Kuljettajarahastus

Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tuossa lipunmyynnin lopettamisessa vaan pitää varoa, ettei käy niin kuin Göteborgissa. Kävin siellä vuosi sitten ja kolmen päivän lipun osto ei sitten tuntunut onnistuvan oikein millään. Lipunmyyntikioskeja ei löydy, ei automaatteja, lippua ei saa käteisellä kuljettajalta, tekstiviesti lippu ei toimi eikä web-sivuilla tietystikään mainintaa, ettei tekstiviestilippua saa kuin ruotsalaiseen kännykkään.

Oma kokemus Göteborgista on että lipun sai varsin helposti. Itse ostin vuonna 2010 päärautatieaseman edustalla olevasta kioskista turisteille tarkoitetun vuorokausilipun. Kioskipytingissä taisi olla Västtrafikin oma lipunmyyntipiste, mutta itse ostin lipun Pressbyrånin puolelta. Ainakin Korsvägenin pysäkillä oli iso Västtrafikin toimisto. Lisäksi ainakin osassa vaunuja oli automaatitkin.

Oma kokemukseni hankalasta lipunostosta on puolestaan Bergen. Pysäkeillä oli automaatit, mutta niistä sai vain kertalippuja. Lisäksi rautatieaseman kioskissa ei myyty mitään joukkoliikenteen lippuja.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Juu. Yhden päivän reissulla kortin palauttaminen voi olla kynnyskysymys.

Minulla on aikamoinen kokoelma eri hiihtokeskuksien etäkortteja, kun palauttaminen on unohtunut. Ei ole yksikään reissu jäänyt tekemättä tai laskut laskematta siksi että kortti saattaa jäädä palauttamatta.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Minulla on aikamoinen kokoelma eri hiihtokeskuksien etäkortteja, kun palauttaminen on unohtunut. Ei ole yksikään reissu jäänyt tekemättä tai laskut laskematta siksi että kortti saattaa jäädä palauttamatta.

Ei varmaan jää reissu tekemättä, mutta jos etukäteen tietää, että ei ehdi palauttaa korttia ja pantti on suurehko, niin niillä rahoilla voi sitten vaihtoehtoisesti mennä vaikka taksilla. Lontoossa ei kylläkään kovin kauas.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Voitanee yhteenvetona tiivistää, että on olemassa monta eri tapaa hankkia lippu etukäteen. Emmeköhän saa pienillä säädöillä rakennettua Helsinkiin riittävän määrän lipunmyyntipisteitä ja lipputyyppejä myös matkailijoita varten. Mikään ei siis estä lipunmyynnin lopettamista vaikkapa kaikilta raitiolinjoilta yhdellä kertaa.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Juu, näin se on. Satunnaiskäyttäjät pitää huomioida, mutta ei se todellakaan ole mikään ylitsekäymätön este eikä vaadi mahdottomia investointeja. Jos tosiaan kertalippuja ja päivälippuja taas saa ärrältä, niin se itsessään on jo iso asia. (Ja tarkoittaa sitäkin, että lippuja voi teknisesti ottaen myydä oikeastaan missä vain) Vanhaan pahvilippuaikaan kävin aina heti Helsinkiin tultua ostamassa ärrältä päivälipun tai nipun ennakkolippuja (markan halvemmalla) Automaatit vilkkaimmille pysäkeille, selvä informaatio, mistä lippuja voi ostaa ennakkoon ja lippuja myyntiin rautatie- ja linja-autoasemille, lentokentälle, terminaaleihin, hotelleihin jne. niin se on jo siinä.

Nyt olen parin viikon ajan kulkenut täällä julkisilla, koska tulin Espooseen kesäksi töihin. Missään en ole nähnyt minkäänlaista mainintaa siitä, että jossain olisi irtolippuja myynnissä. Miksi? Ja siis saako nyt ihan oikeasti kertalippuja ja vastaavia ilman matkakorttia muualtakin kuin automaateista? Itse hommasin tietenkin kortin, vaikka operaatiossa menikin muutama päivä, ennen kuin asiat maistraatin kanssa olivat siinä kuosissa, että yhteispalvelupiste pystyi myymään henkilökohtaisen lipun.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Ne ärrän liput ei ole kertalippuja vaan 2 tuntia voimassa olevia, kalliimpia lippuja. Maksaa 3,70.

Tarkastusmaksulaki edellyttää, että lipun pitää olla kohtuullisesti ostettavissa, muuten maksua ei saa määrätä. En tiedä, onko oikeudessa määritelty koskaan, mitä kohtuullinen tarkoittaa, mutta kyllä se minusta merkitsee sitä, että joukkoliikenteen kulkuaikoina täytyy voida käyttää kaikkia pysäkkejä. Ei siis niin, että lipun ostaakseen on käveltävä kolmen pysäkin päähän lähimmälle kioskille. Lisäksi se edellyttäisi kioskien aukioloaikoihin aikamoisia muutoksia, kun lippujen on oltava saatavilla aamuviidestä aamukahteen.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tarkastusmaksulaki edellyttää, että lipun pitää olla kohtuullisesti ostettavissa, muuten maksua ei saa määrätä. En tiedä, onko oikeudessa määritelty koskaan, mitä kohtuullinen tarkoittaa, mutta kyllä se minusta merkitsee sitä, että joukkoliikenteen kulkuaikoina täytyy voida käyttää kaikkia pysäkkejä. Ei siis niin, että lipun ostaakseen on käveltävä kolmen pysäkin päähän lähimmälle kioskille.

Olen tästä aivan samaa mieltä, satunnaista käyttäjää ei voida edellyttää kävelemään pitkiä matkoja löytääkseen kioskin tai kaupan josta saa ostaa kertalipun, jos kuljettajarahastus lopetettaisiin ratikoissa ilman korvaavaa vaihtoehtoa, niin se käytännössä tarkoittaisi tarkastustoiminnan lopettamista ratikoissa. Kyllä ratikoihin on saatava ensin lippuautomaatit ennen kuin kuljettajarahastuksesta voidaan luopua
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Ne ärrän liput ei ole kertalippuja vaan 2 tuntia voimassa olevia, kalliimpia lippuja. Maksaa 3,70.

Tarkastusmaksulaki edellyttää, että lipun pitää olla kohtuullisesti ostettavissa, muuten maksua ei saa määrätä. En tiedä, onko oikeudessa määritelty koskaan, mitä kohtuullinen tarkoittaa, mutta kyllä se minusta merkitsee sitä, että joukkoliikenteen kulkuaikoina täytyy voida käyttää kaikkia pysäkkejä. Ei siis niin, että lipun ostaakseen on käveltävä kolmen pysäkin päähän lähimmälle kioskille. Lisäksi se edellyttäisi kioskien aukioloaikoihin aikamoisia muutoksia, kun lippujen on oltava saatavilla aamuviidestä aamukahteen.

Näen asian toisin. Tässä Danielin ajatusfilosofiassa on se ydin, että hyödykkeen/suoritteen käyttämisellä on läheisyys maantietellisesti ja ajallisest siitä suoritettavaan korvaukseen. Mutta onkohan se nykymaailmaa ?

Me kuluttajat ostamme kaupasta vaikkapa 10 tölkkiä maitoa ja 24 pulloa olutta. Jo ennen kauppaan menoa tiedämme että illalla tulee peli ja huomenna kaveri, joten me varaudumme. Kun me lähdemme kaupungille emmekä tiedä tarkkaa paluuaikaa ja samalla tiedämme että voimme palata aamuyöllä joukkoliikennevälineellä, niin siloin lompakossa on mukana matkakortti tai ennalta ostettu lippu. Tämä on kohtuullista, joukkoliikenteen käyttäjältä voidaan edellyttää varaumista etukäteen, mikä on kohtuullista. Lipun ostaminen päivällä etukäteen ei ole mitenkään kohtuutonta.

Olen ostanut itse suoraveloituslipun. Se on jo sinällään periaatepäätös. Itse huolehdin siitä, että kortti on mukana aina. olen samalla yksi siihen vaunussa istuvaan 95% matkustajista, joka on hankkinut lipun etukäteen. Maksan kyydistä. Messukeskuksesta tulee vaunuun satunnaisia vaunun käyttäjiä eli messuvieraita Kuopiosta. He muodostavat jonon kuljettajan luokse ja lipunmyyntiseremonia alkaa ja vaunu seisoo.

Kuopion vieraillamme oli mahdollisuus ostaa lippu saapuessaan Helsinkiin Pasilan asemalta. Eikös lähdetä siitä että niillä vaunussa etukäteen lippunsa maksaneilla olisi hieman suurempi painoarvo kuin nyt tässä lipputyyppikeskustelussa.

Raitiovaunu on joukkoliikenneväline, ei lippumyymälä. Kuljettaja on kuljettaja, ei lippumyymälän hoitaja, ei vaihtorahan käsittelijä, ei matkaopas, ei psykologi, ei juttukaveri. Kuljettaja keskittyy viemään matkustajansa perille turvallisesti sääntöjen puitteissa.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Kuljettaja on kuljettaja, ei matkaopas.. Kuljettaja keskittyy viemään matkustajansa perille turvallisesti sääntöjen puitteissa.

Tästä olen hiukan erimieltä, kyllä asiakaspalvelu on aika tärkeä osa kuljettajan tehtävää, ammattitaitoisen kuljettajan pitää tarvittaessa osata neuvoa epätietoista matkustajaa pääsemään matkakohteeseensa. Liian usein näkee bussilinjoilla kuskeja jotka eivät tunne edes oman linjansa reittikatuja tai matkan varren kaupunginosia, ratikkapuolella paikallistuntemus taitaa oman käsitykseni mukaan olla paremmin hallinnassa kun linjoja ei kilpailuteta jatkuvasti.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tästä olen hiukan erimieltä, kyllä asiakaspalvelu on aika tärkeä osa kuljettajan tehtävää, ammattitaitoisen kuljettajan pitää tarvittaessa osata neuvoa epätietoista matkustajaa pääsemään matkakohteeseensa.

Ymmärrän tuonkin näkökulman, mutta se on pahasti ristiriidassa sujuvan ja nopean liikenteen kanssa. Miksei yhtä lailla metron kuljettajilta vaadita samaa asiakkaan opastusta? Kyllä alkaisi metronkin luotettavuus kärsiä ja matka-aikojen hajonta olisi samaa luokkaa ratikoiden kanssa.
Jos raitioliikennettä todella haluttaisiin nopeuttaa, kuljettaja ei tekisi muuta kuin kuljettaisi. Surullista kyllä siihen ei Helsingissä ole tahtoa. Kun ratikkaa jo lähtökohtaisesti pidetään niin hitaana liikennemuotona, niin eipähän siinä sitten haittaa, jos muutaman minuutin pysäkillä seisoo yksittäistä turistia opastamassa. Sehän on sitten hienoa asiakaspalvelua ja jää varmasti turistille hyvä kuva - tuskin tosin sujuvasta raitiovaunuliikenteestä kylläkään. Näin ollen ratikka on symptaattinen muinaismuisto, jossa lupsakan kuljettajan kanssa voi rupatella, perille pääsy minnekään ei ole olennaista.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Kerran ajoin seutulinjalla Autokeskuksen pysäkille. Jossain Mannerheimintiellä tuli kyytiin vanha pappa, joka kysyi kuljettajalta kadun sijaintia. Kuljettaja ei tiennyt, joten hän otti esille kartan. Sitten kuljettaja etsi sieltä kartasta papan kysymää katua. Asiakkaan palveleminen rupesi kestämään. Matkustajat alkoivat ehdottaa matkan jatkamista. Heidän asiakaspalvelunsa keskeytyi.

Nousin ylös penkistäni ja menin kysymään voinko auttaa. Sitten selvisi että pappa on menossa Vähäntuvantielle. Ohjasin hänet oikeaan taloon. Minäkin mokasin kun en heti mennyt auttamaan. Kuski halusi palvella pappaa. Toisaalta oikein. Minä sitten kirjaimellisesti saatoin kuljettajan asiakaspalvelutehtävän loppuun. Mutta hankala kuljettajan on neuvoa rajoitteiselle ihmiselle kuinka Vihdintie turvallisesti ylitetään ja mennään sitten Vähäntuvantielle.

Bussin 39 kuljettajan ei tarvitse tietää, missä on Käärtipolku tai Rikhard Nymanin tie. Tämä jo pelkästään siksi että linjan kuljettajista joka toisella on äidinkieli joku muu kuin suomi.

Nyt on joissakin busseissa kuljettajilla oma osittainen korotettu pleksi. Sitä kutsutaan turvaohjaamoksi. Se päivä on tulossa, jolloin myös busseissa kuljettajilla on asianmukainen suljettu ja ilmastoitu työtila eli ohjaamo. Se papan palvelu järjestetään sitten toisella tavalla.

Palvelulinjat on oma kokonaisuutensa ja niistä minulla on 99 % positiiviset kokemukset. Mutta tuotteen nimikin sen jo kertoo.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tässä Danielin ajatusfilosofiassa...

Tämä ei ole Danielin ajatusfilosofiaa, tämä on laki.

Lakia voi tietysti aina muuttaa. Helsingissä on ihan virkamiesten taholta tullut vuosien varrella esille useitakin joukkoliikenteeseen liittyviä lainmuutostarpeita. Jos aikataulu tarkastusmaksulain uudistamisen kanssa on sama kuin noissa muissa, niin valmista voisi olla ehkä joskus 2035.

---------- Viesti lisätty kello 15:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:53 ----------

Laki näkyy muuttuneen vuonna 2006. Siellä sanotaan nyt 4§:ssa vaan, että perimisoikeuden myöntäminen edellyttää, että matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi. Hankintahan on varmaa, jos lippuja saa ostaa Kontulan kahvikioskista joka tiistai klo 9-11.

Toisaalta voimassa on edelleen myös 10§, jossa todetaan, että maksu jätetään määräämättä, jos sen määräämistä "muusta syystä" on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana. Tuota voisi siis testata oikeudessa, eli onko "ilmeisen kohtuutonta" edellyttää matkustajaa kävelemään raitiovaunukiskojen vierellä 1/2/5/15 pysäkinväliä, jotta lipun saa hankituksi? Tai onko ilmeisen kohtuutonta vaatia lipun hankintaa sellaisena kellonaikana, jolloin lippuja ei ole hankittavissa?
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tuota voisi siis testata oikeudessa, eli onko "ilmeisen kohtuutonta" edellyttää matkustajaa kävelemään raitiovaunukiskojen vierellä 1/2/5/15 pysäkinväliä, jotta lipun saa hankituksi? Tai onko ilmeisen kohtuutonta vaatia lipun hankintaa sellaisena kellonaikana, jolloin lippuja ei ole hankittavissa?

Voisi myös kysyä, onko kohtuullista vaatia sen verran ennakointia, että matkustaja on hankkinut lipun etukäteen silloin, kun myyntipisteet olivat auki ja matkustaja oli niiden ulottuvilla, tai, että pidetäänkö lipun saatavuutta kännykän kautta kohtuullisena.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Toisaalta voimassa on edelleen myös 10§, jossa todetaan, että maksu jätetään määräämättä, jos sen määräämistä "muusta syystä" on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana. Tuota voisi siis testata oikeudessa, eli onko "ilmeisen kohtuutonta" edellyttää matkustajaa kävelemään raitiovaunukiskojen vierellä 1/2/5/15 pysäkinväliä, jotta lipun saa hankituksi? Tai onko ilmeisen kohtuutonta vaatia lipun hankintaa sellaisena kellonaikana, jolloin lippuja ei ole hankittavissa?

Jatkokysymys voisi olla, että onko kohtuutonta se, että rahaton ja liputon matkustaja yksinkertaisesti kävelee määränpäähänsä esim. 1/2/5 kilometriä? Ainakin jos on kaksi tervettä jalkaa alla. :p
 
Takaisin
Ylös