Kuljettajarahastus

Se kai sidottiin LIJ 2014:ään jossain vaiheessa. Ehkäpä on lopulta hyvä mullistaa lippujärjestelmä kerralla uusiksi kuin yksi muutos kerrallaan.

Juu, turha sitä on hämmennellä jatkuvasti matkustajien päitä. Kun sekottaa ne yhdellä kerralla, niin nopeammin palautuu asiat päiväjärjestykseen.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tuleekos siihen uuteen tilattavaan raitiovaunuun kunnonllinen työtila kuljettajaa varten, eikä mitään luukku- ja aukkovirityksiä lippumyymälän hoitamista varten.

On käsittämätöntä, että myös tätä liikenteen (siis kuljettajarahastuken lopettamista)ehdotonta nopeuttamiskeinoa ei käytetä, vaan kuljettajat turaavat yhä lipppujen kanssa. 5oo matkustajaa odottaa neljässä vaunussaa kun kuljettaja etsii vaihtorahaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tuleekos siihen uuteen tilattavaan raitiovaunuun kunnonllinen työtila kuljettajaa varten, eikä mitään luukku- ja aukkovirityksiä lippumyymälän hoitamista varten.

Täältä voit käydä katsomassa.

On käsittämätöntä, että myös tätä liikenteen (siis kuljettajarahastuken lopettamista)ehdotonta nopeuttamiskeinoa ei käytetä, vaan kuljettajat turaavat yhä lipppujen kanssa. 5oo matkustajaa odottaa neljässä vaunussaa kun kuljettaja etsii vaihtorahaa.

Eikös tästä ole jo päätös, että kuljettajarahastus loppuu 2015? Vastaus löytyy tältäkin foorumilta, mutta laiskuuttani en nyt sitä jaksanut kahlata.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

On käsittämätöntä, että myös tätä liikenteen (siis kuljettajarahastuken lopettamista)ehdotonta nopeuttamiskeinoa ei käytetä, vaan kuljettajat turaavat yhä lipppujen kanssa.

Kuljettajarahastus on päätetty lopettaa ja uusiin vaunuihin ei olla tekemässä lippuluukkua. Pahasti myöhässähän toteutus tietysti on.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Kuljettajarahastus on päätetty lopettaa ja uusiin vaunuihin ei olla tekemässä lippuluukkua.

Tietääkseni juuri toisin päin: kuljettajarahastuksen lopettamisesta ei ole päätöstä ja uusiin vaunuihin tulee kuljettajille lipunmyyntimahdollisuus.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Kuljettajarahastus on päätetty lopettaa ja uusiin vaunuihin ei olla tekemässä lippuluukkua. Pahasti myöhässähän toteutus tietysti on.

Kuljettajarahastus on tarkoitus lopettaa "tulevaisuudessa", mutta 2015 tämä olisi mahdollista, sillä silloin vaunuihin tulee lippuautomaatit.
Saa nähdä, miten käy.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tietääkseni juuri toisin päin: kuljettajarahastuksen lopettamisesta ei ole päätöstä ja uusiin vaunuihin tulee kuljettajille lipunmyyntimahdollisuus.

Niissä on ainakin varauduttu siihen, että lipunmyynti voidaan järjestää kuljettajarahastuksena. Mä elättelen silti toiveita, että sarjatuotannon alkaessa uusi kalusto kannustaisi vihdoin tekemään tällekin asialle jotain. Että ei tulisi lipunmyyntiluukkuja ja että uusiin vaunuihin asennettaisiin myös leveät pyörät alusta alkaen. Vaan liekö turha haave?
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Jos ajatellaan että nykyinen matkakortti on ainakin riittävän kätevä jo kohtuullisen helppo hankkia. Muutamankin matkan vuodessa tekevä voi siis sen hankkia. Käyttäjäkohtaisen matkakortin voi antaa toiselle.

Enkä ole vielä sellaista kaupunkia reissuillani nähnyt , missä matkalipun hankkiminen etukäteen olisi kohtuuttoman vaikeaa. Onko lippuautomaattien asentamisessa joka vaunuun mitään järkeä ? Sehän on hyvä veruke siirttää hanketta vuodesta toiseen kun "etsitään sopivaa laitetoimittajaa".

On niitä muitakin verukkeita esitetty, mm se että automaatit pysäkillä rikotaan. Tällä verukkeella meillä ei olisi ensimmäistäkään pankkiautomaatttia.

Hommahan tuoksahtaa !
Mikä tuoksahtaa ?
No se että pääasiassa henkilöautoa käyttävä sanoo eri joukkoliikenteestä päättävissä elimissä, että haluaa ostaa lipun vaunusta. Silloin pidetään jälleen Helsingissä huoli siitä että joukkoliikenne palvelee automiehiä.(joka velttouttaan ei selvittää itselleen lipun ennakkoostopaikkaa)
Jos joukkoliikenteestä päättävät olisi joukkoliikenteen käyttäjiä, niin kuljettajarahastuksesta olisi luovuttu 30 - 40 vuotta sitten.

Ihmettelen miten Helsingissä voidaan joukkoliikennettä kehittää järkevästi, jos tästäkään ei olla yhtä mieltä.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

No se että pääasiassa henkilöautoa käyttävä sanoo eri joukkoliikenteestä päättävissä elimissä, että haluaa ostaa lipun vaunusta. Silloin pidetään jälleen Helsingissä huoli siitä että joukkoliikenne palvelee automiehiä.(joka velttouttaan ei selvittää itselleen lipun ennakkoostopaikkaa)
Jos joukkoliikenteestä päättävät olisi joukkoliikenteen käyttäjiä, niin kuljettajarahastuksesta olisi luovuttu 30 - 40 vuotta sitten.

Minun mielestäni jos lippuja ei myydä itse kulkuvälineessä, niin joka pysäkillä pitää sitten olla kertalippuautomaatti. En kirjoita tässä nyt autoliittolaisten kynällä vaan paikkakunnalla vierailevien turistien ja työmatkalla olevien puolesta. Jos tulet vieraalle paikkakunnalle ja haluat käyttää joukkoliikennettä on se aika tuskallista jos et voi ostaa lippua etukäteen mistään muualta kuin jostain "tupakkakaupasta" jossa myyjä ei edes osaa englantia kunnolla. Toinen ongelma on se että joissakin kaupungeissa setelit eivät kelpaa, tai että pitää olla nimenomaan tasaraha että saa lipun ostettua automaatista. Nykyisin kun on Euro käytössä niin ongelmaa useimmissa maissa ei ole, mutta jos jos menee Ruotsiin niin lippua ei saa ostetua eillei ole 10 kruunun kolikoita mukana.

t. Rainer
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Raitioliikenteen kuljettajarahastuksesta luopuminen
perusteluteksti 27.11.2008
SUY
Kangas Lauri ja Kerkko Vanhanen


Tuo selvitys löytyi googlaamalla.
Nyt saatte pojat selittää. Selittäkää, miksi Helsingin raitovaunuissa ei vieläkään ole päästy luopumaan kuljettajarahastuksesta.

Ja se tärkein : minä päivänä ja minä vuonna kuljettaja ei myy enää lippuja ?
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Nyt saatte pojat selittää. Selittäkää, miksi Helsingin raitovaunuissa ei vieläkään ole päästy luopumaan kuljettajarahastuksesta.
Koska sitä ei ole vielä päätetty, kuten kuukanko tuossa muutama viesti sitten totesi.

Ja se tärkein : minä päivänä ja minä vuonna kuljettaja ei myy enää lippuja?
Odotellaan nyt, että saadaan sopivaa tekniikkaa lippuautomaatteihin, sillä niistä täytyy voida ostaa lippuja myös ihan rahalla, ei pelkästään korteilla. Tämähän tullee koskemaan myös runkobusseja.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Odotellaan nyt, että saadaan sopivaa tekniikkaa lippuautomaatteihin, sillä niistä täytyy voida ostaa lippuja myös ihan rahalla, ei pelkästään korteilla. Tämähän tullee koskemaan myös runkobusseja.

Eiköhän tekniikka jo ole ollut jo pitkään. Berliinissä esimerkiksi tuollaiset laitteet löytyvät joka bussista ja raitiovaunusta. Ja rahalla voi maksaa. Asemilla olevilta automaateilta voi ostaa myös setelirahalla. Ja vieläpä leimauslaitteistakin pidetään kiinni: eli asemalla olevasta automaatista voi ostaa vaikka useammankin kerta/päivä/yms. lipun ja leimata ne vastaan kulkuneuvoon noustessa. Ja kun tuskin yhdenkään pysäköintipaikan rakentaminen on jäänyt siitä kiinni, että ei olisi saatu lippuatomaattia kadunkulmaan, niin... Taitaa ihan vain olla siitä poliittisesta päätöksestä kiinni. Ilmeisesti tämä on niitä juttuja, että kun siirtymistä ei tarvitse tehdä just nyt, niin taas juuri tänä vuonna ei löydy sitä rahaa. Ehkä ihan alkuun on ollut jopa sellaista pelkoa, että jos ei-elektroninen maksaminen on liian helppoa, niin ihmiset eivät vaivaudu hommaamaan matkakorttia ja että se uudistus olisi romuttunut.

Mutta lippuautomaati ilman muuta tarvitaan. Kuten Rainer sanoikin, niin syynä ovat juuri ulkopaikkakuntalaiset, joiden osuus Helsingin keskustassa on merkittävä. Onhan Helsinkin pääkaupunki ja suhteellisen kansainvälinenkin.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Eiköhän tekniikka jo ole ollut jo pitkään.
Mutta Helsingissä ja HSL-alueella on EU-alueen tarkin byrokratia ja ilmanmuuta halutaan taas täysin uusinta tekniikkaa, jotta voidaan säilyttää asemamme "maailman johtavana joukkoliikennekaupunkina". ;)
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Mutta Helsingissä ja HSL-alueella on EU-alueen tarkin byrokratia ja ilmanmuuta halutaan taas täysin uusinta tekniikkaa, jotta voidaan säilyttää asemamme "maailman johtavana joukkoliikennekaupunkina". ;)

Tämähän se tuntuu olevan suurin este aikaansaamiselle: aivan mikä tahansa hanke alkaa kasvaa sellaisiin mittoihin, että sitä ei voida toteuttaa. Paras on hyvän suurin vihollinen.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Valot palavat ensin koko suojatien osalta jalankulkijalle vihreää, sitten yllättäen raitioteiden kohdalla muuttuu punaiseksi. Asia on tietys hyvä ja paha. Mutta on ehdottamasti pohtimisen paikka.

Useimmissa paikoissahan näin käy jo nyt. Kiskot ylittävä osuus vaihtuu ensimmäisenä punaiseksi. Jalankulkijan takuuvihreä lasketaan kadun reunasta aloittaneille ylittäjille (pisin ylitysmatka), jolloin ensimmäisenä vapautuu keskimmäinen osa.

---------- Viesti lisätty kello 10:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:06 ----------

Nyt saatte pojat selittää. Selittäkää, miksi Helsingin raitovaunuissa ei vieläkään ole päästy luopumaan kuljettajarahastuksesta.

Jos joku tietää varmasti, niin minäkin kuulisin mielelläni. Valmistelimme tosiaan kollegan kanssa esityksen asiasta HKL:ssä ja joukkoliikennelautakunta teki päätöksen. Silloinen YTV kuitenkin katsoi, että tämä loukkasi heidän suvereenia päätösvaltaansa taksa- ja lippujärjestelmästä. Tulkinta periytyi HSL:ään, jossa siis katsottiin, että asiaa ei ole päätetty. HSL:ssä kuljettajien lipunmyyntiä selvitettiin uudelleen ja selvityksessä jälleen suositeltiin siitä luopumista. Ilmeisesti sitovaa päätöstä ei HSL:ssä kuitenkaan ole tehty, jos kuukanko niin sanoo.

Sen verran tiedän, että parhaassakin tapauksessa muutos on alisteinen uudelle taksa- ja lippujärjestelmälle. Vanha järjestelmä vetelee viimeisiään eikä siihen enää integroida uusia lippuautomaatteja. Uuden järjestelmän toimitussopimuksissa on tietääkseni määritelty sekä kiinteä että ajoneuvoon asennettava lippuautomaatti mallia myöten. Ajoneuvoautomaattien osalta kyse voi olla pelkästä mahdollisuudesta, joten HSL ei välttämättä ole sitoutunut ostamaan yhtäkään laitetta. Kiinteitä automaatteja on tietysti pakko ostaa nykyisten tilalle.
 
Takaisin
Ylös