- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,950
25 vuotta? Eikö Stuttgartin raitioteiden muuntaminen metromaiseksi aloitettu jo liki 40 vuotta sitten? Heidän valitsemansa tie, vaikka se kesti kauan onnistui sekä poliittisesti että kaupunkikuvallisesti koska sitä pystyi toteuttamaan pieninä paloina, jolloin se ei rasittanut kaupungin taloutta, ja rinnakkain samoilla radoilla pystyi ajamaan sekä 1000 mm että 1435 mm kalustolla, sekä maan päällä että alla, ilman pidempiä liikennekatkoja. Sitä voisi verrata lähinnä Helsingin raitioteiden muuntamista pikaraitiovaunuilla ajettaviksi, sillä erotuksella että Helsingissä ei välttämättä mentäisi maan alle (vaikka joissakin paikoissa olisi mielestäni tarpeen), ja laiturit olisivat matalempia. Rakennettiinhan samaan aikaan Stuttgartiinkin maanalainen raskasraidekin tosin lähijunakalustolla ajettava sellainen.Antero Alku sanoi:Huomautan vain, että Stuttgart on vienyt läpi noin 25 vuoden projektin vaihtaa 1000 mm:n ratikasta 1435 mm:n korkealattiaiseen Stadtbahniin.
Metro ja lähijunat muistuttavat eniten toisiaan, mutta metron "poistamista" en pidä tarkoituksenmukaisena, koska M200-metrojunat kestävät vielä 40 vuotta, ja uusia junia tullaan hankkimaan lisää joka tapauksessa korvaamaan vähitellen jo 20-30-vuotiasta M100-sarjaa eikä ole varmaa että metro tulee jäämään tynkämetroksi. Sensijaan kannatan metro- ja lähijunaliikenteen "kaupallista integrointia". Pitkän päälle se näkyisi että lähijunat korvataan metrojunia muistuttavilla, mutta ne toimisivat rautateiden 25 kV vaihtovirtajännitteellä.Antero Alku sanoi:Metron kanssa täysin relevanttia pohdintaa on, yhdistettäisiinkö metrorata johonkin, kun vaunusto poistetaan.
Ja kuten sanoin, Tukholmassa on 8 raideliikennejärjestelmää, ja vaikka raitiotiepohjaiset erilliset radat ja Saltsjöbanan yhdistettäisiin yhdeksi, jää jäljelle 4.
t. Rainer
MODEDIT/kuukanko: Erotettu TramWest-keskustelusta
Viimeksi muokannut moderaattori: