Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2013

14.11. klo 14.45

68 körötteli linjalla 7B niinkin erikoisessa paikassa kuin Runeberginkadulla kohti Oopperaa. Ennätin nähdä vaunusta vain vilauksen, koska istuin kohti Töölöntoria matkaavassa kakkosessa. Tekstin mukaan se oli menossa Sörnäisiin, joten lienee tullut Töölön hallilta Ruusulankadun kautta ja reitilleen kohti Pasilaa.
 
14.11. klo 14.45

68 körötteli linjalla 7B niinkin erikoisessa paikassa kuin Runeberginkadulla kohti Oopperaa. Ennätin nähdä vaunusta vain vilauksen, koska istuin kohti Töölöntoria matkaavassa kakkosessa. Tekstin mukaan se oli menossa Sörnäisiin, joten lienee tullut Töölön hallilta Ruusulankadun kautta ja reitilleen kohti Pasilaa.

Näin on varmaan ollut, sillä aamulla se oli linjalla 4 - luultavasti ruuhkavuorossa.

Artic 401 poistettiin eilen 14.11.2013 linjalta 4 ennen vuoron 42 liikenteen päättymistä. Vielä n. klo 16-17 uusi vaunu kulki Katajanokalta Munkkiniemeen ja takaisin yrittäen kuroa kiinni aikatauluaan. Saapuessaan Katajanokalle ennen neljää vaunu oli reilusti myöhässä. Klo 15.55 Katajanokan lähdöstään se myöhästyi viitisen minuuttia, Lasipalatsin ajastaan jo kymmenen minuuttia. Vaikutti siltä, etteivät liikennevaloetuudet toimineet, ja pysäkkinäytöissäkin oli mitä sattui. Mannerheimintiellä pysäkkinäytöt ja liikennevaloetuudet alkoivat kuitenkin (kuljettajan toimesta?) toimia, jolloin vaunu alkoi pikkuhiljaa saavuttaa aikatauluaan.

401 kulki myöhässä aikataulustaan myös viime perjantaina linjalla 10, ja seuraavana lauantaina 7A:lla. Kumpanakin päivänä näin seuraavan linjavaunun kulkevan aivan sen kintereillä. Lieneekö silloinkin ollut ongelmia liikennevaloetuuksien kanssa? Pysäkkinäytöt vaunun sisällä olivat tuolloinkin sekaisin. Liittyykö näiden toiminta jotenkin toisiinsa?
 
Eilen näin 401:n liikenteessä munkkiniemen aukiolla vielä n. 19 maissa. Silloinkin seuraava vaunu oli kyllä jo Paciuksenkadun toisessa päässä tulossa Munkkiniemeen päin.

Pysäkkinäyttöjen pysäkkitieto tulee helmistä/livasta ja jos pysäkit näyttää miten sattuu ja liikennevaloetuuksia ei tule on askellus, eli paikkatieto pielessä.
 
Pysäkkinäyttöjen pysäkkitieto tulee helmistä/livasta ja jos pysäkit näyttää miten sattuu ja liikennevaloetuuksia ei tule on askellus, eli paikkatieto pielessä.

Kuljettaja ilmeisesti pystyy tuon korjaamaan, mutta selvästikään ei aina osaa/ehdi/jaksa. Viime lauantaina, kun 401 oli seiskalla, kuski ei saanut paikkatietoa korjattua kokonaisen kierroksen aikana, vaikka samaa linjaa kulkeva Vario roikkui jatkuvasti kintereillä. Myös kympillä päivää aiemmin oli sama juttu. Luulisi, että toimiva liikennevaloetuus ja aikataulussa pysyminen olisi tarpeeksi hyvä kannustin askeltaa paikkatieto oikein. Toisaalta, uuden vaunun ajamista varmaan arastellaan siinä määrin, että aikataulussa pysyminen saattaa senkin takia olla haastavaa. Eikä matkustajien hämmentynyt pyöriminen uutukaisessa vaunussa varmaan helpota asiaa.
 
Kuljettaja ilmeisesti pystyy tuon korjaamaan, mutta selvästikään ei aina osaa/ehdi/jaksa. Viime lauantaina, kun 401 oli seiskalla, kuski ei saanut paikkatietoa korjattua kokonaisen kierroksen aikana, vaikka samaa linjaa kulkeva Vario roikkui jatkuvasti kintereillä. Myös kympillä päivää aiemmin oli sama juttu. Luulisi, että toimiva liikennevaloetuus ja aikataulussa pysyminen olisi tarpeeksi hyvä kannustin askeltaa paikkatieto oikein. Toisaalta, uuden vaunun ajamista varmaan arastellaan siinä määrin, että aikataulussa pysyminen saattaa senkin takia olla haastavaa. Eikä matkustajien hämmentynyt pyöriminen uutukaisessa vaunussa varmaan helpota asiaa.

Eilen 14.11. ajoin vaunussa linjalla 6 joskus 12-13 aikoihin ja vaunu kulki loistavasti ja täysin ajallaan.
 
Eilen 14.11. ajoin vaunussa linjalla 6 joskus 12-13 aikoihin ja vaunu kulki loistavasti ja täysin ajallaan.
Tuo oli varmaan toissa päivänä, 13.11. Eilen vaunu oli siis nelosella. Mutta joo, kyllä se varmaan on usein ajoissakin kulkenut.
 
Kuljettaja ilmeisesti pystyy tuon korjaamaan, mutta selvästikään ei aina osaa/ehdi/jaksa.

Kuljettaja voi todella askeltaa pysäkkejä eteen tai taakse, mutta tietokoneen räpläämisen aikana matkustajanäytöissä lukee POIKKEUSREITTI - UNDANTAGSRUTT. Väärä tieto näytöissä menee vielä matkustajille läpi, mutta tuo poikkeusreitti-ilmoitus saa aikaan hysteriaa. Tietysti tuo tieto olisi syytä korjata oikeaksi jo siitäkin syystä että liikennevaloetuudet eivät toimi jos vaunun sijaintitieto on väärin.
 
Väärä tieto näytöissä menee vielä matkustajille läpi, mutta tuo poikkeusreitti-ilmoitus saa aikaan hysteriaa.

Mä jotenkin muistelen, että juuri sä olit se, jonka mielestä on ihan sama mitä niissä näytöissä lukee, kun kukaan ei kuitenkaan katso niitä. ;)

Ehkäpä Helmi-tädin dementia on edennyt jo vaiheeseen, jossa uuden oppiminen on mahdotonta – uusi, suuri, uljas ja huomiotaherättävän valoisa Artic saanee siis tädin pään niin pyörälle, että valoissa tulee seistyä extraa. Matkustin eilen 401:lla klo 16:34 lähdöllä Munkasta keskustaan. Lähtö oli noin 4 minuuttia myöhässä, perille tultiin 3 min myöhässä. Matkan varrella saatiin siis minuutti kiinni. Munkkiniemen aukion valoissa seistiin, mikä on epätavallista ja kielisi siis Helmi-tädin dementiasta. Pysäkkinäyttö toimi kuitenkin oikein ja muut valot saatiin tavalliseen tapaan.

Tämä oli ensimmäinen matkani 401:lla muuten kuin huvitarkoituksessa ja myös ensimmäinen matkani ruuhka-aikaan ja ensimmäinen pimeällä. Neljän hengen loosissa meitä oli 3, sillä vastapäätä minua istuva miesmatkustaja varasi kassilleen yhden paikan. Ainakaan käytäväpaikalla polvet eivät ottaneet kiinni vastapäiseen matkustajaan, vaikka istui mukavasti. Vieressäni istuva matkustaja oli normaalivartaloinen nainen. Leveyssuunnassa lisätila olisi ollut ihan kiva, mutta paremmin siihen mahtui kuin Variotramissa. Kaarteissa vaunun keinunta teki istumisesta vähän epämukavaa, teki mieli pitää jostain kiinni. Vaunussa oli todella valoisaa, mikä piristi synkänpimeää iltaa.

Kirjoitin ylös muutaman matkustajan huomion ihan huvin vuoksi. Harmi, kun varttuneempi väki matkustkaa yksikseen eikä siis paljon puhu. Haastattelemaan en sentään kehdannut.

Pysäkillä, tyttö, n. 8 v, ikätoverilleen:
Det där är den allra nyaste spårvagnen! (ihmettelen, että tunnisti)

Takasillalla, tyttö, n. 16 v, kahdelle kaverilleen:
Tää spora on ihan sairas! Mä en oo koskaan ollu tällasessa! (innokkaasti; sairas oli siis positiivinen adjektiivi tässä)

C-vaunussa, tyttö, n. 17 v, kaverilleen:
Tää on tällanen juna-sairaala. Kato näit valoja! Sporan pitää olla sellanen kodikas. (joo, kyllä 339 on kodikkaampi kuin 401, mutta mutta...)
 
C-vaunussa, tyttö, n. 17 v, kaverilleen:
Tää on tällanen juna-sairaala. Kato näit valoja! Sporan pitää olla sellanen kodikas. (joo, kyllä 339 on kodikkaampi kuin 401, mutta mutta...)
Laitan näitä viestejäni vääriin ketjuihin. Mutta jos todella kodikasta vaunua halutaan, on vielä toistaiseksi yksi mahdollisuus jäljellä.
Nimittäin ratti-karia HKL 320 olisi mahtava vaikka talvimuseoliikennevaunu. Tumma panelointi, kellervät hehkulamput, pehmeä kulku (kunhan jousitus ja pyöräkerrat ovat kunnossa), olisi vaikka varsinainen joulu- ja talviratikka! On lämmin ja kulku on pehmeää "gungaavaa", suorastaan rauhoittavaa menoa.
Olisi varsinainen kulttuuriteko... Mutta kulttuurirahat menevät vaikka Guggenheimin suunnitteluun.
Kun voittaisi vaikka lotossa...
 
Kirjoitin ylös muutaman matkustajan huomion ihan huvin vuoksi. Harmi, kun varttuneempi väki matkustkaa yksikseen eikä siis paljon puhu. Haastattelemaan en sentään kehdannut.

Pysäkillä, tyttö, n. 8 v, ikätoverilleen:
Det där är den allra nyaste spårvagnen! (ihmettelen, että tunnisti)

Takasillalla, tyttö, n. 16 v, kahdelle kaverilleen:
Tää spora on ihan sairas! Mä en oo koskaan ollu tällasessa! (innokkaasti; sairas oli siis positiivinen adjektiivi tässä)

C-vaunussa, tyttö, n. 17 v, kaverilleen:
Tää on tällanen juna-sairaala. Kato näit valoja! Sporan pitää olla sellanen kodikas. (joo, kyllä 339 on kodikkaampi kuin 401, mutta mutta...)

Todella hauskoja havaintoja ja kuultuja kommentteja:D Kehtaa ihmeessä jatkossa kysyä joitakin lisäkommentteja, itse ainakin aion kysyä, jos vastaavassa tilanteessa joskus olen.
 
Vaikutti siltä, etteivät liikennevaloetuudet toimineet, ja pysäkkinäytöissäkin oli mitä sattui.

Jos raitiovaunut ovat liikennevaloetuudenkin kanssa niin hitaita kuin ne nykyään ovat, niin miten hidas on sitten raitiovaunu ilman liikennevaloetuutta?
 
Jos raitiovaunut ovat liikennevaloetuudenkin kanssa niin hitaita kuin ne nykyään ovat, niin miten hidas on sitten raitiovaunu ilman liikennevaloetuutta?

Usko tai älä, mutta havaintojeni mukaan se on ilman liikennevaloetuuksia vielä sen verran hitaampi, että seuraava saman linjan vaunu saavuttaa sen viimeistään puolen kierroksen/linjasivun jälkeen - ainakin päiväsaikaan.
 
Jos raitiovaunut ovat liikennevaloetuudenkin kanssa niin hitaita kuin ne nykyään ovat, niin miten hidas on sitten raitiovaunu ilman liikennevaloetuutta?

Todella hidas. Vaikka Helsingin valoetuuksia moititaan tehottomiksi, ja tehottomia ne ovatkin, niin ilman niitä ratikkaliikenne on vielä huomattavasti hitaampaa ja takkuisempaa. Helmi-tädistä on siis saattohoitopotilaanakin jotain iloa.

Pääosin tämä johtuu siitä, että valokierrot on rytmitetty autoliikenteen mukaan, ja autot eivät pysähdy pysäkeille. Jokainen pysäkkipysähdys tiputtaa ratikan valokierrosta ja jättää sen pahimmillaan odottamaan koko kierron verran (useimmissa isoissa risteyksissä kierto on 90 sekuntia, pääsuunnankin vihreä on tuosta usein vain 15 sekuntia, sillä hirvittävän pitkät suoja-ajat (=kaikilla punainen) syövät kapasiteetista ison osan). Jos jokaisella pysäkillä tulee ylimääräistä viivettä vaikkapa 20 sekuntia ja pysäkkejä on linjasivulla 23, niin tuohon kuluu 8 minuuttia. Silloin ei välttämättä ehditä edes seuraavaan lähtöön ajoissa.

Helmi-täti auttaa asiaa siten, että joissain risteyksissä ratikka saa "välivalon" eli muu kierto katkeaa hetkeksi ja ratikka päästetään menemään. Usein etuus tarkoittaa kuitenkin sitä, että vihreä pitenee hiukan, jolloin ratikka ehtii juuri ja juuri risteyksestä ennen valojen vaihtumista – ilman Helmiä valo vaihtuisi aikaisemmin ja jouduttaisiin odottamaan kierron verran. Helmikään ei silti aina auta, sattuuhan ratikoille jatkuvasti niitä tilanteita, joissa vain muutaman sekunnin pidennys vihreään päästäisi ratikan risteyksestä läpi, mutta valo vaihtuukin "nenän" edestä punaiseksi.
 
Helmikään ei silti aina auta, sattuuhan ratikoille jatkuvasti niitä tilanteita, joissa vain muutaman sekunnin pidennys vihreään päästäisi ratikan risteyksestä läpi, mutta valo vaihtuukin "nenän" edestä punaiseksi.
Tämä on myös sikäli harmillista, että Helmi on tässä tilanteessa kaiketi pitkittänyt ratikan kulkulupaa ja aiheuttanut viivytystä muulle liikenteelle. Kaikki häviävät.
 
Tämä on myös sikäli harmillista, että Helmi on tässä tilanteessa kaiketi pitkittänyt ratikan kulkulupaa ja aiheuttanut viivytystä muulle liikenteelle. Kaikki häviävät.

Ei välttämättä. Jos ratikka on liian kaukana, se ei saa sitä pidennystä ollenkaan, ja kun se sitten on risteyksen tuntumassa, hidas Helmi-täti ei enää ehdi sitä antaa.

Jos on kyse pidennyksestä, joka annetaan pysäkiltä lähtevälle vaunulle, niin sitten käy kyllä noin kuten kerrot. Samoin, jos vaunu matelee tarpeettoman hitaasti vaikka välttääkseen aikataulusta edellä ajamisen.
 
Takaisin
Ylös