Vaikka osa ratatöistä kilpailutetaan ja teetetään ulkopuolella, niin osanhan HKL-Rata tekee myös itse. Minusta tämä on hyvä balanssi – on tärkeää, että laitos itse rakentaa, jotta tietotaito ja nimenomaan käytännön asiantuntemus säilyvät omissa käsissä. Toisaalta ratatöiden määrä vaihtelee vuosittain suuresti, joten ei ole järkevää pitää isoa omaa reserviä, vaan kun töitä on paljon, voidaan ostaa ulkopuoliselta.

En tiedä, kumpi on kustannusmielessä edullisempaa; oma työ vai kilpailutettuna ostettu. Oman työn osuutta voisi kyllä nyt melko turvallisesti lisätä, kun kuitenkin ollaan tilanteessa, jossa ratatöitä ja varsinkin uudisrakentamista on tarkoitus tehdä 2010-luvulla ja sen jälkeenkin aika reippaalla vauhdilla.

Sen sijaan kaluston ja liikenteenhoidon (kuljettajat) ja etenkin huollon kilpailuttamisessa ei minusta ole juurikaan järkeä. Tilanne on eri perustamattomilla raitioteillä, eli esim. Tampereella tai Turussa kannattaa etukäteen huolellisesti arvioida, kumpi on järkevämpää kaupungin kannalta – kalusto ja henkilökunta kaupungilla vai kilpailupakettina. Rakennustyöt menevät kilpailutuksen kautta joka tapauksessa, kun ei kaupungeilla ole tietotaitoa valmiina.

Tukholmassa yritettiin cityspårvägenille kokonaispakettia, jossa sama firma rakentaisi radan, toimittaisi vaunut ja hoitaisi liikennöinnin. Tarjouksia ei jätetty. En tiedä, miksi kokonaispaketti ei kiinnostanut.