Alstomin raitiovaunujen tulevaisuus

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Siemens-konserni aikoo tänään kertoa tarjouksestaan ranskalaisen Alstom-konsernin ostamiseksi. Myös amerikkalainen General Electric on kiinnostunut Alstomista.

Jos Alstom päätyy Siemensille, oltaneen Euroopassa samassa tilanteessa kuin Bombardierin ostettua ADTranzin. EU pakottanee Siemensin luopumaan Siemensin ja Alstomin kilpailevista tuotteista, jotta markkinoille ei synny märäävää markkina-asemaa. Raitiotierintamalla tämä voi tarkoittaa sitä, että Siemens-Alstomin on luovuttava joko Siemensin Aveniosta tai Alstomin Citadiksesta. Bombardierhan päätyi myymään Variobahnin (Helsingissä Variotram) sveitsiläiselle Stadlerille.

Asetelma on sikäli mielenkiintoinen, että Alstomin Citadis lienee tämän hetken markkinajohtaja moninivelvaunujen markkinoilla. Avenio, entiseltä markkinanimeltään Combino Plus, on parannettu versio entisestä Combinosta, joka oli edellinen moninivelvaunujen markkinajohtaja. EU:n määräys koskee vain kilpailevien tuotteiden määrän vähentämistä, eikä ota kantaa siihen, mistä uuden konsernin on luovuttava. Valinnan saa tehdä Siemens itse.

Voisi siis arvata, että Bombardierin tapaan Siemens pitää mieluiten omansa eli Avenion. Avenion markkina-asema on kuitenkin nykyään vaatimaton verrattuna Citadikseen. Toisaalta Avenio on uudempi tuote, joten siihen käytetyn tuotekehityspanoksen heittäminen hukkaan ei tunnu älykkäältä ajatukselta.

Entä kenelle Siemens myisi Avenion tai Citadiksen? Stadlerilla lienee tarpeeksi tekemistä Variobahnin sekä omien malliensa kanssa, vaikka yhteinen markkinaosuus tuskin estäisi Stadleria ostamasta merkittävää siivua raitiotiemarkkinoista. CAF voisi olla kiinnostunut, sillä CAFilla ei ole tunnettua ja hyvin myyvää raitiovaunumallia, ja yritys on kyllin iso kyetäkseen rahoittamaan kaupan.

Vai löytyisikö ottaja idästä? Siellä on isoja tekijöitä: Pesa, Skoda, Tatra, Konstal. Venäläinen raha voisi myös tulla kyseeseen. Alstom on tuttu kumppani venäläisille. Raitiovaunumarkkinat ovat Venäjällä samaa suuruusluokkaa kuin EU:ssa, ja tarve uudistaa vaunustoa ja teknologiaa on kova. Tähän asti viriteltyjen yhteistyökuvioiden sijasta venäläiset voisivat ratkaista asian ostamalla kaiken itselleen.

Antero
 
Vai löytyisikö ottaja idästä? Siellä on isoja tekijöitä: Pesa, Skoda, Tatra, Konstal. Venäläinen raha voisi myös tulla kyseeseen. Alstom on tuttu kumppani venäläisille. Raitiovaunumarkkinat ovat Venäjällä samaa suuruusluokkaa kuin EU:ssa, ja tarve uudistaa vaunustoa ja teknologiaa on kova. Tähän asti viriteltyjen yhteistyökuvioiden sijasta venäläiset voisivat ratkaista asian ostamalla kaiken itselleen.

"1997 wurde Konstal vom französischen Konzern ALSTOM gekauft. Seither heißt die Firma ALSTOM Konstal."

"Im Januar 2000 war ČKD Dopravni systemy a.s. zahlungsunfähig und musste Insolvenz anmelden. Im Jahr 2001 wurde das Werk schließlich von der Siemens AG erworben."

Eikös noi Konstal ja Tatra siis kuulu jo Alstomille ja Siemensille?
 
Perjantain Tekniikka&Talous kertoi, että GE:tä kiinnostaa Alstomissa pääasiassa energiantuotanto. Näin myös Siemensiä. Siemens ei kuitenkaan tarjoa Alstomista yhtä paljon rahaa kuin GE, mutta osana kauppaa Siemensin kiskokalustoliiketoiminta siirtyisi Alstomille.

EU:n näkökulmasta siis GE:n ostotarjous on helpompi. GE ei ole Euroopan kiskokalustomarkkinoilla asemassa, johon täytyisi kilpailulainsäädännön vuoksi puuttua. Mutta jos kauppa syntyy Siemensin ja Alstomin välillä, jouduttaneen pohtimaan määräävän markkina-aseman rajoittamista.

Antero
 
Sellaisia huhuja tosiaan on kuulunut, että GE:tä kiinnostaa energia. En enää tilaa Talouselämää, kun en jaksa viedä jätepaperia keräykseen. Ja kirjastossa en ole ehtinyt nyt lukemiseen syventyä.

Ollaanko Alstomia myymässä palasina vai kokonaisuutena? Saako GE kaupassa mukaan kiskokaluston? Jos saa, niin mitä veikkaatte, pitääkö GE sen vai myykö? GE on Pohjois-Amerikan veturimarkkinoilla markkinajohtaja, mutta tuskin haluaa Alstomin kiskokalustoa itselleen. Synergiaetuja ei taida syntyä. Jos GE myy kiskokalustotoiminnan, myykö pelkän Alstomin osuuden vai vanhatkin samalla?

En keksi, kuka Siemensin lisäksi voisi olla kiinnostunut Alstomin kiskokalustotuotannosta. Tuskin japanilaiset? Ehkäpä kiinalaiset tai venäläiset? Venäläisille Alstom voisi tuoda tarpeellista "osaamista" ja samalla toimia avauksena länsimarkkinoille. Veikkaan, että jos GE ei Alstomin kiskokalustoa huoli, sen ostaa TM Holding. EU:ssa ei ole enää mahdollisuutta suuriin kiskokalustovalmistajien fuusioihin - ellei nyt sitten Alstomia naiteta AnsaldoBredalle...
 
Perjantain Tekniikka&Talous kertoi, että GE:tä kiinnostaa Alstomissa pääasiassa energiantuotanto. Näin myös Siemensiä. Siemens ei kuitenkaan tarjoa Alstomista yhtä paljon rahaa kuin GE, mutta osana kauppaa Siemensin kiskokalustoliiketoiminta siirtyisi Alstomille.
EU:n näkökulmasta siis GE:n ostotarjous on helpompi. GE ei ole Euroopan kiskokalustomarkkinoilla asemassa, johon täytyisi kilpailulainsäädännön vuoksi puuttua. Mutta jos kauppa syntyy Siemensin ja Alstomin välillä, jouduttaneen pohtimaan määräävän markkina-aseman rajoittamista.
Antero
No joo…
Sillä pidemmän linjan IT-ammattilaisena (ja nykyisin ennen muuta globaalien energiamarkkinoiden alueilla työskentelevänä) tekee vain mieli kommentoida, että joissakin GE+Siemens+Alstom-fuusiokuvioissa jonkun ratikan, metron tai junan valmistaminen on marginaalista senttitason pikkufyrkan kolikoiden kilinää, kun todelliset substanssit ovat siellä useampia loppunollia edeltäviä multidekadimiljardien energiabisneksiä (tai siis vain terveisin erään ruotsalais-sveitsiläisen konsernin pitskulaisessa filiaalissa workkiva jäbä, joka globaalin uransa aikana on vuosien varrella ihan tarpeeksi saanut tutustua niin GE:n, Siemensin kuin Alstomin voimatuotantoliiketoimintojen ylimielisiin tyyppeihin...).
 
Takaisin
Ylös