Sivu 14 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/225

Viestiketju: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

  1. #196
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Joukkoliikennekaistat, bussipysäkit ja joukkoliikennekadut osoittavat toista.
    Vastasit ihan toiseen kysymykseen.

    Teiden kuluminen on huomattavan monimutkainen kokonaisuus ja "syyllisiä" haettiin jo ainakin 1980-luvulla aktiivisesti. Jo silloin kävi selväksi, että suurin osa tieurista vastaa raideleveydeltään henkilöautoja. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö raskas liikenne aiheuttaisi lainkaan rasitusta teiden ja katujen rakenteisiin, varmasti aiheuttaa. Eräässä teiden rasitukseen liittyvässä yhtälössä akselimassa muistaakseni korotetaan jopa neljänteen potenssiin.

  2. #197
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Ura- ja painumakysymyksissä on varmaan kyse usein eri asioista.

    Raskaan ja tiheän bussiliikenteen tilanteissa on varmaankin usein kysymys ihan katuperustuksen ja päällysteen kestävyydestä. Turussa Aurakatua ja Eerikinkatua juuri uusittiin. Samoin 1960-70-luvun lähiöiden joukkoliikenteen käyttämiä pääkatuja on peruskorjattu raitiotien kiskonvaihtoa vastaavalla tavalla esimerkiksi Ylioppilaskylän Inspehtorinkadulla ja Ispoisten Rätiälänkadulla. Näillä kaduilla pääosa raskaasta liikenteestä on linja-autoja. Vaikuttaa siltä, että näissä tilanteissa sekä päällystys että perustus kuluvat nopeasti, mutta eivät välttämättä urautuen vaan pikemminkin painuen.

    Maanteillä harvoin kulkee 10 minuutin välein busseja. Ne tiet, joilla kulkee, ovat yleensä erittäin raskaasti rakennettuja moottoriteitä. Sen perusteella kun olen seurannut pääteiden ja katujen rakentamista, vaikuttaa siltä, että mihin tahansa kaupunkikatuun verrattuna valtatiet ja moottoritiet ovat huomattavan raskaasti perustettuja ja päällystekerroksiakin on huomattavasti tukevammin.

  3. #198
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Bussien liikennöintikustannusten tilastointitapaa, jossa ei ole eroteltu erityyppisiä bussilinjoja toisistaan, on kritisoittu foorumilla laajasti.

    Tässä pieni faktanpoikanen, joka tukee tuota bussilinjojen jakoa tilastointia varten erikseen ainakin kantakaupunki- ja esikaupunkilinjastoon. Raitio-lehden numerossa 2/79 todetaan:

    "Linja-autojen polttoaineenkulutus vaihtelee linjoittain. Esimerkiksi linjalla 95 se on 42 litraa/100 km ja linjalla 17 62 litraa/ 100 km."

    Tieto ei tietysti ole erityisen tuore, eikä noita linjojakaan ole enää olemassa. Siitäkin huolimatta tuosta näkyy selkeästi, että kantakaupungissa (17) polttoaineenkulutus on selkeästi suurempaa (tässä peräti puolitoistakertaista) kuin keskustan ja lähiön välisellä linjalla (95 lähti Rautatientorilta).
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #199
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Bussien liikennöintikustannusten tilastointitapaa, jossa ei ole eroteltu erityyppisiä bussilinjoja toisistaan, on kritisoittu foorumilla laajasti.

    Tässä pieni faktanpoikanen, joka tukee tuota bussilinjojen jakoa tilastointia varten erikseen ainakin kantakaupunki- ja esikaupunkilinjastoon. Raitio-lehden numerossa 2/79 todetaan:

    "Linja-autojen polttoaineenkulutus vaihtelee linjoittain. Esimerkiksi linjalla 95 se on 42 litraa/100 km ja linjalla 17 62 litraa/ 100 km."

    Tieto ei tietysti ole erityisen tuore, eikä noita linjojakaan ole enää olemassa. Siitäkin huolimatta tuosta näkyy selkeästi, että kantakaupungissa (17) polttoaineenkulutus on selkeästi suurempaa (tässä peräti puolitoistakertaista) kuin keskustan ja lähiön välisellä linjalla (95 lähti Rautatientorilta).
    Varmasti tuohon aikaan onkin ollut suuria polttoainekulutuseroja, kun HKL ajeli vielä pääasiassa kaksivaihteisilla autoilla. Linjalla 17 ei varmaankaan päästy kovin montaa kertaa sivun aikana hydrauliselta ykkösvaihteelta mekaaniselle kakkoselle, mikä selittää korkeaa kulutusta. Nykykalustolla päästään keskustatyyppisessä ajossa kulutuksessa luokkaan 40l/100km, paljon maantietyyppistä ajoa sisältävillä linjoilla päästään reiluun kolmeenkymppiin per 100km. Teliautoilla voi noihin lukuihin lisätä kymmenisen litraa.
    Aikoinaan jollain Volvo B57:lla päästiin maantieajossa helposti alle 20l/100km lukuihin...
    Lieneekö kovin pätevää käyttää yli 30 vuotta vanhoja tietoja?
    Viimeisin muokkaaja Camo Lissabone; 09.01.2011 kello 19:58. Syy: lisäys
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  5. #200
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Nykykalustolla päästään keskustatyyppisessä ajossa kulutuksessa luokkaan 40l/100km, paljon maantietyyppistä ajoa sisältävillä linjoilla päästään reiluun kolmeenkymppiin per 100km. Teliautoilla voi noihin lukuihin lisätä kymmenisen litraa.
    Arvelinkin, että lukujen täytyy olla tänä päivänä selkeästi pienempiä.

    Näistä luvuista päätellen erokin on pienentynyt, eli jos ennen kantakaupunkilinjan kulutus oli esikaupunki+50%, niin nyt +35%.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #201
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Arvelinkin, että lukujen täytyy olla tänä päivänä selkeästi pienempiä.

    Näistä luvuista päätellen erokin on pienentynyt, eli jos ennen kantakaupunkilinjan kulutus oli esikaupunki+50%, niin nyt +35%.
    Eli siis keskusta-alueen suuremman kulutuksen voi laittaa liikennevalojen ja tökkivän liikenteen piikkiin, mistä tulee paljon kiihdytyksiä suhteessa matkaan. Nykyiset automaattivaihteistot menevät mekaaniselle välitykselle jo hyvin pienessä nopeudessa, joten voimansiirtohäviöt on aikalailla minimissä.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  7. #202
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kirjoitus sivaltaa myös muita joukkoliikennemuotoja.
    Sivaltaa juu. Kun on tarpeeksi iso pamppu, saa ilmeisesti sanoa mitä vaan ilman velvollisuutta minkäänlaiseen todellisuuspohjaan nojaamiseen.

    Toisaalta minäkin kyllä toivon, että Helsinki rakentaisi raitiotieitä 10–20 miljoonalla eurolla vuodessa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.09.2011 kello 16:13. Syy: jaettu viesti kahtia
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #203
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sivaltaa juu. Kun on tarpeeksi iso pamppu, saa ilmeisesti sanoa mitä vaan ilman velvollisuutta minkäänlaiseen todellisuuspohjaan nojaamiseen.
    Eipä ole Koromakaan joukkoliikenteen asiantuntija. Hän lankeaa samoihin miinoihin kuin monet asiantuntijoina itseään pitävät sekä sellaisissa tehtävissä olevat, joiden pitäisi olla asiantuntijoita. Mutta ehkei ole reilua moittia Koromaa, joka toistaa virheitä, joita uskoo tosiksi, koska on kuullut asiat ”asiantuntijoilta”. Mutta Koromalle tekisi hyvää tutustua Tampereen raitiotiesuunnitelmiin, erityisesti niiden talouteen. Hyvää tekisi myös tarkkailla, miten täydet bussikaistat ovat muunkin liikenteen käytössä. Ilmeisesti jo muutama lainrikkoja oikeuttaa sen, ettei bussikaistaa ja muuta bussin tarvitsemaa katukapasiteettia ja se kustannuksia tarvitse kohdistaa busseille lainkaan.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.09.2011 kello 16:15. Syy: jaettu viesti kahtia

  9. #204
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Joukkoliikenne on jännä juttu. Jokaisen "koroman" täytyy siihen ottaa kantaa vaikkei olisi mitään asiantuntemuksen puolikastakaan tai edes kiinnostusta ja vaikka ei olisi ikinä istunut joukkoliikennevälineessä kokonaista tuntia.

  10. #205

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Joukkoliikenne on jännä juttu. Jokaisen "koroman" täytyy siihen ottaa kantaa vaikkei olisi mitään asiantuntemuksen puolikastakaan tai edes kiinnostusta ja vaikka ei olisi ikinä istunut joukkoliikennevälineessä kokonaista tuntia.
    Raitiovaunussa kuultua: "Tämä on muuten ensimmäinen kerta raitiovaunussa sellaiseen kahteenkymmeneen vuoteen! Ja minä olen sentään sen jälkeen ollut YTV:n hallituksen puheenjohtajana! Hehheh!"

    (Tarina on muuten asiasisällöltään tosi, vaikka sanamuodoltaan ulkomuistiin perustuva. En tunnistanut sanojaa, oli eläkeikäinen herrasmies siistissä puvussa, muiden samanhenkisten seurassa. Sain muusta keskustelusta kuvan, että olivat ehkä menossa teatteriin.)

  11. #206
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Raitiovaunussa kuultua: "Tämä on muuten ensimmäinen kerta raitiovaunussa sellaiseen kahteenkymmeneen vuoteen! Ja minä olen sentään sen jälkeen ollut YTV:n hallituksen puheenjohtajana! Hehheh!"
    YTV:n hallituksen puheenjohtajat:

    Teuvo Aura 1970–1980
    Raimo Ilaskivi 1981–1990
    Kari Rahkamo 1991–1992
    Erkki Tuomioja 1993–1669
    Pentti Kivinen 1997-2000
    Suvi Rihtniemi 2001–2006
    Tatu Rauhamäki 2007–2009

    Antero

  12. #207

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Pentti Kivinen 1997-2000
    Tämä. Tunnistin Youtubesta löytyneen videon perusteella, jossa Kivinen esiintyy Suomen Messujen toimitusjohtajana.

  13. #208

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Mielenkiintoinen totuus: bussin matkustajakilometri 22 c / km ja raitiovaunulla vastaava kulu 40 c / km. Ja nämä ilman kulkuväylän rakennuskuluja. Antaa tosiaan ajattelemisen aihetta jokerilinjan kiskoistamiseen. Tänään posteljooni toi uuden Bussbranschen-lehden, missä juttu Englannin Cambridgen uudesta bussiväylästä, jonka kustannukset puolet vastaavan raitiotien rakennuskustannuksista. Mitenkäs sellainen sopisi Westend -Itäkeskus -reitille? http://en.wikipedia.org/wiki/Cambrid..._Guided_Busway
    antti

  14. #209

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Mielenkiintoinen totuus: bussin matkustajakilometri 22 c / km ja raitiovaunulla vastaava kulu 40 c / km.
    Vale, emävale, tilasto. Ovatko nuo luvut varmasti vertailukelpoisia keskenään, siis onko ne laskettu keskenään samankaltaisista linjoista?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Tänään posteljooni toi uuden Bussbranschen-lehden, missä juttu Englannin Cambridgen uudesta bussiväylästä, jonka kustannukset puolet vastaavan raitiotien rakennuskustannuksista. Mitenkäs sellainen sopisi Westend -Itäkeskus -reitille?
    Luultavasti aika huonosti, pakkautuvan lumen yms. ongelmien takia. Cambridgeshiressä ei taida kovin monta kertaa vuodessa sataa lunta.

  15. #210
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Mielenkiintoinen totuus: bussin matkustajakilometri 22 c / km ja raitiovaunulla vastaava kulu 40 c / km. Ja nämä ilman kulkuväylän rakennuskuluja. Antaa tosiaan ajattelemisen aihetta jokerilinjan kiskoistamiseen.
    Totuus nykytilanteesta, kyllä. Ei ennuste tulevaisuudesta. Mutta jos jokerilinja tehdään kolmosen ratikkaa vastaavaksi hidasratikaksi keskinopeudella 12 km/h ja 20 m pitkillä vaunuilla, niin olet ihan oikeassa, ei sellainen kannata.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunujen ovet
    kirjoittanut Ale foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 25.05.2011, 17:13
  2. Raitiovaunujen siisteys
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 20.11.2010, 11:59
  3. Raitiovaunujen peilit
    kirjoittanut QS6 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.02.2009, 22:48
  4. Raitiovaunujen käyttöikä
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.12.2005, 11:17
  5. Raitiovaunujen ylinopeuksista
    kirjoittanut a__m foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 04.08.2005, 20:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •