Eriteongelmat raitiovaunuissa

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Kopsahtanee tuossa viestissä todellisuus liian kovasti vasten kasvoja ainakin kiskoilla kulkevia ilmaiskäymälöitä fanittaville ?

No, mä olen matkustanut ratikoilla yli 30 vuotta enkä ole kyllä koskaan törmännyt virtsaan tai ulosteisiin. Kannattais tulla sieltä Tampereelta teidänkin joskus katsomaan, millaisia nämä ratikat ihan oikeasti ovat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

No, mä olen matkustanut ratikoilla yli 30 vuotta enkä ole kyllä koskaan törmännyt virtsaan tai ulosteisiin. Kannattais tulla sieltä Tampereelta teidänkin joskus katsomaan, millaisia nämä ratikat ihan oikeasti ovat.

Itse en ole tarvinnut 30:a vuotta törmätäkseeni näihin ongelmiin! Viimeisin negatiivinen kokemus linjalta 9, joka muistutti sisätiloiltaan lähinna savustamoa kiitos neljän puistokemistin, jotka olivat kuluttaneet aikaa vaunussa ilmeisesti jo pidemmän aikaa, vedellen röökiä ja vodkaa iloisesti.
 
Vs: Sensuuri foorumilla

No, mä olen matkustanut ratikoilla yli 30 vuotta enkä ole kyllä koskaan törmännyt virtsaan tai ulosteisiin. Kannattais tulla sieltä Tampereelta teidänkin joskus katsomaan, millaisia nämä ratikat ihan oikeasti ovat.
Mä olen elänyt vasta 35 vuotta, ja jo ensimmäiset muistikuvani ratikkamatkasta (n. vuodelta -85) on melko virtsankatkuinen. Samoin valtaosa myöhemmistäkin ratikkamatkoistani, niinikään Helsigistä, tuovat tuon saman miellyttävän ominaistuoksun elävästi mieleen. Edellisen kerran kuljin ratikalla kesällä 2013 keskustasta Linnanmäelle. Tuolloin 3,5 -vuotias tyttäreni ihmetteli ääneen: "isi, miksi täällä haisee pissa?"...

Juurikaan en muualla kuin Helsingissä ole raitioliikenteellä matkustellut, enkä koe siihen mitään pakottavaa tarvettakaan. Täten toivon syvästi, ettei moista hoivakotityyppistä sosiaalikulkumuotoa tarvitsisi Tampereella milloinkaan nähdä omin silmin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Kopsahtanee tuossa viestissä todellisuus liian kovasti vasten kasvoja ainakin kiskoilla kulkevia ilmaiskäymälöitä fanittaville ?

Tässä pitää nyt ymmärtää pari asiaa:

1) Avorahastusjärjestelmissä on aina ilmaismatkustajia. Pätee kulkuneuvosta riippumatta.
2) Kaupungeissa yleensä ihmiset asuvat tiheämmin kuin maaseudulla ja esikaupungeissa, joten kaupungeissa on myös suurempi todennäköisyys törmätä esim. sosiaalitoimiston asiakkaisiin.
3) Sen kolmen vuoden aikana kun toimin Helsingissä raitiovaununkuljettana, niin oli kaksi linjaa, joilla oli muita enemmän näitä "alan miehiä". Eli vanha kolmonen ja kasi. Yleensä nämä olivat aika harmittomia, ja useimmilla oli myös voimassa oleva lippu. Ne pari mitä jouduin vaunusta poistamaan, niin he olivat selkeästi häiriöksi muille matkustajille. Märkiä istuintyynyjä en joutunut vaihdattamaan yhtäkään.

Joten mihin pyrit kommentillasi?
 
Vs: Sensuuri foorumilla

Täten toivon syvästi, ettei moista hoivakotityyppistä sosiaalikulkumuotoa tarvitsisi Tampereella milloinkaan nähdä omin silmin.

Varmaan manselaiset sitten muuttaisivatkin ratikan tällaiseksi. Minkäs sitä ihmiset luonteilleen voi. Tukholmassa en ainakaan mihinkään eritteisiin tai häiriökäyttäytyjiin ole törmännyt. Helsingissä, etenkin Kallion suunnalla, olen aika useinkin.
 
Vs: Sensuuri foorumilla

Joten mihin pyrit kommentillasi?
Lue viimeisin viestini tästä ketjusta, siinä perusteita kommentilleni. Sen enempää mihinkään sillä en pyri, kerroin vain omista kokemuksistani ja havainnoistani.
 
Vs: Sensuuri foorumilla

Mä olen elänyt vasta 35 vuotta, ja jo ensimmäiset muistikuvani ratikkamatkasta (n. vuodelta -85) on melko virtsankatkuinen. Samoin valtaosa myöhemmistäkin ratikkamatkoistani, niinikään Helsigistä, tuovat tuon saman miellyttävän ominaistuoksun elävästi mieleen. Edellisen kerran kuljin ratikalla kesällä 2013 keskustasta Linnanmäelle. Tuolloin 3,5 -vuotias tyttäreni ihmetteli ääneen: "isi, miksi täällä haisee pissa?"...

Virtsanhajuiseen penkkiin riittää muuten jopa se, että penkille istuu henkil, joka ei pariin päivään ole käynyt suihkussa ja tämän jälkeen hänen hikisistä housuistaan tarttuu se hiki siihen penkkikankaaseen. Tuore hikihän ei haise juuri miltään, mutta auta armias sellainen muutaman päivän vanha hiki... :mad:

Juurikaan en muualla kuin Helsingissä ole raitioliikenteellä matkustellut, enkä koe siihen mitään pakottavaa tarvettakaan. Täten toivon syvästi, ettei moista hoivakotityyppistä sosiaalikulkumuotoa tarvitsisi Tampereella milloinkaan nähdä omin silmin.

Tuo ihan sama pätee mihin tahansa joukkoliikennevälineeseen, missä on avorahastus. Eli Tampereella pitäisi aina ja ikuisesti olla kuljettajarahastus joukkoliikennevälineessä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Virtsanhajuiseen penkkiin riittää muuten jopa se, että penkille istuu henkil, joka ei pariin päivään ole käynyt suihkussa ja tämän jälkeen hänen hikisistä housuistaan tarttuu se hiki siihen penkkikankaaseen. Tuore hikihän ei haise juuri miltään, mutta auta armias sellainen muutaman päivän vanha hiki... :mad:
Tämänkö kerrot minun lisäkseni kaikille foorumin lukijoille "uutisena"? Se ei muuta sitä tosiasiaa, millainen OMINAISHAJU hajuelimiin pelmahtaa kun ko. kulkuvälineeseen astuu. Virtsan haju on mielestäni sangen epämiellyttävä riippumatta siitä, onko se peräisin "siitä itsestään" vai epäsiisteydestä johtuvasta vanhasta hiestä. Sama, luotaantyöntävä lemu on usein läsnä muuten myös Kampin keskuksen hisseissä, joilla pääsee niinikään avorahastustyyppisesti matkustamaan Espoon terminaalin, kaukoliikenneterminaalin ja metroaseman välisiä matkoja. Siellä ei kukaan useinkaan oletettavasti istuskele pitkiä aikoja/matkoja, mutta virtsa siellä haisee käytännössä aina.

Tuo ihan sama pätee mihin tahansa joukkoliikennevälineeseen, missä on avorahastus. Eli Tampereella pitäisi aina ja ikuisesti olla kuljettajarahastus joukkoliikennevälineessä?
Puolestani kyllä, ainakin niin kauan kun veronmaksajana osallistun kunnan kulurakenteen mukaisten kulujen maksamiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Itse en ole tarvinnut 30:a vuotta törmätäkseeni näihin ongelmiin! Viimeisin negatiivinen kokemus linjalta 9, joka muistutti sisätiloiltaan lähinna savustamoa kiitos neljän puistokemistin, jotka olivat kuluttaneet aikaa vaunussa ilmeisesti jo pidemmän aikaa, vedellen röökiä ja vodkaa iloisesti.

Tupakanpoltto tietysti on mm. ratikassa kiellettyä, mutta sen ainoan kerran kun minä kuljettajana jouduin vaunussa tupakointiin puuttumaan, niin asialla olivat mustalaistytöt. Kaksi noin 16-20 -vuotiasta iältään. Mutta noin ylipäänsä pahalta haiseminen tai edes piereskely joukkoliikennevälineessä ei liene liikennöitsijän ongelma. Vaan täysin vastaava ongelma, kuin puistossa sen viereesi tulevan kanssaihmisen piereskely. Eli jos kanssaihminen haisee pahalta, niin joko huomautat hänelle asiasta tai vaihdat paikkaa vaunussa. Tai sitten kärsit.
 
Vs: Sensuuri foorumilla

Variotrammien yleishaju on hyvin virtsanomainen, vaikkei se välttämättä virtsasta lähtöisin kokonaan olisikaan. Tämä etenkin kosteana vuodenaikana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Variotrammien yleishaju on hyvin virtsanomainen, vaikkei se välttämättä virtsasta lähtöisin kokonaan olisikaan. Tämä etenkin kosteana vuodenaikana.
Voin vaikka lyödä vetoa siitä, että valmistajalla tuota hajua ei ole vaunuihin asennettu :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Tämänkö kerrot minun lisäkseni kaikille foorumin lukijoille "uutisena"? Se ei muuta sitä tosiasiaa, millainen OMINAISHAJU hajuelimiin pelmahtaa kun ko. kulkuvälineeseen astuu. Virtsan haju on mielestäni sangen epämiellyttävä riippumatta siitä, onko se peräisin "siitä itsestään" vai epäsiisteydestä johtuvasta vanhasta hiestä. Sama, luotaantyöntävä lemu on usein läsnä muuten myös Kampin keskuksen hisseissä, joilla pääsee niinikään avorahastustyyppisesti matkustamaan Espoon terminaalin, kaukoliikenneterminaalin ja metroaseman välisiä matkoja. Siellä ei kukaan useinkaan oletettavasti istuskele pitkiä aikoja/matkoja, mutta virtsa siellä haisee käytännössä aina.

Jännä vaan, kun en muista että tuo haju olisi nimenomaan ratikassa minua erityisesti haitannut. Jossain metroaseman hississä kyllä, mutta tässä tapauksessa ongelma poistunee parammalla siivoamisella. Noin muutenkin huolestuisin tuosta hajuongelmasta vasta siinä vaiheessa, kun tuo alkaa selkeästi (ja todistettavasti) vaikuttamaan joukkoliikenteen matkustajamääriin. Siihen asti koko ongelma on minusta ei-niin-tärkeä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Variotrammien yleishaju on hyvin virtsanomainen, vaikkei se välttämättä virtsasta lähtöisin kokonaan olisikaan. Tämä etenkin kosteana vuodenaikana.

Niin on. Jonkun teorian mukaan Varioiden lattiamateriaali reagoi asetaattipitoisten jäänsulatusaineiden kanssa ja siitä muodostuu lumipäivien virtsan haju.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Erikoista keskustelussa tietysti on se, että sitä ikävää hajua ja eritteitä havaitsee kaksi ulkopaikkakuntalaista, jotka suhtautuvat ylipäätään raitiovaunuihin kovin kielteisesti. Tai no, ehkä se ei ole niin erikoista.

Vanhastaanhan 3B:tä kutsuttiin Helsingin suurimmakso avohoito-osastoksi ja ala-asteikäisenä äitini yritti kovasti kieltää minua kulkemasta kasin ratikalla, koska siellä oli niin paljon pultsareita. Kai niitä enemmän oli kuin nelosella, mutta en mä kielloista paljon välittänyt. Noin yleisesti mun mielestä raitiovaunun ovet ovat avoinna kaikille kaupunkilaisille, kunhan ei toisten matkantekoa häiritse. Minusta vaunut ovat 2000-luvulla siistiytyneet huomattavasti, jos vertaa vaikkapa 1980-luvun kuljettajarahastuslinjoihin. Johtuuko vartioinnista vai yhteiskunnan muutoksesta muuten?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sensuuri foorumilla

Erikoista keskustelussa tietysti on se, että sitä ikävää hajua ja eritteitä havaitsee kaksi ulkopaikkakuntalaista, jotka suhtautuvat ylipäätään raitiovaunuihin kovin kielteisesti. Tai no, ehkä se ei ole niin erikoista.
Raitiovaunuvastaisuuteni ehkä suurin yksittäinen syy on kuitenkin hajuhaittojen sijaan se, että järjestelmän perustamisesta ja kaluston hankinnasta aiheutuvat kustannukset ovat "älyttömät" vrt. bussiliikenne. Lisäksi raitioliikenne on varsin haavoittuvaista esimerkiksi reitillä tapahtuvan vaunurikon, kolarin, tulipalon tms. katkaistessa matkan. Bussilla tämän kaltaiset tukokset on kierrettävissä, raitiovaunulla ei kovinkaan usein ole mahdollisuutta soveltaa reittiä ongelmakohdan ohittamiseksi.
 
Takaisin
Ylös