Salmisaaren raitiotie

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,480
Compact sanoi:
Itseasiassa Salmisaaren yksiraiteinen raitiotie kulki Porkkalankadun ulkopuolella, tosin mainitun kadun suuntaisena.
Compact on tosiaan oikeassa muistuttaessaan, että Salmisaaren raitiotie ei todellisuudessa kulkenut Porkkalankatua pitkin. Alkuperäisessä ketjussa mainittu termi "Porkkalankadun raitiotie" sopinee kasin vanhalle linjaukselle kuitenkin hieman paremmin kuin nykyiselle, joka menee Itämerenkadun keskellä. Tosiaan hyvä, että historiasta pihalla olevia hieman valistetaan... :wink: Kympin linjauskin meni Ruskeasuon päässä vuoteen 1990 saakka Manskun vierellä eikä Mannerheimintiellä, jos pitää osoittaa viisauttaan vain saivartelemalla... :wink:
 
Saivartelen lisää ja totean että kympin linjaus Mannerheimintien vierellä oli viimeistä kertaa käytössä vuoden 1989 lopussa. Myös Ruskeasuon ensimmäinen linjaus kulki tieverkon ulkopuolella, vaikkakin Koroistentien läheisyydessä sen länsireunalla.
 
Salmisaaren radasta (Porkkalankadun lähellä sijainneesta) on mainio kuva rattivaunuineen kaikkineen.
 
Rattivaunu sanoi:
Salmisaaren radasta (Porkkalankadun lähellä sijainneesta) on mainio kuva rattivaunuineen kaikkineen.
Mainio kuva kyllä, mutta kun en osaa sijoittaa tuota kuvauspaikkaa mihinkään... Mistä kohdin tuo on?
 
Nojoo, kyllä sen nyt tunnistaa kun tietää :) On maisemalle tapahtunut jotain tässäkin...
 
Lauttasaarenkatu

Kun en ole aiemmin "ehtinyt" mainita, niin laitetaan tähän nyt jotain pikkutietoa Salmisaaren raitiotiestä.

Rata rakennettiin jo aikaisempina vuosina Mechelininkadulle tehdystä Ruoholahden silmukasta (nykyisen Mechelininkadun ja Porkkalankadun "risteyksestä", nykyisen maasillan juuresta) Lauttasaarenkatua pitkin linjan 8 nykyisen päätesilmukan paikkeille. Liikenne alkoi 2.3.1943 ja osuus oli yksiraiteinen hiekkakadun keskellä. Radan rakennus oli etenkin tehty lauttasaarelaisia ja siellä työskenteleviä varten, sillä näin he pääsivät luotettavammalla joukkoliikenteellä lähemmäksi Lauttasaaren siltaa. Myös Salmisaaressa oli huomattavasti teollisuutta. Lauttasaarenkatu oli paras mahdollisuus raitiotielle, sillä Itämerenkadulla oli rautatieraiteita ja vaihteita sotkemassa tilannetta. Päätesilmukan luona puolestaan raiteet menivät Lauttasaarenkadun yli O/Y Alkoholiliike A/B:n tehtaille, eli lähemmäs siltaa ei siksi päästy.

Lauttasaarenkadun nimi muutettiin Porkkalankaduksi vuonna 1969. Maasilta Kampista oli valmistunut jo vuoden 1963 paikkeilla. Sitä ennen Mechelininkadun-Lauttasaarenkadun risteys oli siis samassa tasossa eikä tähän ollut yhteyttä Kampin suunnasta satamaradan takia.

Uuden maasillan takia raitiotie siirrettiin kadun reunaan syrjään ahtauteen ja oli siis edelleen yksiraiteinen. Liikenne tällä reitillä päättyi 1.9.1991.

Yksiraiteisen liikennöinnin aikana radalla oli alkujaan "linjasuojastus" eli yksinkertaiset opastinvalot, jotka ilmoittivat oliko osuus varattu. Myöhemmin päätesilmukan päästä lähtien rakennettiin asteittain kaksiraiteista osuutta ja linjanvaraus todettiin silmämääräisesti. Loppuvuosina katuristeyksiin tuli raitiotieliikennevalot, mutta ne eivät tainneet olla suojastettuja, vaan elivät omaa elämäänsä muiden liikennevalojen joukossa. Mechelininkadun puoleinen vaihde oli jousivaihde, eli sen asento oli aina yksiraiteiselta osuudelta kaupunkiin päin. Kaupungista saapunut vaunu ajoi aina vaihteenkielet auki saapuessaan yksiraiteiselle osuudelle ja joka akselin ylitettyä kielet, ne loksahtivat perusasentoon, suorille. Tällä jousivaihteella varmistettiin, että vaunu ei vahingossa tullessaan yksiraiteiselta osuudelta ajaudu vastaantulevalle raitiolle. Salmisaaren pään vaihde oli käsivaihde ja loppuaikoina se sähköistettiin. Muistan kerran olleeni vaunussa, joka oli tullut yksiraiteiselle kaupungista päin. Puolivälissä todettiin, että vastaan oli myös tulossa toinen vaunu. Tällaisissa tapauksissa ainoa ratkaisu oli, että Salmisaaresta tuleva peruutti takaisin silmukan kaksoisraiteelle.

Itämerenkadulle siirretty liikenne alkoi 7.9.1991.
 
Mustavalkokuva Salmisaaren radalta 8.4.1973.
Kuvasta näkyy vähän myös sitä mitä oli nykyisten "lasipalatsien" paikalla.
On maisema täydelleen muuttunut.
307 näyttää olleen juuri täyskorjauksessa tai ainakin -maalauksessa.
 
Sinne on näin neljässä vuodessa tullut muitakin upeita kuvia, mm tämä http://www.raitiovaunu.fi/kuvia_73/slides/hkl177.html on yksi suosikeistani. Skattan vanhasta silmukasta en ole kovin paljon kuvia nähnyt, ja tässä vielä 2-akselinen ilman perävaunua. Kuvattu puoli vuotta ennen nivelvaunujen linjaliikenteen aloitusta, tosin eka nivel taisi olla jo koeajovaiheessa. Eipä uskoisi!

Salmisaaren raitiotie on muuten monella tapaa ajankohtainen. Tänä syksynä tulee kuluneeksi 80 vuotta Helsingin ensimmäisen poikittaislinjan eli raitiolinjan 8 perustamisesta (tilapäinen liikenne osalla reittiä alkoi jo 1929). Salmisaareen ei kuitenkaan päästy vielä tuolloin, vaan vasta linjapidennyksen myötä 1943. Ja tulevaisuuteen liittyen Salmisaari on ajankohtainen siksi, että seuraava linjapidennys, puolentoista vuoden kuluttua käyttöönotettava linjan 8 pidennys Jätkään, lakkauttaa Salmisaaren raitioliikenteen, tosin vain nykyisen päätepysäkin osalta.
 
Takaisin
Ylös