Tallinnan raitiotiet

Liittynyt
21 Huhtikuu 2013
Viestit
299
Puhuttiin tuossa jutussa siitäkin, että raitiovaunujen roolia keskustassa tahdotaan vahvistaa ja että kaupungilla olisi jonkinlainen suunnitelma raitiotien rakentamisesta lentoasemalle ja sen jälkeen mahdollisesti satamaan. Johdinautot kai Tallinnassa ajelevat enimmäkseen neuvostoajan suurlähiöihin, joten niiden korvaamista raitioteillä ei taida olla mietitty.

Raitiolinjoilla 3 ja 4 alkaa remontti mahdollisesti jo maaliskuussa, sekin tuossa sanottiin.

Jatketaan sen verran, että laajennosten osalta nyt puuhataan vain muutamia satoja metrejä uutta rataa vaativaa lentokentän -linjaa, ja sekin on jossain kaukana tulevikkusessa. Muista artikkeleista luen, että ilmeiseti kaupungin pääarkkitehti Endrik Mänd haluaisi toteuttaa sen vasta Rail Baltican yhteydessä vuonna 2020-2022.

Lentokentän laajennoksen yhteydessä mainitaan jossain toteuttamisajankohdaksi myös "seuraava EU-rahoituskausi", mutta siitä ei ota selvää, tarkoitetaanko sillä nyt 2014 alkanutta, vai seuraavaa 2020 alkavaa.

1657740t100haf77.jpg
http://tallinncity.postimees.ee/1181714/ulemiste-supervaksalist-tuleb-trammitee-lennujaama

Yllä olevassa väitetään, että Majakateen ja Peterburi teen risteyksestä erkanee tämän linjan ensimmäinen vaihe, joka vain kiertää Peterburi teen eteläpuolelle rakennettavan Pro Kapital -kauppakeskuksen ympäri ja tämä vaihe toteutettaisiin jo nyt alkavan 4-linjan parannuksen yhteydessä?

Kun ei osaa kieltä oikeasti, on vaikea päätellä, mikä on spekulaatiota ja mikä todella tapahtuvaa tulevaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Tallinna tilannut pari vuotta sitten konsulttityön lähiöihin ulottuvista pikaratikkalinjoista? En nyt millään löydä sitä. Muistaako muut enempi?
 
on vaikea päätellä, mikä on spekulaatiota ja mikä todella tapahtuvaa tulevaisuutta.
Ylläoleva väite ainakin on totta. :)

Olen ymmärtänyt, että Tallinnassa oikeasti suunnitellaan raitiotien laajennusta - siis tuota oranssilla piirrettyä lenkkiä - niin, että se voitaisiin toteuttaa jo lähivuosina. Samoin olen ymmärtänyt, että lentokentän raitiotietä suunnitellaan ihan vakavissaan niin, että se voitaisiin rakentaa ensi vuosikymmenellä. Lentokentän raitiotietä siis suunnitellaan tosissaan, mutta toteuttamiseen on niin pitkä aika, että suunnittelu voisi olla yhtä hyvin spekulaatiota. Voisin kuvitella, että tässä vaiheessa suunnitellaan oranssi lenkki vain niin, että sitä on tarvittaessa mahdollista jatkaa lentoasemalle.

Talousministeri Juhan Parts on tainnut sanoa, että seuraava raitiotielaajennus suuntautuu Viimsiin. Tämä on tainnut olla vain heitto?
 
Kuvasta, jos yhtään mittakaavassa, päätellen tuo oranssi lenkki vaikuttaa erikoiselta ratkailsulta. Lenkin kun suoristaisi, niin siinä olisi reitti jo pitkälle lentoaseman suuntaan. Toisaalta mihin sitä lenkkiä ylipäätään tarvitaan, kun kuvan mukaan siinä on jo vieressä punainen (pääte?)silmukka?
 
Kuvasta, jos yhtään mittakaavassa, päätellen tuo oranssi lenkki vaikuttaa erikoiselta ratkailsulta. Lenkin kun suoristaisi, niin siinä olisi reitti jo pitkälle lentoaseman suuntaan. Toisaalta mihin sitä lenkkiä ylipäätään tarvitaan, kun kuvan mukaan siinä on jo vieressä punainen (pääte?)silmukka?

En ole aivan varma, tajusinko oikein, mutta...

Rautatien alittaminen ei ole varmaan ihan yksinkertaista, josta syystä se kai sitten halutaan tehdä Rail Balticin rakennuksen kanssa samaan aikaan. Tämä menee varmaan enemmän sarjaan "virastojen välinen mykkäkoulu" kuin tekninen haastavuus.

Vastaavasti Pietarintie ylitetään nyt, kun se joka tapauksessa täytyy katkaista. Ilmeiseti Pietarintien alla kulkee datakaapeleita tai vastaavaa infrastruktuuria (ehkä?), jota ratikkaremppa häiritsee. Varma tieto on, että vain 15% siihen kuluvasta rahasta menee kiskotustyöhön, loppu on putkien ja kaapeleiden siirtoihin.

Ylemistössä on myös vastassa hankalia maanlunastuksia.

Kokonaisuudessaan hommasta saa sen kuvan, että byrokratiaa & politiikkaa. Onko paikalla riittävän iäkästä väkeä vertaamaan, minkä kokoinen ja luonteinen vääntö siitä oli, että linja 2 saatiin Pasilaan? Meinaan Tallinnassa trammi on ollut sijoillaan jo 59 vuotta, Helsingissä ollaan sentään nysvätty edes jotain näennäistä kehitystä vuodesta 76 alkaen.
 
Kyllä tuo kartta on mittakaavassa. Kuten tekstistä selviää, rakennetaan tuolle vihreälle alueelle jonkinlainen "täällä pääset eroon rahoistasi" -keskus. Kaupunki sponsoroi hanketta ajamalla joukkoliikennematkustajat suoraan oven eteen. Nykyiseltä pysäkiltähän pitää ylittää katu päästäkseen tuolle vihreälle alueelle! Tämän jälkeen voidaankin kysyä, miksi kaupunki tukee yhtä uutta ostoskeskusta hyvällä joukkoliikenteellä?

Tosiaan jos lenkin suoristaisi, saisi rakennettua puuttuvat metrit lentoasemalle saakka. Veikkaan, että tähän teknillis-taloudelliseksi ongelmaksi tai ainakin hyväksi tekosyyksi tulisi rautatien alitus. Veikkaan, että Tallinna ilomielin toteuttaisi lentoaseman raitiotien, jos EU nyt lupaisi maksaa 85 % kokonaiskustannuksista.

Uskon myös, että tällä oranssilla lenkillä saadaan sotkettua koko Tallinnan hieno raitiolinjasto. Nykyiselläänhän linjastossa on neljä linjaa ja neljä päätepysäkkiä. Punaisella merkittyyn Ülemisten päätesilmukkaan ajavat nyt linjat 2 ja 4. Pelkään, että toinen näistä linjoista siirretään tuohon oranssiin päätesilmukkaan, jolloin päätepisteitä tulee viisi. Mikäli Ülemisten nykyinen päätesilmukka puretaan, pitäisi uuteen, oranssiin silmukkaan rakentaa samat kolme raidetta junien odottamiseen. Vaihtoehtoisesti pitää liikennettä harventaa ja päätesilmukassa vietettävää taukoaikaa reilusti lyhentää.
 
Uskon myös, että tällä oranssilla lenkillä saadaan sotkettua koko Tallinnan hieno raitiolinjasto. Nykyiselläänhän linjastossa on neljä linjaa ja neljä päätepysäkkiä. Punaisella merkittyyn Ülemisten päätesilmukkaan ajavat nyt linjat 2 ja 4. Pelkään, että toinen näistä linjoista siirretään tuohon oranssiin päätesilmukkaan, jolloin päätepisteitä tulee viisi.

Ilmeisesti oranssiin lenkkiin ajettaisiin osa linjan 4 lähdöistä, eli linja 4 jaettaisiin linjoiksi 4 ja 4A ("mutta synnytetään lapsi ennen kuin annetaan sille nimi"). Myös silmukkaa satamassa ollaan väläytelty toiseksi päätepisteeksi, mutta missä määrin vaihtoehto on mukana virallisissa suunnitelmissa tai edes että missä määrin lentokenttäratikkaa on oranssin lenkin lisäksi suunniteltu, en osaa sanoa.

Skyscraper-cityssä puhutaan myös sen suuntaista, että linja 4 uusittaisiin vain kyseiseen silmukkaan saakka, eli implisiittisesti sitten Ylemistöön saakka ajettaisiin toistaiseksi vain Tatroilla.

Päivitys:
Sitten löytyi myös kuva härpättimestä ja pari sanaa toisella kotimaisella:

it was proposed to build 2 new switches after Majaka-Põik and Vineeri stations (most used section), to allow "most optimal" 4th line during rush hour or in case of accidents / breakdown. Loop is a better option as it can be used by old trams also. Vineeri already has a loop. Majaka... Well... When prokapital proposed their idea, Tallinn had all the reasons to agree to build this:



As this allows to make the reconstruction cheaper and add the most realistic possibility to extend the line till airport

Päivitys 2:

Se tapahtuu :shock:

http://tallinncity.postimees.ee/2328956/4-trammiliini-peterburi-tee-ulesoit-sai-valmis
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös Tallinna tilannut pari vuotta sitten konsulttityön lähiöihin ulottuvista pikaratikkalinjoista? En nyt millään löydä sitä. Muistaako muut enempi?

Systra teki alustavan selvityksen Lasnamäen kesken jääneen raitiotien rakentamisesta ja muistaakseni myös linjan jatkamisesta heilurina keskustan läpi Mustamäen johdinautojen tilalle. Ymmärtääkseni hanke on sittemmin haudattu liian kalliina.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:44 ----------

Rautatien alittaminen ei ole varmaan ihan yksinkertaista, josta syystä se kai sitten halutaan tehdä Rail Balticin rakennuksen kanssa samaan aikaan. Tämä menee varmaan enemmän sarjaan "virastojen välinen mykkäkoulu" kuin tekninen haastavuus.

Tallinnassa mykkäkoulu on kaikissa asioissa kaupungin ja valtion välillä. Virossahan on oikeistohallitus, mutta kaupunkia johtaa vironvenäläisten edunvalvojaksi profiloitunut (populistinen) keskustavasemmisto. Valtio haluaisi strategisista syistä raitiotien sekä lentokentälle että omistamaansa satamaan. Kaupungin intressit eivät aina ole olleet samat. Kaupunki on toisaalta liikenneasioissa pitkälti riippuvainen valtion rahoituksesta, joten täysin omaa linjaansa se ei voi vetää.
 
Tallinnassa mykkäkoulu on kaikissa asioissa kaupungin ja valtion välillä. Virossahan on oikeistohallitus, mutta kaupunkia johtaa vironvenäläisten edunvalvojaksi profiloitunut (populistinen) keskustavasemmisto. Valtio haluaisi strategisista syistä raitiotien sekä lentokentälle että omistamaansa satamaan. Kaupungin intressit eivät aina ole olleet samat. Kaupunki on toisaalta liikenneasioissa pitkälti riippuvainen valtion rahoituksesta, joten täysin omaa linjaansa se ei voi vetää.
Kuvittelisin että raitiotie satamaan kiinnostaisi kaupunkia.

t. Rainer
 
Skyscraper-cityssä puhutaan myös sen suuntaista, että linja 4 uusittaisiin vain kyseiseen silmukkaan saakka, eli implisiittisesti sitten Ylemistöön saakka ajettaisiin toistaiseksi vain Tatroilla.
Tämä hieman selittäisi. Uusilla ja kalliilla vaunuilla ajettaisiin vain ne osuudet, joilla on suurin kuormitus. Näin saataisiin uusista vaunuista paras hyöty. Samalla hieman "säästettäisiin" ratakustannuksissa, kun ei tarvitsisi niin paljon uudistaa. Ne harvat, jotka tuonne Ylimystön päätesilmukkaan matkustavat, mahtuvat kyllä Tatraan. Ilman tätä perustelua en näe mitään hyötyä sellaisesta uudesta päätesilmukasta, joka ei tuo käytännössä yhtään uutta pysäkkiä tai lyhyempää kävelymatkaa, mutta sen sijaan sekavoittaa liikennettä, vaunukiertoa ja reittikarttaa.

Kun katsoo nykyisen bussilinjan 2 aikataulua ja kuormitusta, ei uskoisi, että tuota linjaa seuraavaksi ollaan muuttamassa raitiotieksi. Tämä ei tietenkään ole mikään peruste. Huonolla linjallahan ei voida saada samanlaista kysyntää kuin hyvällä. Varmaan sataman raitiotie lisää kaupunkiliikenteen kysyntää satamassa - olkoon se sitten vaikka raidekerrointa.

Mitä reittiä mielestänne tuo sataman raitiotie sitten linjattaisiin? Hobujaama-pysäkiltä mahtuisi varmaan kääntymään Hobujaama-kadulle, mutta tälle reitille taitaa olla muita esteitä? Raitiovaunua ei varmaan mukavasti saada linjattua nykyisen bussin reittiä D-terminaalin kautta A-terminaalille? Pelkästään A-terminaalille saisi raitiotien kätevästi jostakin Linnahallin pysäkin tienoilta. Tällöin D-terminaali jäisi palvelematta, mutta lyhyellä radalla saataisiin yhteys satamasta Hobujaaman, linja-autoaseman ja Ülemisten rautatieaseman kautta lentoasemalle.
 
Ainakin laivamatkaajille se olisi tervetullut, niin poroille kuin paikallisille.

Olisihan se, mutta reitin suunnittelemisessa on varmaan omat haasteensa: kun joku laivayhtiö purkaa toista kilometriä autokaistaansa Tallinnan katuverkkoon, ruuhka on aika lailla valmis - olkoonkin että sujuvampaa tuolla on kuin Länkkärissä...
 
Olisihan se, mutta reitin suunnittelemisessa on varmaan omat haasteensa: kun joku laivayhtiö purkaa toista kilometriä autokaistaansa Tallinnan katuverkkoon, ruuhka on aika lailla valmis - olkoonkin että sujuvampaa tuolla on kuin Länkkärissä...
Reitillä Tallinnan satamista kaupungin keskustan ulkopuolelle ei ole yhteisiä kaistoja autoilla ja raitiovaunuilla. Näin ollen ainoaksi pullonkaulaksi jäisi risteykset ja uusi rakennettava rata satamaan. Satelliittikuvien perusteella A-terminaalin eteen saisi hyvin tehtyä radan omille kaistoilleen. Risteyksestä selvitään liikennevaloilla; muutaman minuutin välein risteyksen nopeasti ylittävä raitiovaunu ei ole ruuhkauttava tekijä. Ihan eri asia sitten on, halutaanko uudet radat tehdä omille kaistoilleen.

D-terminaaliin saataisiin raitiotie Hobujaama- ja Paadi-katuja pitkin ilman suurempia ruuhkia. Kai se rata mahtuisi kulkemaan jostakin hotellin ja ostoskeskuksten välistä? Valitettavasti vanhan kapearaiteisen rautatien reitti D-terminaalin luo ei ole käytettävissä. Narva maanteen varteen on rakennettu talo, joka estää liikenteen Uus-Sadama-kadulta.
 
Vastaavasti Pietarintie ylitetään nyt, kun se joka tapauksessa täytyy katkaista.
Kävin pari viikkoa sitten Tallinnassa. Raitiovaunun ikkunasta olin näkevinäni, että kiskot kadun yli jo menevät. Mitään muuta kiskoa ei tietenkään ollut muuta kuin tuon kadun ylittävä osuus. Kuinkahan pitkään nuo ovat olleet valmiina? En muista niitä kesällä nähneeni, mutta kai ne silloinkin siinä olivat.
 
Takaisin
Ylös