Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-38/38

Viestiketju: Raitiovaunujen turvallisuus

  1. #31
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Hesarissa tänään:

    Poliisi: Ruoholahden haamuratikkakuski toimi ohjeiden mukaisesti http://www.hs.fi/kaupunki/a139925660...2bec829ce5c48d
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #32
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hesarissa tänään:

    Poliisi: Ruoholahden haamuratikkakuski toimi ohjeiden mukaisesti http://www.hs.fi/kaupunki/a139925660...2bec829ce5c48d
    Ja HKL ehti jo tuomita kuljettajan...

  3. #33
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Ja HKL ehti jo tuomita kuljettajan...
    Tyypillistä "käsienpesua".
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #34

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Pitääkö tämä uutinen nyt tulkita siis niin, että poistuttaessa vaunusta on ohjeistettu pitämään reppua turvapolkimen päällä ja jättämään veto päälle, jotta vaunu lähtee yksin liikkeelle ovien sulkeutuessa? Vaiko niin, ettei tällaisia toimintoja tapahtunutkaan?

  5. #35
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Pitääkö tämä uutinen nyt tulkita siis niin, että poistuttaessa vaunusta on ohjeistettu pitämään reppua turvapolkimen päällä ja jättämään veto päälle, jotta vaunu lähtee yksin liikkeelle ovien sulkeutuessa? Vaiko niin, ettei tällaisia toimintoja tapahtunutkaan?
    Vaiko niin, että ei ole ohjeistettu, että niin ei saa tehdä? Tietämättä asiasta mitään enempää antaa HS mun mielestä sellaisen kuvan, että ko. asioista ei ole ollut (riittävää) ohjeistusta ainakaan poliisin mielestä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #36
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Pitääkö tämä uutinen nyt tulkita siis niin, että poistuttaessa vaunusta on ohjeistettu pitämään reppua turvapolkimen päällä ja jättämään veto päälle, jotta vaunu lähtee yksin liikkeelle ovien sulkeutuessa? Vaiko niin, ettei tällaisia toimintoja tapahtunutkaan?
    Vai voiko tulkinta olla että koulutuksessa (eikä aikaisemmin linjalla) ei ole tullut eteen tälläistä tilannetta joten eipä tälläistä ole osattu ohjeistaa. Nyt jälkikäteen on huomattu että katos perk*ele, sehän lähtee ilman kuljettajaa liikkeelle...

  7. #37
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Vai voiko tulkinta olla että koulutuksessa (eikä aikaisemmin linjalla) ei ole tullut eteen tälläistä tilannetta joten eipä tälläistä ole osattu ohjeistaa. Nyt jälkikäteen on huomattu että katos perk*ele, sehän lähtee ilman kuljettajaa liikkeelle...
    Minusta yksi oleellinen kysymys on, että onko kuljettajien toimintaohjeistuksessa yksiselitteistä mainintaa siitä, että ilman virta-avainta tai suuntakahvaa vaunun ohjaamosta tai vaunusta ei saa poistua. Jos (ja kuulemani mukaan kun) näin ei ole ollut, niin silloinhan kuljettaja ei tältä osin ole toiminut ohjeiden vastaisesti. Se että jos asia on vain koulutuksessa suullisesti mainittu, niin tekee asiasta ongelmallisemman.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  8. #38

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitiovaunujen turvallisuus

    Tämä on puhdasta spekulaatiota. Mutta voisiko olla mahdollista, että ohjeista & koulutuksesta voi saada sellaisen käsityksen, että kuolleen miehen kytkin, oven aukipito ja virtakytkin ovat vaihtoehtoisia tapoja varmistaa vaunun pysyminen paikallaan?

    Jos näin on, niin sitten turvallisuuskulttuurissa tai koulutuksessa on tosiaan jotain pielessä. Sillä siinä tapauksessa kuljettajat eivät hahmota turvalaitteiden ja ohjauslaitteiden eroja. Turvalaite ei ole vaihtoehtoinen ohjauslaite, vaan vaunua tulee ajaa ikään kuin turvalaitteita ei olisi olemassa. Turvalaitteet ovat sitä varten, jos jokin menee pieleen, kuten vaikka kuski unohtaa kääntää virtakytkimen seis -asentoon.

    Koulutuksessa tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Siis ei tule pelkästään antaa yksinkertaisia toimintaohjeita, kuten virta-avain otetaan aina mukaan vaunusta poistuttaessa, vaan lisäksi tulee avata taustalla olevaa periaatetta. Eli tehdä selväksi ero turvalaitteiden ja ohjainlaitteiden välillä ja että mikä vimpain ohjaamossa kuuluu mihinkin kategoriaan. Silloin itse ohjeet ovat luonnollisia seurauksia periaatteesta ja ne on helpompi aloittelevankin kuljettajan muistaa. Siitä minulla ei ole tietoa, miten HKL kuljettajia kouluttaa. Sekin on mahdollista, että vaunun ohjausjärjestelmät on toteutettu huonosti, eikä ne jakaannu selkeästi turvalaitteisiin ja ohjauslaitteisiin.
    Ville

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Metroliikenteen turvallisuus korkealla tasolla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.11.2012, 16:20
  2. Joukkoliikenteen turvallisuus
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 30.03.2009, 16:03
  3. Joukkoliikenteen turvallisuus
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 04.04.2006, 23:32
  4. Matalalattiavaunujen turvallisuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.02.2006, 16:32
  5. Raitiovaunujen turvallisuus junaradalla
    kirjoittanut vompatti foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 29.01.2006, 20:35

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •