Sivu 18 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8141516171819202122 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 256-270/390

Viestiketju: Kuljettajarahastus

  1. #256
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    331

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Asemilla ovat automaatit ovatkin sitten omaa luokkaansa epäselvyydessä. Suosikkini oli Kielin rautatieaseman lippuautomaatti joka oli niin epäselvä, että päädyin matkustamaan pummilla. Oikeaa lippua oli täysin mahdotonta löytää, koska mikään automaatin tarjoamista reittivaihtoehdoita ei tuntunut korreloivan todellisuuden kanssa. Merkittäviin vaikeuksiin olen törmännyt myös Berliinissä ja Hampurissa kun automaateista on tehty joko mahdottoman monimutkaisia ja/tai niissä ei ole ymmärrettäviä ohjeita (ymmärrettäviksi kelpaisi myös saksankielinen ohje, by the by).
    Tulin toissapäivänä Berliinistä ja täytyy todeta, että raitiovaunujen lippuautomaatit siellä ovat oikeasti varsin selkeitä. Siellä myydään AB, ABC ja BC vyöhykkeiden kertalippuja täydellä hinnalla ja alennuksilla. Lisäksi voi ostaa polkypyöränkuljetuslipun ja päivälipun. Jokaiselle lipulle on oma nappula, jota painamalla ja rahat syöttämällä sen lipun saa. Ohjeet löytyy saksaksi ja englanniksi.

  2. #257
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Tulin toissapäivänä Berliinistä ja täytyy todeta, että raitiovaunujen lippuautomaatit siellä ovat oikeasti varsin selkeitä.
    En juuri nyt kuollaksenikaan muista mikä vaikeus oli johon Berliinissä törmäsin, mutta joka tapauksessa vaikka automaatit ja niiden ohjeet ovat päällisin puolin selkeitä onnistuin törmäämään tilanteeseen, jossa yrittäessäni ostaa jotain kone vei minut ilman mitään selityksiä takaisin aloitusruutuun vaikka sen ei olisi niin pitänyt tehdä.

  3. #258
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Munkkivuoren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Kerran ajoin seutulinjalla Autokeskuksen pysäkille. Jossain Mannerheimintiellä tuli kyytiin vanha pappa, joka kysyi kuljettajalta kadun sijaintia. Kuljettaja ei tiennyt, joten hän otti esille kartan. Sitten kuljettaja etsi sieltä kartasta papan kysymää katua. Asiakkaan palveleminen rupesi kestämään. Matkustajat alkoivat ehdottaa matkan jatkamista. Heidän asiakaspalvelunsa keskeytyi.

    Nousin ylös penkistäni ja menin kysymään voinko auttaa. Sitten selvisi että pappa on menossa Vähäntuvantielle. Ohjasin hänet oikeaan taloon. Minäkin mokasin kun en heti mennyt auttamaan. Kuski halusi palvella pappaa. Toisaalta oikein. Minä sitten kirjaimellisesti saatoin kuljettajan asiakaspalvelutehtävän loppuun. Mutta hankala kuljettajan on neuvoa rajoitteiselle ihmiselle kuinka Vihdintie turvallisesti ylitetään ja mennään sitten Vähäntuvantielle.

    Bussin 39 kuljettajan ei tarvitse tietää, missä on Käärtipolku tai Rikhard Nymanin tie. Tämä jo pelkästään siksi että linjan kuljettajista joka toisella on äidinkieli joku muu kuin suomi.

    Nyt on joissakin busseissa kuljettajilla oma osittainen korotettu pleksi. Sitä kutsutaan turvaohjaamoksi. Se päivä on tulossa, jolloin myös busseissa kuljettajilla on asianmukainen suljettu ja ilmastoitu työtila eli ohjaamo. Se papan palvelu järjestetään sitten toisella tavalla.

    Palvelulinjat on oma kokonaisuutensa ja niistä minulla on 99 % positiiviset kokemukset. Mutta tuotteen nimikin sen jo kertoo.
    Tässä Salomaan kommentissa oli mielestäni hyvä pointti koska nämä potentiaaliset palvelulinjojen asiakkaat (minäkin 20 vuoden päästä tuleva asiakas) "eksyvät" ties mihin kulkineeseen kyytiin ja sitten alkaa se arpominen mihinkäs sitä oltiin menossa ja olikos rahaa ollenkaan mukana että saisi kyydin maksettua. HSL-alueella (laajemmin katsottuna koko Uudenmaan alueella) tulee lähiaikoina olemaan entistä enemmän iäkästä tai muuten "huonojalkaista" asiakaskuntaa.

    Nykyiseltä asuinpaikaltani eräs esimerkki: Hyvinkään keskustasta saman kaupungin "lähiöön" Ridasjärvelle on bussivuoroissa varsin usein ns. huonojalkaisia kanta-asiakkaita. Nykyiset joukkoliikennepalvelut ovat aina korkealattiaisia busseja ja koska kaupunki ei ole muuta tilannut niin palvelutaso on sellainen, että ilman taksia eivät monet nestorit pärjää. Kysynnän ja tarjonnan laki taitaa olla täälläkin?

  4. #259
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    730

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Kuljettajarahastusta pohditaan . Mm tuleeko Raide-Jokerille kuljettajarahastus. Jos joku tietää koska raitiovaunuissa loppuu kuljettajarahastus, niin kertokoon. Ei voi olla oikein vaunuja seisotetaan alle 5 % matkustajaryhmän palvelemiseksi.

  5. #260
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3529

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Kuljettajarahastusta pohditaan . Mm tuleeko Raide-Jokerille kuljettajarahastus. Jos joku tietää koska raitiovaunuissa loppuu kuljettajarahastus, niin kertokoon. Ei voi olla oikein vaunuja seisotetaan alle 5 % matkustajaryhmän palvelemiseksi.
    Vuonna 2008 unelmoitiin ratikoiden kuljettajarahastuksen päättyvän parin vuoden kuluttua, eli noin vuonna 2010. Nyt vuonna 2013 rahastuksesta luopumista suunnitellaan aikaisintaan 2016, tämä aikataulu liittyy kai samaanaikaan toteutettavaan taksa -ja lippujärjestelmäuudistukseen. Mitään pitäviä päätöksiä asiasta ei kai kuitenkaan vielä ole, eli aikataulu "elää" jatkuvasti.

  6. #261
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6619

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Tämä on yksi niistä lukuisista raitioliikenteen sujuvuuteen vaikuttavista asioista, joita joku jostain syystä jarruttaa. Tekosyitä on milloin minkäkinlaisia – tuolla lippujärjestelmäuudistuksella, joka tulee myöhästymään reippaasti, ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Muualla maailmassa myydään esimerkiksi pysäkeillä kertalippuja täsmälleen samoista koneista, jotka meillä myyvät parkkilippuja. Aivan sama millainen lippujärjestelmä, sen kun syöttää sinne pari euroa ja saa lipun. Ei se sen vaikeampaa ole. Edes Helsingissä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #262
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3529

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä on yksi niistä lukuisista raitioliikenteen sujuvuuteen vaikuttavista asioista, joita joku jostain syystä jarruttaa. Tekosyitä on milloin minkäkinlaisia – tuolla lippujärjestelmäuudistuksella, joka tulee myöhästymään reippaasti, ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
    Mutta ainahan voidaan vedota järjestelmäuudistukseen vaikkei se oikeasti asiaan mitenkään vaikuttaisikaan. Eihän matkakortin nettilataustakaan voida toteuttaa vasta kun uusi lippujärjestelmä on otettu käyttöön. Siis mitä ilmeisimmin aikaisintaan joskus 2017. En tiedä HSL:n tietoteknisistä järjestelmistä mutta ainakin Tampereella kausikortin voi jo ladata netissä.

  8. #263
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1399

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Pitäisiköhän HSL:n perustaa lippukioskeja? Kioskeista saisi 1 ja 10 matkan raitiovaunulippuja sekä toki kaikkia muita lipputuotteita - miksei matkaevästäkin, HSL voisi samalla kontrolloida syömistä jättämällä sotkevat elintarvikkeet pois valikoimista. Kioskit korvaisivat isot yksittäiset isot palvelupisteet toimien "yhden tiskin palvelupisteinä". Samalla ratkaistaisiin odotustilojen olemattomuus, kioskien sisätiloissa saisi istuskella ratikkaa odottaen - ja ratikoita voisi sitten liikennöidä hiljaisempinakin aikoina 15-30 minuutin välein surutta. Lisäksi nämä kioskit toki korvaisivat suurimman osan suunnitelluista automaateista. Ensin toki valjastettaisiin kaikki Helsingin kioskit myymään ratikkalippuja, "infrahan" onkin jo valmiina - ja HSL-kioskeja ripoteltaisiin vain harvakseltaan ja/tai kioskittomille paikoille. Syrjäisimmille spårapysäkeille jäisi "vain" automaatti ja aivan hiljaisimmilla osuuksilla olisi automaatti vain koppipysäkeillä. Muista kioskeista, kuin HSL:n omista, ei saisi toki kaikkia nykyisiä palvelupisteen palveluita, mutta raitiovaunu- ja matkailijalippuja sekä kortin latausta ja ehkä aikataulukirjaa.

  9. #264
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    730

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    tämän viestiketjun ensimmäinen viesti on vuodelta 2005. Sen jälkeen keskustellaan kuljettajarahastuksesta luopumiesesta vuosina 2007 ja 2008 sekä 2009.

    Johtopäätös on että kuljettajarahastuksesta ei aiotakaan luopua. Tämä vaan kerrotaan meille foorumilaisille jollain asialla joka sen "estää".

    Mutta ketkä sitten ovat nämä jarruttajamiehet ja miksi he näin näppärästi onnistuvat joka kerta siirtmään asian hamaan tulevaisuuteen ?

  10. #265
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6619

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Johtopäätös on että kuljettajarahastuksesta ei aiotakaan luopua. Tämä vaan kerrotaan meille foorumilaisille jollain asialla joka sen "estää".

    Mutta ketkä sitten ovat nämä jarruttajamiehet ja miksi he näin näppärästi onnistuvat joka kerta siirtmään asian hamaan tulevaisuuteen ?
    Tämän minäkin haluaisin tietää. Kuka selvittää?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #266
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    730

    oletus Vs: Kuljettajarahastus, Käteiskassa lisämyyntiä

    Olen lukenut lehtikirjoituksen, jossa lipunmyyntiä vaunuissa perusteltiin lisätulolla. En muista enää lehteä, enkä ajatuksen esittäjää. Teoria oli kuitenkin sellainen että rahalla vaunussa myyty lippu olisi lisätuloa. Siis jossain määrin sellaista , mitä ei saataisi , jos lipun joutuisi hankkimaan etukäteen. Mihnin teoria voisi perustua ? Kuvitelma: 35-vuotias työsuhdebemarikuski ottaa lounaalla pari viskiä ja haluaa palata kotiin. Jos lippu olisi vaikea satunnaisellle käyttäjälle hommata, niin hän voisi myös ottaa taksin tai kävellä tai matkustaa pummilla. Tai pyytää työkaverin viemään.

    Huono teoria tuokin, mutta keksikää ihmeessä parempi, sillä johonkin täytyy lipunmyynnin kuljettajarahastuksen perustua.

  12. #267
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    974

    oletus Vs: Kuljettajarahastus, Käteiskassa lisämyyntiä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Olen lukenut lehtikirjoituksen, jossa lipunmyyntiä vaunuissa perusteltiin lisätulolla.
    Tulee varmaan, koska ilman tuota mahdollisuutta satunnaisesti joku matkustaisi pummilla. Mutta tuo lisätulo tuskin mitenkään riittää kattamaan sitä tappiota, joka syntyy, kun vaunullinen ihmisiä odottaa lipunmyyntitapahtuman ajan (ja mahdollisesti seuraavat valot) pysäkillä.

  13. #268
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    730

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Messuilla tänään halliin oli ajettu runkolinjan bussi sekä kutsuplus-pikkubussi sekä hieman lipunmyyntilaitteitteita. Osastolla HSL:n edustajan kanssa käydyssä keskustelussa tuli selkeästi ilmi, että ei kuljettajarahastusta olla lopettamassa.

    Olisikohan parasta alkaa siis elää ajatuksen kanssa, että Helsingissä kuljettajat rahastavat edelleen - raitiovaunuissakin.

  14. #269

    Liittynyt
    08.01.2011
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämän minäkin haluaisin tietää. Kuka selvittää?
    Paras ratkaisu rahastajat bussiin, Sopvat aikataulut,Päättärillä ehtisi bölsiä, ei tarvisisi syödä kuormasta. Tällä vanhalla tavalla matka sujuu nopeammin ja pysytään aikataulussa. Rahasajalla on ajonaikana selvittää lippuongelmat, eli pysähdykset pysäkeillä lyhenisivät. ex kuski

  15. #270
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3546

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Osastolla HSL:n edustajan kanssa käydyssä keskustelussa tuli selkeästi ilmi, että ei kuljettajarahastusta olla lopettamassa.
    Kuka oli tämä mainitsemasi HSL:n edustaja ja miten hän kantaansa perusteli?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajarahastus busseissa
    kirjoittanut omp foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 64
    Viimeisin viesti: 08.08.2017, 02:18
  2. Kuljettajarahastus Saksassa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.01.2008, 19:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •