Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2014

2.4.

Munkkiniemessä on ajettu vähän rajummin ajolankoja päin, kun koko kannatintolppa on kaatunut.

Metron uutinen

Saattoi kaatua ihan itsekseenkin, sillä tolppa näyttää uutisjutun kuvassa aika ruostuneelta tyvestään.

Tänään 2.4.2014 klo 11 linjalla 4 liikennöi vaunu 65, eli vähemmistöön jääneen yksinivelisen vaunutyypin edustaja. En ole varma vuorosta, mutta oletan sen olleen 41. Kyseisellä linjallahan ei kuuluisi käyttää lyhyttä kalustoa lainkaan. Vuorossa 42 puolestaan kulki vastikään pidennyksestä valmistunut vaunu 116.
 
Saattoi kaatua ihan itsekseenkin, sillä tolppa näyttää uutisjutun kuvassa aika ruostuneelta tyvestään.

Totta, mitäänhän ei uutisessa vahvisteta, vaan kaikki perustuu silminnäkijähavaintoihin. Kenties tästä saadaan vielä tarkempaa tietoa.
 
Siinä oli ilmeisesti tolpan vaihtotyö jo meneillään kun vanha täysin mätä tolppa kaatui ajolankojen päälle. Vanhan tolpan juurella oli joku mainosteline joka paloi aivan karrelle virran viemänä. Uusi väliaikainen tolppa oli jo tuotuna paikalle odottaen auton lavalla.
Saman aikakauden tolppia on koko Munkkiniemi täynnä ja monesta näkyy, että ovat pinnat jo poikki ruostuneet alapäistään.
 
2.4

Vario 20? vaurioitui pahasti Keskiviikko-iltana Jätkäsaaressa kun se lähti liikkeelle itsestään ilman kuljettajaa. Vaunu oli lähellä Jätkäsaaren päätepysäkkiä linjalla 8 kun se jostain syystä lähti liikkeelle ilman kuljettajaa ja törmäsi kadun reunassa oleviin sulkutolppiin. Vaunu myös suistui raiteiltaan mutta pysyi pystyssä. Vaunussa ei ollut matkustajia eikä ketään onneksi jäänyt vaunun alle. Linjan 8 vaunut ajavat loppuillan poikkeusreittiä Töölöstä Arkadian -ja Mannerheimintien kautta Kolmikulmaan.
Kuvia turmavaunusta löytyy osoitteesta metro.fi

HSL:n poikkeustiedotetta on päivitetty ja nyt vaunut ajavatkin Salmisaaren kääntösilmukkaan eikä Kolmikulmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseinen vaunu on numeroltaan 209.

Ilta-Sanomien jutussa näkyy selvästi, kuinka pitkän matkan vaunu on liukunut kiskoilta.

IS:n jutussa sanotaan onnettomuuden tapahtuneen Tallberginkadulla! Eiköhän tuo mutka kuitenkin ole Länsisatamankatua. Aika pitkän matkaa ja mutkitellen olisi vaunun pitänyt edetä ilman kiskoja että olisi Tallberginkadulle päätynyt!:)

Olisiko tuossa käynyt niin että vaunu on päässyt "karkaamaan" jo Jätkän päätepysäkiltä jos kuski on ollut tauolla? Koko matka sieltähän on lähes suoraa rataa ja sitten tuossa ekassa jyrkässä mutkassa lähtenyt kiskoilta ja törmännyt tolppiin. Aikamoisen matkan vaunu olisi tällöin yksinään kulkenut!
 
Jos Vaurioissa on kuolleen miehen kytkin, niin miten vaunun karkaaminen voi olla edes mahdollista ilman kuljettajaa? Ihme juttu.
Olisiko syynä tekninen vika?
 
Viimeksi muokattu:
Jos Vaurioissa on kuolleen miehen kytkin, niin miten vaunun karkaaminen voi olla edes mahdollista ilman kuljettajaa? Ihme juttu.
Olisiko syynä tekninen vika?

Kuolleen miehen kytkintä on mahdollista huijata parilla kikalla ja sen voi myös kytkeä kokonaan pois päältä. Tällainen toiminta ei tietenkään ole sallittua enkä väitä näin tapahtuneen Ruoholahden onnettomuudessa.
 
Ma 7.4.2014: Linjalla 4T ollut Artic 402 kolaroi klo 11 jälkeen henkilöauton kanssa Katajanokan sillan jälkeen poistuessaan Katajanokalta. Kolarin selvittely kesti pitkään, mikä pysäytti Katajanokan raitioliikenteen yli puoleksi tunniksi. Onnettomuuden jälkeen vaunu ajettiin Kruununhaan suuntaan ja kohti Vallilan hallia. Vaunussa oli vaurioita lähinnä keulassa tuulilasin alla ja vasemmalla keulan ja etuoven välissä.

Ennen onnettomuutta vaunu kulki reippaasti myöhässä aikataulustaan. Se lähti terminaalilta niin myöhään, että se jäi Merisotilaantorilta lähteneen vuoron 143 perään, vaikka vaunujen olisi kuulunut lähteä Katajanokalta vastakkaisessa järjestyksessä. Lisäksi vaunu jämähti Mastokadun pysäkille niin pitkäksi aikaa, että myös seuraava linjan 4T vuoro saavutti sen. Katajanokan sillan jälkeen sitten rysähti.

Vaunun myöhässä kulkeminen saattoi johtua ainakin osittain Helmi-ongelmasta, sillä vaunun ulkopuolella määränpääkyltit näyttivät väärin (Munkkiniemi matkalla terminaaliin ja Terminaali matkalla Munkkiniemeen). Lisäksi pysäkkiaskellus oli jotenkin pielessä, sillä vaunun sisällä kilvet näyttivät todellista pysäkkiä seuraavan pysäkin nimeä.
 
Liva (tai Helmi) on nyt jotenkin viikonlopusta lähtien muutenkin sekoillut. Poikkeusinfon tiedote kertoi, että 6T:llä linjatunnuksesta saattaa puuttua kirjain. Lisäksi 401:llä tai 402:lla linjakilvessä luki eilen 8 A3Arabia Arabia.
 
Liva (tai Helmi) on nyt jotenkin viikonlopusta lähtien muutenkin sekoillut. Poikkeusinfon tiedote kertoi, että 6T:llä linjatunnuksesta saattaa puuttua kirjain. Lisäksi 401:llä tai 402:lla linjakilvessä luki eilen 8 A3Arabia Arabia.

"A3" esiintyi 401:n ja 402:n kilvissä ennen suomenkielistä määränpäätekstiä jo perjantaina. Toinen asia jonka huomasin perjantaina oli että linjanumeron kokoa oli kasvatettu vaunujen kylkinäytöissä, ehkä takanakin, mutta ei edessä. Määränpäänimet olivat samaa kokoa kuin aiemmin.
 
Takaisin
Ylös