Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/46

Viestiketju: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

  1. #16
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mutta kuten sanoit, Junakalusto Oy:n tarjoama kalustopalveluhan pitäisi periaatteessa kilpailuttaa samalla perusteella kuin Helsingin bussiliikenne Oy:n tarjoama palvelu.
    Kaupungin kokonaan omistamilta osakeyhtiöiltä tehtäviä hankintoja ei tarvitse kilpailuttaa, jos ko. osakeyhtiö ei tarjoa palveluja vapailla markkinoilla.

  2. #17
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ratikan ja metron HKL:n tilaajan kanssa tekemät liikennöintisopimukset siirtyvät HSL:lle ja maksuvastuu jakautuu periaatteessa kaikille HSL:n osakkaille.
    Sinänsä tilanne ei muutu HSL:n myötä nykyisestä, koska raitiovaunut ja metro kuuluvat jo nyt YTV:n lippujärjestelmään ja kustannukset jaetaan siksi käyttäjien kuntalaisuuden mukaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Helsingin kaupungin kannalta on tietenkin edullista saada mahdollisimman pitkä ja Helsingille mahdollisimman hyvä eli hinnaltaan kallis sopimus.
    Se olisi Helsingin kannalta mahdollisimman edullista, jos raitiovaunu- ja metrotuotanto hoidettaisiin mahdollisimman tehokkaasti, jolloin ylijäämä jäisi Helsingin kassaan. On kuitenkin vaarana, että kun sopimushinnat ovat korkeita, ei liikennetuotantoa kannatakaan hoitaa tehokkaasti, jolloin korkeista sopimushinnoista ainakin osa valuu liikennetuotannon tehottomuuteen.

    Esityslistatekstissä pistää silmään, että ennen vuotta 2014 tilaaja ei saa päättää, mitä vaunuja käytetään milläkin linjalla, ja senkin jälkeen vaunujen sijoittelussa on huomattavia rajoitteita. Pisimmät vaunut taitavat siis jatkossakin ajella hiljaisimmilla linjoilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kyse on monopolitilanteen hyödyntämisestä
    Sinänsä kyseessä ei ole monopoli, että mikään laki tms. ei kiellä kilpailuttamasta raitiovaunu- ja metroliikennettä. HSL:llä todennäköisesti onkin haluja kilpailuttaa liikenne ja siksi HKL tekee nyt pitkän sopimuksen, joka turvaa sen oman aseman.

    Kun raitiovaunu- ja metroliikennettä ei vaan ole muualla Suomessa, ei vertailutietoa hintatasosta ole (kuin ulkomailta).

  3. #18
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    19

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    yrityksen X kanssa. Kilpailuttaahan HKL omaa täysin omistamaansa bussiyritystäkin. (Arvatkaa miksi on kova kiire hävittää Sm1:t!)
    HKL ei omista Helsingin Bussiliikenne Oy:tä vaan sen omistaa Helsingin kaupunki.

    Bussiliikenteen kilpailuttamisella ei ole saavutettu mitään sellaista etua joka korvaisi täysimääräisesti sen aiheuttamat haitat:
    - Kuljettajien työolojen heikennykset -> huikea vaihtuvuus ja kuljettajakunnan ulkomaalaistuminen (HKL-Bussiliikenteessä kuljettajat olivat pääosin ylpeitä ammatistaan ja työnantajastaan)
    - Kuljettajien piittaamattomuus ja aggressiivisuus muita tiellä liikkujia ja matkustajia kohtaan -> on surullista tavata työtään ja matkustajiaan vihaavia "ammattilaisia" kuskinpukilla.
    - Linja-autojen kunnon heikentyminen -> luukut repsottaen ja mustaa savua pakoputkestaan työntävät paikallaan itsekseen niiailevat romut Hämeentien ruuhkassa on mieltä ylentävä näky.

    Hyvää ei saa halvalla. Toivottavasti raitioliikennettä ei koskaan kilpailuteta.

    Raitioliikenteessä kuljettajien motivaatio on vielä hieman paremmalla tolalla kuin kilpailutetussa bussiliikenteessä. Työvuorot eivät saa hirvittävästi kehuja sielläkään, mutta aikataulujen tekoa säätelee HKL:n johtokunta ja suunnitteluyksikkö.

    On todella ikävä sitä aikaa kun linja-autoja vielä huollettiin ja välillä peruskorjattiin. Kuljettajien poissaoloja varten oli ns. "ylimääräisiä" kuljettajia. Kovina flunssa-aikoina tms. poikkeustilanteissa vuoroja jätettiin sisään, mutta ensimmäisenä sisään jäivät aikatauluun merkitsemättömät ruuhkan lisävuorot.

    Bussiliikennettä aitiopaikalta seuranneena vuodesta -89
    Tapio Rautamäki

  4. #19
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iTapio
    Raitioliikenteessä kuljettajien motivaatio on vielä hieman paremmalla tolalla kuin kilpailutetussa bussiliikenteessä.
    Ylen Aikainen uutisoi tänään:

    Ratikkaliikenne takkuaa Helsingissä
    Useita raitiovaunuvuoroja on jäänyt maanantaina ajamatta kuljettajapulan takia. Syynä ongelmiin on kuljettajapula.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #20
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Muistelin tässä itsekseni, että jopa tänä samaisena vuonna olisi niin ikään saatu lukea "kuljettajapulasta" raitioliikenteessä? Olisiko ollut niin, että joululomilta jäätiinkin sitten lokoisasti sairauslomalle? Tai sitten muistelen viime syksyn alkajaisia.

    Syy oli kuitenkin sama. Kummasti iskee Hakaniemen taukotilassa viirus tahi bakteeri aina lomakauden päättäjäisiksi.

    ---------- Viesti lisätty kello 14:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:24 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iTapio Näytä viesti
    Työvuorot eivät saa hirvittävästi kehuja sielläkään, mutta aikataulujen tekoa säätelee HKL:n johtokunta ja suunnitteluyksikkö.
    Niinpä todella säätelee SUY. Kun allekirjoittanut vielä oli esikouluiässä 1990-luvun alkupuolella, pääsi kolmosillakin 5-6 minuutin välein.

  6. #21
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Yksi merkittävä ongelma on, että elokuussa pyörivät vielä kuljettajien kesälomat samalla kun vuoromäärää lisätään syysaikataulujen takia. Vielä ennen viime vuotta Hakaniemen linjoilla oli tapana siirtyä talviaikatauluihin vasta noin syyskuun alusta, mikä helpotti elokuun lopun kuljettajatilannetta. Miksiköhän käytännöstä on luovuttu? Kai hieman harvempi vuoroväli olisi kuitenkin parempi kuin kokonaan ajamatta jäävät lähdöt ja sitä kautta vieläkin tukkoisemmat vaunut.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Miksiköhän käytännöstä on luovuttu?
    Varmaan siksi että matkustajia alkaa olla syyskuormien verran kun koulut alkavat. Siispä kuljettajien lomien suunnittelijalle tästä lisähaastetta ja ikävää priorisointitarvetta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #23

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iTapio Näytä viesti

    Bussiliikenteen kilpailuttamisella ei ole saavutettu mitään sellaista etua joka korvaisi täysimääräisesti sen aiheuttamat haitat:
    Bussiliikenteen kilpailuttamisella on saavutettu kymmenien prosenttien kustannussäästöt, joka korvaavat moninkertaisesti en pienet haitat, joita kilpailuttamisesta on aiheutunut.

  9. #24
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Bussiliikenteen kilpailuttamisella on saavutettu kymmenien prosenttien kustannussäästöt, joka korvaavat moninkertaisesti en pienet haitat, joita kilpailuttamisesta on aiheutunut.
    Kuten kuljettajien työolojen heikennykset .

  10. #25

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kuten kuljettajien työolojen heikennykset .
    Kuljettajat ovat kyllä vähän kärsineet. No, ei voi tehdä munakasta rikkomatta munia. Joukkoliikenteen asiakkaat ja rahoittajat (kaupungit) ovat kuitenkin saaneet kilpailuttamisesta paljon hyötyä.

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kuljettajat ovat kyllä vähän kärsineet. No, ei voi tehdä munakasta rikkomatta munia. Joukkoliikenteen asiakkaat ja rahoittajat (kaupungit) ovat kuitenkin saaneet kilpailuttamisesta paljon hyötyä.
    Niin, niin, noin kylmästihän nykyään ajatellaan. Työn tekijä on vain resurssi, välttämätön paha. Sitten kuitenkin yritykset kehuvat vuosikertomuksissaan miten hyvin on pidetty henkilökunnasta huolta. Pelkkää sanahelinää.
    Kyllä alun perin kilpailutuksen olisi pitänyt lähteä siitä perusasiasta, että työn tekijöiden työsuhteet eivät jatkuvasti katkeaisi.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Varmaan siksi että matkustajia alkaa olla syyskuormien verran kun koulut alkavat. Siispä kuljettajien lomien suunnittelijalle tästä lisähaastetta ja ikävää priorisointitarvetta.
    Tämähän oli tuttua myos ex-HKL-Bussiliikenteellä ja Helbillä aivan viimevuosiin saakka. Mutta sitten tuli laskusuhdanne ja bussinkuljettajan hommat alkoivat kiinnostaa monia. Tällä hetkellä kuljettajavajetta ei ole, eikä töitä näytä olevan edes tarjolla.

    Raitioliikenteen kuljettajaksi hakevien karsinta on käsittääkseni tiukempaa; se ei yksinkertaisesti sovi kaikille ja se osaltaankin voi vaikuttaa siihen, että tarpeeksi laadukasta, uutta kuljettaja-ainesta ei ole riittävästi saatavilla (onko näin, raitioliikenneammattilaiset?).

    Mitenkähän jatkossa, kun raitioliikenne kasvaa huomattavasti?

    Esimerkiksi itseäni kiinnostaisi laajantaa joukkoliikenneammattitaitoani myös siihen suuntaan. En tosin tiedä, ottaisivatko 40-vuotiasta, ulkosuomalaista kuljettajaksi. Mikäs onkaan muuten raitiovaununkuljettajan eläkkeellepääsyikä nykyään.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #28
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti

    Esimerkiksi itseäni kiinnostaisi laajantaa joukkoliikenneammattitaitoani myös siihen suuntaan. En tosin tiedä, ottaisivatko 40-vuotiasta kuljettajaksi.
    Aikaa voi olla vielä. 50-vuotiasta eivät ota. "Ei niin vanha enää opi".
    Nimim. kokemusta on vaikkei omakohtaista!

  14. #29
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus ikärasismi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Esimerkiksi itseäni kiinnostaisi laajantaa joukkoliikenneammattitaitoani myös siihen suuntaan. En tosin tiedä, ottaisivatko 40-vuotiasta, ulkosuomalaista kuljettajaksi. Mikäs onkaan muuten raitiovaununkuljettajan eläkkeellepääsyikä nykyään.
    Luulisin, että vielä, jos ripeästi ryhtyy hankkeeseen, saattaisi iän puolesta voida päästä raitiovaununkuljettajaksi. Totta on nimittäin, että mikäli ikä on viitosella alkava ja ajovuosiakin olisi siis vielä toistakymmentä vuotta edessä, edes työhaastatteluun ei oteta. Sama koskenee myös erästä valtakunnallista kiskoliikennefirmaa.

    Olisi mielenkiintoista nähdä kiskoliikenteeseen rekrytoitujen uusien, koulutukseen otettavien kuljettajien ja ohjaajien ikäjakautuma.

    Mikäli puhutaan "kuljettajapulasta", niin se on harkiten tehty kuljetusfirman oma valinta. Ja päätöksen yleensä tekee yli viisikymppinen pomo

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    Smile Vs: Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Raitioliikenteen kuljettajaksi hakevien karsinta on käsittääkseni tiukempaa; se ei yksinkertaisesti sovi kaikille ja se osaltaankin voi vaikuttaa siihen, että tarpeeksi laadukasta, uutta kuljettaja-ainesta ei ole riittävästi saatavilla (onko näin, raitioliikenneammattilaiset?).

    Esimerkiksi itseäni kiinnostaisi laajantaa joukkoliikenneammattitaitoani myös siihen suuntaan. En tosin tiedä, ottaisivatko 40-vuotiasta, ulkosuomalaista kuljettajaksi. Mikäs onkaan muuten raitiovaununkuljettajan eläkkeellepääsyikä nykyään.
    En ota kantaa siihen, onko kursseille hakeutuvien taso laskenut, mutta joka tapauksessa raitiovaununkuljettajakurssit ovat kiinnostaneet hakijoita enemmän kuin bussinkuljettajakurssit. Siitäkin syystä raitiovaununkuljettajakursseille hakeutuneissa on ollut enemmän hyviä vaihtoehtoja verrattuna bussinkuljettajakurssien valintoihin. Toki tiukempi kielitaitovaatimus vaikuttaa myös asiaan.

    Laita Vristo kurssihakemus sisään ja kerro, että haluat nimenomaan osa-aikaiseksi kuljettajaksi. Jos ei koita, ei voi voittaa. Tämänkin päivän tilanteen mukaan heille on käyttöä.
    Eläkeikä on 65 v. mutta ehkä 25 vuoden kuluttua eläkkeelle jäämistä voi vielä siirtää eteenpäin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 847
    Viimeisin viesti: 08.12.2017, 16:44
  2. Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 185
    Viimeisin viesti: 26.09.2010, 01:24
  3. Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 80
    Viimeisin viesti: 28.08.2008, 20:44
  4. Raitioliikenteen talviaikataulut 2006-07
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 26.08.2006, 17:49
  5. Joukkoliikenteen kilpailuttaminen: case Lappeenranta-Imatra
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.03.2006, 08:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •