Kuljettajarahastus

Auttaako jos sen saa ostaa jostain muualta käteisellä, vaikka kiskalta?

Kyllä varmaan. Mutta kai se edellyttäisi melkein sitten sitä, että joka pysäkillä (sen välittömässä läheisyydessä) on kiska ja se on auki aina kun on liikennettä. Jos pitää kävellä jo seuraavalle pysäkille kiskaa etsimään, niin sitten minusta tuo kohtuuttomuus jo täyttyy. Tai sitten voidaankin lakkauttaa kaikki kiskattomat pysäkit.

Esim. Munkassa on R-kioski sekä Laajalahden aukion että M. Puistotien pysäkkien välittömässä läheisyydessä. Mutta seuraava onkin vasta Meilahden sairaalan pysäkin kohdalla. Tuo tarkoittaa aika pitkää kävelymatkaa esim. Pikku Huopalahden asukkaille.

Kun niissä purkeissa on rahaa niin niitä yritetään sitten avata.

Eiköhän sitä ilkivallan riskiä kuitenkin vähän liioitella. On meillä kaupunki täys parkkiautomaattejakin, ja ne seisoo ties missä syrjäkulmilla, eikä kuitenkaan juuri hajoile vandalismin takia. Mä en ole tainnut koskaan kohdata rikki olevaa parkkilippuautomaattia. Ratikassa sisällä sentään jonkunlainen sosiaalinen kontrollikin pelaa, ainakin paremmin kuin syrjäkujilla.

Vaihtorahaa antamaton automaatti on minusta hyväksyttävissä. Kyytiinhän pääsee, jos on tasaraha olemassa. Ja pääsee silloinkin, jos on yli tasarahan, mutta sitten joutuu maksamaankin vähän ylimääräistä.

Automaatin tulee olla sellainen käyttöliittymältään erittäin simppeli, että siinä on yksi nappula per myytävä lippulaji. Asiakas painaa nappulaa, kone näyttää hinnan, sitten joko syötetään kolikoita tai vingutetaan korttia ja kone sylkee lipun. Ei mitään hifistelyvehkeitä malliin "monilippuautomaatti", jossa saa painella peukalot kipeiksi, kun automaatti kysyy kaikkea paitsi kengän kokoa ja siviilisäätyä ennen kuin suostuu myymään lipun.
 
Käytännössähän lippuautomaatti ratikassa lopettaisi kokonaan irtolippujen myynnin. Lähes kaikissa tapauksissa smurffipartiolla ei olisi mitään mahdollisuutta osoittaa, että matkustaja ei olisi ostamassa lippua, jos tämä niin väittää.
 
Käytännössähän lippuautomaatti ratikassa lopettaisi kokonaan irtolippujen myynnin. Lähes kaikissa tapauksissa smurffipartiolla ei olisi mitään mahdollisuutta osoittaa, että matkustaja ei olisi ostamassa lippua, jos tämä niin väittää.

Eihän toi eroa mitenkään tilanteesta, jossa päivystetään Almexin vieressä sarjalipun kanssa tai matkakortinlukijan vieressä arvomatkakortin kanssa tai kolikot kädessä kuljettajan lähellä. Mahdollista, mutta nähdäkseni harvinaista.
 
Viime kesälomalla kävin Berliinissä. Siellä joka bussissa ja raitiovaunussa oli lippuautomaatti. Samoin kaikilla raskaan raideliikenteen asemilla että osalla muitakin pysäkkejä. Itsestään selvästi joka ainoa automaatti hyväksyi niin käteisen kuin kortitkin. Kulkuneuvoissa olevat automaatit taisivat olla hiukan yksinkertaisempia, mutta en pysy muistamaan, kun niitä en missään vaiheessa tarvinnut. Erikoisesti mainitsen Berliinistä aivan loistavan innovaation nimeltä "leimauslaite": asemien automaateista ostetut liput piti leimata erikseen! Tämä mahdollisti ulkomaalaiselle turistillekin ostaa lippuja ennakkoon. Silloin katoaa melkoinen osa automaattien sijoitteluun, käteisen käyttöön jne. liittyvistä murheista. (Kyllä minäkin muistan teiniaikani, kun Helsingin reissuilla aivan aluksi kävin ärrältä ostamassa nipun HKL:n lippuja, mutta Berliinissä meni todellakin aika tovi, ennen kuin hahmotin että sama leimaussysteemi toimii, vaikka liput myy automaatti ja ne eivät olleet pahvia.

No, matkailu avartaa ja tässäkin asiassa opin, että asiat todellakin voi tehdä monella tapaa: hyvin, huonosti taikka, kuten Saksassa, erinomaisesti. Aikaisemmin luulin, että leimauslaitteista luopuminen johtui teknisistä ongelmista, mitkä liittyivät tulostettavien lippujen leimaamiseen, mutta näköjään kyse taas vaihteeksi oli siitä, että operaattori koki omalta kannaltaan leimauslaitteet hankaliksi. Hyvään suomalaiseen tapaan ketään ei kiinnostanut, mikä on asiakkaan kannalta hankalaa. Jos Berliinissä voi olla lippuautomaatit joka bussissa ja raitiovaunussa ja kaikki automaatit hyväksyvät käteisen maksutapana, niin kyllä saman täytyy onnistua Helsingissäkin.
 
HSL:llä on sellaisia pahvisia kertakäyttöisiä matkakortteja joita voi näyttää lukijalle, en tosin tiedä missä ja miten näitä myydään. Olin yhdessä tilaisuudessa Suomenlinnassa ja tuommoinen annettiin käteen järjestäjän puolesta jotta pääsee lauttaan.
 
Tämä viestiketju on nyt aktivoitunut, mutta jäinpä itse miettimään sitä, onko jossain jotain tilastoja siitä, kuinka suuri prosentti matkustajista ostaa kuljettajalta lipun? Itse käytän kuutosta työmatkaliikenteessä ja jos jostain tulee matkustaja raha kourassa kyytiin, niin rautatieasemalta. Muuten matkalippujen ostajat ovat harvassa, tänä aamunakaan ei välillä Käenkuja - Aleksanterin teatteri kukaan ostanut kuskilta lippua.

Luonnollisesti muita ostopaikkoja ovat sellaiset kohteet, jossa on iso todennäköisyys, että tulee kyytiin satunnaiskäyttäjiä. Näitä ovat esim. laivaterminaalit. Esimerkiksi Länsisatamasta tulee aivan vihonviimeinen paikka, jos siellä ei ole automaattia.

Ja koska omien havaintojeni mukaan tuo lippujen ostaminen kuskilta on kovin harvinaista ainakin työmatkaliikenteessä, en minä sitä lopettaisikaan. Sillä on lopuksi aika vähän matkustusta hidastava vaikutus. Lähinnä kannattaisi aloittaa sillä, että hankitaan automaatteja sellaisiin paikkoihin, joissa noita kertalippuja ostetaan, samaten kannustetaan mainostamalla kännykkälippua sen käyttöön. Senkin voisi laajentaa busseihinkin.
 
Kuljettajarahastuksen poistamisella kokonaan on oleellinen vaikutus liikenteen ennalta-arvattavuuteen. Sen jälkeen on käytännössä kysymysmerkkeinä vain pysäkkiajat, joita voi vakioida muilla keinoin.

Ennalta-arvattavaa liikennettä voidaan nopeuttaa tehokkaasti, koska liikennevaloetuuksien marginaalit ovat rajalliset. Vähäinenkin minuutin viivytys rahastustapahtumassa vaatii suurta joustavuutta liikennevalojärjestelmiin, joka on poliittisista ja muista syistä hankala saada toteen.

Ihannetilassa liikennevaloetuudet saadaan vuorovälin välein tulevilla raitiotien kulkuluvilla, koska raitiovaunu tulee aina vuorovälin välein ilman poikkeamia. Tämän pitäisi olla tavoite.
 
Ensivaiheessa riittää että raitiovaunun sisällä on lippuautomaatti joka myy kertalippuja rahalla ja joka osaa antaa vaihtorahat takaisin jos tasaraha ei löydy. Oletuksena Helsingin sisäinen matka. Jos haluaa muille vyöhykkeille tehtävä vähän töitä. Sellaisia oli Wienissä käytössä jo 25 vuotta sitten kun viimeksi kävin siellä ja heti sen jälkeen kun olin ostanut lipun niin tuli tarkastaja.

Jotta pummila ajo ei yleistyisi niin matkalipuntarkastajien kannattaisi olla siviiliasuisia ja aloittaa tarkastamisen vasta n minuutin verran sen jälkeen kun vaunu on lähtenyt edelliseltä pysäkiltä.

t. Rainer
 
Itse rv-kuljettajana tiedän että silloin tällöin yksittäisen lipun ostajat eivät juuri matkaa hidasta (jos maksu tapahtuu kolikoilla). Mutta on tiettyjä pysäkkejä, joissa saattaa tulla kymmenenkin hengen porukka jotka kaikki ostavat vuorollaan lipun ja siihen kun lisätään vielä että joka toinen heistä maksaa kakskymppisellä niin se hidastaa matkaa reilusti. Tällaisia pysäkkejä ovat esim. Meilahden sairaala (ei lippuautomaattia), Lasipalatsi (on, mutta ei ymmärretä käyttää).

Tosin tähän juttuun on lisättävä se, että viime kesänä lähes kaikista automaateista poistettiin mahdollisuus maksaa seteleillä (murtautumisten vuoksi). Ja kun pari viikkoa sitten omalta työnjohdolta asiaa tiedustelin niin HSL:lta ei ole tullut tietoa että setelit olisi palautettu automaatteihin. Näin ollen, en voi myöskään ohjata isolla setelillä maksavaa ostamaan lippunsa automaatista kun sekään ei huoli. Kolikot ja kortit toki automaattiin kelpaa.
 
Tämä viestiketju on nyt aktivoitunut, mutta jäinpä itse miettimään sitä, onko jossain jotain tilastoja siitä, kuinka suuri prosentti matkustajista ostaa kuljettajalta lipun? Itse käytän kuutosta työmatkaliikenteessä ja jos jostain tulee matkustaja raha kourassa kyytiin, niin rautatieasemalta. Muuten matkalippujen ostajat ovat harvassa, tänä aamunakaan ei välillä Käenkuja - Aleksanterin teatteri kukaan ostanut kuskilta lippua.
Varmaan näin ja luonteva ratkaisu olisi laittaa Kaivokadun pysäkille HSL:n lipunmyyntikioski jos vain saisi mahtumaan. Henkilökunnan sitten vaikka sieltä Asematunnelin myymälästä, voihan nuo myydä muitakin tuotteita.
 
Jotta pummila ajo ei yleistyisi niin matkalipuntarkastajien kannattaisi olla siviiliasuisia ja aloittaa tarkastamisen vasta n minuutin verran sen jälkeen kun vaunu on lähtenyt edelliseltä pysäkiltä.

Vaan kun siviilismurffien kanssa liikkuu aina kaksi vartijaa. Kolme tarkastajaa ja kaksi vartijaa on sellainen yhdistelmä, että sen tarkoitus paistaa kilometrien päähän...
 
Vaan kun siviilismurffien kanssa liikkuu aina kaksi vartijaa. Kolme tarkastajaa ja kaksi vartijaa on sellainen yhdistelmä, että sen tarkoitus paistaa kilometrien päähän...
Muutaman kerran kun tuota kattonut, Hakaniemen metroasemalla miehitys taisi olla 4 + 4, niin tullut mieleen että olisiko mahdollistaa kehittää semmoinen moniosaaja joka osaa sekä vartioida että tarkastaa lippuja?
 
Muutaman kerran kun tuota kattonut, Hakaniemen metroasemalla miehitys taisi olla 4 + 4, niin tullut mieleen että olisiko mahdollistaa kehittää semmoinen moniosaaja joka osaa sekä vartioida että tarkastaa lippuja?

En ole tästä aivan varma, mutta käsittääkseni Oslossa juuri vartijat tarkastavat lippuja. Eivät tietenkään ole siviilipukeissa, eivätkä tarkasta lippuja aina kun liikkuvat julkisissa, mutta tekevät sitä kuitenkin.

- - -

Pointti on tietysti se, että jos varioita näkyy useammin kuin tarkastajia, on kiinnijäämisen riski jollain tavalla näkyvämpi, mikä tekee pummilla matkustamisesta vähemmän mukavaa. Kaikkia pummilla matkustajiahan ei saada kiinni, eikä osa välitä ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös