Sivu 10 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6789101112131420 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/390

Viestiketju: Kuljettajarahastus

  1. #136
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6432

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Auttaako jos sen saa ostaa jostain muualta käteisellä, vaikka kiskalta?
    Kyllä varmaan. Mutta kai se edellyttäisi melkein sitten sitä, että joka pysäkillä (sen välittömässä läheisyydessä) on kiska ja se on auki aina kun on liikennettä. Jos pitää kävellä jo seuraavalle pysäkille kiskaa etsimään, niin sitten minusta tuo kohtuuttomuus jo täyttyy. Tai sitten voidaankin lakkauttaa kaikki kiskattomat pysäkit.

    Esim. Munkassa on R-kioski sekä Laajalahden aukion että M. Puistotien pysäkkien välittömässä läheisyydessä. Mutta seuraava onkin vasta Meilahden sairaalan pysäkin kohdalla. Tuo tarkoittaa aika pitkää kävelymatkaa esim. Pikku Huopalahden asukkaille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Kun niissä purkeissa on rahaa niin niitä yritetään sitten avata.
    Eiköhän sitä ilkivallan riskiä kuitenkin vähän liioitella. On meillä kaupunki täys parkkiautomaattejakin, ja ne seisoo ties missä syrjäkulmilla, eikä kuitenkaan juuri hajoile vandalismin takia. Mä en ole tainnut koskaan kohdata rikki olevaa parkkilippuautomaattia. Ratikassa sisällä sentään jonkunlainen sosiaalinen kontrollikin pelaa, ainakin paremmin kuin syrjäkujilla.

    Vaihtorahaa antamaton automaatti on minusta hyväksyttävissä. Kyytiinhän pääsee, jos on tasaraha olemassa. Ja pääsee silloinkin, jos on yli tasarahan, mutta sitten joutuu maksamaankin vähän ylimääräistä.

    Automaatin tulee olla sellainen käyttöliittymältään erittäin simppeli, että siinä on yksi nappula per myytävä lippulaji. Asiakas painaa nappulaa, kone näyttää hinnan, sitten joko syötetään kolikoita tai vingutetaan korttia ja kone sylkee lipun. Ei mitään hifistelyvehkeitä malliin "monilippuautomaatti", jossa saa painella peukalot kipeiksi, kun automaatti kysyy kaikkea paitsi kengän kokoa ja siviilisäätyä ennen kuin suostuu myymään lipun.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #137
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Käytännössähän lippuautomaatti ratikassa lopettaisi kokonaan irtolippujen myynnin. Lähes kaikissa tapauksissa smurffipartiolla ei olisi mitään mahdollisuutta osoittaa, että matkustaja ei olisi ostamassa lippua, jos tämä niin väittää.

  3. #138
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6432

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Käytännössähän lippuautomaatti ratikassa lopettaisi kokonaan irtolippujen myynnin. Lähes kaikissa tapauksissa smurffipartiolla ei olisi mitään mahdollisuutta osoittaa, että matkustaja ei olisi ostamassa lippua, jos tämä niin väittää.
    Eihän toi eroa mitenkään tilanteesta, jossa päivystetään Almexin vieressä sarjalipun kanssa tai matkakortinlukijan vieressä arvomatkakortin kanssa tai kolikot kädessä kuljettajan lähellä. Mahdollista, mutta nähdäkseni harvinaista.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #139

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Viime kesälomalla kävin Berliinissä. Siellä joka bussissa ja raitiovaunussa oli lippuautomaatti. Samoin kaikilla raskaan raideliikenteen asemilla että osalla muitakin pysäkkejä. Itsestään selvästi joka ainoa automaatti hyväksyi niin käteisen kuin kortitkin. Kulkuneuvoissa olevat automaatit taisivat olla hiukan yksinkertaisempia, mutta en pysy muistamaan, kun niitä en missään vaiheessa tarvinnut. Erikoisesti mainitsen Berliinistä aivan loistavan innovaation nimeltä "leimauslaite": asemien automaateista ostetut liput piti leimata erikseen! Tämä mahdollisti ulkomaalaiselle turistillekin ostaa lippuja ennakkoon. Silloin katoaa melkoinen osa automaattien sijoitteluun, käteisen käyttöön jne. liittyvistä murheista. (Kyllä minäkin muistan teiniaikani, kun Helsingin reissuilla aivan aluksi kävin ärrältä ostamassa nipun HKL:n lippuja, mutta Berliinissä meni todellakin aika tovi, ennen kuin hahmotin että sama leimaussysteemi toimii, vaikka liput myy automaatti ja ne eivät olleet pahvia.

    No, matkailu avartaa ja tässäkin asiassa opin, että asiat todellakin voi tehdä monella tapaa: hyvin, huonosti taikka, kuten Saksassa, erinomaisesti. Aikaisemmin luulin, että leimauslaitteista luopuminen johtui teknisistä ongelmista, mitkä liittyivät tulostettavien lippujen leimaamiseen, mutta näköjään kyse taas vaihteeksi oli siitä, että operaattori koki omalta kannaltaan leimauslaitteet hankaliksi. Hyvään suomalaiseen tapaan ketään ei kiinnostanut, mikä on asiakkaan kannalta hankalaa. Jos Berliinissä voi olla lippuautomaatit joka bussissa ja raitiovaunussa ja kaikki automaatit hyväksyvät käteisen maksutapana, niin kyllä saman täytyy onnistua Helsingissäkin.
    Ville

  5. #140

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    HSL:llä on sellaisia pahvisia kertakäyttöisiä matkakortteja joita voi näyttää lukijalle, en tosin tiedä missä ja miten näitä myydään. Olin yhdessä tilaisuudessa Suomenlinnassa ja tuommoinen annettiin käteen järjestäjän puolesta jotta pääsee lauttaan.

  6. #141

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    435

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Tämä viestiketju on nyt aktivoitunut, mutta jäinpä itse miettimään sitä, onko jossain jotain tilastoja siitä, kuinka suuri prosentti matkustajista ostaa kuljettajalta lipun? Itse käytän kuutosta työmatkaliikenteessä ja jos jostain tulee matkustaja raha kourassa kyytiin, niin rautatieasemalta. Muuten matkalippujen ostajat ovat harvassa, tänä aamunakaan ei välillä Käenkuja - Aleksanterin teatteri kukaan ostanut kuskilta lippua.

    Luonnollisesti muita ostopaikkoja ovat sellaiset kohteet, jossa on iso todennäköisyys, että tulee kyytiin satunnaiskäyttäjiä. Näitä ovat esim. laivaterminaalit. Esimerkiksi Länsisatamasta tulee aivan vihonviimeinen paikka, jos siellä ei ole automaattia.

    Ja koska omien havaintojeni mukaan tuo lippujen ostaminen kuskilta on kovin harvinaista ainakin työmatkaliikenteessä, en minä sitä lopettaisikaan. Sillä on lopuksi aika vähän matkustusta hidastava vaikutus. Lähinnä kannattaisi aloittaa sillä, että hankitaan automaatteja sellaisiin paikkoihin, joissa noita kertalippuja ostetaan, samaten kannustetaan mainostamalla kännykkälippua sen käyttöön. Senkin voisi laajentaa busseihinkin.

  7. #142

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1956

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Kuljettajarahastuksen poistamisella kokonaan on oleellinen vaikutus liikenteen ennalta-arvattavuuteen. Sen jälkeen on käytännössä kysymysmerkkeinä vain pysäkkiajat, joita voi vakioida muilla keinoin.

    Ennalta-arvattavaa liikennettä voidaan nopeuttaa tehokkaasti, koska liikennevaloetuuksien marginaalit ovat rajalliset. Vähäinenkin minuutin viivytys rahastustapahtumassa vaatii suurta joustavuutta liikennevalojärjestelmiin, joka on poliittisista ja muista syistä hankala saada toteen.

    Ihannetilassa liikennevaloetuudet saadaan vuorovälin välein tulevilla raitiotien kulkuluvilla, koska raitiovaunu tulee aina vuorovälin välein ilman poikkeamia. Tämän pitäisi olla tavoite.

  8. #143

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Ensivaiheessa riittää että raitiovaunun sisällä on lippuautomaatti joka myy kertalippuja rahalla ja joka osaa antaa vaihtorahat takaisin jos tasaraha ei löydy. Oletuksena Helsingin sisäinen matka. Jos haluaa muille vyöhykkeille tehtävä vähän töitä. Sellaisia oli Wienissä käytössä jo 25 vuotta sitten kun viimeksi kävin siellä ja heti sen jälkeen kun olin ostanut lipun niin tuli tarkastaja.

    Jotta pummila ajo ei yleistyisi niin matkalipuntarkastajien kannattaisi olla siviiliasuisia ja aloittaa tarkastamisen vasta n minuutin verran sen jälkeen kun vaunu on lähtenyt edelliseltä pysäkiltä.

    t. Rainer

  9. #144

    Liittynyt
    03.01.2008
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Itse rv-kuljettajana tiedän että silloin tällöin yksittäisen lipun ostajat eivät juuri matkaa hidasta (jos maksu tapahtuu kolikoilla). Mutta on tiettyjä pysäkkejä, joissa saattaa tulla kymmenenkin hengen porukka jotka kaikki ostavat vuorollaan lipun ja siihen kun lisätään vielä että joka toinen heistä maksaa kakskymppisellä niin se hidastaa matkaa reilusti. Tällaisia pysäkkejä ovat esim. Meilahden sairaala (ei lippuautomaattia), Lasipalatsi (on, mutta ei ymmärretä käyttää).

    Tosin tähän juttuun on lisättävä se, että viime kesänä lähes kaikista automaateista poistettiin mahdollisuus maksaa seteleillä (murtautumisten vuoksi). Ja kun pari viikkoa sitten omalta työnjohdolta asiaa tiedustelin niin HSL:lta ei ole tullut tietoa että setelit olisi palautettu automaatteihin. Näin ollen, en voi myöskään ohjata isolla setelillä maksavaa ostamaan lippunsa automaatista kun sekään ei huoli. Kolikot ja kortit toki automaattiin kelpaa.

  10. #145

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Tämä viestiketju on nyt aktivoitunut, mutta jäinpä itse miettimään sitä, onko jossain jotain tilastoja siitä, kuinka suuri prosentti matkustajista ostaa kuljettajalta lipun? Itse käytän kuutosta työmatkaliikenteessä ja jos jostain tulee matkustaja raha kourassa kyytiin, niin rautatieasemalta. Muuten matkalippujen ostajat ovat harvassa, tänä aamunakaan ei välillä Käenkuja - Aleksanterin teatteri kukaan ostanut kuskilta lippua.
    Varmaan näin ja luonteva ratkaisu olisi laittaa Kaivokadun pysäkille HSL:n lipunmyyntikioski jos vain saisi mahtumaan. Henkilökunnan sitten vaikka sieltä Asematunnelin myymälästä, voihan nuo myydä muitakin tuotteita.

  11. #146

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    435

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jotta pummila ajo ei yleistyisi niin matkalipuntarkastajien kannattaisi olla siviiliasuisia ja aloittaa tarkastamisen vasta n minuutin verran sen jälkeen kun vaunu on lähtenyt edelliseltä pysäkiltä.
    Vaan kun siviilismurffien kanssa liikkuu aina kaksi vartijaa. Kolme tarkastajaa ja kaksi vartijaa on sellainen yhdistelmä, että sen tarkoitus paistaa kilometrien päähän...

  12. #147

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Vaan kun siviilismurffien kanssa liikkuu aina kaksi vartijaa. Kolme tarkastajaa ja kaksi vartijaa on sellainen yhdistelmä, että sen tarkoitus paistaa kilometrien päähän...
    Muutaman kerran kun tuota kattonut, Hakaniemen metroasemalla miehitys taisi olla 4 + 4, niin tullut mieleen että olisiko mahdollistaa kehittää semmoinen moniosaaja joka osaa sekä vartioida että tarkastaa lippuja?

  13. #148

    Liittynyt
    24.08.2010
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Muutaman kerran kun tuota kattonut, Hakaniemen metroasemalla miehitys taisi olla 4 + 4, niin tullut mieleen että olisiko mahdollistaa kehittää semmoinen moniosaaja joka osaa sekä vartioida että tarkastaa lippuja?
    En ole tästä aivan varma, mutta käsittääkseni Oslossa juuri vartijat tarkastavat lippuja. Eivät tietenkään ole siviilipukeissa, eivätkä tarkasta lippuja aina kun liikkuvat julkisissa, mutta tekevät sitä kuitenkin.

    - - -

    Pointti on tietysti se, että jos varioita näkyy useammin kuin tarkastajia, on kiinnijäämisen riski jollain tavalla näkyvämpi, mikä tekee pummilla matkustamisesta vähemmän mukavaa. Kaikkia pummilla matkustajiahan ei saada kiinni, eikä osa välitä ollenkaan.
    Viimeisin muokkaaja sehta; 11.02.2011 kello 17:03. Syy: lisäys

  14. #149

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1884

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    YLE tietää kertoa meille, että Ratikoihin tulee lippuautomaatit.
    Vuosi 2015 on kovin myöhään, mutta kiva kuitenkin, että asia edistyy ja selittelyt loppuu.

  15. #150

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Vuosi 2015 on kovin myöhään, mutta kiva kuitenkin, että asia edistyy ja selittelyt loppuu.
    Se kai sidottiin LIJ 2014:ään jossain vaiheessa. Ehkäpä on lopulta hyvä mullistaa lippujärjestelmä kerralla uusiksi kuin yksi muutos kerrallaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajarahastus busseissa
    kirjoittanut omp foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 24.01.2011, 16:27
  2. Kuljettajarahastus Saksassa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.01.2008, 20:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •