Kuljettajarahastus

Itse ihastuin Wienin käytäntöön, siellä kuljettaja istui kaikessa rauhassa, saattoi joutua opastamaan turisteja. Lipunmyyntiä varten oli automaatti yleensä vaunun nivelessä tai takasillalla, kolikot ja pienet setelit kelpasivat, lipunleimauskone oli joka oven luona. Turistin oli helppo ostaa lippu.
Luulisi nykyteknikalla saatavan lippuautomaatti jolla voisi maksaa kortilla, etäluettavallakin. Osassa automaatteja voisi kelvata kolikotkin.

Wienin raitiovaunujen sisällä olevien automaattien ongelma oli siinä että vain tasaraha kelpasi. Näin ainakin 5 vuotta sitten. Eli jos maksoi 2 euron kolikolla niin se ei käynyt jos matka maksoi 1,80 €. Piti olla tasaraha kolikkoina, muuten ei saanut lippua. Ymmärrän että automaatti joka antaa vaihtorahaa takaisin vie enemmän tilaa kuin sellainen joka ei anna. Miten ratkaista tämä ongelma?

t. Rainer
 
Wienin raitiovaunujen sisällä olevien automaattien ongelma oli siinä että vain tasaraha kelpasi. Näin ainakin 5 vuotta sitten. Eli jos maksoi 2 euron kolikolla niin se ei käynyt jos matka maksoi 1,80 €. Piti olla tasaraha kolikkoina, muuten ei saanut lippua. Ymmärrän että automaatti joka antaa vaihtorahaa takaisin vie enemmän tilaa kuin sellainen joka ei anna. Miten ratkaista tämä ongelma?

Hyväksymällä lipunhintaa korkeammat summat maksuksi.
 
Miten luulet että menee läpi Suomen kaltaisessa maassa jossa valitetaan joka asiasta?

t. Rainer

Suomalaiset nimenomaan suostuvat mihin vaan. Esimerkiksi kun joukkoliikennettä ajetaan vauhdilla alas sekä Helsingin seudulla että sen ulkopuolella juuri kukaan ei valita asiasta. Espoossa heikkenee yli 100 000 ihmisen joukkoliikenneyhteydet ja asiasta on tullut muutama sata kommenttia.
 
Varmaan keskeisillä pysäkeillä voidaan kattaa iso osa tarpeesta automaateilla ja kioskeilla, tosin jälkimmäiset harvoin ovat auki 5–2. Mutta kun se ei riitä. Ei Helsinki voi olla maailman ainoa kaupunki, jossa raitiovaunumatkan maksaminen tehdään mahdottomaksi. Tai ei sittenkään – voinhan pysäyttää vieressä kulkevan bussin, ostaa kuskilta kertalipun, hypätä bussista pois ja mennä sitten ratikkapysäkille. Fiksuako? No ei todellakaan. Mutta käytännössä monissa tapauksissa ainoa vaihtoehto. Niin, ja Kalastajatorpan turistille tuokaan ei ole vaihtoehto.(

Jos uuden liikennekaaren lipunmyyntirajapintoja koskevat ehdotukset menevät läpi, niin isojen liikennöitsijöiden on aika vaikea täyttää uusia vaatimuksia,elleivät ne ole valmiita myymään lippujaan myös qr-koodeina. Jos vain HSL olisi valmis tähän, niin aika iso osa näistä ongelmista ratkeaisi, eikä HSL:n itsensä tarvitisi edes tehdä juuri mitään. Jos HSL:n mobiili/nettisovellus myisi qr-koodeja, jotka voisi myös tulostaa, niin juurikin turistien tarpeisiin voisi hotellit tulostaa kaikkia lippuja, myös kioskit, kahvilat, baarit, kuka vaan, joka haluaisi tällaista palvelua tarjota. Ja miksei haluaisi, kun se toisi jonkin verran lisää asiakkaita eikä olisi erityinen rasite. Luultavasti minkä tahansa kuitteja tulostavan myyntiautomaatinkin voisi ohjelmoida myymään myös HSL:n joitain lipputuotteita.

Epäilemättä enemmistölle mobiililippu on pidemmän päälle mukavin, vaikka siinäkään ei varmaan haittaisi, että tarjolla olisi kilpailevia applikaatioita. Mutta Helsingin tapaisessa kaupungissa vielä aika pitkään tarvitaan muitakin vaihtoehtoja, jos matkailu nähdään millään tavalla merkityksellisenä asiana, johon kannattaa panostaa. Liikematkailijat voi aina ajaa takseihin tai vuokraamaan auton vieralunsa ajaksi. Joskus tulevaisuudessa voidaan ehkä lähteä siitä, että kaikilla maapallon täysikäisillä asukkailla on mobiilinetti käytössä, vaikka siinä vaiheessa varmaankin jo jossain paljon yleisemmässä standardissa, joka ei välitä operaattoreista tai muusta sellaisesta.
 
Suomalaiset nimenomaan suostuvat mihin vaan. Esimerkiksi kun joukkoliikennettä ajetaan vauhdilla alas sekä Helsingin seudulla että sen ulkopuolella juuri kukaan ei valita asiasta. Espoossa heikkenee yli 100 000 ihmisen joukkoliikenneyhteydet ja asiasta on tullut muutama sata kommenttia.

Nimenomaan jos on kyse raha-asoiosta, ovat suomalaiset aikamoisia ketkuja valittamaan ja hyödyntämään porsaanreikiä. Jos kaupasta ei saa alehintaista tuotetta niin ollaan vaatimassa kalliimpaa tuotetta ale-hintaan ja yleensä lopputulos on että kauppa joutuu antamaan.

Eräs äijä kehui jossain lehti-artikkelissa että on matkustanut junalla pummilla monta vuotta koska ottaa vain 500 euron setelin mukaan ja tarjoaa sitä maksuksi konduktöörille, ja kun hänellä ei ole antaa takaisin, niin äijä on saanut mennä ilmaiseksi, ja aika pitkiäkin matkoja.

t. Rainer
 
Ei pidä. Mutta lippu pitää saada silloinkin, kun tulee yllättävä tilanne ja tarve käyttää joukkoliikennettä. Tai silloin, kun matkakortti on unohtunut matkasta. Silloin lippu tulee voida ostaa automaatista joko vaunusta tai pysäkiltä.

Ja kun tätä nyt vähän tulee lisää mietittyä, niin oikeastaan kaikkein hölmöintä on erotella katuja pitkin meneviä liikennevälineitä toisistaan lipunmyynnin suhteen: edellisellä kerralla olet mennyt bussilla ja nyt menet raitiovaunulla. Ai miten niin ei saa lippua, kun bussistakin saa? Oikeastaan jos asia tehtäisiin kunnolla taikka järkevästi (ilmeinen mahdottomuus), kuljettajarahastus lopetettaisiin myös busseistakin. Silloin olisi pakko luoda toimiva kertalippuinfra.
 
Ja kun tätä nyt vähän tulee lisää mietittyä, niin oikeastaan kaikkein hölmöintä on erotella katuja pitkin meneviä liikennevälineitä toisistaan lipunmyynnin suhteen: edellisellä kerralla olet mennyt bussilla ja nyt menet raitiovaunulla. Ai miten niin ei saa lippua, kun bussistakin saa? Oikeastaan jos asia tehtäisiin kunnolla taikka järkevästi (ilmeinen mahdottomuus), kuljettajarahastus lopetettaisiin myös busseistakin. Silloin olisi pakko luoda toimiva kertalippuinfra.

vielä helpompi versio on HSL-vero. Kaikille kansalaisille 15% lisävero tuloista/eduista. Sitten ilmaiset matkat kaikille. Malli Yle nääs.
 
Tosin koska raitiovaunu on hidas, se voitaisiin aivan hyvin muuttaa ilmaispalveluksi. Varsinkin, kun muun joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat palvelun laatuun suhteutettuna kovat. Jos kaikki spåraliikenne mahtuu ykkösvyöhykkeen sisään, siinä maksettua kahden vyöhykkeen minimihintaa ei oikeasti voi edes perustella millään.
 
Tosin koska raitiovaunu on hidas, se voitaisiin aivan hyvin muuttaa ilmaispalveluksi. Varsinkin, kun muun joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat palvelun laatuun suhteutettuna kovat. Jos kaikki spåraliikenne mahtuu ykkösvyöhykkeen sisään, siinä maksettua kahden vyöhykkeen minimihintaa ei oikeasti voi edes perustella millään.

Mutta sitten kun Jokeri ja Laajasalon linjat avaavat niin ei pysy pelkästään ykkösvyöhykkeellä. Tai sitten nämä kaksi linjaa pitää brändätä joksikin muuksi.

t. Rainer
 
Tosin koska raitiovaunu on hidas

Ratikka on suurin piirtein niin nopea kuin tiheästi rakennetussa kaupunkiympäristössä on käytännöllistä kulkea.

Kyllä sille voisi ne nopeat metroradat rakentaa, jos km/h lasissa olisi se ylivoimainen laatukriteeri. Mutta jostain syystä keskustan metroradat ovat jääneet vain yhteen, ja senkin rinnalla ajaa usea ratikkalinja.
 
Mutta sitten kun Jokeri ja Laajasalon linjat avaavat niin ei pysy pelkästään ykkösvyöhykkeellä. Tai sitten nämä kaksi linjaa pitää brändätä joksikin muuksi.

t. Rainer
Tietenkin ne brändätään joksikin muuksi. Katuratikat ovat selkeästi oma tuotteensa, pysyy ykkösvyöhykkeellä ja voi olla ilmainen. Esikaupunkien pikaspårat voivat hyvin pysähdellä sen verran harvoin, että joka tolpalle riittää automaatti -tai jopa olla niin tilavia, että automaatti voi olla kyydissäkin.
 
Tietenkin ne brändätään joksikin muuksi. Katuratikat ovat selkeästi oma tuotteensa, pysyy ykkösvyöhykkeellä ja voi olla ilmainen. Esikaupunkien pikaspårat voivat hyvin pysähdellä sen verran harvoin, että joka tolpalle riittää automaatti -tai jopa olla niin tilavia, että automaatti voi olla kyydissäkin.

No joo, mutta en minä silti kannata että raitiovaunumatkat olisivat ilmaisia. Joku halvempi hinta joka on pyöristetty alaspäin lähimpään euroon vois tulla kyseeseen, kuten vielä muutama vuosi sitten oli, ja automaatti sisällä joka hyväksyy vain euron kolikoita, niin ei tule ongelmia. Matkakortilla matkustavat maksavat sen mitä bussilla tai metrolla matkustaminen maksaisi.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös