmoittivat oliko osuus varattu. Myöhemmin päätesilmukan päästä lähtien rakennettiin asteittain kaksiraiteista osuutta ja linjanvaraus todettiin silmämääräisesti. Loppuvuosina katuristeyksiin tuli raitiotieliikennevalot, mutta ne eivät tainneet olla suojastettuja, vaan elivät omaa elämäänsä muiden liikennevalojen joukossa. Mechelininkadun puoleinen vaihde oli jousivaihde, eli sen asento oli aina yksiraiteiselta osuudelta kaupunkiin päin. Kaupungista saapunut vaunu ajoi aina vaihteenkielet auki saapuessaan yksiraiteiselle osuudelle ja joka akselin ylitettyä kielet, ne loksahtivat perusasentoon, suorille. Tällä jousivaihteella varmistettiin, että vaunu ei vahingossa tullessaan yksiraiteiselta osuudelta ajaudu vastaantulevalle raitiolle. Salmisaaren pään vaihde oli käsivaihde ja loppuaikoina se sähköistettiin. Muistan kerran olleeni vaunussa, joka oli tullut yksiraiteiselle kaupungista päin. Puolivälissä todettiin, että vastaan oli myös tulossa toinen vaunu. Tällaisissa tapauksissa ainoa ratkaisu oli, että Salmisaaresta tuleva peruutti takaisin silmukan kaksoisraiteelle.
Itämerenkadulle siirretty liikenne alkoi 7.9.1991.