Kovin on tutun näköistä, kun kävin itse kuukausi sitten Reimsissä. Sielläkin on Alstomin ilmajohdoton 3-kiskojärjestelmä. En kyllä pidä Toursin vaunujen synkästä muotoilusta. Arveluttaa jopa hieman turvallisuusnäkökohta täysin musta keulan kanssa. Toisaalta Reims onkin varsinainen väri-ilo, sillä siellä vaunut on maalattu kahdeksalla eri värillä. Reimsin Wikisivu on tässä: http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Reims
Toursin Wikisivulla on taulukko, jossa luetellaan uusia ranskalaisia raitioteitä ja niiden hintoja. Innokkaille hintavertailijoille tiedoksi, että taulukon hinnat ovat projektien kokonaishintoja, joihin on laskettu:
- rata ja pysäkit
- vaunukalusto
- varikko
- ympäristörakentaminen
Reimsissä ympäristörakentaminen maksoi 144 M€ ja raitiotiejärjestelmä (rata, vaunut ja varikko) 194 M€. Kaluston osuuttaa tästä ei ole tiedossani, mutta suuruusluokka on 55 M€, jonka perusteella rata varikkoineen on maksanut Reimsissä noin 140 M€. Suomalaiseen laskutapaan verrattava radan ja pysäkkien kilometrikustannus on siten luokkaa 10 M€/km, kun mainittu taulukko näyttää, että raitiotie maksaa Ranskassa 20–30 M€/km tai Reimsissä 27,5 M€/km.
Toursin kustannuksiksi Wiki poimii tiedon nettilehdestä. Artikkeli ei selitä 433 M€:n kustannusta, mutta se koostunee samalla tavalla kuin Reimsissäkin. Vain vaunujen osuuden arvo artikkelista löytyy, 73,2 M€. Eli 21 kappaleen 42-metristen vaunujen ensimmäinen hankintaerä on maksanut 3,5 M€/vaunu.
Projektien kokonaishinnoittelu on Ranskassa ja muuallakin Euroopassa yleinen tapa. Se on kaupungeille tarkoituksenmukainen, koska hankkeiden rahoitustuki perustuu kokonaishintaan. Eli valtio ja/tai osavaltio tukevat myös kaupunkiympäristön kohentamista sekä liikennöintiä vaunuinvestoinnin kautta.
Antero