Sivu 7 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/225

Viestiketju: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

  1. #91
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Muuttujia on toki paljon. Muistaakseni Köln ilmoitti hankkivansa uudet vaunut 50 vuodeksi... Bussien kohdalla kehitys saattaa kulkea päinvastaiseen suuntaan... Bussikauppa on enemmän kertakäyttöbusinesta, raideliikenteessä tehdään elinkaarisopimuksia. Siksi kehitys kulkee eri suuntiin.
    Euroopan eräässä suurimmassa ja mahtavimmassa raitiotiekaupungissa Milanossa on liikenteessä tälläkin hetkellä nykyaikaisia Sirioita ja Eurotrameja. Sekä erilaisia Fiatin ja Bredan nivelvaunutyyppejä alkaen 50-luvulta matalalattia-epookin alkuun saakka. SEKÄ liitekuvan mukaisia 1928-mallisia Peter Witt -telivaunuja (joilla ikää on siis 80 vuotta) ja näitäkin on vielä jotain sadanviidenkymmenen vaunun verran ajossa! Niiden elinkaarta lienee nykykäsityksen mukaan edessä kymmenkunta vuotta. On pikaratikkaa Metrotramia ja perinteistä korttelilinjaa.

    ATM:n ratikkarataverkko on ainakin kolme kertaa laajempi kuin Helsingissä.
    Milanossa on lisäksi tietysti dieselbusseja, mutta myös johdinautoja, kaksiakselisia, niveltä ja aivan uutta 2000-luvun mallia myös, kolme linjainen metropolitano-tunnelijunaverkosto, tiheä FS:n sähköjunaverkosto, sekä myös FNM:n sähköjunaverkosto lentokenttäjunineen. Huomasin, että FNM:llä oli ajossa myös sähköjunia vuodelta 1930! Rautateiden ajanmukaisin lähijunakalusto on kaksikerroksisia sähköpaikkuja. People moverkin on kuka tykkää automaatista. Ja halpalentoyhtiö volareweb.com liikennöi Finnairin lisäksi meidän ja heidän välillä.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  2. #92
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Pitkää ikää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Bussien käyttöaika on selkeästi pidentynyt viime vuosikymmenten aikana. Nykyään Suomessa ei ole lainkaan tavatonta, että ajetaan yli 20-vuotiailla busseilla...
    Tunnen kyllä vanhan korituskäytännön, mutta se ei taida onnistua kaupunkibussissa, jossa ei enää ole kahdesta teräspalkista tehtyä "kuorma-auton alustaa".

    Perimmältäänhän on niin, että kaluston käyttöikä on viime kädessä valinta. Milanossa ajetaan 80-vuotiailla ratikoilla, koska ne ovat osa kaupunkikuvaa. Ei niitä tarvitse romuttaa 10 vuodenkaan kuluttua, mutta ehkä ajanmukaistaa jälleen joiltain osin. Myös SanFranciscossa on päivittäisessä ajossa 1940-luvun PCC-vaunuja, samasta syystä. Puhumattakaan reilusti yli 100-vuotiaista Cable Careista.

    Länsimaissa on uusittu voimalla ratikkakalustoa 1990-luvulla, koska on haluttu vaihtaa matalalattiaisiin ja toisaalta käytetyille vaunuille on ollut menekkiä vapautuneissa sosialistimaissa. Jos muutaman kymmenen vuoden kuluttua ei tule vastaavaa syytä kuin matalalattiaisuus, nykyistä vaunukalustoa voidaan hyvinkin käyttää 50-60 vuotta tai pidempään. Paitsi sellaisia onnettomia tapauksia kuin Variot, jossa ei kori kestä edes tavallista käyttöikää.

    Bussien pitkän iän ongelmaksi veikkaan päästörajoituksia sekä polttoainetaloutta. Korkean päästötason vanhan kaluston käyttö joko kielletään tai tilaajat eivät hyväksy sitä sopimuksissa. Kysymys tulee sitten siitä, miten suuria remontteja kannattaa tehdä, jos edessä on repsahtanut itsekantava kori ja moottorin vaihto. Kierrätettävää jää silloin vain akselisto ja voimansiirto, joiden kierrätys uuteen bussiin voi tosiaankin olla taloudellisempaa kuin vanhan korin korjaaminen.

    Aika ehkä näyttää.

    Antero

  3. #93
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Energiatehokkuus eri kulkumuodoissa

    Tässä eri kulkumuotojen energiatehokkuudesta joku kaavio:
    http://strickland.ca/efficiency.html
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #94
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ratikkaliikenteen menestys, kuten sen erinomainen talous eli liikennöintikulujen kattaminen lipputuloilla, johtuu sen hyvästä palvelutasosta sillä alueella ja siinä tarkoituksessa, jossa ratikkaliikenne meillä toimii.
    Ei hyvää liikennöintitaloutta saavuteta pelkällä hyvällä palvelutasolla, vaan kyllä se vaatii myös matkustajapotentiaalia, joita palvella. Koska raitiovaunuliikenne keskittyy Helsingin kantakaupunkiin, löytyy sitä matkustajapotentiaalia enemmän kuin missään muualla Suomessa. Yhtä lailla kantakaupungin bussilinjat kattavat liikennöintikulunsa lipputuloilla.

  5. #95
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kun rahaa bussiliikenteen subventioon löytyy, ei ole ”todella tarpeen” siirtyä ratikkaan.
    Jos ja kun lipunhinta on asetettu niin, että täydet bussit ovat itsekannattavia, niin sellaiset bussilinjat, joiden matkustajamäärillä raitioliikenne olisi bussiliikennettä taloudellisempaa, ovat todennäköisesti itsekannattavia bussilinjoinakin. Tehokkaana raitioliikenteenä linjat vain tuottaisivat enemmän voittoa.

  6. #96
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Jos ja kun lipunhinta on asetettu niin, että täydet bussit ovat itsekannattavia, niin sellaiset bussilinjat, joiden matkustajamäärillä raitioliikenne olisi bussiliikennettä taloudellisempaa, ovat todennäköisesti itsekannattavia bussilinjoinakin. Tehokkaana raitioliikenteenä linjat vain tuottaisivat enemmän voittoa.
    Mahtaakohan täältä löytyä oikeasti lipputuloilla katettavia bussilinjoja? Minulla on sellainen tuntuma, että nykyisellä lipputulotasolla vain sellainen bussilinja voi olla kannattava, jolla on kuormaa molempiin suuntiin. Jokeria lukuunottamatta suurimmat kuormat taitavat kuitenkin olla linjoilla, joilla ruuhka-ajan kuorma on aina yhteen suuntaan.

    Ajatellaan, että menestyvällä linjalla ei ole vaihtomatkustajia – eli kyseessä on suora linja esikaupunki–keskusta – ja lipputulo on 0,5 €/matkustaja. Tämä on tilastoarvo, kuten kaikki seuraavatkin. Keskimäärin bussilinjojen pituus Hesassa on 8 km. (tässä keskiarvossa ovat mukana myös lyhyet liityntä- ja keskustalinjat). Keskimäärin ajoaika on 23 min (siis tällä 8 km linjalla). Keskimääräinen toteutunut bussimatkan pituus on 4,8 km, joten tällä laskelmalla pitäisi olla toteutumisen edellytykset.

    Kun lasken edellä olevin arvoin hyvin kuormitetun bussilinjan aikataulurakenteen eli Jokerin mukaan, ruuhkatunnin yhden telibussivuoron pitäisi kuljettaa 117 matkustajaa, jotta 0,5 € lipputulo kattaisi linjan ylläpitokulut. No tämähän nyt ei tietenkään 80-paikkaisella bussilla onnistu. Ellei kuormaa ole tasaisesti molempiin suuntiin, jolloin yhteen suuntaan vuoro kuljettaisi 59 matkustajaa. Mutta tämä ei toteudu ruuhkasuuntaan kuormittuvalla esikaupunkilinjalla.

    Jos tätä samaa linjaa ajetaan ratikalla ja kaksinkertaisella vuorovälillä, ruuhkatunnin yhden ratikkavuoron on kuljetettava 186 matkustajaa (eli 60 % enemmän, ei kaksinkertaista määrää eli kahden bussin tarvitsemaa kuormaa). Tämä ei ole ongelma nykyaikaisille ratikoille, joiden paikkamäärät ovat yli 200:n.

    Eli bussi ei voi kattaa kulujaan lipputuloilla, vaikka menekkiä olisi, koska bussiin ei mahdu riittävästi matkustajia. Ratikka voi, ja kapasiteettia jää vielä vapaaksikin.

    Antero

  7. #97

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mahtaakohan täältä löytyä oikeasti lipputuloilla katettavia bussilinjoja?
    Uskon, että 102 on, mutta esimerkki on anekdotaalinen. 102:n menestykseen vaikuttaa ainakin nämä:
    - runsas joukkoliikenteen matkatuotto asukasta/työpaikkaa kohden (paljon opiskelijoita, jotka ovat useimmiten pakkomatkustajia)
    - tehokkaasti hajautunut kuormitus (opiskelijat matkustavat pitkin päivää, työntekijöillä yleensä joustavia työaikoja; vain 102 voi kulkea seisomakuormalla lauantai- ja sunnuntai-iltapäivänä, koettu on!)
    - korkea lipun hinta lyhyellä seutulinjalla
    - pienemmät kustannukset, koska linjasta suuri osa on nopeata moottoritietaivalta

    Olisi hauska tietää ihan oikeita lukuja 102:sta ja 550:stä. Esimerkiksi nousijamäärät kellonajan mukaan.

    Sinänsä 102 on myös kannustava esimerkki siitä, mihin todellinen joukkoliikenteeseen perustuva yhteiskuntarakenne johtaa.

  8. #98
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mahtaakohan täältä löytyä oikeasti lipputuloilla katettavia bussilinjoja?
    Löytyy, osa Helsingin keskustalinjoista kattaa kulunsa lipputuloilla (ainakin laskennallisesti, kun nousujen lipputulona käytetään keskiarvoa). Keskustalinjoille on ominaista suuri matkustajien vaihtuvuuskerroin, joten suhteellisen pienilläkin maksimikuormilla saadaan silti paljon nousuja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eli bussi ei voi kattaa kulujaan lipputuloilla, vaikka menekkiä olisi, koska bussiin ei mahdu riittävästi matkustajia. Ratikka voi, ja kapasiteettia jää vielä vapaaksikin.
    Helsingissähän on nytkin ratikkalinjoja, jotka kattavat menonsa lipputuloilla, vaikka ratikoiden liikennöintikustannukset busseihin verrattuna ovat n. kaksinkertaiset, mutta kapasiteetti on alle kaksinkertainen. Jos matkustajia siis riittää niin paljon kuin vain voidaan kuljettaa, on busseilla helpompaa saavuttaa itsekannattavuus kuin Helsingin raitiovaunuilla.

  9. #99

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    319

    oletus Vs: Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu

    Luulisin, että linja 18 on aika lähellä itsekannattavuutta. Perustelen tätä seuraavasti:
    linjan vuoroväli on sama (n. 11min) koko päivän. Kuormitusta on aamulla Munkasta keskustaan, mutta myös suhteellisen paljon työmatkakulkijoita Meilahteen.

    Linja olisi vielä nykyistä kannattavampi, jos se ei kulkisi Kruununhakaan, vaan kääntyisi Asema-aukiolla.

  10. #100
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Sinänsä 102 on myös kannustava esimerkki siitä, mihin todellinen joukkoliikenteeseen perustuva yhteiskuntarakenne johtaa.
    En nyt ymmärrä. Sillä äskenhän oli puhetta pakkomatkustajista ja joustavista työajoista ja nyt onkin yhdyskuntarakenne syynä? Merkityksensä voi olla silläkin, että Espoon seutulinjoja ajetaan aika harvakselaan, niin kuormitukset ovat niissä aika hyviä sen takia. En tiedä, onko Otaniemi nyt niin joukkoliikenteeseen perustuvaa yhdyskuntarakennetta?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #101
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Löytyy, osa Helsingin keskustalinjoista kattaa kulunsa lipputuloilla (ainakin laskennallisesti, kun nousujen lipputulona käytetään keskiarvoa). Keskustalinjoille on ominaista suuri matkustajien vaihtuvuuskerroin, joten suhteellisen pienilläkin maksimikuormilla saadaan silti paljon nousuja.
    Löytyykös bussilinjojen nousumäärätietoja jostain netistä? YTV-linjojen tietoja Espoon osalta oli liityntäliikenneselvityksessä, mutta sitä kaikki YTV-linjat sisältävää julkaisua ei taideta edelleenkään julkaista PDF:nä.

    Miksi ei bussilijojenkin matkamääriä voi julkaista, kun ratikkalinjojenkin matkamääriä julkaistaan?

    Antero

  12. #102
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Löytyykös bussilinjojen nousumäärätietoja jostain netistä?
    HKL:n vanhoilla nettisivuilla on taulukko kaikista Helsingin sisäisistä bussilinjoista, mutta uusilta sivuilta en ole löytänyt vastaavaa taulukkoa.

  13. #103
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Löytyykös bussilinjojen nousumäärätietoja jostain netistä? YTV-linjojen tietoja Espoon osalta oli liityntäliikenneselvityksessä, mutta sitä kaikki YTV-linjat sisältävää julkaisua ei taideta edelleenkään julkaista PDF:nä.
    YTV:n liikenteen osalta tietoja löytyy karkealla tarkkuudella vuosittaisista liikennöintisuunnitelmista, tosin osa tiedoista sisältää useamman linjan yhteenlasketut tiedot. Kuluvan liikennöintikauden liikennöintisuunnitelma, nousumäärätietoja on liitteissä.

  14. #104
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    HKL:n vanhoilla nettisivuilla on taulukko kaikista Helsingin sisäisistä bussilinjoista, mutta uusilta sivuilta en ole löytänyt vastaavaa taulukkoa.
    Mitenkähän niille vanhoille sivuille pääsee?

    Antero

  15. #105
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Maunula / Viikki (toinen metrolinja)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mitenkähän niille vanhoille sivuille pääsee?
    www.archive.org:n kautta. Sieltä kun valitsee sivustoksi www.hel.fi/HKL/ ja sopivan päivämäärän, on sivulla HKL-tietoa -> Tilastoja linkki taulukkoon "Käyttäjät linjoittain arkisin bussi- ja raitioliikenteessä".

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunujen ovet
    kirjoittanut Ale foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 25.05.2011, 17:13
  2. Raitiovaunujen siisteys
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 20.11.2010, 11:59
  3. Raitiovaunujen peilit
    kirjoittanut QS6 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.02.2009, 22:48
  4. Raitiovaunujen käyttöikä
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.12.2005, 11:17
  5. Raitiovaunujen ylinopeuksista
    kirjoittanut a__m foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 04.08.2005, 20:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •