Tyylikkäimmät ratikkajärjestelmät

Liittynyt
15 Marraskuu 2009
Viestit
30
Viimekesäisellä Ranskan kiertomatkalla tuli bongailtua ja kokeiltua useammankin kaupungin lähes upouusia ratikkajärjestelmiä, ja kokemukset luonnollisesti oikein positiivisia. Toursin kaupungissa Loiren rannalla (vajaat 140 000 asukasta) ratikkaverkko oli vasta rakenteilla ja vasta nyt muistin suorittaa internetvierailun ko. kaupunkiin. Ensimmäinen linja avattiin viime elokuussa ja pakko sanoa, että miellyttää ainakin allekirjoittaneen silmää todella.

Kuvia systeemistä löytyy mm. wikipediasta ( http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Tours ) tai UrbanRailista ( http://www.urbanrail.net/eu/fr/tours/tours.htm ) ja videoita luonnollisesti Youtubesta (mm. http://www.youtube.com/watch?v=tinqPZFCHS0 ). Omaa silmääni miellyttää Alstom citadiksille luotu moderni muotoilu ja kaikenkaikkiaan (toki ranskalaiselle järjestelmälle tyypillinen) koko järjestelmän huoliteltu kokonaisilme.

Mitä muita mielestänne tyylikkäitä ratikkajärjestelmiä Ranskasta tai muualta maailmasta löytyy?
 
Toursin kaupungissa Loiren rannalla (vajaat 140 000 asukasta) ratikkaverkko oli vasta rakenteilla ja vasta nyt muistin suorittaa internetvierailun ko. kaupunkiin. Ensimmäinen linja avattiin viime elokuussa ja pakko sanoa, että miellyttää ainakin allekirjoittaneen silmää todella.
Kovin on tutun näköistä, kun kävin itse kuukausi sitten Reimsissä. Sielläkin on Alstomin ilmajohdoton 3-kiskojärjestelmä. En kyllä pidä Toursin vaunujen synkästä muotoilusta. Arveluttaa jopa hieman turvallisuusnäkökohta täysin musta keulan kanssa. Toisaalta Reims onkin varsinainen väri-ilo, sillä siellä vaunut on maalattu kahdeksalla eri värillä. Reimsin Wikisivu on tässä: http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Reims

Toursin Wikisivulla on taulukko, jossa luetellaan uusia ranskalaisia raitioteitä ja niiden hintoja. Innokkaille hintavertailijoille tiedoksi, että taulukon hinnat ovat projektien kokonaishintoja, joihin on laskettu:
  • rata ja pysäkit
  • vaunukalusto
  • varikko
  • ympäristörakentaminen
Reimsissä ympäristörakentaminen maksoi 144 M€ ja raitiotiejärjestelmä (rata, vaunut ja varikko) 194 M€. Kaluston osuuttaa tästä ei ole tiedossani, mutta suuruusluokka on 55 M€, jonka perusteella rata varikkoineen on maksanut Reimsissä noin 140 M€. Suomalaiseen laskutapaan verrattava radan ja pysäkkien kilometrikustannus on siten luokkaa 10 M€/km, kun mainittu taulukko näyttää, että raitiotie maksaa Ranskassa 20–30 M€/km tai Reimsissä 27,5 M€/km.

Toursin kustannuksiksi Wiki poimii tiedon nettilehdestä. Artikkeli ei selitä 433 M€:n kustannusta, mutta se koostunee samalla tavalla kuin Reimsissäkin. Vain vaunujen osuuden arvo artikkelista löytyy, 73,2 M€. Eli 21 kappaleen 42-metristen vaunujen ensimmäinen hankintaerä on maksanut 3,5 M€/vaunu.

Projektien kokonaishinnoittelu on Ranskassa ja muuallakin Euroopassa yleinen tapa. Se on kaupungeille tarkoituksenmukainen, koska hankkeiden rahoitustuki perustuu kokonaishintaan. Eli valtio ja/tai osavaltio tukevat myös kaupunkiympäristön kohentamista sekä liikennöintiä vaunuinvestoinnin kautta.

Antero
 
Mitä muita mielestänne tyylikkäitä ratikkajärjestelmiä Ranskasta tai muualta maailmasta löytyy?

Itse otan esille Norjan Bergenin. Variobahnit ovat pirtsakan värisiä ja miellyttäviä matkustaa. Rata oltiin myös toteutettu säntillisesti modernin raitiotien mukaisesti. Autoilta oltiin rohkeasti otettu tilaa ratikan omille kaistoille. Keskustassa bussit hyödynsivät samaa väylää. Nopeus oli kohdallaan ja liikennevaloetuudet toimivat kuten piti. Nesttunissa oltiin järjestetty liityntäbusseilta oikeaoppinen laiturin ylitse tapahtuva vaihto kulkuvälineestä toiseen.

Jos jostakin pitää antaa miinusta, niin lippujärjestelmässä ja linjakartoissa olisi Bergenissä petrattavaa. Automaateista sai ostettua kätevästi kertalipun, mutta mitään 24h matkailijalippua ei löytynyt. Joukkoliikenteen palvelupisteestä ei ollut tietoakaan. Kävin myös rautatieasemalla matkailijalippua tiedustelemassa paikallisesta kioskista. Eipähän myyty. Pysäkeillä ei ollut selkeitä linjakarttoja, jos olisin halunnut käyttää ratikan lisäksi busseja.

Muuten annan erittäin hyvän arvosanan Bergenin Bybanelle.
 
Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta Toursin ratikoiden keula ei mielestäni ole kovinkaan tyylikäs. Jonkun suunnittelijan "vasemman käden" aikaansaannoksena on saatu raskas ja synkkä muotoilu. Reimsin ratikat ovat design -bongareiden märkä päiväuni ;) Kuten Antero Alku jo totesi, on ratikat maalattu kahdeksalla eri värillä - jokaisessa vaunussa (18 kpl) on yksilöllinen väritys. Keulan muotoiluun on haettu inspiraatiota kupista, josta alueen tunnetuinta tuotetta voi nauttia: skumppalasi. Miltäköhän Helsingin Articit näyttäisivät, jos niiden muotoiluun ja väritykseen olisi haettu inspistä paikallisuudesta? Tampereella voitaisiin inspiroitua mustastamakkarasta - jättipökäleellä Hervantaan. :mrgreen:

Jos jostakin pitää antaa miinusta, niin lippujärjestelmässä ja linjakartoissa olisi Bergenissä petrattavaa. Automaateista sai ostettua kätevästi kertalipun, mutta mitään 24h matkailijalippua ei löytynyt. Joukkoliikenteen palvelupisteestä ei ollut tietoakaan. Kävin myös rautatieasemalla matkailijalippua tiedustelemassa paikallisesta kioskista. Eipähän myyty. Pysäkeillä ei ollut selkeitä linjakarttoja, jos olisin halunnut käyttää ratikan lisäksi busseja.

Bergenin seudun älykorttijärjestemän, Skyss, käyttöönotossa on ollut viivästyksiä. Satunnainen matkailija voi tätä nykyään ostaa minikorttivuorokausilipun DagSkyss ja se maksaa NOK 110 (n. 13 €). Vuorokausilipun voi ostaa jommastakummasta palvelupisteestä, lipunmyyntipisteistä tai automaateista. Automaatit eivät tosin hyväksy seteleitä, joten niihin pitää syöttää pino kymmen/kakskymmenkruununkolikoita. Miinuspisteitä kertyy siitä, ettei vuorokausilippu kelpaa yötariffin aikaan.
 
Tässä ei ole kyse kokonaisesta järjestelmästä, mutta kun nyt satuin näkemään kuvia Puolan Wrocławista vuonna 2008 valmistuneesta Rondo Ronalda Reagana -nimisestä raitioteiden vaihtoasemasta, niin ajattelinpa jakaa sen tännekin. Hieno :)
 
Tämä siperian tuotos ansaitsee maininnan tässä ketjussa vaikka lieneekin vasta esittelykappale:

Kuvia

Linkki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaamein ratikka mitä olen nähnyt. Eräät ranskalaisten hökötykset jäävät nyt toiseksi. Onneksi tällaisia ei koskaan voi tulla käyttöön läntisemmässä Euroopassa!
 
Takaisin
Ylös