Raitiovaunujen turvallisuus

Pitääkö tämä uutinen nyt tulkita siis niin, että poistuttaessa vaunusta on ohjeistettu pitämään reppua turvapolkimen päällä ja jättämään veto päälle, jotta vaunu lähtee yksin liikkeelle ovien sulkeutuessa? Vaiko niin, ettei tällaisia toimintoja tapahtunutkaan?
 
Pitääkö tämä uutinen nyt tulkita siis niin, että poistuttaessa vaunusta on ohjeistettu pitämään reppua turvapolkimen päällä ja jättämään veto päälle, jotta vaunu lähtee yksin liikkeelle ovien sulkeutuessa? Vaiko niin, ettei tällaisia toimintoja tapahtunutkaan?

Vaiko niin, että ei ole ohjeistettu, että niin ei saa tehdä? Tietämättä asiasta mitään enempää antaa HS mun mielestä sellaisen kuvan, että ko. asioista ei ole ollut (riittävää) ohjeistusta ainakaan poliisin mielestä.
 
Pitääkö tämä uutinen nyt tulkita siis niin, että poistuttaessa vaunusta on ohjeistettu pitämään reppua turvapolkimen päällä ja jättämään veto päälle, jotta vaunu lähtee yksin liikkeelle ovien sulkeutuessa? Vaiko niin, ettei tällaisia toimintoja tapahtunutkaan?

Vai voiko tulkinta olla että koulutuksessa (eikä aikaisemmin linjalla) ei ole tullut eteen tälläistä tilannetta joten eipä tälläistä ole osattu ohjeistaa. Nyt jälkikäteen on huomattu että katos perk*ele, sehän lähtee ilman kuljettajaa liikkeelle...
 
Vai voiko tulkinta olla että koulutuksessa (eikä aikaisemmin linjalla) ei ole tullut eteen tälläistä tilannetta joten eipä tälläistä ole osattu ohjeistaa. Nyt jälkikäteen on huomattu että katos perk*ele, sehän lähtee ilman kuljettajaa liikkeelle...

Minusta yksi oleellinen kysymys on, että onko kuljettajien toimintaohjeistuksessa yksiselitteistä mainintaa siitä, että ilman virta-avainta tai suuntakahvaa vaunun ohjaamosta tai vaunusta ei saa poistua. Jos (ja kuulemani mukaan kun) näin ei ole ollut, niin silloinhan kuljettaja ei tältä osin ole toiminut ohjeiden vastaisesti. Se että jos asia on vain koulutuksessa suullisesti mainittu, niin tekee asiasta ongelmallisemman.
 
Tämä on puhdasta spekulaatiota. Mutta voisiko olla mahdollista, että ohjeista & koulutuksesta voi saada sellaisen käsityksen, että kuolleen miehen kytkin, oven aukipito ja virtakytkin ovat vaihtoehtoisia tapoja varmistaa vaunun pysyminen paikallaan?

Jos näin on, niin sitten turvallisuuskulttuurissa tai koulutuksessa on tosiaan jotain pielessä. Sillä siinä tapauksessa kuljettajat eivät hahmota turvalaitteiden ja ohjauslaitteiden eroja. Turvalaite ei ole vaihtoehtoinen ohjauslaite, vaan vaunua tulee ajaa ikään kuin turvalaitteita ei olisi olemassa. Turvalaitteet ovat sitä varten, jos jokin menee pieleen, kuten vaikka kuski unohtaa kääntää virtakytkimen seis -asentoon.

Koulutuksessa tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Siis ei tule pelkästään antaa yksinkertaisia toimintaohjeita, kuten virta-avain otetaan aina mukaan vaunusta poistuttaessa, vaan lisäksi tulee avata taustalla olevaa periaatetta. Eli tehdä selväksi ero turvalaitteiden ja ohjainlaitteiden välillä ja että mikä vimpain ohjaamossa kuuluu mihinkin kategoriaan. Silloin itse ohjeet ovat luonnollisia seurauksia periaatteesta ja ne on helpompi aloittelevankin kuljettajan muistaa. Siitä minulla ei ole tietoa, miten HKL kuljettajia kouluttaa. Sekin on mahdollista, että vaunun ohjausjärjestelmät on toteutettu huonosti, eikä ne jakaannu selkeästi turvalaitteisiin ja ohjauslaitteisiin.
 
Takaisin
Ylös