Raitiovaunujen poikkeusreitit

Kadunvaltaajat ovat jälleen tänään kunnostautuneet sulkemalla Arkadiankadun henkilöautoliikenteelrä. Yksityisautoilua vastustava mielenilmaus vaikuttaa kuitenkin myös bussilinjojen 21V ja 24 reitteihin sekä esti kokonaan raitiolinjan 2 kulun Kampin ja Töölön kautta. Kyllä poliisin pitäisi voida puuttua tällaiseen toimintaan siinä vaiheessa kun raitioliikenteen kulku estyy merkittävällä reitin osalla. Valtaajien kannattaisi tarkemmin miettiä mihin kohtaa leirinsä pystyttää, sillä raitiovaunuliikenteen estäminen ei varmasti luo hyvää kuvaa kyseisestä toiminnasta.
 
Tämänpäiväinen tapahtuma, Katu On Punk, on tietääkseni vain punkkia ja anarkiaa tavoitteleva tapahtuma, ei siis (pelkästään) yksityisautoilua vastustava.

Ja mikäli kyseessä on virallinen mielenilmaisu eikä pelkkä anarkistipellejen muiden elämää hankaloittava häiriköinti olisi siihen pitänyt olla lainmukaiset luvat. Ellei näin ollut niin miksi poliisi ei hajoittanut taaskaan kyseistä "mielenilmaisua"?
 
Ja mikäli kyseessä on virallinen mielenilmaisu eikä pelkkä anarkistipellejen muiden elämää hankaloittava häiriköinti olisi siihen pitänyt olla lainmukaiset luvat. Ellei näin ollut niin miksi poliisi ei hajoittanut taaskaan kyseistä "mielenilmaisua"?

Suomessa on edelleen voimassa yhdistymisvapaus.

Mielenilmausten luvat ovat mielenilmauksen järjestämistä helpottavia asioita, joilla saa poliisin sulkemaan kadun ettei itse sitä tarvitse tehdä. Poliisi suojelee myös vastamielenilmauksilta. Katutila sitäpaitsi kuuluu kaikille ihmisille, ei pelkästään liikenteen esteettömälle kululle.
 
Katutila sitäpaitsi kuuluu kaikille ihmisille, ei pelkästään liikenteen esteettömälle kululle.

Eli sun mielestä on ihan ok häiritä joukkoliikennettä ja laittaa raitio -ja bussilinjoja poikkeusreiteille kun halutaan hetken mielijohteesta juoda kaljaa ja kuunnella musiikkia keskellä katua!
 
Eli sun mielestä on ihan ok häiritä joukkoliikennettä ja laittaa raitio -ja bussilinjoja poikkeusreiteille kun halutaan hetken mielijohteesta juoda kaljaa ja kuunnella musiikkia keskellä katua!

Tässä nimenomaisessa tapauksessa relevantein lähde taitaa olla Kokoontumislaki.

4 §
Turvaamis- ja edistämisvelvollisuus

Julkisen vallan on edistettävä kokoontumisvapauden käyttämistä turvaamalla oikeus kokoontua ilman ulkopuolista häiriötä ja luomalla edellytyksiä yleisten kokousten järjestämiselle.

9 §
Yleiset kokouspaikat

Yleisen kokouksen saa järjestää ulkona yleisellä torilla, aukiolla, katualueella tai muussa sellaisessa kokoustarkoitukseen soveltuvassa yleisessä paikassa ilman omistajan tai haltijan lupaa. Omistaja tai haltija voi rajoittaa tällaisen paikan käyttämistä kokoustarkoitukseen, jos kokouksen järjestämisestä on odotettavissa kohtuutonta haittaa omistajalle, haltijalle tai ympäristölle.

10 §, 2 Momentti
Kokouspaikkaa koskevat rajoitukset

Jos yleisen kokouksen järjestäminen ilmoitetussa paikassa vaarantaa ihmisten turvallisuutta, aiheuttaa huomattavaa haittaa ympäristölle tai vahinkoa omaisuudelle, häiritsee kohtuuttomasti sivullisia tai liikennettä taikka valtiovierailuun tai julkisyhteisön järjestämään kansainväliseen kokoukseen kuuluvaa tai suojelun tarpeeltaan niihin rinnastettavaa tilaisuutta, poliisi voi yhteyshenkilön kanssa neuvoteltuaan osoittaa kokouksen siirrettäväksi toiseen, kokouksen tarkoituksen kannalta sopivaan paikkaan.

13 §
Omistajan tai haltijan suostumus

Yleisötilaisuuden järjestäjän on hankittava järjestämispaikan omistajan tai haltijan suostumus paikan käyttämiseen tilaisuutta varten.

14 §
Ilmoitus

Järjestäjän on tehtävä yleisötilaisuuden järjestämisestä kirjallinen ilmoitus järjestämispaikan poliisille vähintään viisi vuorokautta ennen tilaisuuden alkamista. Poliisi voi hyväksyä myöhemminkin tehdyn ilmoituksen, jos tilaisuuden järjestämisestä ei aiheudu haittaa yleiselle järjestykselle eikä määräajan laiminlyönti vaikeuta kohtuuttomasti poliisille lain mukaan kuuluvien tehtävien täyttämistä.

15 §
Yleisötilaisuuden kieltäminen

Poliisilla on oikeus kieltää yleisötilaisuuden järjestäminen, jos muut toimenpiteet eivät ole riittäviä ja jos on ilmeistä, että:

1) tilaisuuden järjestäminen on lainvastaista tai sen järjestämisessä rikotaan olennaisesti tätä lakia tai sen nojalla annettuja määräyksiä;

2) järjestystä ja turvallisuutta ei voida ylläpitää;

3) tilaisuuden järjestäminen aiheuttaa vaaraa terveydelle tai vahinkoa omaisuudelle; tai

4) tilaisuuden järjestäminen aiheuttaa huomattavaa haittaa sivullisille tai ympäristölle.

19 §
Poliisin tehtävät

Poliisin tehtävänä on turvata kokoontumisvapauden käyttämistä...

20 §
Poliisin antamat ohjeet ja määräykset

Poliisi voi tarvittaessa antaa yleisen kokouksen tai yleisötilaisuuden järjestämisestä ennakolta tai tilaisuuden aikana ohjeita ja määräyksiä:

1) yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi;

2) terveyden, omaisuuden tai ympäristön vahingoittumisen estämiseksi taikka ympäristölle aiheutuvan haitan rajoittamiseksi;

3) sivullisten oikeuksien turvaamiseksi; sekä

4) liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi.


Enää pitäisi päättää, mitä tarkoittavat "Kohtuuton", "Huomattava" ja "Sujuvuus".

Meinaan, en minä poliisivaltiota tänne Suomeen halua. En edes sellaista, kuin tuossa itänaapurissa tuntuu olevan.
 
Eli sun mielestä on ihan ok häiritä joukkoliikennettä ja laittaa raitio -ja bussilinjoja poikkeusreiteille kun halutaan hetken mielijohteesta juoda kaljaa ja kuunnella musiikkia keskellä katua!

Bussissa tai ratikassa istuminen ei minusta ole yhtään sen etuoikeutetumpaa toimintaa kuin huvittelu. Itse asiassa suosisin järjestään paikalla pysyvää toimintaa liikkumisen ylitse, liikkujien oma vika kun eivät ole jo valmiiksi perillä kuten paikalla pysyvät ovat.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2017

Hämeentielle Hakaniemestä 10 raitiovaunun jono 402 etummaisena hajonnu 35 min sitten. ihmeellistä että liva laittaa vain uusia raitiovaunuja jonon jatkeeksi eikö poikkeusreitti Kallio-Sturenkatu mahdollinen?

---------- Viestit yhdistetty klo 21:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:27 ----------

Hämeentielle Hakaniemestä 10 raitiovaunun jono 402 etummaisena hajonnu 35 min sitten. ihmeellistä että liva laittaa vain uusia raitiovaunuja jonon jatkeeksi eikö poikkeusreitti Kallio-Sturenkatu mahdollinen?

Tosiaan 1.5.2017 noin klo 15.45 raitiovaunu nro 402 (Arctic) hajosi teknisen vian takia, kun ei saatu korjattua 15 min kokeiluissa (jonka aikana takana jo viisi raitiovaunua mutta uusia tulossa jotka oltaisiin Hakaniemen torin vaihteessa voitu ohjata Siltasaarenkatu-Porthaminkatua meneviksi), sitä alettiin hinata heti seuraavana olevan raitiovaunut 77 toimesta, tässävaiheessa olisin takanaolevien vaihteen muuttanut Kallion kautta meneväksi, nyt vielä klo 16.10 jonon perään tuli uusia vaunuja Hakaniemen vaihteessa. Tai jos ei em. poikeusreittiä käytetty, olisiko muuten Hämeentieltä mahdollista kääntyä Toiselle linjalla, jonossa oli 4 kpl raitiovaunuja 6T joten yksi niistä olisi voinut lähteä takaisin keskustaan?
Hinaaminenkin tyssäsi alle pysäkin matkalla (Hakaniemen tori- Haapaniemi) matkalla. Jonossa olivat:
ainakin 402, 77, 403, 84, 108, 415, 233, 76 ja kyseessä ei ollut allejäänti. Näistä olisi saanut hyvän valokuvan pisimmästä Suomalaisesta raitiovaunu (vappumielenosoitus ;-) ) kulkueesta. Vasta paloauto-raivausauto 125 sai vaunua sen verran kuntoon että lähti hitaasti kohti varikkoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2017

Hämeentielle Hakaniemestä 10 raitiovaunun jono 402 etummaisena hajonnu 35 min sitten. ihmeellistä että liva laittaa vain uusia raitiovaunuja jonon jatkeeksi eikö poikkeusreitti Kallio-Sturenkatu mahdollinen?

---------- Viestit yhdistetty klo 21:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:27 ----------



Tosiaan 1.5.2017 noin klo 15.45 raitiovaunu nro 402 (Arctic) hajosi teknisen vian takia, kun ei saatu korjattua 15 min kokeiluissa (jonka aikana takana jo viisi raitiovaunua mutta uusia tulossa jotka oltaisiin Hakaniemen torin vaihteessa voitu ohjata Siltasaarenkatu-Porthaminkatua meneviksi), sitä alettiin hinata heti seuraavana olevan raitiovaunut 77 toimesta, tässävaiheessa olisin takanaolevien vaihteen muuttanut Kallion kautta meneväksi, nyt vielä klo 16.10 jonon perään tuli uusia vaunuja Hakaniemen vaihteessa. Tai jos ei em. poikeusreittiä käytetty, olisiko muuten Hämeentieltä mahdollista kääntyä Toiselle linjalla, jonossa oli 4 kpl raitiovaunuja 6T joten yksi niistä olisi voinut lähteä takaisin keskustaan?
Hinaaminenkin tyssäsi alle pysäkin matkalla (Hakaniemen tori- Haapaniemi) matkalla. Jonossa olivat:
ainakin 402, 77, 403, 84, 108, 415, 233, 76 ja kyseessä ei ollut allejäänti. Näistä olisi saanut hyvän valokuvan pisimmästä Suomalaisesta raitiovaunu (vappumielenosoitus ;-) ) kulkueesta. Vasta paloauto-raivausauto 125 sai vaunua sen verran kuntoon että lähti hitaasti kohti varikkoa.

"Hinaaminen" on vähän hassu termi, kun se 77 kuitenkin työnsi... :) Mutta asiaan: näin itsekin tuon työntötapahtuman ja siitä seurannutta kurvissa Hesarille kääntymistä (pari kutosta oli jo kilvitetty kaseiksi sekä seiska). Tämä sama seikka on minuakin hämmästyttänyt, sillä olen joutunut todistamaan pari kertaa ihan samankaltaista tapahtumaa, jossa ratikkakulkue olisi voitu väistää äärimmäisen yksinkertaisella tempulla: Reagoimalla tilanteeseen nopeasti. Uskotaanko liikenteenohjauksessa siihen, että tilanne korjautuu nopeasti vai eikö sinne sitten tilanne menekään kuin vasta viiveellä vai meneekö ollenkaan?

Lisäksi kurvissa kääntö Hämeentieltä Hesarille taitaa olla Helsingin raitiotieverkon pisin käännös (nopeasti arvioiden) n. 270 astetta. Ei varmaan ihan maailman paras varayhteys...
 
Todettakoon vielä tuosta 402:n tapauksesta, että alkuperäinen hyytyminen tapahtui jo Eirassa, jossa vaunu oli jumissa parisen tuntia, ennenkuin se saatiin liikkelle. Häiritsi mm. 14:n liikennöintiä. Siitä ei ole tietoa, miten siellä poikkeusliikenne sujui...
 
Takaisin
Ylös