Kuljettajarahastus

Pärnussa R-kiosk myi kertalippuja selkeästi halvempaan hintaan kuin mitä kuljettaja. Lisäksi lippuja saattoi ostaa nivaskan etukäteen. Jo pelkästään tämä vähentäisi merkittävästi kuljettajalta ostamista. Matkakortti ei sovi kaikille ja kaikki eivät osaa tai jaksa sitä hankkia.
 
Jos HSL tilaa ja HKL on yksi tuottajista. Muistanko oikein, että HSL saa lipunmyyntitulot, koska ostaa alueen liikenteen. Jos näin on niin silloin HSL:n kannattaa myydä kalliimpia lippuja. Jos raitiovaunusta lipun ostanut siirtyy ostamaan halveman lipun matkakortilla , niin sehä n ei silloin ole edullista HSL:n näkökulmasta.

Mutta HKL:n edustajakin oli eilen Töölön kirjastossa kiinostunut siitä, että liikenne sujuu. Olimme yksimielisiä tästä kolmen täyden raitiovaunun seisottamisesta, kun yksi ostaa lippua. Eli HKL:sta kiinnostaa hyvin tuotettu palvelu, HSL:ä myös huomattavassa määrin lipputulojen maksimointi. Nyt pitäisi tietää, kuinka paljon päivässa tai kuukaudessa on tämä kuljettajalta ostettu lippujen myynti. Ei se taida ihan pikkusumma olla. Samassa yhteydessä olisi hyvä tietää, mitä muutoksia lipunmyyntituotoissa tapahtui kuukauden aikana silloin kun euron siirtymävaiheessa ei vaunuissa myyty lippuja.

Epäilen siis vahvasti, että HSL haluaa säilyttää lipunmyynnin vaunuissa jatkossakin, mutta asiaa ei haluta sanoa ihan suoraan, vaan löytää aina joku tekninen syy "tarkoituksenmukaiselle siirtymäajankohdalle".

Jos meitä foorumin kirjoittajia, äänestäjiä ja kaupunkilaisia ei haluta aliarvoida, eiköhän olisi reilumpaa sanoa suoraan, että kuljettajarahastuksesta ei olla luopumassa.
 
En millään jaksaisi kahlata koko ketjua läpi, mutta onko missään vaiheessa ollut puhetta siitä minkälaisia summia kuljettaja(ratikassa) käsittelee ajorupeamansa aikana? Tai montako lippua hän myy?

Esim. tänä aamuna kutosella oman työmatkani aikana kuski ei myynyt yhtään lippua. Muutenkin olen ollut havaitsevinani, että ko. linjalla lipunmyynti on pääsääntöisesti aika vähäistä. Tosin ei tästä voi mitään johtopäätöksiä suoraan tehdä, sillä väittäisin että muilla linjoilla asia on todennäköisesti aivan toisin. Toisen ääripään muodostaa varmasti linja 9, jossa myyntitapahtumia tulee varmasti enemmän. Kun se lipun ostaminen etukäteen on oikeasti ilmeisen vaikeaa. Osasyylliseksi laitan myös HSL:n lippuautomaatit. Rautatieaseman pysäkilläkin on sellainen, mutta kuinka paljon sitä käytetään? Minusta sen ison automaatin käyttökokemus on huono. Jos siinä olisi nappula, jossa lukisi että "Länsisatamaan", se toimisi paljon paremmin.
 
Ehkä lipunmyynti tapahtumaa voisi nopeuttaa niin, että olisi olemassa esim. turisteja varten selkeä yhdenmatkan kertalippu joka maksaa jonkun tasaisen summan, esim. 1/2e.

Minä ainakin arvostan vieraalla paikkakunnalla sitä, että voin mennä ostamaan lipun välineestä(ml. metroasema) jolla matkustan. Ei tarvitse sitten etsiä jotain hikistä kioskia jostain josta ei sitten välttämättä edes saa lippuja.. Tai sitten joka pysäkille parkkilippuautomaatit myymään yhden matkan lippuja :)
 
Esim. tänä aamuna kutosella oman työmatkani aikana kuski ei myynyt yhtään lippua. Muutenkin olen ollut havaitsevinani, että ko. linjalla lipunmyynti on pääsääntöisesti aika vähäistä. Tosin ei tästä voi mitään johtopäätöksiä suoraan tehdä, sillä väittäisin että muilla linjoilla asia on todennäköisesti aivan toisin.

Voi siitä sen johtopäätöksen tehdä, että jos muina aikoina lipunmyynti on olematonta, aiheuttaa pienikin lippuja ostava väkijoukko epäsäännöllisyyttä. Ja myös siitä lipunmyyntiasiassa on kyse, yksittäisistä piikeistä.
 
Eiköhän se automaatin käyttö suju silloin kun kuljettajarahastuksesta on luovuttu. Se 9 :n kuljettajan oven eteen muodostuva jono siirtyy nyt automaatin eteen ja vaunu lähtee aikataulussaan. Ensimmäinen automaatin käyttökerta on vähän vaikeampi, toisella kerralla sujuu.

Kyllä me opettelemme kodinkoneiden ja kaikkien viihde-elektroniikan hilavitkuttumien käytön. Ei nyt automaatin käyttö vaikeampaa ole ?

---------- Viestit yhdistetty klo 13:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:52 ----------

Kysyin kuljettajarahastuksesta HSL:n FB-sivuilla ja näin vastattiin:

Onko tarkoitus luopua joskus kuljettajarahastuksesta raitiovaunuissa ?
Tykkää ·

HSL Hei Martti! Kuljettajamyynnin lopettamisesta raitiovaunuissa on käyty keskustelua, mutta päätöstä siitä ei ole tehty.

Tulossa olevassa uudessa lippu-ja informaatiojärjestelmässä otetaan laitevalmiuden osalta askel tätä kohti. Muutoksen toteuttamisajankohta on kuitenkin vielä tällä hetkellä avoinna.
15 minuuttia sitten · Tykkää



Tulkitaan Suomeksi: 2024, jos silloinkaan. Kyllä Temen repliikki on mieluummin totta kuin vitsi tai parodia.
 
Saamani tiedon mukaan raitiovaunuissa myydään noin 10% kertalipuista ja busseissa yli 50%. Voin yrittää kaivella tiedolle lähdetäkin, kun ehdin.
 
Saamani tiedon mukaan raitiovaunuissa myydään noin 10% kertalipuista ja busseissa yli 50%. Voin yrittää kaivella tiedolle lähdetäkin, kun ehdin.

Kaiva samalla tieto, kuinka paljon kuljettajalta ostetut liput tuottavat % sekä € per päivä. Siis mikä osuus lippujen kokonaismyynnistä. Mielenkiintoinen tieto, jos löydät .
 
Vs: Raide-Jokeri

Mutta toisaalta, jos HKL ilmoittaa, ettei raitiovaunuissa enää ”ole mahdollista” kuljettajan rahastaa, niin sitten HKL ei enää voi myydä HSL:lle rahastuspalvelua, vaikka se haluaisi tilata. Eihän HSL voi tilata vielä metroliikennettä Espooseenkaan, vaikka se kuinka haluaisi. Antero
Tiedätkö mikä tai kuka estää kuljettajarahastuksesta luopumisen?
Kaikkihan, jotka haluavat tietää, tietävät, että on vaunuihin asennettavia toimivia lippuautomaatteja.
Onko niin, että keskustaraitiovaunulinjastolla automaattien käyttö on matkojen pituuteen nähden liian hidasta?
Ja tietysti pysäkeille mahdollisesti asennetut lippuautomaatit vandalisoidaan "yhdessä yössä".
Ja sitten vielä turistien osaamattomuus; vaikka omasta kokemuksesta ulkomailla oppii lippujen oston automaateista pienellä perehtymisellä.

Ovatko nämä syyt kuljettajarahastuksen jatkumiseen, vai vai jotkin muut, joita järki ei ymmärrä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raide-Jokeri

Kysyin tänään HSL:n FB-palstalla, miksi kuljettajarahastuksesta pidetään kiinni. Vielä éi ole vastattu, muuta eiköhän vastaus mene päättelykyvyllä. 2,80 maksaa kuljettajalta ostettu lippu. Automaatista 2,20 ja matkakortin arvolla 1,90.

Tässä on paradoksi, on tulojen kannalta eduksi että matkustetaan kalliimmalla lipulla, mutta rahastus vie aikaa vaunussa. Siis paradoksi on se että HSL ei halua että 2,80 maksava lipun käyttäjä ostaisikin kortin arvolla 1,90 maksavan lipun. Ero on suuri ja kun lasketaan kuinka paljon päivän mittaan vaunuista tuodaan rahaa. Samat matkat arvokortilla ostettuina olisi niin paljon vähemmän että HSL mieluummin säilyttää hitaamman liikenteen.

Joku muuten tämän asian jossain kirjoituksessa sanoi ihan suoraan, mutta en muista enää kuka kirjoitti ja missä.
 
Chicagossa on vuodesta -86 ollut busseissa kuljettajan vieressä rahastuslaatikot ("GFI Genfare farebox"). Matkustaja syöttää sinne itse sopivan määrän seteleitä tai heittää kolikoita suppiloon, ja laite tyrkkää lipun ulos. Kuskin roolina on vahtia ja neuvoa tarpeen mukaan. Lipputyyppejä on tarjolla niukasti, eikä laite anna vaihtorahaa (luulisi kyllä ettei olisi mahdotonta asettaa max. vaihtorahaa vaikka 10 euroon).

Täältä löytyy laitteesta kuvakin. Näköjään ovat uusimassa masiinoita (Cubic), ja ne alkavat hyväksyä myös luottokortit:
http://www.chicagobus.org/operations

Olisiko joku tuollainen hyvä kompromissi "automaattisena kuljettajarahastuksena"? Itse olen ollut turistina oikein tyytyväinen kyseiseen laitteeseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:32 ----------

Olisiko joku tuollainen hyvä kompromissi "automaattisena kuljettajarahastuksena"?

Vastaan itselleni - Ei ilmeisesti:
http://articles.chicagotribune.com/...rds-cta-spokeswoman-noelle-gaffney-cash-fares
 
Hyvä kompromissi olisi se että kuljettaja myy lippuja tasarahalla. Jos joku haluaa maksaa 5 eurolla se kävisi mutta ei saa vaihtorahaa. Kuitin tulostuu nopeasti, joten saavutettaisiin lisätulo sekä vaunu ei seiso turhaan.

Miksi tämä ratkaisu ei käy HSL:lle ?
 
Miksi tämä ratkaisu ei käy HSL:lle ?

Monessa keski-Euroopan kaupungissa kertalippuja myy ns. "tupakkakaupat" eli meikäläisittäin kioskit ja hotellin respat. Myös metroasemilla on usein elävä ihminen myymässä, toimien samalla portinvartijana.

Olisko syy, ettei meillä onnistu, koska rahastuslaitteemme ovat älykorttisovelluksia.
Vanhoissa Almex laitteissa olisi onnistunut pahvilipun leimaus.
Mutta onhan noita automaatteja vilkkaimissa paikoissa, mutta eihän niitä tarvitse käyttää kun kuljettajaltakin saa.
Taitaa olla hinta mikä purisi siihen, kuljettajalta ostettaessa pitää hinta olla huomattavasti kalliimpi.

Tukholman kirjeenvaihtajamme voisi kertoa mikä siellä on nykysysteemi?
Kuulemma lippuja ei voi enää ostaa laivan infotiskiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös R-kioskeilla myydä enää lippuja?

Näin kertovat HSL sivut kertalipusta:

Satunnaisia joukkoliikennematkoja varten voit ostaa kertalipun automaatista, bussin- tai raitiovaununkuljettajalta tai lähijunan konduktööriltä. Kertalipulla voit sen voimassaoloaikana vaihtaa liikennevälineestä toiseen. Raitiovaunuliput kelpaavat vain raitiovaunuissa, ja niitä myydään vain automaateissa.

Helsingissä matkustava voi myös tilata kertalipun matkapuhelimeen tekstiviestinä. Lippu kelpaa Helsingin alueella, bussiliikenteessä kuitenkin vain osalla linjoista.

Jujuhan on siinä, että ei voi ostaa pinkkaa lippuja etukäteen kuin silloin vanhaan aikaan kun lippu vielä leimattiin alkavaksi ratikan leimauskoneella. Nykykone kun ei ymmärrä muuta kuin sirubittejä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös