Sivu 15 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51112131415
Näytetään tulokset 211-225/225

Viestiketju: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

  1. #211

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    NIMBY-näkökulma Cambridgen halpaan ja hyvään bussikaistaan. Veijareita löytyy Suomestakin riittämiin, ei tähän urabussilobbyä tarvita.

    Ratikan kilometrikustannusta sopii verrata lähinnä keskustan bussilinjoihin 14, 16, ja 18. Ratikalla ei kuitenkaan kuljeteta kilometrejä, vaan matkustajia. Ratikan keskimääräinen matkapituus onkin liikennemuodoista pienin.

  2. #212
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Ratikan kilometrikustannusta sopii verrata lähinnä keskustan bussilinjoihin 14, 16, ja 18.
    Eikä sekään enää onnistu. Kilpailuihin osallistuvat liikennöitsijäthän voivat määritellä hintansa ihan miten tahtovat eivätkä hinnat välttämättä vastaa kustannuksia. Jos 14 on houkutteleva linja jonkun liikennöitsijän mielestä, niin sinne voi tarjota halvalla ja ottaa rahat takaisin vaikka jonkun seutulinjan paketissa, josta tietää ettei tarjoajia ole paljon jne.

    Lauttasaaressahan kävi niin, että teknisen erheen vuoksi sen liikenteestä maksetaan nyt miljoona "extraa" vuodessa eli halvimman ja toiseksi halvimman tarjouksen ero oli tuon verran. Erotus on aikamoinen. Jos nuo erot ovat muissakin kohteissa tuota luokkaa, niin bussien kustannusten ennustaminen on puhdasta arpapeliä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #213
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Olisikin mielenkiintoista tietää liikennevälineiden kustannusvertailua muista eurooppalaisista kaupungeista. Tietääkö joku?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #214
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Käsittääkseni suomalainen tapa eritellä kustannuksia on harvinainen muualla, minkä vuoksi vertailukelpoista dataa ei tahdo löytyä. Ei edes pohjoismaista.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #215
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Tänään posteljooni toi uuden Bussbranschen-lehden, missä juttu Englannin Cambridgen uudesta bussiväylästä, jonka kustannukset puolet vastaavan raitiotien rakennuskustannuksista. Mitenkäs sellainen sopisi Westend -Itäkeskus -reitille? http://en.wikipedia.org/wiki/Cambrid..._Guided_Busway
    HSL:n runkobussiselvityksessä sivulla 58: ”Omat, muusta liikenteestä erotetut väylät, joilla saavutetaan korkea nopeus ja pieni häiriöherkkyys maksavat n. 2 – 8 milj. €/km.”

    Raidejokerin kustannusarvio YTV:n raportissa 2009: 8,4 M€/km.

    Jos halutaan ajaa bussilla yhtä sujuvasti kuin ratikalla, se vaatii samanlaisen radan molemmille. Erona on vain pintarakenne, ei hinta.

    Antero

  6. #216
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    339-DF: Kustannuserittely vaunupäivään, vaunutuntiin ja vaunukilometriin on UITP:n suosituksiin perustuva ja muutenkin tarkoituksenmukainen.

    Ongelmaksi on enemmänkin muodostunut se, että pääosa raitioteistä on joukkoliikenneviranomaisten "sisäisten tuottajien" liikennöimiä.
    Tällöin kustannuksia ei eritellä samalla tarkkuudella kuin ulkoa ostettaessa. Vaikutelmani myös on, että kustannustietoja ei haluta rajattoman tarkkaan
    paljastaa kilpailusyistä. Saksasta olen saanut vain bruttokustannuksia / kilometri erittelemättä eri tekijöitä.

    Joissakin tapauksissa voisi yrittää saada löydettyä kilpailutusten ja hankintojen sopimusasiakirjoja. Ne vain eivät useinkaan ole netissä julkaistuja asiakirjoja.

  7. #217
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    339-DF: Kustannuserittely vaunupäivään, vaunutuntiin ja vaunukilometriin on UITP:n suosituksiin perustuva ja muutenkin tarkoituksenmukainen.
    Voi olla, että se on tarkoituksenmukainen, mutta ainakaan Tukholmasta, Pariisista tai Zürichistä tällaisia lukuja ei tietääkseni saa. Selitys ainakin on ollut, ettei niitä ole olemassa. Voi tietysti olla, että selitys on epätosi. Tai sitten noissa kaupungeissa jaetaan kustannukset jotenkin toisin kuin UITP suosittaa ja meillä tehdään.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #218
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #219

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Näyttäisi aika hyvältä näin pikaisesti selattuna. Varmasti kiinnostavaa aineistoa on tiedot linjakohtaisista kustannuksista, jotka näkyivät olevan bussiliikenteen osalta taulukoidun nousua kohden. Kun tuota ajatuksella lukee, niin se antanee paljon tietoa HSL:n kustannusrakenteesta. Raportissa on aika kivasti myös kirjoitettu, mitä noista luvuista ei näe. Isoimpana yksittäisenä asiana nousee esille bussiliikenteen jakaminen erillisiksi ryhmiksi, jolloin näkee aika hyvin, kuinka kustannukset ovat aivan erilaisia erityyppisillä linjoilla. Vaikka keskustalinjat olisikin voitu vielä nostaa omaksi luokakseen Helsingin linjoista... Mutta jo seutuliikenteen ja Helsingin sisäisen liikenteen vertaaminen kertoo missä mennään.
    Ville

  10. #220

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Jos saisi linjakilometrit jaettua pysäkkitiheyden mukaisiin lokeroihin myös saman linjan sisällä, alkaisi jo näkymään vertailukelpoisia lukuja. Seutulinjoillakin on kaikilla tiheän pysäkkivälin keskustaosuuksia, jotka varmasti painavat kustannusvaa'assa. Myös metrossa noussee eri profiilit Kalasataman molemmin puolin.

    En tosin ole ihan varma, saako yllämainittuja tietoja johdettua nykyisestä tietokannasta mielekkäällä karkeudella.

  11. #221

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Jos saisi linjakilometrit jaettua pysäkkitiheyden mukaisiin lokeroihin myös saman linjan sisällä, alkaisi jo näkymään vertailukelpoisia lukuja.
    Mutta miten voit kohdistaa maksetut kustannukset niille linjakilometreille, joilla ne ovat aiheutuneet? Et mitenkään.

  12. #222

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mutta miten voit kohdistaa maksetut kustannukset niille linjakilometreille, joilla ne ovat aiheutuneet? Et mitenkään.
    Rakentamalla vilkkaammalle osuudelle raidetta ja hiljaisemmalle bussia. Kuten Käpylään on ehdotettu.

  13. #223

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Rakentamalla vilkkaammalle osuudelle raidetta ja hiljaisemmalle bussia. Kuten Käpylään on ehdotettu.
    Öö, miten tämä liittyy nykyisten kustannusten laskentaan ja kohdistamiseen?

  14. #224

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mutta miten voit kohdistaa maksetut kustannukset niille linjakilometreille, joilla ne ovat aiheutuneet? Et mitenkään.
    Johonkin karkeusasteeseen asti voi. Linjoista tiedetään pysäkkivälit ja Helmi-linjoista myös toteutuneita keskinopeuksia linjalla. Niiden perusteella voidaan lokeroida linjakilometrit, mutta ei vielä tiedetä kuinka paljon kuinka paljon eri lokeroiden km-kustannukset ovat.

    Lokeroiden km-hinnat voidaan arvioida mahdollisimman yksipuolisessa ympäristössä kulkevien linjojen toteutuneiden kustannusten perusteella. Arvion tarkkuutta voi sitten arvioida lokeroiden km-hintojen summan erotuksella toteutuneeseen kokonaiskustannukseen.

  15. #225

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Lokeroiden km-hinnat voidaan arvioida mahdollisimman yksipuolisessa ympäristössä kulkevien linjojen toteutuneiden kustannusten perusteella. Arvion tarkkuutta voi sitten arvioida lokeroiden km-hintojen summan erotuksella toteutuneeseen kokonaiskustannukseen.
    On toki relevanttia yrittää mallintaa kustannusrakennetta linjojen erilaisen rakenteen mukaan. Se vaatii kylläkin ennemminkin monimutkaisia korrelaatioita ja selittäviä muuttujia. Siinä ei tule käyttää vain yksipuolisessa ympäristössä kulkevia linjoja (eikä sellaisia käytännössä ole tarpeeksi), vaan määrittää kaikille linjoille tarpeeksi muuttujia. Statistiikkatyökalut kyllä saavat irti helposti parhaimmat selittäjät. Mutta en vain näe, että sitä tulisi sitten soveltaa enää takaisin linjakohtaisiin kustannuksiin, vaan se on sitten ennustemalli tulevaisuuden suunnitelmia varten. Se on linjakohtaisista kustannuksista tehty johtopäätös, ei enää linjakohtaisten kustannusten jakoa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunujen ovet
    kirjoittanut Ale foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 25.05.2011, 17:13
  2. Raitiovaunujen siisteys
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 20.11.2010, 11:59
  3. Raitiovaunujen peilit
    kirjoittanut QS6 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.02.2009, 22:48
  4. Raitiovaunujen käyttöikä
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.12.2005, 11:17
  5. Raitiovaunujen ylinopeuksista
    kirjoittanut a__m foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 04.08.2005, 20:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •