339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,163
Tämä lainaus on Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu -topikista.kuukanko sanoi:Jos muuten Helsingin bussiliikennettä ei olisi kilpailutettu, olisi tuossa 9/17 vertailussa bussi kalliimpi kuin ratikka. Pitäisiköhän ratikkaliikennekin kilpailuttaa, että saataisiin sinnekin tehokkuutta?
Ajatus on mielenkiintoinen. Eikö ole kuitenkin niin, että säästöt ovat suhteessa pienemmät kuin bussiliikenteessä, koska kalusto, huolto ym. jäisi kai kuitenkin HKL:lle?
Käytännössä kai olisi niin, että raitioliikenteen kilpailuttaminen tarkoittaisi lähinnä vain kuskien kilpailuttamista. Varmaan siitäkin jotain säästöä voisi saada. Mutta mitä haittavaikutuksia raitioliikenteen kilpailuttamisella olisi? Kuskeja on jo nyt vaikea saada. Olisiko jatkossa vielä vaikeampaa? Madaltuisivatko kriteerit? Miten kävisi turvallisuuden?
Entäs huolto ja korjaukset? Suuret peruskorjaukset on nyt jo pääosin ulkoistettu. En tiedä, onko niitä kilpailutettu, mutta epäilen, että on. Pakko kai se on, kun EU:ssa ollaan. Jospa Vallilan porukka kilpailutettaisiin? Mitä tapahtuisi? Veikkaan, että tapahtuisi niin, että kustannukset saattaisivat jopa kasvaa. Meillä ei ole tässä maassa raitiovaunuammattitaitoa missään muualla kuin HKL:ssä. Jos HKL:n työntekijät pistäisivät oman lafkan pystyyn ja jättäisivät tarjouskilpailuun ainoan tarjouksen, hehän voisivat pyytää käytännössä ihan mitä tahansa!
Olen itse varovaisesti sitä mieltä, että kilpailuttamisella saataisiin enemmän haittoja kuin hyötyjä, mutta tämä mielipide perustuu kyllä lähinnä tunteisiin ja oletuksiin. Faktoja ja kokemuksia kun ei ole.