Kuljettajarahastus

Vs: Munkkivuoren raitiotie

Sen verran tiedän, että parhaassakin tapauksessa muutos on alisteinen uudelle taksa- ja lippujärjestelmälle.

Homma näyttää tällä hetkellä aika ikävästi julkisen sektorin tietojärjestelmähankinnalta, joka on nähtävästi lähes refleksinomaisesti hyväveljeilty Tiedolle. Sokea kana tietysti voi löytää jyvän, mutta en pidättelisi hengitystä sitä odotellessa. Ajoitus on silleen mielenkiintoinen, että uuden lippujärjestelmän ja uusien ratikoiden pitäisi tulla käyttöön suunnilleen yhtä aikaa. Mitenkäs homma toimii, jos lippujärjestelmä myöhästyy ja vaunussa ei ole varauduttu kuljettajarahastukseen?
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Homma näyttää tällä hetkellä aika ikävästi julkisen sektorin tietojärjestelmähankinnalta, joka on nähtävästi lähes refleksinomaisesti hyväveljeilty Tiedolle. Sokea kana tietysti voi löytää jyvän, mutta en pidättelisi hengitystä sitä odotellessa. Ajoitus on silleen mielenkiintoinen, että uuden lippujärjestelmän ja uusien ratikoiden pitäisi tulla käyttöön suunnilleen yhtä aikaa. Mitenkäs homma toimii, jos lippujärjestelmä myöhästyy ja vaunussa ei ole varauduttu kuljettajarahastukseen?

No, kuten sanottua, uusissa vaunuissa on pohjapiirros tehty kuljettajarahastuksen mukaan. Vaunun etuovi on myös kuljettajan sivuikkuna, joten ohjaamon seinän on pakko olla läpinäkyvä. Siispä epätietoiset matkustajat tulevat koko tämän vaunusarjan eliniän ajan seisoskelemaan etuoven välissä ihmettelemässä, että tästäkös niitä lippuja saa.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Ja vieläpä leimauslaitteistakin pidetään kiinni: eli asemalla olevasta automaatista voi ostaa vaikka useammankin kerta/päivä/yms. lipun ja leimata ne vastaan kulkuneuvoon noustessa.
Juuri tuollaisia esim. 10 matkan leimattavia pahvilippuja tarvitaan satunnaisesti HSL-alueella käyville ja niille sen asukkaille, jotka matkustavat "säännöllisen harvoin" ja eivät jaksa pitää huolta matkakortista. Vähän kuin ikipostimerkit, joita voi käyttää vaikka 4 vuoden päästäkin eli sijoitus ei mene hukkaan todella harvoin käyvällekään ja näin kynnys hankkia lippu alenee roimasti. Korvaa kuljettajilta ostettavat paperiliput kätevästi ja hinnoittelemalla 10 matkan versio maltillisesti saadaan ostaja "sitoutumaan" joukkoliikenteeseen 10 matkan edestä ja ehkäpä sen jälkeen jopa vakioasiakkaaksi. Kynnys ostaa pahvilippu kioskilta tai automaatista on matalempi, kuin käydä joskus auki, joskus kaukanakin olevassa palvelupisteessä ja hankkia matkakortti, jossa maksaa jo 5 euroa "tyhjästä". Harva kuitenkaan tietää, että se maksaa itsensä takaisin jo 6 matkan jälkeen. Pahvinen lippu vaatii edullisemman laitteiston, kuin elektroninen vastaava ja on silti vielä luotettavampi. Yksinkertaisia leimauslaitteita saa sitten vaikka joka ovelle, kuten Tallinnassa. Toisaalta niillä laitteilla ei sitten tehdä mitään muuta kuin leimata pahvilippuja.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Eikös pahviset matkakortitkin ole jo olemassa? Onko pahvisen 10 matkan tai vastaavan arvokortin tekemisessä jotain esteitä?
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Eikös pahviset matkakortitkin ole jo olemassa? Onko pahvisen 10 matkan tai vastaavan arvokortin tekemisessä jotain esteitä?

En ole ketjua seurannut, eikä tämä nyt välttämättä liity aiheeseen, mutta tähän on vastattava.

Pahviset vuorokausiliput ovat mainio keksintö ja varmasti monia kertoja halvemmat valmistaa ja kaiken lisäksi ympäristöystävällisemmät kuin edeltäneet sirukortit. Ainoa ongelma kortissa on sen kestävyys, pienikin kosteus tai vääntyminen aiheuttaa kortin toimimattomuuden ja siinä on matkustajalla selittäminen miksi ei ole voimassa olevaa lippua, vaikka olisi tunti sitten ekan kerran näyttänyt lippua laitteelle.
Nimim. Monta kertaa todistanut kun ei matkustajan kortti toimi lainkaan etälukijalla tai kuljettajalaitteella.


täytyy myöntää että vanha sirukorttikin oli aika hidas käyttää, mutta toimintavarmempi.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Selvityksesttä käy ilmi että 95 % vaunuun nousijoista jo omaa valmiin lipun jossain muodossa. Ilmeisesti palstalle vastanneet käyttävät paljon omaa autoa kun ei oltu kiinnostuneita nopeuttamaan raitiovaunumatkaa.

Asian vatkaamisessa oli meininki kun ei nyt tahdo onnistua, niin katsotaan. On siis täysin mahdollista että vuonna 2020 edelleen vaunun kuljettaja myy lippua matkustajalle ja 4 vaunua ja 500 matkustajaa odottavat.

Kuuluuko palstaan Munkkivuoren raitiotie ? kyllä kuuluu. Miettikää nyt edes se että onko Munkkivuoreen menevässä ratikassa matkaa hidastava kuljettajarahastus.

---------- Viesti lisätty kello 19:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:50 ----------

....
Jos joku tietää varmasti, niin minäkin kuulisin mielelläni. Valmistelimme tosiaan kollegan kanssa esityksen asiasta HKL:ssä ja joukkoliikennelautakunta teki päätöksen. Silloinen YTV kuitenkin katsoi, että tämä loukkasi heidän suvereenia päätösvaltaansa taksa- ja lippujärjestelmästä. Tulkinta periytyi HSL:ään, jossa siis katsottiin, että asiaa ei ole päätetty. HSL:ssä kuljettajien lipunmyyntiä selvitettiin uudelleen ja selvityksessä jälleen suositeltiin siitä luopumista. Ilmeisesti sitovaa päätöstä ei HSL:ssä kuitenkaan ole tehty, jos kuukanko niin sanoo.

Sen verran tiedän, että parhaassakin tapauksessa muutos on alisteinen uudelle taksa- ja lippujärjestelmälle. Vanha järjestelmä vetelee viimeisiään eikä siihen enää integroida uusia lippuautomaatteja. Uuden järjestelmän toimitussopimuksissa on tietääkseni määritelty sekä kiinteä että ajoneuvoon asennettava lippuautomaatti mallia myöten. Ajoneuvoautomaattien osalta kyse voi olla pelkästä mahdollisuudesta, joten HSL ei välttämättä ole sitoutunut ostamaan yhtäkään laitetta. Kiinteitä automaatteja on tietysti pakko ostaa nykyisten tilalle.

Silloin kun siirryttiin euroon , niin vaunuissa ei kahden kuukauden ajan myyty lippuja. Eli matkustajat ostivat lippunsa etukäteen. Luulisi että moni antoi positiivista palautetta. Riippumatta laitetekniikasta niin ehän suuria ongelmia esiinny jos kuljettajarahastus lopetetaan välittömästi. Enemmän vaakakupissa painaa tuolloin saavutettavat hyödyt.

Tuon Euron siirtymäajan tiedot ovat käytettävissä. Jos se tuolloin tyydyttävästi pelasi, niin kannattaisi todella antaa nyt kuljettajan keskittyä työhänsä, jotta saataisiin kokemuksia matkojen nopeutumisesta.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

En ole ketjua seurannut, eikä tämä nyt välttämättä liity aiheeseen, mutta tähän on vastattava.

Pahviset vuorokausiliput ovat mainio keksintö ja varmasti monia kertoja halvemmat valmistaa ja kaiken lisäksi ympäristöystävällisemmät kuin edeltäneet sirukortit. Ainoa ongelma kortissa on sen kestävyys, pienikin kosteus tai vääntyminen aiheuttaa kortin toimimattomuuden ja siinä on matkustajalla selittäminen miksi ei ole voimassa olevaa lippua, vaikka olisi tunti sitten ekan kerran näyttänyt lippua laitteelle.
Nimim. Monta kertaa todistanut kun ei matkustajan kortti toimi lainkaan etälukijalla tai kuljettajalaitteella.
Juuri siksihän ihan tavallisia mustekoneella leimattavia pahvilippuja ehdotinkin, kun ovat 100% toimintavarmoja. Ja halvimpia, nykyistä vielä paljon halvempia. Ja yksinkertaiset leimasimet ovat erittäin paljon halvempia asennettaviksi joka ovelle kuin Buscomit, olettaen ettei Buscomeja tarvittaisi kuin yhdelle ovelle matkakortin arvolippujen leimasimena toimivaksi, jos se lipputyyppi nähdään hyvänä säilyttää (ainakin mahdollisimman ympäristöystävällinen ja halpa on, kuten kausiliputkin). Nykyistä "pahvi"vrk-lippua käyttäneenä tiedän, ettei toimi kunnolla. Siruversio tosiaan pelitti, hitaasti mutta sanotaan nyt 96%-varmasti. Sirua voi käyttää vaikka musteen tilan tarkkailemiseen leimasimissa, sen se osaa.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Älypaperiahan tosiaan kehitetään koko ajan ja jossain vaiheessa varmaan voidaan myydä pahvisia lippuja, jotka aktivoidaan samalla lukijalla, jolla luetaan matkakortteja. Mutta ensi hätään toivoisin osana tuota lukulaitetta leimaisinta, joka osaa lyödä aikaleiman lippuun. Lähijunissahan näin onkin. Tai ainakin oli vielä vähän aikaa sitten. Mitään almexia taikka kovin teknistä laitetta ei tarvita, sillä kyllä siitä voidaan lähteä, että matkakortti on vakikäyttäjiä varten ja he sellaisen hankkivat. Pahvisina tarvitsee saada kertamatkoja, päivälippuja ja muita turisteja varten tarkoitettuja tuotteita.

En tiedä onko tilanne korjautunut, mutta ystäväni kertoi viime vuonna käyneensä Göteborgissa työmatkalla ja kertoi matkalipun ostamisen olleen käytännössä mahdotonta. Tuotevaihtoehtoja oli kaksi: paikallinen matkakortin vastine ja kännykkälippu. Ikävä kyllä kännykkälipun pystyi tilaamaan vain ruotsalaiseen puhelinliittymään... Muistaakseni päätyivät matkustamaan maksamatta ja tarvittaessa sanomaan suorat sanat mahdollisille tarkastajille.

Ja nyt kun hetken verran asiaa ajattelee järjen kanssa, niin tarvitaan yksinkertaisesti elektroninen lukija, joka ymmärtää kaksiulotteisen viivakoodin, millaisia nykyään näkee. Tarvehan on vain kuitata, että nyt aikanaan myyty lippu otetaan käyttöön. Kuvion voi painaa pahilipukkeeseen, tulostaa printterillä, lähettää sähköpostina tai kuvaviestinä. Satunnaiskäyttäjiä on monenlaisia ja tällaista lippua voisi myydä niin automaateilla, kioskeissa, hotelleissa, ruotsinlaivoilla kuin myös netissä. Noitahan voisi kotona ostaa nettikaupasta ja sitten tulostaa valmiiksi ennen matkalle lähtöä. Saattaa olla vanha ajatus ja ehkä jopa joskus jostain olen tämän lukenut, mutta näin homma toimisi.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

JJa halvimpia, nykyistä vielä paljon halvempia. Ja yksinkertaiset leimasimet ovat erittäin paljon halvempia asennettaviksi joka ovelle kuin Buscomit, olettaen ettei Buscomeja tarvittaisi kuin yhdelle ovelle matkakortin arvolippujen leimasimena toimivaksi

On siis halvempaa ostaa kahdet laitteet kuin yhdet? Kun matkakorttijärjestelmä joka tapauksessa tarvitaan eli on ostettava, niin päälle ei mitenkään voi olla järkevää ostaa "halpaa" peruspahvilippujärjestelmää marginaaliselle käyttäjäryhmälle.

Varsinkin, kun pahvilipuissa on melkoisia taustakustannuksia. Niitä kun pitää käsitellä rahan tavoin arvoesineinä koko ketjussa. Vanhojen pahvikorttien viimeisinä vuosina Tallinnasta olikin ostettavissa kovasti oikean näköisiä kortteja edulliseen hintaan.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

On siis halvempaa ostaa kahdet laitteet kuin yhdet? Kun matkakorttijärjestelmä joka tapauksessa tarvitaan eli on ostettava, niin päälle ei mitenkään voi olla järkevää ostaa "halpaa" peruspahvilippujärjestelmää marginaaliselle käyttäjäryhmälle.
Kausilippuja ei tarvitise leimata. Arvolipuille riittää yksi Buscom per ajoneuvo, tai ei ollenkaan, jos arvoliput olisivat kaikki nimenomaan pahvisia. Joka ovesta sisään tuleville turisteille olisi hyvä olla ruuhkaratikassa kaikilla ovilla leimauslaitteet ja pahviliput ovat varmasti edullisin ratkaisu leimauslaitteen tekniikan osalta.
Varsinkin, kun pahvilipuissa on melkoisia taustakustannuksia. Niitä kun pitää käsitellä rahan tavoin arvoesineinä koko ketjussa. Vanhojen pahvikorttien viimeisinä vuosina Tallinnasta olikin ostettavissa kovasti oikean näköisiä kortteja edulliseen hintaan.
No johan jotkut jaksaa! No, HSL voisi tilata tukussa vaikeasti väärennettäviä euroseteleistä tuttuja tarroja. Toki tämä nimenomaan olisi taustakustannus, noin 5 senttiä per lippu. Se voidaan lisätä lipun hintaan, sillä Tarra riittää kuitenkin mainiosti, sillä kyseessä on kuitenkin vain 10 joukkoliikennematkan kortti, ja jos sen väärentäminen vaatii eurosetelin väärentämisen kaltaista vaivaa ja rikollishenkeä, tuskin kukaan alkaisi mieluiten fyysistä joukkoliikennelippua väärentämään. En ole koskaan kuullut HKL:n 10 matkaa-pahvilippujen tai paperisen kertalipun väärentämistapauksesta Helsingissä. Ainoastaan olen kuullut ja nähnyt kännykkälippujen väärinkäytöksiä, joka lienee paljon "helpompaa". Jos vielä heijastustarra lätkäistään päälle niin siinä on jo aikamoinen väärennössuoja.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

En ole koskaan kuullut HKL:n 10 matkaa-pahvilippujen tai paperisen kertalipun väärentämistapauksesta Helsingissä. Ainoastaan olen kuullut ja nähnyt kännykkälippujen väärinkäytöksiä, joka lienee paljon "helpompaa". Jos vielä heijastustarra lätkäistään päälle niin siinä on jo aikamoinen väärennössuoja.

Ehket ole kuullut, mutta lue tekstit, sillä juurihan vastasit viestiin, mikä käsitteli 10-matkan lippujen väärentämistä! Fyysisen joukkoliikennelipun saa väärennettyä sangen vähällä vaivalla, olkoon siinä vaikka mitkä tarrat. Pikku hiljaa rikollisilla on valmiudet väärentää kortti kuin kortti. Eri asia on, kannattaako se, koska joukkoliikennematkailu ei liene kovin seksikäs rikollisala.

Älypaperiahan tosiaan kehitetään koko ajan ja jossain vaiheessa varmaan voidaan myydä pahvisia lippuja, jotka aktivoidaan samalla lukijalla, jolla luetaan matkakortteja.

Eikös ne melko lailla pahvia ole nykyisetkin kertakortit? Siis ne mm. R-kioskilta ostettavat paperinpalat, joiden sisällä on muutama lanka elektroniikkaa ja jotka näytetään kortinlukijalle, joka sitten sanoo "piip." Onko vielä niin, että nykyisissä kertakorteissa on tulostettuna lipputyyppi malliin "2 vrk lapsi" tms.? Eli mahdollisuudet on jo nyt, ja parannevat uuden lippujärjestelmän myötä, joten miksi pitäisi kaivaa vanhoja käytettyjä pyöriä esiin?!
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Eikös ne melko lailla pahvia ole nykyisetkin kertakortit? Siis ne mm. R-kioskilta ostettavat paperinpalat, joiden sisällä on muutama lanka elektroniikkaa ja jotka näytetään kortinlukijalle, joka sitten sanoo "piip." Onko vielä niin, että nykyisissä kertakorteissa on tulostettuna lipputyyppi malliin "2 vrk lapsi" tms.?

Jaa, että sellaisia on sitten taas nykyään? Itse olen epäsäännöllisen säännöllinen Helsingin seudun joukkoliikenteen käyttäjä ja useampaan vuoteen en ole edes yrittänyt ostaa kertalippuja. Yleensä ostan päivälipun rautatieaseman automaatista. (satunnaisempi junalla kaupunkiin tullut vieras tuskin keksii, mistä moinen automaatti löytyy..) Kännykkälipun tiedän ja olen jopa muutaman kerran käyttänyt, koska sitä mainostettiin melko ahkeraan pysäkeillä ja kulkuneuvoissa. Ja sen käyttöä ohjeistetaan. Mutta tietoa etukäteen myytävistä kertalipuista ei ole Tampereelle asti kuulunut. Enkä ole täällä liikkuessanikaan huomannut niistä mitään mainintaa. Ei ole täällä foorumillakaan kukaan tainnut noista juttua kirjoittaa. Noita kannattaisi kyllä vähän mainostaa, sillä juurikin ulkopaikkakuntalaista ne auttaisivat.

Jos tuollainen toimii nykyään luotettavasti, niin sittenhän ei ole mitään hätää.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

(satunnaisempi junalla kaupunkiin tullut vieras tuskin keksii, mistä moinen automaatti löytyy..)

No, jos saapuu lähijunalla, 24h lipun voi ostaa junahenkilökunnalta. Onnistuisi se vähän venkoilemalla kai kaukoliikenteenkin heeboilta :)
VR:n lipunmyyntiautomaateista löytyy kans. Sellainen on esim. siinä asemalaiturien päädyn kohdilla. Aseman sisällä niitä on muistaakseni seitsemän tai kahdeksan kappaletta. Jos niistä tallustelee vahingossa ohi, saattaa hyvinkin päätyä lipunmyyntiin, joka noita vuorokausilippuja myy. Jos siitäkin menee huti, päätyykin jo vähitellen kohti metroasemaa, jossa puolestaan on HSL:n automaatteja. Jos asemalta kääntyy oikealle päin, päätyy R-Kioskille, jonka vahingossa ohittaessaan törmää HSL:n automaattiin.
Ja tietysti 24 h lipun osalta noita voi ostaa bussi- ja ratikkakuskeilta kans. Jos asemarakennukseen sisään tultuaan päätyy kääntymään oikealle, löytää itsensä Rautatientorilta. Siellä pitää tosiaan kävellä sen grillin viereen asti, että löytää Höslän automaatin. Mutta ei sekään ihan hukassa ole, etenkin kun se ilmaisee sijaintinsa audiovasteella lausuttaessa: "Anteeks, mut mis tääl mahtais olla lipunmyyntiautomaatti, ku vuorokausilipun tarttisin?"
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Eikös ne melko lailla pahvia ole nykyisetkin kertakortit? Siis ne mm. R-kioskilta ostettavat paperinpalat, joiden sisällä on muutama lanka elektroniikkaa ja jotka näytetään kortinlukijalle, joka sitten sanoo "piip." Onko vielä niin, että nykyisissä kertakorteissa on tulostettuna lipputyyppi malliin "2 vrk lapsi" tms.? Eli mahdollisuudet on jo nyt, ja parannevat uuden lippujärjestelmän myötä, joten miksi pitäisi kaivaa vanhoja käytettyjä pyöriä esiin?!
Et vieläkään ymmärtänyt pointtiani: Buscom-laitteita käyttää matkustajista noin 20%, eli vähemmistö. Kuitenkin ne ovat reilusti kalliimpia kuin yksinkertaiset leimasimet. Tarvitaanko siis välttämättä Buscom joka ovelle joka liikennevälineeseen, kun 80% ei sitä tarvitse? Eikö Buscomin ainoa tehtävä, kertamatkat, voida hoitaa edullisemminkin, samalla yksinkertaisella ja luotettavalla tekniikalla.

Jos bussilipuista tehtäisiin selvästi vaikeampia väärentää, eli ihan pahvinpala+laatutulostin-tekniikka ei riittäisi, uskon edelleen, että rikolliset jättävät homman sikseen, kun nytkään kyse ei ole kovin suositusta rikollisuuden alasta. Väärennöksien myymisestä voi jäädä helposti kiinni, kun yrittää vaikka kaupitella lippujaan lainkuuliaiselle kansalaiselle. Yksityiskäyttöön homma taas ei kannata alkuunkaan, kun pitää nähdä oikeanlaiseen heijastintarraan, pahviin ym. vaivaa ja rahaa. Kuten uutisista näemme, rikollisilla on helpompiakin/nopeampiakin tapoja tienata alle 20 euroa, tai sitten kerralla tuottavampia tapoja, mikä on tietysti sinänsä harmillista.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Et vieläkään ymmärtänyt pointtiani: Buscom-laitteita käyttää matkustajista noin 20%, eli vähemmistö. Kuitenkin ne ovat reilusti kalliimpia kuin yksinkertaiset leimasimet. Tarvitaanko siis välttämättä Buscom joka ovelle joka liikennevälineeseen, kun 80% ei sitä tarvitse? Eikö Buscomin ainoa tehtävä, kertamatkat, voida hoitaa edullisemminkin, samalla yksinkertaisella ja luotettavalla tekniikalla.

Meinaat siis että matkakortin omistaja ei pääsekään matkakortilla joka kulkuneuvoon, vaan osaan kulkuneuvoista hänen pitää osata ostaa erikseen pahvikortti?
 
Takaisin
Ylös