Kuljettajarahastus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
Antero Alku sanoi:
Kuljettajarahastus loppuu kuitenkin 2007.
Onko tästä olemassa vielä mitään päätöksiä vai onko kyse vasta suunnitelmasta?

Webissä on ainakin näkynyt jo kuva Nr:ään asennetusta lipunmyyntiautomaatin prototyypistä, joten teknisesti kaikki mahdollisuudet kuljettajarahastuksesta luopumiseen on olemassa.
 
Liikennepeili 3/2005:ssä Seppo Vepsäläinen kertoo, että ratikoiden kuljettajarahastuksen lopettaminen on suunniteltu tämän vuosikymmenen loppuun.
 
kuljettajarahastus

Mikäli kuljettajarahastuksesta luovutaan ja päädytään koneisiin, niin olisi ensisijaisen tärkeää, että koneitten lippuvalikoima olisi mahdollisiman suppea. Muuten koneen ääressä käy sellainen kuhina ja touhotus, ettei uudistus palvele ketään. Mieluiten siis vain kertalippuja myyntiin. Suomessa, jossa matkustetaan erittäin paljon kausi- ja muilla alennuslipuilla, koneet todennäköisesti oikeasti nopeuttavatkin vaunujen kulkua.Onko kuljettarahastuksesta ajateltu luopua myös linja-autoissa? Eikös se nykyisten matkakorttien aikana olisi helpommin tehtävissä kuin pahvilippujen aikana? Vai tarkoittaako avorahastus automaattisesti tarkastajien lisäämistä ja näin ollen kulujen kohoamista?
 
Entinen raitiovaununkuljettaja Tapio Havasto on tehnyt valtuustoaloitteen kuljettajarahastuksesta luopumisesta. Joukkoliikennelautakunta käsittelee asiaa ensi torstaina ja HKL:n kanta on, että kuljettajarahastuksesta luopuminen on ajankohtaista aikaisintaan uuteen rahastusjärjestelmään siirryttäessä 2009. HKL:n mielestä raitiovaunuihin ei voida kuitenkaan asentaa käteisellä toimivia lippuautomaatteja niiden vikaantumisherkkyyden vuoksi, vaan vaunuissa olevat automaatit toimisivat vain luottokorteilla.
 
Siinähän sitä kätevästi näpyteltäisiin, kun luottokorttien kanssa vaunussa räplättäisiin. Ja tietysti yhtä loogiset ja toimivat vehkeet kuin junamaatit, eiks jeh? Eikä ruuhkautuis vaunut yhtään?

Mieluummin automaatit pysäkille (tietysti säänkestävällä tekniikalla!), niin ei tarvi pähkäillä mistä ovesta sisään ja onko joka kohdassa vaunua kone. Ja ihan sama menetkö bussiin vai sporaan. Ei varmaan olis mahdotonta panna kortillakaan toimivaa konetta pysäkille, onhan noihin jiiseedekoo-lasikoppeihin sähköpiuhat vedetty.

Mutta kyllä pitäis olla kolikkomahdollisuus nimenomaan satunnaiskävijöitä varten. Säännöllisesti matkustavat kulkevat matkakortilla tms näyttö/sarjalipulla, mutta turisti ostakoon kertalipun kolikolla - olisihan aika tylyä vaatia, että joukkoliikenteeseen ei ole luottokortittomilla asiaa. Kasvata siinä sitten lapsista aktiivisia matkustajia. Sitä paitsi esim. ulkomaalaisten luottokorttien toimivuudesta ei aina ole takeita.

Pysäkiltä ostettava lippu voisi saada satunnaisenkin aaiakkaan tajuamaan, että hän ostaa liikkumisaikaa joukkoliikennejärjestelmässä tai sen osassa. (Ymmärtääköhän tätä edes kaikki poliitikot ja virkamiehetkään?) On ihan menneen maailman ajattelua, että lippu ostettaisiin pelkkää kilometrimäärää varten ja vain ja ainoastaan yhdenlaatuiseen kulkuneuvoon.

Pahvi- tai paperilipuille en kyllä naureskele ollenkaan. Sillä onko oikeasti parempi ostaa takkuilevia, miljoonien hintaisia hetkessä vanhentuvia laitteistoja vain siksi, että se on niin moternia. Kyllä monien "edistyksellisten teknisten ratkaisujen" hinnalla olisi niin meillä kuin muualla painettu pahvilippuja ja vaikka väsätty alkuaineista mekaanisia leimauslaitteita.

En ole vähään aikaan käynyt Kööpenhaminassa, mutta kyllä minusta muutama vuosi sitten oli mukavaa, kun automaattimetroon mennessäsni sain "tiksata" vanhan kunnon 10 matkan sarjalipun Almexissa.
 
Zürichissä on käytännössä joka pysäkillä lipunmyyntiautomaatti, jonka käyttäminen on sekä selkeämpää että nopeampaa kuin meidän "monilippuautomaattien". Miksi muuten yksi vaihe menee maksutavan valitsemiseen, kun ainoa tapa on käteinen? ;) Epäilemättä tulee kuitenkin hyvin kalliiksi varustaa kaikki pysäkit automaatein.

Jos vaunussa on automaatti, sen on otettava vastaan käteistä rahaa. Jos ei ota, niin koko vekotin on aika lailla turha. Sehän palvelee nimenomaan satunnaista matkustajaa, eikä voida olettaa, että varsinkaan ulkolaisilla olisi mitään suomalaisia korttirahakortteja. Jotka ovat jo muutenkin epäonnistuneet. Eikös se Avant-korttikin ole vähin ääniin kuopattu? Ja vain luottokortilla toimiva automaatti sulkee pois sekä ikä- että sosiaaliryhmiä. Jos seitsenvuotiaalta ja 90-vuotiaalta vaaditaan matkalippu, ja automaatti ei ota vastaan käteistä, niin sitten heidän pitäisi myös voida hankkia maksukortti, edes pankkikortti tai Visa Electron -tyyppinen kortti. Noin nuori ei sellaista pankilta saa, noin vanhalta ei välttämättä voida kohtuudella odottaa sellaisen käytön osaamista. Siitä joku innokas saa jo syrjintäsyytteen nostettua.

Jos taas automaattia ei ole sen paremmin vaunussa kuin pysäkilläkään, niin pummilla matkustavien määrä nousee aivan varmasti, koska lipun hankkiminen on hankalaa. Monissa maissa lippu on ostettava etukäteen kioskista tai vastaavasta, mutta meillä tuollaista perinnettä ei ole, ja sen kehittyminen veisi pitkään, jos onnistuisi ollenkaan. Lisäksi kioskista ostettava kertalippu on käytännössä pahvilippu, joka on vaunussa jotenkin mitätöitävä. Juurihan Almexeista hankkiuduttiin eroon!

Ymmärtääkseni myös tarkastusmaksulaki määrää, että maksun määräämisen edellytyksenä on, että lipun on kohtuullisesti voinut hankkia. Miten se onnistuu illalla klo 23, jos automaattia ei ole tai se ei hyväksy rahaa ja kioskit ovat kiinni?

Olen aiemmin ollut hyvin voimakkaasti kuljettajarahastuksesta luopumista vastaan, koska mielestäni liikennevälineestä on saatava käteisellä rahalla lippu ilman ennakkosuunnittelua. Olen pikku hiljaa alkanut tulla suopeammaksi sille ajatukselle, että kuljettaja ei hoidakaan lipunmyyntiä, vaan sen tekee automaatti, jos sitä kautta saadaan matkanopeutta nostettua. Mutta myy sen lipun sitten kone tai ihminen, niin se on saatava vaunusta tai joka pysäkiltä, ja se on saatava käteisellä rahalla. Jos nämä kriteerit eivät täyty, niin mielestäni silloin ei olla enää realisteja. Toistettakoon vielä, että vaikka monessa paikassa maailmaa homma toimii ilman noita minun kriteerejänikin, niin meillä sellaista perinnettä ei ole ja sellaisen kehittyminen olisi sekä aikaavievää että tiettyjen ryhmien osalta käytännössä mahdotonta, mikä ilman muuta lisäisi pummilla kulkevien määrää.

Kuten sanottu, kuljettajarahastuksesta luopumisella voitaisiin saavuttaa jotakin (jlk:n arvio linjan 4 sivuajan lyhenemisestä 30 s:lla on muuten aika mitätön!) mutta edessä on kyllä aikamoinen määrä ongelmia ratkaistavana.

Mitäs mieltä foorumilaiset olette, pitäisikö kuljettajarahastus lopettaa ja miksi? Entä miten korvaisitte sen mahdollisimman toimivasti mutta kohtuullisin kustannuksin?
 
Kuljettajarahastus Helsingin raitioliikenteessä tulee lopettaa niin nopeasti kuin mahdollista.

Kuljettajarahastus ei sovellu liikenteeseen, jonka halutaan olevan sujuvaa ja noudattavan täsmällisesti aikatauluja. Rahastus aiheuttaa enemmän ongelmia säännöllisyydessä kuin suoraan matka-ajassa.

Helsingin olosuhteissa oikea ratkaisu ovat:
- Käteistä ja korttirahaa vastaanottavat kertalippuautomaatit vaunuihin
- Käteistä ja korttirahaa vastaanottavat automaatit, joista saa sekä kertalippuja että ladattua matkakortin, tärkeimmille pysäkeille.

Käteisen on käytävä automaateissa. Tämä pitänee vääntää rautalangasta sekä asian esittelijöille että lautakunnan poliitikoille.

Suomen olosuhteissa en pidä joka pysäkille laitettuja automaatteja toimivana ratkaisuna, koska ne olisivat alttiina vandalismille. Rajoitettua määrää pysäkkejä on helpompi valvoa.
 
Mitäs mieltä foorumilaiset olette, pitäisikö kuljettajarahastus lopettaa ja miksi?
Minä näen kaksi tärkeää syytä kuljettajarahastuksen lopettamiseksi:

1. Liikenteen täsmällisyyden parantaminen
Vaikka kuljettajarahastus sinänsä ei keskimäärin hidastaisi matkaa merkittävästi, aiheuttaa se paljon hajontaa matka-aikoihin. HKL:n mukaan lipunmyynti hidastaa matkaa 0 - 5%. Jos otan vapauden tulkita tuota niin, että lipunmyynti lisää matka-aikojen hajontaa 5%:lla, tulee sen merkitys esiin. Kuljettajarahastus ei pelkästään haittaa matka-ajan ennustettavuutta, vaan vie myös pohjan tehokkailta liikennevaloetuuksilta pysäkkien läheisyydessä. Kuljettajarahastuksesta luopuminen on yksi ensimmäisistä askelista, mitä on otettava, jos ei jatkossakin haluta lukea kuinka Helsingin ratikkaliikenne on hidasta ja kallista.

2. Kuljettajien työturvallisuus
Viimeksi viime yönä bussinkuljettajaa puukotettiin Helsingissä, kun käteiskassaa yritettiin ryöstää. Ruotsissa ryöstöt ja niiden yritykset ovat johtaneet jo siihen, että Tukholman läänin alueella ei busseissa myydä lippuja enää ollenkaan huhtikuun alusta lähtien. Ryöstöjen ja niiden uhan lisäksi kuljettajien työturvallisuutta heikentää jatkuvasti painavien vaihtorahojen kantaminen.

Keinoja kuljettajarahastuksen korvaamiseen kyllä on, jos halua vaan löytyy. Vaikka heti voitaisiin ottaa käyttöön "exact change" -systeemi, jossa lippu maksetaan pudottamalla rahat yksisuuntaiseen lukittuun lippaaseen eikä vaihtorahaa anneta. Pidemmällä aikavälillä voidaan siirtyä automaattimyyntiin. Käteistä hyväksyvien automaattien toimintavarmuus ei voi olla kynnyskysymys, kun kerran maailma on niitä pullollaan (myös bussiliikenteessä, jossa tärinä on paljon kiskoliikennettä kovempaa).
 
JLK sanoi:
Toisen sukupolven matkakorttijärjestelmään siirrytään vaiheittain vuosina 2009 ja 2014. On mahdollista, että jo vuonna 2009 voidaan toteuttaa mobiililippu, joka ei edellytä tekstiviestin lähettämistä vaan on käytettävyydeltään matkustajalle vielä nykyistä helpompi ja yksinkertaisempi
Joukkoliikennelautakunnan esityslistalta 18.01.07.
Jos tällainen on toteutettavissa, niin eikö se ole ratkaisu. Ei pidä lähteä siitä, että jotkut eivät osaa käyttää tai joillakin ei ole kännykkää. Jos on mahdollisuus ostaa lippuja etukäteen esim. kioskeista, niin luulisi kaikkien saavan lipun vaikka raitiovaunun kuljettaja ei niitä myisikään eikä silloin tarvittaisi vandalisoitavia automaatteja pysäkeille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ainakaan nykyistä kännykkälippua ei voi ostaa kuin suomalaisilla kännykkäliittymillä. Turistit eivät siis voi käyttää sitä, joten joku muukin tapa ostaa lippuja tarvitaan.
 
Kännyköitä taitaa nykyisin olla jo 7-vuotiaillakin, eri juttu kokonaan että pitäisikö olla. Mtta vanhusten kanssa tulee tuo sama ikäsyrjintäongelma, mistä edellä kirjoitin. Vaikka monelta vastaaminen ja soittaminen vielä sujuu, ovat tekstarit ylivoimaisia.

Mikon tavoin olen sitä mieltä, että kuljettajarahastuksen poistamisen ehdoton edellytys on selkeä, käteisellä toimiva automaatti vaunussa. Ja kuukanko:n tavoin ihmettelen, miksei meillä automaatti kestä ratikassa, joka kuitenkin kulkee bussiin verrattuna paljon tasaisemmin.
 
Mielestäni lippujärjestelmän perustaminen olennaiselta osin kännykkään ei toimi. Tähän on useita syitä:

- Kännykän käyttö ei ole kaikille helppoa ja sujuvaa
- Ihmisillä voi olla ulkomaisia liittymiä tai esim. työnantajan liittymiä, joilla ei voi maksaa omaa joukkoliikennematkaa.
- Kaikilla ei ole uusimman teknologian kännykkää
- Kännykän omistamiselle on perusedellytyksiä (mm. se, että ei ole maksuhäiriöitä) joita kaikki eivät täytä.

Puhtaaseen kännykkämaksamiseen voidaan nykynäkymin mennä vain, jos kertalipusta tehdään vapaaehtoinen joukkoliikenteen kannatusmaksu.

Oma näkemykseni on riittävä automaattien tarjonta. Suomen olosuhteissa helpommin valvottava paikka on vaunu kuin pysäkki.
 
Minusta Ilmari Syrjälä esitti jo ketjun alkuvaiheessa täyttä asiaa. Ja oikeita mielipiteitä on ollut muissakin viesteissä.

Maailman joukkoliikennettä jonkun verran kiertäneenä en voi ymmärtää selityksiä siitä, että automaatit ja rahan käyttö eivät ole mahdollisia. Paitsi tietenkin siltä kannalta, että eihän Suomessa ylipäätään ole muualla joukkoliikenteessä käytetyt tehokkaat ja asiakkaita hyvin palvelevat ratkaisut mahdollisia.

Meillähän menee matkakortti uusiksi vanhentuneen teknologian vuoksi. Aiotaanko täällä taas keksiä ruuti uudelleen, jos pitää odottaa 7 vuotta? Mikä estää menemästä kauppaan ja ostamasta sitä, mikä on jo valmista!

Minusta näyttää siltä, että maailmalla toimii erittäin hyvällä menestyksellä 2 lippuratkaisua: magneettinauha tai siru. Ja molemmat pahviläpyskässä, johon kone voi leimata mm. kelpoisuuden. Magneettinauhasta ei tarvitse maksaa perusmaksua, sirulla varustetusta pavista on peritty peräti 50 senttiä. Kumpiakin myyvät automaatit niin pysäkeillä kuin kalustossakin.

Saksassa sataa kuten Suomessakin. Jopa lunta. Ja joka pysäkillä toimivat automaatit. En pelkää vandaaleja, sillä rikollisen rahan tarvitsijoita on joka puolella maailmaa. En pelkää myöskään hintaa. Montakohan automaattia mahtaa saada yhden metroaseman hinnalla?

Onhan toki ollut kiva kun on voitu työllistää pari fiksua kaveria kun ne ovat keksineet maailman parhaan suomalaisen joukkoliikenteen lippujärjestelmän. Ehkä kumminkin olisi tullut halvemmaksi työllistää ne jollain muulla ja ostaa toimivat systeemit valmiina.

Kuljettajarahastus voidaan lopettaa muutamassa kuukaudessa, kun tilataan automaatit ensi viikolla. Riittää, että tarkastajat voivat lukea ne liput, joita automaatit myyvät. Oikeus matkustukseen on joko vanhalla matkakortilla tai uusilla lipuilla. Se on niin yksinkertaista. Terveisiä lautakunnalle ja kiitos Havastolle oikeasta aloitteesta.

Antero
 
Takaisin
Ylös