Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,129
kuukanko sanoi:
Jos muuten Helsingin bussiliikennettä ei olisi kilpailutettu, olisi tuossa 9/17 vertailussa bussi kalliimpi kuin ratikka. Pitäisiköhän ratikkaliikennekin kilpailuttaa, että saataisiin sinnekin tehokkuutta?
Tämä lainaus on Raitiovaunujen ja bussien liikennöintikustannusvertailu -topikista.

Ajatus on mielenkiintoinen. Eikö ole kuitenkin niin, että säästöt ovat suhteessa pienemmät kuin bussiliikenteessä, koska kalusto, huolto ym. jäisi kai kuitenkin HKL:lle?

Käytännössä kai olisi niin, että raitioliikenteen kilpailuttaminen tarkoittaisi lähinnä vain kuskien kilpailuttamista. Varmaan siitäkin jotain säästöä voisi saada. Mutta mitä haittavaikutuksia raitioliikenteen kilpailuttamisella olisi? Kuskeja on jo nyt vaikea saada. Olisiko jatkossa vielä vaikeampaa? Madaltuisivatko kriteerit? Miten kävisi turvallisuuden?

Entäs huolto ja korjaukset? Suuret peruskorjaukset on nyt jo pääosin ulkoistettu. En tiedä, onko niitä kilpailutettu, mutta epäilen, että on. Pakko kai se on, kun EU:ssa ollaan. Jospa Vallilan porukka kilpailutettaisiin? Mitä tapahtuisi? Veikkaan, että tapahtuisi niin, että kustannukset saattaisivat jopa kasvaa. Meillä ei ole tässä maassa raitiovaunuammattitaitoa missään muualla kuin HKL:ssä. Jos HKL:n työntekijät pistäisivät oman lafkan pystyyn ja jättäisivät tarjouskilpailuun ainoan tarjouksen, hehän voisivat pyytää käytännössä ihan mitä tahansa!

Olen itse varovaisesti sitä mieltä, että kilpailuttamisella saataisiin enemmän haittoja kuin hyötyjä, mutta tämä mielipide perustuu kyllä lähinnä tunteisiin ja oletuksiin. Faktoja ja kokemuksia kun ei ole.
 
Raitioliikenteen kilpailuttamisesta

Raitioliikenteen kilpailuttaminen on mielenkiintoinen kysymys. Olen itse pohtinut sitä myös uusien raitioteiden kuten Turun ja Tampereen pikaraitioteiden suhteen.

Raitioliikenteessä keskeinen ongelma on, että kalustoa ja sen peruskorjauksia ei kannata kilpailuttaa liikennöinnin yhteydessä koska kaluston taloudellinen käyttöikä on 25-40 v ja liikennöintisopimusten maksimipituus palvelusopimusasetuksessa on 10-15 v. Toimiva vaihtoehto on, että kunta tai kalustoyhtiö omistaa kaluston ja kilpailuttaa sen hankinnan, mahdollisen pitkäaikaisen leasingrahoituksen sekä peruskorjaukset.

Helsingissä kalustohankinnat ja peruskorjaukset on kilpailutettu.

Liikenteen säännölliset huollot, energia ja henkilöstö ovat sitten se paketti, joka jää mahdollisesti kilpailutettavaksi lyhytaikaisin sopimuksin.
Tässä hyväksi kysymykseksi jää, että miten kilpailutetaan? Huollot ja energia voi olla järkevää kilpailuttaa erikseen, ja Helsingissä lisäksi energia ostettaneen kaupunkikonsernin sisältä.

Pelkästään henkilöstöhallinnon + henkilöstön kilpailutus ei ole kovin järkevää. Kuljettajan palkka ja työaika taukoineen määräytyy työehtosopimuksen mukaan, joten siinä ei ole kilpailutettavaa.

Norrköpingissä säännölliset huollot, energia ja henkilöstö on kilpailutettu samalla kuin muukin kaupungin joukkoliikenteen osto. Raitiovaunuja ajaa sama firma kuin kaupungin bussejakin.

HKL - raitioliikenteessä uskoisin merkittävimpien säästöjen olevan mahdollista huoltopuolella. Raitiovaunujen huolto ei sinänsä ole sen kummempaa kuin muunkaan kisko- ja raskaan kaluston.

Kannattaa lisäksi muistaa, että muilla joukkoliikennesektoreilla kilpailutus ei sinällään ole ollut itsetarkoitus. Jos liikennelaitos on joukkoliikenneviranomaisen (esim. kunnan) suorassa budjettivallassa, se voidaan periaatteessa hoitaa tehokkaasti muutenkin. Kilpailutukseenhan on ollut muut motiivit kuin kilpailutus itseisarvona:
  • Helsingissä oli käytössä sekajärjestelmä, jossa osaa linjoista ajoi HKL / STA, osaa yksityiset.
  • YTV - alueella liikenne ostettiin yksityisiltä.
  • Turussa TLO oli kartelli, ja kilpailuvirasto totesi 1998 ettei ostoja voinut jatkaa.
  • Keskustelussa VR Oy:stä on hyvin käynyt ilmi, että VR Oy:n kustannukset ja tukitaso eivät ole valtion hallinnassa, vielä vähemmän YTV:n tai muiden mahdollisten maksajien hallinnassa.
Järkevästi hoidettu liikennelaitos tai kuntien/valtion omistama liikennöintiyhtiö voi toimia taloudellisesti hyvin, mutta tällöin on taas muistettava toinen perusasia:

Myös liikennelaitos tai julkisen vallan omistama liikennöintiyhtiö ostaa palveluja (energia, varaosat, kalusto) ulkopuolelta. Ne on kilpailutettava kunnolla.
 
Re: Raitioliikenteen kilpailuttamisesta

Mikko Laaksonen sanoi:
Pelkästään henkilöstöhallinnon + henkilöstön kilpailutus ei ole kovin järkevää. Kuljettajan palkka ja työaika taukoineen määräytyy työehtosopimuksen mukaan, joten siinä ei ole kilpailutettavaa.
Itse asiassa kilpailutettavaa on paljonkin. HKL-Raitioliikenne on tunnettu esim. siitä, että kuljettajia ei kouluteta tarpeeksi ja ylitöitä tehdään huomattavasti, pahempien flunssa-aaltojen aikaan vuoroja jätetään jopa ajamatta. Runsas ylitöiden teettäminen nostaa henkilöstökustannuksia helposti 10%.

Myös työvuorosuunnittelulla voidaan tuhlata paljon rahaa. Työvuoroja ei voi millään suunnitella niin, että kuljettajat olisivat koko ajan tuottavassa työssä eli tilaajan maksamassa liikenteessä. Jos työvuorosuunnittelu suunnittelee työpäiviin vaikkapa 5% sellaista hukka-aikaa, joka voitaisiin välttää, syntyy valtavasti turhia kustannuksia.

Kolmas merkittävä tekijä on sairaslomien määrä. Julkisella sektorilla sairastellaan keskimäärin yksityistä enemmän, syitä voi jokainen miettiä itse.
 
Re: Raitioliikenteen kilpailuttamisesta

kuukanko sanoi:
Itse asiassa kilpailutettavaa on paljonkin.
Suoraan kilpailutukseen liittymättä tehoja saisi myös varmasti lisää, jos erillinen tilaaja suunnittelisi raitiovaunujen aikataulut. Nyt HKL-Raitioliikenne saa itse suunnitella aikataulunsa. Ymmärtääkseni aikataulut ovat nyt niin löysät, että vaunut ovat käytännössä aina edellä aikatauluaan. Ei siis ihme, että liikennöinti on verkkaista, kun ei ole kiirettäkään.
 
Re: Raitioliikenteen kilpailuttamisesta

late- sanoi:
Suoraan kilpailutukseen liittymättä tehoja saisi myös varmasti lisää, jos erillinen tilaaja suunnittelisi raitiovaunujen aikataulut. Nyt HKL-Raitioliikenne saa itse suunnitella aikataulunsa. Ymmärtääkseni aikataulut ovat nyt niin löysät, että vaunut ovat käytännössä aina edellä aikatauluaan. Ei siis ihme, että liikennöinti on verkkaista, kun ei ole kiirettäkään.
Tuon luulisi olevan vain HKL:n sisäinen organisaatiokysymys; sen kuin siirretään aikataulusuunnittelijat suunnitteluyksikköön.

Helmi-järjestelmähän on siitä outo, että se ei anna edellä aikataulustaan olevalle vaunulle etuisuuksia. Jos vaunut sitten ovat "aina" edellä, niin eihän koko kalliista satelliittihelmestä ole mitään iloa! Tosin Helmi taitaa epäonnistua myös toiseen suuntaan. Muistelisin, että jos vaunu on enemmän kuin 2 min myöhässä, niin silloinkaan etuisuudet eivät toimi. Jos joku tietää paremmin niin toivottavasti vahvistaa.
 
Re: Raitioliikenteen kilpailuttamisesta

339-DF sanoi:
Helmi-järjestelmähän on siitä outo, että se ei anna edellä aikataulustaan olevalle vaunulle etuisuuksia. Jos vaunut sitten ovat "aina" edellä, niin eihän koko kalliista satelliittihelmestä ole mitään iloa!
Helmi on toistaiseksi täysin tunnoton aikataulusta edellä tai jäljessä olemiselle. Ominaisuus pitäisi kytkeä kaikille linjoille tai sitten ei yhdellekään kuten nyt on tehty. Ongelmaksi tulisi juuri uusien linjojen oikean ajan löytäminen, kun jatkuvasti aikataulusta edellä ajava auto ei tosiaan saisi etuutta. Sen voisi tosin ratkoa ohjelmoimalla Helmiin mielivaltaisen tiukan aikataulun sisäänajon ajaksi, mutta niin ei jostain syystä tehdä.

Yhtä lailla Helmi on tunnoton myöhästymisille. Etuuspyynnöt auto lähettää valoille saapuessaan tiettyihin GPS-koordinaatteihin, jotka on ohjelmoitu linjakuvaukseen. Jos aikataulutoiminto olisi päällä, tarkistettaisiin samalla kulkuaika suhteessa aikatauluun ja jätettäisiin pyyntö lähettämättä, jos ollaan edellä.
 
Toivottavasti raitioliikenne säilyy tiukasti HKL:n käsissä ja jaolle eivät tule kaikenmaailman Connexit sun muut lafkat. Kuskit eivät puhu enää suomea, ratikat on täysteipattu ja omaisuus on ulkomaisten sijoittajaroistojen käsissä.
On tärkeä periaatteellinen kysymys, että HKL ja sen kalusto säilyy stadilaisten omistuksessa.
 
Vs: Re: Raitioliikenteen kilpailuttamisesta

Asiasta juuri mitään ymmärtämättä....
Itse asiassa kilpailutettavaa on paljonkin. HKL-Raitioliikenne on tunnettu esim. siitä, että kuljettajia ei kouluteta tarpeeksi ja ylitöitä tehdään huomattavasti, pahempien flunssa-aaltojen aikaan vuoroja jätetään jopa ajamatta. Runsas ylitöiden teettäminen nostaa henkilöstökustannuksia helposti 10%.
En tiedä onko ongelma siinä, että halukkaita ratikkakuskeja ei ole vai että heitä ei kouluteta, mutta miten kilpailuttaminen auttaisi tähän?

Myös työvuorosuunnittelulla voidaan tuhlata paljon rahaa. Työvuoroja ei voi millään suunnitella niin, että kuljettajat olisivat koko ajan tuottavassa työssä eli tilaajan maksamassa liikenteessä. Jos työvuorosuunnittelu suunnittelee työpäiviin vaikkapa 5% sellaista hukka-aikaa, joka voitaisiin välttää, syntyy valtavasti turhia kustannuksia.
Sen vähän perusteella mitä tiedän työvuorosuunnitelusta, jos päästään edes 5% hukka-aikaan niin on onnistuttu hyvin. Se on oikeasti vaikeimpia suunnittelutehtäviä mitä on olemassa.

Kolmas merkittävä tekijä on sairaslomien määrä. Julkisella sektorilla sairastellaan keskimäärin yksityistä enemmän, syitä voi jokainen miettiä itse.
Sovitaan kuskien kanssa, että otetaan sairaspoissaoloista johtuvat kustannekset sivuun. Jos ne ovat esim. 10% ja poissaolot vähenevät esim. 30%, niin 3% voidaan tilittää bonuksena kuskeille, sekin on jo ihan tuntuva jouluraha. Ryhmäpaine todennäköisesti vähentäisi ns. maanantaisairastelua.
 
Vs: Re: Raitioliikenteen kilpailuttamisesta

En tiedä onko ongelma siinä, että halukkaita ratikkakuskeja ei ole vai että heitä ei kouluteta, mutta miten kilpailuttaminen auttaisi tähän?

Kilpailutetussa liikenteessä ajamattomista lähdöistä tulee sanktioita, jotka ovat sen verran tuntuvia, että liikennöitsijän ei kannata ehdoin tahdoin hankkia ajamattomuuksia. Kaikki halukkaat eivät pääse ratikankuljettajakursseille, joten koulutusta voisi lisätä.

Nykyisessä järjestelmässä voidaan vaan levitellä käsiä, että taas jäi ajamatta vuoroja, kun tuli sairasloma-aalto (vaikka asia voitasiinkin ilmaista niin, että kuljettajia on niin vähän, että ylitöitä joudutaan tekemään tavallisinakin päivinä ja siksi ylityöreserviä ei ole enää käytettävissä sairasloma-aallon iskiessä). Ajamattomuuksien takia emo-HKL jättää korvauksia maksamatta raitioliikenneyksikölle, mutta se on vain rahan siirtämistä (tai siirtämättä jättämistä) HKL:n taskusta toiseen. HKL-Raitioliikenteen korvaustaso on joka tapauksessa sen verran korkea, että liikennöintikorvausten pieni menetys ei vielä vedä toimintaa tappiolle.

Sen vähän perusteella mitä tiedän työvuorosuunnitelusta, jos päästään edes 5% hukka-aikaan niin on onnistuttu hyvin. Se on oikeasti vaikeimpia suunnittelutehtäviä mitä on olemassa.

Kirjoitinkin, että hukka-aikaa olisi ehkä 5% vähemmän kuin jonkun toisen suunnittelemana (eli vaikka yritys A saisi hoidettua liikenteen 10% hukka-ajalla ja yritys B 15% hukka-ajalla). Koska työvuorosuunnittelu on vaikeaa, mutta toisaalta sen vaikutus kustannuksiin on merkittävä, on siinä merkittävä potentiaali kilpailuttamiselle. Taitava työvuorosuunnittelija voi järjestää suuret säästöt. Kuntatyönantajan on vaan vaikea pitää kiinni taitavista suunnittelijoista, koska siellä ei voida maksa hurjia bonuksia tms. koville kavereille.
 
Viimeksi muokattu:
HKL-Raitioliikenne kuten myös HKL-Metroliikenne jatkavat sopimuksen mukaan Helsingin sisäisen liikenteen raitio- ja metroliikenteen operaattoreina seuraavat 10 vuotta.

Estääköhän tämä HKL-Raitioliikenteen yhtiöittämisen? Eipä taida – kai sopimuksen voi siirtää uudelle HKL-Raitioliikenne Oy:lle jos niin sovitaan.

Jokeri-liikenne ei ole Helsingin sisäistä, joten se voidaan aikanaan kilpailuttaa, jos halutaan. Varmaan on mahdollista myös liittää se saman sopimuksen piiriin, kuten länsimetron kanssa aiotaan tehdä. Kaikki ovet ovat siis auki ja hyvä niin.
 
Yhtiöittämiset ja kilpailutukset ei mittään.
Mutta kun koko Helsingin joukkoliikenteen tulevaisuus siirtyy "kasvottoman" HSL:n armoille.
Jäsenet on toki valittu poliittisin perustein. Mutta siinä kaikki. Eivät ole "vastuussa" äänestäjille". Muistaakseni Hesalla on 50% ääniosuus, muttei sen enempää!
Tänä vuonna vielä Helsingin kaupunginhallituksella on otto-oikeus HKL-liikelaitoksen johtokunnan päätöksiin. Mutta HSL:n päätöksiin ei millään kaupungin elimellä ole mitään sanomista.
Jos vaikka Kirkkonummi vastustaa jotain Hesalle tärkeää joukkoliikenneasiaa ja saa muut (kuin Hesan) mukaansa, niin pattitilannehan siitä tulee:eek:.
 
Minun kysymykseni on vain, että voidaako tällaista julkista hankintaa tehdä Helsingin kaupungissa nykyään ilman kilpailumenettelyä? Kun siitä keskustellaan vaikkapa erään kerjäilaisprojektin tai eräiden toimistokalusteiden hankinnan yhteydessä.

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/docs/yleista

http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;161;120419;120423;128842;128845;152957

http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;161;120419;120423;128842;128845;152957

Joukkoliikennelaki

Hallituksen esitys Eduskunnalle joukkoliikennelaiksi sekä laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (pdf)
 
Viimeksi muokattu:
Minun kysymykseni on vain, että voidaako tällaista julkista hankintaa tehdä Helsingin kaupungissa nykyään ilman kilpailumenettelyä?
Voidaan, sillä raitio- ja metroliikenne ovat kaupungin omaa tuotantoa. Kaupunki joutuu kuitenkin kilpailuttamaan tähän tuotantoon liittyvät hankinnat, kuten rataurakat ja vaunuhankinnat, joita se ei voi tehdä itse kun sillä ei ole niihin resursseja.

HSL:n kanssa on eri asia. HSL:llä ei ole – ainakaan toistaseksi – omaa tuotantoa. Mutta sillä on melkein omia junia. Teoriassa on ehkä niin, että jos myös yrityksellä X olisi tajolla junia HSL:n hankkimaan liikenteeseen, HSL kai joutuisi kilpailuttamaan Junakalusto Oy:n yrityksen X kanssa. Kilpailuttaahan HKL omaa täysin omistamaansa bussiyritystäkin. (Arvatkaa miksi on kova kiire hävittää Sm1:t!)

Ratikan ja metron HKL:n tilaajan kanssa tekemät liikennöintisopimukset siirtyvät HSL:lle ja maksuvastuu jakautuu periaatteessa kaikille HSL:n osakkaille. Helsingin kaupungin kannalta on tietenkin edullista saada mahdollisimman pitkä ja Helsingille mahdollisimman hyvä eli hinnaltaan kallis sopimus. Tosin suurin osa ratikoiden ja metron käyttäjistä ja käytöstä on helsinkiläisiä, joten vastuu liikennöintisopimuksen kustannusten korvauksista kaatuu kuitenkin Helsingin kaupungille itselleen. Ja tämä on sikäli nollasummapeliä, jossa Helsingin raha kiertää HSL:n kautta takaisin Helsinkiin.

Tämän järjestelyn huono puoli on siinä, että tilastoissa raitio- ja metroliikenne näyttää mahdollisimman kalliilta. Sopimushinnan nousullahan ei ole välttämättä mitään yhteyttä tuotantokustannuksiin. Kyse on monopolitilanteen hyödyntämisestä, sillä ratikan ja metron liikennöintihinta ei ole vapaaseen kilpailutilanteeseen perustuva kustannustasoa vastaava hinta vaan Helsingin itse itsensä kassa sopima hinta siitä, mitä se haluaa naapurikuntien maksavan ratikka- ja metroliikenteestä.

Antero
 
HSL:n kanssa on eri asia. HSL:llä ei ole – ainakaan toistaseksi – omaa tuotantoa. -- Kilpailuttaahan HKL omaa täysin omistamaansa bussiyritystäkin.

Kyllä, mutta siinähän liikelaitos on liikenteen tilaaja, ja tuottaja yksityinen osakeyhtiö (vaikkakin kaupungin omistama). Lainsäädännössä taitaa olla osittain aukko siitä, kuinka paljon HSL:ää koskevat kuntayhtymiä säätelevät lait ja kuinka paljon muut. IANAL, mutta sanoisin, että kirjaus HSL:stä joukkoliikennelakiin kuntayhtymänä riittää tulkintaan, että se on sama asia kuin jos kunta suoraan tilaisi liikennettä, osakeyhtiömuodosta huolimatta.

Mutta kuten sanoit, Junakalusto Oy:n tarjoama kalustopalveluhan pitäisi periaatteessa kilpailuttaa samalla perusteella kuin Helsingin bussiliikenne Oy:n tarjoama palvelu.
 
Takaisin
Ylös