Tallinnan raitiotiet

Ylen uutiset tänään: Tallinnaan suunnitellaan uusia raitiolinjoja



Tarkoitetaankohan tällä valmistumista vai aloittamista?

Viimevuotinen aloitusvuosi oli 2015, mutta se riippuu varmaan tuosta kauppakeskuksesta. Onko kukaan käynyt paikan päällä ja nähnyt, että rakennetaako siellä jo jotain tänä kesänä?

Ei ole myöskään mitään hajua, mihin tuossa voitaisiin viitata Sataman raition päättymisellä keskilinnaan. Ennemmin tuntuu, että siinä lukee "sataman ja keskustan välisiä yhteyksiä parannetaan", ottamatta kantaa edes onko se raitietienä vai ei.

Lisaks on kavas trammiliini pikendamine lennujaamani, Tallinna Vanasadama ja kesklinna vaheliste ühenduste rajamine.
Tallinna Vanasadama ja kesklinna vaheliste ühenduste rajamine.

Kun ei osaa kieltä oikeasti, on vaikea päätellä, mikä on spekulaatiota ja mikä todella tapahtuvaa tulevaisuutta.

Ylläoleva väite ainakin on totta. :)

Tarkoitin tällä muuten, että omassa äidinkielessä ja englannissakin tunnistaa jo, missä vaiheessa puhutaan utopiasilmälasit päässä, mutta tässä tapauksessa heikko passiivinen ymmärrys ei vain riitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:10 ----------

Lisätään vielä, että luulen löytäneeni varsinaisen "rakennussuunnitelman 2014-2017", ja siinä ei tuntuisi olevan mitään, tosin tuota on tosi raskasta lukea, kun ei tajua kuin 1/4.

https://www.mkm.ee/sites/default/files/tak_2014-2020_rakendusplaan_2014-2017_080714.xlsx

Joku kielenosaaja voisi hypätä apuun ja sanoa mikä tää härpäke on ja onko se millään lailla relevantti tähän asiaan liittyen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole myöskään mitään hajua, mihin tuossa voitaisiin viitata Sataman raition päättymisellä keskilinnaan. Ennemmin tuntuu, että siinä lukee "sataman ja keskustan välisiä yhteyksiä parannetaan", ottamatta kantaa edes onko se raitietienä vai ei.
Ihan selvästi siinä ei sanottu, että sataman raitiolinja päättyisi keskustaan. Tulkitsin tuon niin, että raitiotie yhdistäisi sataman nykyiseen raitioverkkoon keskustassa. Ratikka varmaan ajaisi satamasta keskustan kautta johonkin nykyiseen (tai tulevaan lentoaseman) silmukkaan.

Skyscrapercityssä on julkaistu kartta, joka on kopioitu jostain maksullisesta verkkolehdestä. Karttaan on piirretty raitiotie sille reitille, jota jo mietiskelin tässä viestiketjussa tammikuussa. Reitti siis kulkisi Hobujaama-pysäkiltä Hobujaama-katua pitkin jostain hotellin ja ostoskeskuksen välistä D-terminaalille. Kai se tuosta sitten mahtuu rikkomatta mitään kirkkoa tai hotellia. Huoltoasema pitänee siirtää muualle. Liikennevaloja tai -merkkejä varmaan tarvitaan sataman päätesilmukan tienoilla katkaisemaan laivan autojonot silloin kun raitiovaunu on tulossa.

Se nyt olisi pitänyt arvata, että sataman raitiotie tehdään Tallinkin terminaaliin eikä ulkomaalaisten laivayhtiöiden harvoin käyttämään A-terminaaliin. Montakos säännöllistä reittiliikenteen laivaa edes A-terminaalille purjehtii? Vikingin XPRS ja Eckerön Finlandia? Jatkossa ilmeisesti A-terminaalia palvellaan taksein niin kuin nyt Linda Linen käyttämää Linnahallin terminaalia (eivätkä ne porot joukkoliikennettä muutenkaan käyttäisi).
 
Ihan selvästi siinä ei sanottu, että sataman raitiolinja päättyisi keskustaan. Tulkitsin tuon niin, että raitiotie yhdistäisi sataman nykyiseen raitioverkkoon keskustassa. Ratikka varmaan ajaisi satamasta keskustan kautta johonkin nykyiseen (tai tulevaan lentoaseman) silmukkaan.

Skyscrapercityssä on julkaistu kartta, joka on kopioitu jostain maksullisesta verkkolehdestä. Karttaan on piirretty raitiotie sille reitille, jota jo mietiskelin tässä viestiketjussa tammikuussa. Reitti siis kulkisi Hobujaama-pysäkiltä Hobujaama-katua pitkin jostain hotellin ja ostoskeskuksen välistä D-terminaalille. Kai se tuosta sitten mahtuu rikkomatta mitään kirkkoa tai hotellia. Huoltoasema pitänee siirtää muualle. Liikennevaloja tai -merkkejä varmaan tarvitaan sataman päätesilmukan tienoilla katkaisemaan laivan autojonot silloin kun raitiovaunu on tulossa.

Se nyt olisi pitänyt arvata, että sataman raitiotie tehdään Tallinkin terminaaliin eikä ulkomaalaisten laivayhtiöiden harvoin käyttämään A-terminaaliin. Montakos säännöllistä reittiliikenteen laivaa edes A-terminaalille purjehtii? Vikingin XPRS ja Eckerön Finlandia? Jatkossa ilmeisesti A-terminaalia palvellaan taksein niin kuin nyt Linda Linen käyttämää Linnahallin terminaalia (eivätkä ne porot joukkoliikennettä muutenkaan käyttäisi).

Se olisi varmaankin sitten tämä kuva:
tallinn tram.jpg
 
Meiä poig o tullud kojuu

Selailin taas skyscrapercityä ja siellä tuli vastaan aika uskottava selitys tuolle ihme-lenkille; ilmeisesti Ülemisten seisakkeesta suunnitellaan jonkinlaista laajempaa jokkuliikenteen vaihtoterminaalia vähän samaan tapaan, mitä Hesessä on suunniteltu Käpylään. Tästä tulisi sitten samalla myös Rail Baltican pääteasema, että aikatauluosviitta lienee siinä. Koska olen jonkinasteisessa univelassa, niin vähän niin kuin selailin keskustelun läpi, mutta ilmeisesti on järjestetty jonkinlainen konseptin suunnittelukilpailu, jolla on jopa voittajakin jo. Ei ole mikään oikea arkkitehtikilpailu, voittaja sai tyyliin 10000 €.

Lisäksi Ülemisten cityyn nousee uutta kerrostaloa jo ihan konkreettisesti ja myöskin tuo tontti, jolle Peterburiteen ylittävä pistoraide päättyy, on nyt kaivettu auki.

Että tuollaista olisi tarjolla.

ülemiste jaam.jpg
 
Tässä olisi kuva viimeisimmästä ratalinjauksesta, PDF numero 4.
https://opinfo.tallinn.ee/menetlus/2349?objekt_id=3810

Aiemmin olen täällä kertonut, että Majaka põik/Pae -pysäkkiparin kohdalla oli jo kiskot asennettu yli Pietarintien. Vierailin viikko sitten taas Tallinnassa ja totesin, että nyt nämä kiskot on yhdistetty vaihteilla raitiotiehen. Samoin ajolanka on vedetty tien yli. Tien toisella puolella kiskot ovat myös valmiita. Kiskot ja ajolanka menevät alamäkeen kohti rautatietä. Näyttää siis samalta kuin Ketorinin linkkaamassa kartassa (PDF numero 4). Kaikki näytti valmiilta, mutta silti alue oli aidattu. En mennyt katsomaan, joko silmukka olisi valmis.

Täällä esitettiin ajatus siitä, että uusilla CAFin vaunuilla ajettaisiin vain tähän uuteen päätesilmukkaan, ja Ülemisteen ajettaisiin jatkossakin vain Tatroilla. Tämä onneksi oli vain arvailua. Rata Ülemisteen asti on uusittu kokonaan. Päätepysäkin vieressä näkyy sepelin ja asfaltin alta ihan uusia puisia ratapölkkyjä. CAFin ratikat kulkevat tasaisesti ja hiljaisesti Ülemisten päätesilmukkaan.
 
Skyscrapercityssä on julkaistu kartta, joka on kopioitu jostain maksullisesta verkkolehdestä. Karttaan on piirretty raitiotie sille reitille, jota jo mietiskelin tässä viestiketjussa tammikuussa. Reitti siis kulkisi Hobujaama-pysäkiltä Hobujaama-katua pitkin jostain hotellin ja ostoskeskuksen välistä D-terminaalille. Kai se tuosta sitten mahtuu rikkomatta mitään kirkkoa tai hotellia.
Helmikuun lopulla oli Viron lehdistössä vähän toisenlaisia karttoja. Näissäkin raitiotie tulisi Hobujaama-pysäkiltä Hobujaama-katua pitkin. Tästä raitiotie kääntyisi Ahtri-kadulle, josta edelleen josta edelleen Lootsille. Näin ollen kiskot eivät kulkisi aivan lähdeltä kirkkoa.

Raitiotie on siis suunnitteilla vain Tallinkin käyttämään D-terminaaliin.
 
Raitiotie on siis suunnitteilla vain Tallinkin käyttämään D-terminaaliin.
Tietääkseni sataman terminaalien uudistuksen myötä pitäisi päästä jotain käytävää pitkin kulkemaan terminaalien välillä. Riittänee siis että ratikkayhteys on vain D-terminaalille saakka.
 
Tietääkseni sataman terminaalien uudistuksen myötä pitäisi päästä jotain käytävää pitkin kulkemaan terminaalien välillä. Riittänee siis että ratikkayhteys on vain D-terminaalille saakka.
Kyllä. Terminaalien välille tulee kävelysilta, jolla kanava ylitetään. Tuon parin sadan metrin kävelemiseen menee terveeltä ihmiseltä suunnilleen yhtä kauan kuin nykyisin bussilta terminaalien väliseen matkaan tietä pitkin.
 
Kyllä. Terminaalien välille tulee kävelysilta, jolla kanava ylitetään. Tuon parin sadan metrin kävelemiseen menee terveeltä ihmiseltä suunnilleen yhtä kauan kuin nykyisin bussilta terminaalien väliseen matkaan tietä pitkin.

Niin. Terveeltä ihmiseltä. Mutta entäs vanhukset, muut liikuntarajoitteiset jne? Jaa, mutta heillähän ei nyky-yhteiskunnassa ole mitään väliä niinettä haitannooko tuo...
 
Takaisin
Ylös