Raitiovaunuhavaintoja - kesä 2014

12.6.2014 aamulla

HKL 162 linjalla 9
HKL 164 linjalla 9 (aamuruuhka)
HKL 166 linjalla 7A

Pitkästä aikaa kolme väliosamannea samaan aikaan liikkeellä.
 
Tiistai 10.6.

Linjan 9 kokopäivävuoroissa taisi olla pelkkää variotram kalustoa. Yleensähän ysillä on välipalaniveltä runsaasti ja pari matalaa.
 
12.6.2014 aamulla

HKL 162 linjalla 9
...
Pitkästä aikaa kolme väliosamannea samaan aikaan liikkeellä.

162:n työpäivä päättyi etuajassa: työnnettiin n. 16:n aikaan "Vesivauriolla" kohti varikkoa Kurvissa. Takimmainen teli puski vesihöyryä sen verran, että sen pohjalta veikkaisin jarrujumia syyksi...
 
Määränpääteksti linjalla 4T on muutettu muodosta "Terminaali Terminalen" muotoon "Katajanokka term. Skatudden term.". Uusi teksti ei tosin mahdu kokonaisuudessaan linjakilpiin.
 
Määränpääteksti linjalla 4T on muutettu muodosta "Terminaali Terminalen" muotoon "Katajanokka term. Skatudden term.". Uusi teksti ei tosin mahdu kokonaisuudessaan linjakilpiin.

Uusi määränpääteksti näyttäisi mahtuvan kokonaisuudessaan vain pidennettyjen NrI-vaunujen uusiin led-kilpiin, mutta ei muihin. Koska valtaosassa neloslinjan vaunuista on vanhat kilvet, tehty muutos on siinä mielessä varsin epäonnistunut. Ruotsinkielinen teksti näkyy muistaakseni ainakin melkein kokonaan. Sekä tänä aamuna että kerran aiemmin tällä viikolla näin Katajanokalle päin menevän vaunun, jolla oli linjanumerona pelkkä 4 (ilman t-kirjainta), mutta määränpäätekstin mukaan se oli menossa terminaalille.

Toivottavasti uusien Artic-vaunujen led-kilvet saadaan pian säädettyä yhtä selkeiksi kuin vastaavat kilvet pidennetyissä NrI-vaunuissa. Vaunun 402 etukilvessä lienee yhä pienennetty linjanumero. Vaunun 401 linjanumero on sekä etu- että sivukilvissä yhtä suuri ja selkeä kuin NrI-vaunuissa, mutta määränpääteksti on yhä pienempi ja siten vaikealukuisempi. Myös loppu pitkistä määränpäänimistä puuttuu, vaikka kyltissä olisi sille tilaa (esim. "Nordenskiöldin", kun pitäisi olla "Nordenskiöldink.").
 
Uusi määränpääteksti näyttäisi mahtuvan kokonaisuudessaan vain pidennettyjen NrI-vaunujen uusiin led-kilpiin, mutta ei muihin. Koska valtaosassa neloslinjan vaunuista on vanhat kilvet, tehty muutos on siinä mielessä varsin epäonnistunut. Ruotsinkielinen teksti näkyy muistaakseni ainakin melkein kokonaan. Sekä tänä aamuna että kerran aiemmin tällä viikolla näin Katajanokalle päin menevän vaunun, jolla oli linjanumerona pelkkä 4 (ilman t-kirjainta), mutta määränpäätekstin mukaan se oli menossa terminaalille.

Minusta se on onnistunut sen takia, että Helsingissä on kolme matkustajaterminaalia: Länsiterminaali, Olympiaterminaali sekä Katajanokan terminaali. Pelkkä "Terminaali" ei kerro asiaa tietämättömälle välttämättä yhtään mitään. Se, että suomen kieli on aika pitkien sanojen kieli, on tietysti ongelmallista, kun noille kylteille on varattu vähän tilaa, mutta minusta sekin olisi ihan silkka järjestelykysymys: missä sanotaan, että molempien kielien suomen, ja ruotsin, pitää näkyä siinä kyltissä yhtä aikaa? Nehän voisi vaikka vaihdella. Sitähän näkyy jo bussien keulissa, eli näytetään vuoron perään suomen- ja ruotsinkielinen päättärin nimi. Näin saataisiin raitiovaunuunkin kaksirivin teksti ja saataisiin mahtumaan kaikki ilman mitään (tyhmiä) lyhenteitä.
 
Toivottavasti uusien Artic-vaunujen led-kilvet saadaan pian säädettyä yhtä selkeiksi kuin vastaavat kilvet pidennetyissä NrI-vaunuissa. Vaunun 402 etukilvessä lienee yhä pienennetty linjanumero. Vaunun 401 linjanumero on sekä etu- että sivukilvissä yhtä suuri ja selkeä kuin NrI-vaunuissa, mutta määränpääteksti on yhä pienempi ja siten vaikealukuisempi. Myös loppu pitkistä määränpäänimistä puuttuu, vaikka kyltissä olisi sille tilaa (esim. "Nordenskiöldin", kun pitäisi olla "Nordenskiöldink.").
Olisikohan aivan mahdoton ajatus, että Artic vaunuissa linjakilvet olisivat hieman samantapaisesti järjestettyjä kuin vaikkapa Freiburgin ratikoissa? Eli, linjanumero erilliseen lippaan ylimmäiseksi ja määränpääkilvet sen alle. Tämä tietysti vaatisi hieman edelleenkehittelyä.

http://upload.wikimedia.org/wikiped...owards_Landwasser_at_Freiburg,_Germany_p2.JPG
 
Olisikohan aivan mahdoton ajatus, että Artic vaunuissa linjakilvet olisivat hieman samantapaisesti järjestettyjä kuin vaikkapa Freiburgin ratikoissa? Eli, linjanumero erilliseen lippaan ylimmäiseksi ja määränpääkilvet sen alle. Tämä tietysti vaatisi hieman edelleenkehittelyä.

http://upload.wikimedia.org/wikiped...owards_Landwasser_at_Freiburg,_Germany_p2.JPG

Mielenkiintoinen yhdistelmä mekaanisesta ja elektronisesta kilvestä. Sivulinjakilvet lienevät sitten kokonaan ilman määränpäätä? Mutta eihän tuo Articeissa tulisi kysymykseen ilman kallista uudelleenmuotoilua. (Toki minun puolestani niiden keulan saisikin muotoilla uudestaan. :mrgreen:)
 
Takaisin
Ylös