Stuttgartin raitioteiden muuntaminen metromaiseksi

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Antero Alku sanoi:
Huomautan vain, että Stuttgart on vienyt läpi noin 25 vuoden projektin vaihtaa 1000 mm:n ratikasta 1435 mm:n korkealattiaiseen Stadtbahniin.
25 vuotta? Eikö Stuttgartin raitioteiden muuntaminen metromaiseksi aloitettu jo liki 40 vuotta sitten? Heidän valitsemansa tie, vaikka se kesti kauan onnistui sekä poliittisesti että kaupunkikuvallisesti koska sitä pystyi toteuttamaan pieninä paloina, jolloin se ei rasittanut kaupungin taloutta, ja rinnakkain samoilla radoilla pystyi ajamaan sekä 1000 mm että 1435 mm kalustolla, sekä maan päällä että alla, ilman pidempiä liikennekatkoja. Sitä voisi verrata lähinnä Helsingin raitioteiden muuntamista pikaraitiovaunuilla ajettaviksi, sillä erotuksella että Helsingissä ei välttämättä mentäisi maan alle (vaikka joissakin paikoissa olisi mielestäni tarpeen), ja laiturit olisivat matalempia. Rakennettiinhan samaan aikaan Stuttgartiinkin maanalainen raskasraidekin tosin lähijunakalustolla ajettava sellainen.

Antero Alku sanoi:
Metron kanssa täysin relevanttia pohdintaa on, yhdistettäisiinkö metrorata johonkin, kun vaunusto poistetaan.
Metro ja lähijunat muistuttavat eniten toisiaan, mutta metron "poistamista" en pidä tarkoituksenmukaisena, koska M200-metrojunat kestävät vielä 40 vuotta, ja uusia junia tullaan hankkimaan lisää joka tapauksessa korvaamaan vähitellen jo 20-30-vuotiasta M100-sarjaa eikä ole varmaa että metro tulee jäämään tynkämetroksi. Sensijaan kannatan metro- ja lähijunaliikenteen "kaupallista integrointia". Pitkän päälle se näkyisi että lähijunat korvataan metrojunia muistuttavilla, mutta ne toimisivat rautateiden 25 kV vaihtovirtajännitteellä.

Ja kuten sanoin, Tukholmassa on 8 raideliikennejärjestelmää, ja vaikka raitiotiepohjaiset erilliset radat ja Saltsjöbanan yhdistettäisiin yhdeksi, jää jäljelle 4.

t. Rainer

MODEDIT/kuukanko: Erotettu TramWest-keskustelusta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Villen järjestelmä

R.Silfverberg sanoi:
25 vuotta? Eikö Stuttgartin raitioteiden muuntaminen metromaiseksi aloitettu jo liki 40 vuotta sitten?
Linjaa 15 ajetaan vielä vuoden 2007 joulukuuhun 1000 mm vaunuin, jonka jälkeen sekin voidaan muuttaa. Ensimmäiset linjat muutettiin vuonna 1985, joten kahden järjestelmän aikakaudelle ehtii tulla kestoa yhteensä 22 vuotta. Päätökset raideleveyden ja laiturikorkeuden muutoksesta tehtiin vuonna 1976, joten päätöksestä valmiiseen lopputulokseen saatiin kulumaan 31 vuotta.
 
Re: Villen järjestelmä

JE sanoi:
Linjaa 15 ajetaan vielä vuoden 2007 joulukuuhun 1000 mm vaunuin, jonka jälkeen sekin voidaan muuttaa. Ensimmäiset linjat muutettiin vuonna 1985, joten kahden järjestelmän aikakaudelle ehtii tulla kestoa yhteensä 22 vuotta. Päätökset raideleveyden ja laiturikorkeuden muutoksesta tehtiin vuonna 1976, joten päätöksestä valmiiseen lopputulokseen saatiin kulumaan 31 vuotta.
Minä lasken ilmeisesti mukaan myös raitioteiden muuttamisen maanalaiseksi keskustassa, ja ensimmäistä maanalaista "U1" -linjaa aloitettiin UrbanRail.net in mukaan rakentaa 1966 eli 40 vuotta sitten. Raitioteiden maanalaistamista lasken radikaalimmaksi ja vaativammaksi toimenpiteeksi kuin laiturikorkeuden nostoa ja raideleveyden leventämistä, koska tunneleissa oli esivalmius näihin. Kävin nimittäin 70-80-luvun taittteessa interreilatessani aika usein siellä ja panin merkille että laitureiden päät olivat korkeammalla kuin keskiosa, ikäänkuin odottamassa korottamista, ja ratapölkyissäkin oli kiinnikkeet kolmatta kiskoa varten. Kuriositeettina mainittakoon että maanalaisilla U-linjoilla käytettiin siihen aikaan myös vanhoja 30-luvun 2-akselisia ratitiovaunujen perävaunuja uudempien Düvag-nivelvaunujen perässä.

t. Rainer
 
Jos tunneloinnin laskee mukaan, muutosajasta tulee hyvin pitkä myös monissa muissa kaupungeissa, erityisesti juuri Saksassa.
 
JE sanoi:
Jos tunneloinnin laskee mukaan, muutosajasta tulee hyvin pitkä myös monissa muissa kaupungeissa, erityisesti juuri Saksassa.
Stuttgart taitaa kuitenkin olla ainoa kaupunki jossa sekä tunneloitiin, korotettiin laitureita että levennettiin raideleveyttä. Muut kaupungit säästyivät raideleveyden vaihdolta, ja vanhoilla vaunuilla ajamista tunneleissa harrastettiin vain lyhyen siirtymäkauden ajan.

Kuriositeettina mainittakoon, että etelä-Euroopan eräissä kaupungeissa (Napoli, Bilbao, Valencia, Porto) rakennettiin metroja muuttamalla vanhoja metrisiä raitoiteitä tai kapearaiteisia paikallisjunaratoja maanalaisiksi.

t. Rainer
 
Re: Villen järjestelmä

JE sanoi:
R.Silfverberg sanoi:
25 vuotta? Eikö Stuttgartin raitioteiden muuntaminen metromaiseksi aloitettu jo liki 40 vuotta sitten?
Linjaa 15 ajetaan vielä vuoden 2007 joulukuuhun 1000 mm vaunuin, jonka jälkeen sekin voidaan muuttaa. Ensimmäiset linjat muutettiin vuonna 1985, joten kahden järjestelmän aikakaudelle ehtii tulla kestoa yhteensä 22 vuotta. Päätökset raideleveyden ja laiturikorkeuden muutoksesta tehtiin vuonna 1976, joten päätöksestä valmiiseen lopputulokseen saatiin kulumaan 31 vuotta.
Laskin 25 vuotta siitä, että ensimmäiset 1435 mm vaunut tulivat 1981. Toki sitä ennen oli tarvinnut tehdä niille kelvollista rataa ja asemia.

Stuttgartista on tekemäni www-sivu täällä

Onko 15 tosiaan vielä liikenteessä? Itse ymmärsin, että se loppui viime toukokuussa, kun eteläpään radan muutos 1435-milliseksi alkoi.

Antero
 
Liikenne hoituu linjalla 15 kapearaidekalustolla koko eteläosan rakennustyöurakan ajan. Lakkautus 2006 oli suunnitteilla aiemmin, mutta se ajatus hylättiin mahdottomana jo jokin vuosi sitten. 2007 lopussa on siis edessä muutos Stadtbahn-konseptiin, eteläisellä osuudella. Pohjoisella osalla muutostyö alkaa vasta silloin, ja liikenne on keskeytyksissä muutostyön ajan. Pohjoisosa valmistuu vasta joskus 2008-2010 välillä.

Uusia kuvia täällä.
 
No olin nyt pari viikkoa lukematta tätä ja heti kun en lue tätä foorumia niin on aihe kotikaupungista Stuttgartista ;-)

Useimmat on jo kirjoitettu, mutta pariin asiaa ei tullut vielä vastattua:

- 1960-luvulla päätettin rakentaa "oikea" U-Bahn niin kuin Münchenissä, ja kaikki tunnelit ovat niin rakennettu, etta 2,95 leveä U-Bahn mahtuu sinne, ja se oli myös syy korkeille laitureille. 1976 kaupunki päätti että U-Bahn tulee liian kalliksi, ja idea nykyisestä "Stadtbahn"ista syntyi.

- Ensimmäinen "Stadtbahn"-Linja 3 avattiin 1985, mutta jo vuonna 1983 ensimmäistet Stadtbahn-Vaunut tuli sille linjalle, mutta ei vielä koko linjalle eikä kaikille vuoroille. Vuosina 1981-1983 ensimmäiset Stadtbahn-vaunut oli koeajoissa Karlsruhen Albtalbahnilla.
Näden testien jälkeen Albtalbahnille sitten haluttiin myös uusia vaunuja, ja AVG/VBK hankki ensimmäiset Karlsruhen Stadtbahn-vaunut 501-520.

- Stuttgartissa ei koskaan ollut DÜWAG-vaunuja, näin Rainer myös ei ole voinut nähdä sellaisia tunnelissa ;-)
Luulisen etta oli vahna Esslingen-vaunu, niin kuin näkyy tässä: http://www.fahrzeuglisten.de/. Moottorivaunu vuodelta 1965 rakennettiin 50-luvun vaunuista, perävaunu 50-luvulta.

- Linja 15 kulkee vanhoilla GT4 vielä vuoden 2007 loppuun (joulukuu) asti. On suunniteltu, etta metrinleveiset radat jää Bad Cannstattista (nykyinen halli ja tuleva paikka museolle) "Fernseh"tornille, nykyinen etelä-päätepysäkki 15:sta museovaunuille. Se tarkoittaa, että koko eteläosa 15:sta on tuleva museoraitovaunureitti Stadtbahnin lisäksi.

Jos on enemmän kysymyksiä tai kiinnostusta kuvista, niin voin vastata tai näyttää.

Martin Stuttgartista.

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä; anteeksi, en ole suomalainen ;-)
 
Martin sanoi:
No olin nyt pari viikkoa lukematta tätä ja heti kun en lue tätä foorumia niin on aihe kotikaupungista Stuttgartista ;-)

Onko sinulla sukulaisia Suomessa vai oletko ihan "paljasjalkainen" stuttgartilainen, ja miten olet oppinut niin hyvin suomen kieltä? Seuraatko aktiivisesti Suomen ja Skandinavian joukkoliikenneasioita, vai löysitkö ihan sattumalta tämän foorumin?

Martin sanoi:
- 1960-luvulla päätettin rakentaa "oikea" U-Bahn niin kuin Münchenissä, ja kaikki tunnelit ovat niin rakennettu, etta 2,95 leveä U-Bahn mahtuu sinne, ja se oli myös syy korkeille laitureille. 1976 kaupunki päätti että U-Bahn tulee liian kalliksi, ja idea nykyisestä "Stadtbahn"ista syntyi.
Osaatko sanoa miksi Nürnbergiin, joka on pienempi kaupunki kuin Stuttgart, sitten rakennetttiin samanlainen U-Bahn kuin Müncheniin?


Martin sanoi:
- Stuttgartissa ei koskaan ollut DÜWAG-vaunuja, näin Rainer myös ei ole voinut nähdä sellaisia tunnelissa ;-)
Luulisen etta oli vahna Esslingen-vaunu, niin kuin näkyy tässä: http://www.fahrzeuglisten.de/. Moottorivaunu vuodelta 1965 rakennettiin 50-luvun vaunuista, perävaunu 50-luvulta.
En ole ihan varma oliko kuvan vaunusta kysymys. Mielestäni moottorivaunut oli nivelöity ja niissä oli telit, kuten Helsingin "Mannheim" -vaunuissa, mutta saatan olla väärässä. Sanoisin että ne oli niitä jotka ovat esim Anteron linkkisivun http://www.kaupunkiliikenne.net/Stuttgart.htm ylimmässä kuvassa vasemmalla sekä alimmassa kuvassa. Luulin niiden olevan Düwagin valmistamia, koska muistuttavat vähän. Mutta perävaunut olivat 2-akselisia, ja huomattavasti vanhempia.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Osaatko sanoa miksi Nürnbergiin, joka on pienempi kaupunki kuin Stuttgart, sitten rakennetttiin samanlainen U-Bahn kuin Müncheniin?
Eiköhän tähän vaikuttanut, että Baijerissa, jossa Nürnberg sijaitsee, on ollut laittaa enemmän rahaa suuriin joukkoliikennehankkeisiin. Nürnbergillä oli myös kova tarve osoittaa olevansa edes jossain määrin samassa viiteryhmässä isonveljen eli Münchenin kanssa.

R.Silfverberg sanoi:
En ole ihan varma oliko kuvan vaunusta kysymys. Mielestäni moottorivaunut oli nivelöity ja niissä oli telit, kuten Helsingin "Mannheim" -vaunuissa, mutta saatan olla väärässä. Sanoisin että ne oli niitä jotka ovat esim Anteron linkkisivun http://www.kaupunkiliikenne.net/Stuttgart.htm ylimmässä kuvassa vasemmalla sekä alimmassa kuvassa. Luulin niiden olevan Düwagin valmistamia, koska muistuttavat vähän. Mutta perävaunut olivat 2-akselisia, ja huomattavasti vanhempia.
Stuttgartissa käytössä on lähinnä Esslingenin samannimisessä kaupungissa Stuttgartin lähellä valmistamia vaunuja. Metriraiteisia nivelvaunuja ei Düwag käsittääkseni ole Stuttgartiin toimittanut ainoaakaan.
 
R.Silfverberg sanoi:
Onko sinulla sukulaisia Suomessa vai oletko ihan "paljasjalkainen" stuttgartilainen, ja miten olet oppinut niin hyvin suomen kieltä? Seuraatko aktiivisesti Suomen ja Skandinavian joukkoliikenneasioita, vai löysitkö ihan sattumalta tämän foorumin?

Minun äiti on suomalainen, joka on tullut noin 40 vuotta sitten Saksaan. Hän on opettanut minulle suomea, mutta praktillinen käyttö puuttuu minulta. Ja minusta vähän tuntuu, että nykyinen kielenkäyttö on vähän toisenlainen kun 40 vuotta sitten.
Itse seuraan pääasiassa (Saksan vieressä) Suomen joukkoliikennettä, kun en ymmärrä ruotsia tai norjaa, ja siksi on vähän vaikeampaa seurata Ruotsin asioita.

R.Silfverberg sanoi:
Osaatko sanoa miksi Nürnbergiin, joka on pienempi kaupunki kuin Stuttgart, sitten rakennetttiin samanlainen U-Bahn kuin Müncheniin?

Niin kuin JE jo kirjotti:
JE sanoi:
Nürnbergillä oli myös kova tarve osoittaa olevansa edes jossain määrin samassa viiteryhmässä isonveljen eli Münchenin kanssa.
Rahaa Stuttgartissa oli aina enemmän kuin Nürnbergissa, ja juuri silloin Baijeri Münchenin ulkopuolella ei ollut kovin rikas.
Mutta kuin täällä Stuttgartissa ansaitaan rahat itse, katsotaan myös, mihin on järkevä panna rahaa ja mihin ei.

R.Silfverberg sanoi:
En ole ihan varma oliko kuvan vaunusta kysymys. Mielestäni moottorivaunut oli nivelöity ja niissä oli telit, kuten Helsingin "Mannheim" -vaunuissa, mutta saatan olla väärässä. Sanoisin että ne oli niitä jotka ovat esim Anteron linkkisivun http://www.kaupunkiliikenne.net/Stuttgart.htm ylimmässä kuvassa vasemmalla sekä alimmassa kuvassa. Luulin niiden olevan Düwagin valmistamia, koska muistuttavat vähän. Mutta perävaunut olivat 2-akselisia, ja huomattavasti vanhempia.

Myös tähan JE antoi jo oikein vastauksen. Ne vaunut mitä sinä sitten meinaat on Esslingenin GT4-vaunut, mitkä on vielä tänään käytössä Stuttgartissa. Mutta näissä on vain 4 akselia ja kaksi teliä. Nivelen alla ei ole teliä.

Nämä vaunut kulki vain noin vuoteen 1976 asti 2-akselisilla perävaunuilla, ainakin tunnelien läpi. Tunnelien ulkopuolella (linja 31/3) vähän kauemmin, noin 1980 saakka. Ne vaunut mistä minä näytin kuvan kulki ainakin 1983 asti 2-akselisilla perävaunuilla.

Martin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Stuttgart on tässä asiassa kaikkein rohkein, sillä siellä säilytetään 1000 mm:n rataosuus museovaunuja varten. Verkko ja nykykalusto kun ovat 1435.
OT: Miten nuo Stuttgartin muutokset tapahtuivat? Olisi kiinnostavaa tietää tuosta historiasta? Olisiko netissä tms. jotain sopivaa linkkiä luettavaksi?

Stuttgartissa jäi viime syksynä käymättä, mutta minusta tuntuu, että pitäisin sen systeemistä kovastikin (mm. Kölnin kokemusten perusteella).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

OT: Miten nuo Stuttgartin muutokset tapahtuivat? Olisi kiinnostavaa tietää tuosta historiasta? Olisiko netissa tms. jotain sopivaa linkkiä luettavaksi?

Tietoa Stuttgartista löytyy mm Urbanrail.net:istä.

Karkeasti muutos raitiotiestä metroksi tapahtui niin, että ensin, 1970-luvulla rakennettiin keskustaan tunneleita raitiovaunuille. Sitten, 1980-luvulla tunneliradat kiskotettiin 3-kiskoisiksi niin että radoilla pystyttiin ajaa sekä 1000-millisillä ratikoilla että 1435-millisillä Stadtbahn-vaunuilla, jotka ajoivat pari linjaa. Sittemmin muutettiin koko raitiotieverkko 1435-mm raideleveydelle, korotettiin laiturit ja luovuttiin vanhoista raitiovaunuista. Työ satettiin päätökseen 2000-luvulla ja vain yksi pätkä jätettin 1000-milliseksi museoliikennettä varten.

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

OT: Miten nuo Stuttgartin muutokset tapahtuivat? Olisi kiinnostavaa tietää tuosta historiasta? Olisiko netissa tms. jotain sopivaa linkkiä luettavaksi?

Tietoa Stuttgartista löytyy mm Urbanrail.net:istä.
Ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan, sillä Stuttgartisa löytyy jopa suomenkielistä tietoa kaupunkiliikenne.netistä.

Juuri siten on Stuttgartissa edetty kuten Rainer tiivisti. Viimeisen metrin linjan muutos on viivästynyt tähän vuoteen, vaikka se piti alun perin muuttaa muistaakseni jo 2005. Muutostyötä lienee viivyttänyt osaltaan se, että radan geometria ja katutilat eivät olleet sopivia pitkille Stadtbahn-vaunuille.

Stuttgart on muuten tullut tunnetuksi sellaisesta ikävästä piirteestä kuin runsaat ratikoiden ja autojen kolarit. Näitä on tapahtunut kadun keskellä olevilla rataosilla, erityisesti autojen kääntyessä vasemmalle ratikan eteen. Vastaavaa ongelmaa ei ole muualla, ja Stuttgartissakin on oltu vähän ymmällään aiheesta. Stuttgartin vaunut ovat kirkkaan keltaisia, joten luulisi niiden olevat helppoja havaita.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan, sillä Stuttgartisa löytyy jopa suomenkielistä tietoa kaupunkiliikenne.netistä.

Tai kysyt minulta. Asun Stuttgartissa ;-)

Viimeisen metrin linjan muutos on viivästynyt tähän vuoteen, vaikka se piti alun perin muuttaa muistaakseni jo 2005. Muutostyötä lienee viivyttänyt osaltaan se, että radan geometria ja katutilat eivät olleet sopivia pitkille Stadtbahn-vaunuille.

8. joulukuuta 2007 loppuu säännöllinen metrin linjan liikenne. Osa linjasta jää kolmeraiteiseksi, että museovaunut voi myös tulevaisuudessa liikennöidä. On halvempi jättä metriraiteet katuun kuin repiä ne pois. Ainakin se "väännetään" näin, etta on syy pitää radat museovaunuille ;-)

Stuttgart on muuten tullut tunnetuksi sellaisesta ikävästä piirteestä kuin runsaat ratikoiden ja autojen kolarit. Näitä on tapahtunut kadun keskellä olevilla rataosilla, erityisesti autojen kääntyessä vasemmalle ratikan eteen. Vastaavaa ongelmaa ei ole muualla, ja Stuttgartissakin on oltu vähän ymmällään aiheesta. Stuttgartin vaunut ovat kirkkaan keltaisia, joten luulisi niiden olevat helppoja havaita.

No joo, ei se nyt niin vakava ollut. Yhtenä vuonna oli tosiaan paljon kolareita, mutta se oli ainoastaan yksi vuosi.

Ennen (ja nyt vielä; näma vaunut on joulukuusta lähtien saatavissa, jos HKL sitten vielä tarvitsee ;-) ):

j008000i


Tässä näkyy hyvin kolmeraiteiset radat:

j000469i


Martin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös