Sivu 19 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9151617181920212223 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 271-285/390

Viestiketju: Kuljettajarahastus

  1. #271
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Tällaisissa tilaisuuksissa käy hyvin harvoin niin, että juttusille pääsee jonkun sellaisen kanssa, joka asioista todella tietää jotakin. Useimmiten miehitys koostuu tiedotuksen väestä, ja he tietävät asioista kaikkein vähiten. En siis vetäisi tuon perusteella johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

    Sinänsä tässä varmaan on sattumalta käynyt niin, että annettu tieto on virallisesti väärää mutta todellisuudessa oikeaa – olisihan se ratikoiden kuljettajarahastus jo poistunut, ellei On Sovittu sitä vastustaisi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #272
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    536

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kuka oli tämä mainitsemasi HSL:n edustaja ja miten hän kantaansa perusteli?
    Se oli messuosaston esittelijä, keskustelumme käynnistyi heti enkä lukenut hänen rinnassaan olevaa nimeä. Hän perusteli kantaansa mm. turistien palvelemisella sekä palvelemisella yleensä. Johon minä tietysti esitelmää pitämään tästä 95 % matkustajaryhmästä joka odottaa vaunun liikkellelähtöä kuljettajan lipunmyyntiseremonian ajan.

    Lopuksi hän alkoi painottaa HSL:n hallituksen osuutta päätöksenteossa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:32 ----------

    Täällä on joukkoliikenneasioita tuntevia paljon tällä foorumilla. Tätäkin viestiä lukee nyt sellaisia asiantuntijoita , jotka tietävät mitä asiasta on päätetty. Siis onko tarkoitus säilyttää raitiovaunuissa kuljettajarahastus.

    Uutta raitiovaunua on nyt kohta kaksi ajossa. Sitten myöhemmin alkaa sarjatuotanto. Tällä foorumilla moni tietää , tuleeko näihin sarjatuotantoon tuleviin vauhuihin kuljettajan ohjaamotila, joka suunnitellaan rahastusta varten.

    Miksi sitä ei voi kertoa suoraan, jos tulee ja senkin voisi kertoa suoraan että miksi kuljettajarahastus säilytetään.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:32 ----------

  3. #273
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    102

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Jos kuljettajarahastusta ei voi mitenkään lopettaa, eikö voisi edes hiukkasen nopeuttaa sitä sellaisella konstilla, että kuljettaja ei enää antaisi vaihtorahaa?

    Tämähän olisi win-win-ratkaisu jos mikä: kulkuneuvosta saa edelleen lippuja, vaunuihin ja järjestelmiin ei tarvitse tehdä kalliita muutostöitä, pysäkkiajat lyhenevät, HSL nettoaa roimasti kun ihmiset ostavat kertalippuja kympeillä ja kaksikymppisillä.
    Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!

  4. #274
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    536

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Tuo on ihan nerokas, mutta ehkä esitit leikillään tai tosissaan. Mutta ihan vakavissaan voi esittää:

    "Kuljettaja myy lippuja tasarahalla"

    Panin sen lainausmerkkeihin, koska ajatus ei ole uusi. Se on jossain muuten käytössä, joku foorumilla tietää. Hyvä kompromissiratkaisu, koska saavutetaan aika paljon molempien järjestelmien eduista. Siinä myynnissä kun se suurin aika menee niiden vaihtorahojen kanssa pelaamiseen. Jotkut sitten tahallaan tai tahattomasti tarjoaa kuljettajalle 50 € seteliä, sitten se aika ménee kinasteluun.

  5. #275
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kivisuo Näytä viesti
    Jos kuljettajarahastusta ei voi mitenkään lopettaa, eikö voisi edes hiukkasen nopeuttaa sitä sellaisella konstilla, että kuljettaja ei enää antaisi vaihtorahaa?
    Tällainen käytäntö on mm. Reykjavikin paikallisbusseissa.

  6. #276
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    920

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Se on jossain muuten käytössä, joku foorumilla tietää.
    Ainakin Birminghamissa olen törmännyt tuohon käytäntöön, ehkä toimii Englannissa laajemminkin. Rahat pudotetaan pienestä luukusta, josta kuljettaja näkee, riittävätkö ne, mutta ei edes pysty antamaan mitään takaisin. Lippu tulee viereisestä reiästä kuskin napin painalluksella.

  7. #277
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Ymmärtääkseni Venäjällä on jossain päin käytössä myös tuo tasarahasysteemi. Lippu maksaa vähintään tietyn summan ja kaikki sen ylittävä rahamäärä menee tasarahan piikkiin..

  8. #278
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ainakin Birminghamissa olen törmännyt tuohon käytäntöön, ehkä toimii Englannissa laajemminkin. Rahat pudotetaan pienestä luukusta, josta kuljettaja näkee, riittävätkö ne, mutta ei edes pysty antamaan mitään takaisin.
    USA:ssa tavallisin ratkaisu. Yllättävän hidas, tosin siellä merkittävä osa matkoista tehdään kertalipuilla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #279

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    435

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    USA:ssa tavallisin ratkaisu. Yllättävän hidas, tosin siellä merkittävä osa matkoista tehdään kertalipuilla.
    USA:ssa se suurin hidaste taitaa olla sen kansan rakastama dollarin seteli. Kyllä kai kolikko sujahtaa paljon nopeammin rahastuslaitteeseen kuin seteliraha.

  10. #280
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    536

    oletus Vs: Kuljettajarahastus HKL:n selvityksestä

    "Göteborgissa raitioliikenteen täsmällisyys nousi
    kuljettajarahastuksesta luopumisen ansiosta
    74 prosentista yli 81 prosenttiin, kun täsmällisyyttä
    kuvaavavana hyväksyttävänä välinä on 30
    sekuntia edellä – 3 minuuttia myöhässä. HKL:n
    Raitioliikenneyksikön arvion mukaan kuljettajarahastuksesta
    luopuminen parantaisi selvästi sekä
    liikennöinnin täsmällisyyttä että aikataulutetun liikenteen
    nopeutta. Nykyisin aikataulut joudutaan
    laatimaan hyvin suuren ajoaikojen vaihtelun salliviksi
    ja siten tarpeettoman hitaiksi. Ajoaikojen
    vaihtelun vaikutus aikatauluihin korostuu raitioliikenteessä,
    jossa vaunut eivät voi ohittaa toisiaan.
    Siksi aikatauluihin on otettava huomioon myös erityisen
    hitaat vuorot
    ."

    Kuljettajarahastuksesta ei voi puhua joukkoliikennefoorumillakaan, koska asiaan liittyy jotain salattavaa. Jos yksi virkamies kirjoittaisi arvion kuljettajarahastuksen lopettamisesta, niin se ei pidä paikkaansa, koska arvio on tehty jo niin monta kertaa. Siksi joukkoliikennefoorumillakaan ei keskustella asiasta, vaikka kyseessä olisi helppo tapa nopeuttaa liikennettä. Verukkeena kuljettajarahastuksen säilytämmiseen käytetään lipunoston järjestämistä turisteille.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 20:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:16 ----------

    Tässä muutamia artikkeleista ja täältä poimittuja aikoja:

    Lähteet pitäisi mainita, mutta olettehan te nämä nähneet:

    Kuljettajarahastus loppuu kuitenkin 2007.

    Kuljettajien lipunmyynti loppuu ehkä jo 2010–2011 vuodenvaihteessa, mutta viimeistään vuodenvaihteessa 2012–2013.

    Helsingin seudun liikenne (HSL) on laatinut joukkoliikenteen lipunmyynnistä selvityksen, joka suosittaa kuljettajarahastuksesta luopumista raitiovaunuissa.(Uutinen v. 2010)

    Ratikkalippujen rahastus toimii kokonaan lippuautomaateilla ja matkakorteilla vuodenvaihteesta 2010-2011 alkaen.

  11. #281
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Kuljettajarahastus HKL:n selvityksestä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Kuljettajarahastuksesta ei voi puhua joukkoliikennefoorumillakaan, koska asiaan liittyy jotain salattavaa. [...] Siksi joukkoliikennefoorumillakaan ei keskustella asiasta, vaikka kyseessä olisi helppo tapa nopeuttaa liikennettä.
    Kyllähän täällä keskustella saa. Ja on 19 sivun edestä keskusteltukin. Mutta kun Jlf ei tätä asiaa päätä. On Sovittu haraa vastaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #282
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    En millään jaksaisi kahlata koko ketjua läpi, mutta onko missään vaiheessa ollut puhetta siitä minkälaisia summia kuljettaja(ratikassa) käsittelee ajorupeamansa aikana? Tai montako lippua hän myy?

    Bussinkuljettajana rupeaman (3-5h)aikana myynti keikkuu keskiarvoisesti n. 50e tuntumassa Espoon suunnilla. Välillä mennään lähemmäs sadan euron tai reilusti ylikin ja toisinaan myynti voi olla pyöreän nollan. Viikonloppuisin myyntiä on mielestäni selvästi enemmän


    Tällä haen takaa sitä, että itse en ainakaan koe olevani sen hitaampi tuolla liikenteessä, vaikka joudunkin myymään muutaman tunnin aikana vaikka 15 lippua..
    Viimeisin muokkaaja Nak; 25.11.2013 kello 23:20.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  13. #283
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    536

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Luin juuri koko ketjun alkupäätä sivulle 15 saakka. Kerkisin päivällä käydä Töölön kirjastossa katsomassa linjastovaihtoehtoja. Mutta Temen kommentti alkusivuolla oli paremmasta päästä, kuljettajarahtus hänen mukaansa koplataan laitteistohankintoihin ja lipunmyyntijärjetelmän uusimiseen. Sitten valitetaan laitetoimituksista.

    Eli meillä olisi silloin Temen mukaan 2024 kuljettajarahastus raitiovaunuista poistunut. Siinähän meillä on vastaus:
    kuljettajarahastus poistuu 2024 !
    '
    Kysytään sitten näin päin : Jos joku väittää että aikaisemmin, niin millä perusteella ?

  14. #284
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3401

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Eli meillä olisi silloin Temen mukaan 2024 kuljettajarahastus raitiovaunuista poistunut. Siinähän meillä on vastaus:
    kuljettajarahastus poistuu 2024 !
    '
    Kysytään sitten näin päin : Jos joku väittää että aikaisemmin, niin millä perusteella ?
    Tuo temen kommentti nyt on hänen oma näkemyksensä aikataulusta joka ei varmaankaan perustu mihinkään faktoihin. HSL:n sivuilla kerrotaan että uusi taksa -ja lippujärjestelmä olisi tarkoitus ottaa käyttöön AIKAISINTAAN vuoden 2016 alussa. Käsittääkseni jotkin HSL-kunnat ovat esittäneet että käyttöönottoa lykättäisiin vuoteen 2017. Itse uskoisin että uusi järjestelmä tullaan ottamaan käyttöön vuosien 2017-2018 aikana. Tämäkin on siis vain oma arvaukseni, mutta en kuitenkaan usko että uudistus 2020-luvulle saakka viivästyy.

  15. #285
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6429

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Tällä haen takaa sitä, että itse en ainakaan koe olevani sen hitaampi tuolla liikenteessä, vaikka joudunkin myymään muutaman tunnin aikana vaikka 15 lippua..
    Et varmaan olekaan, volyymi on niin pieni ja se on otettu huomioon aikatauluissa. Kun Munkkiniemen aukiolta nousee ratikkaan peruskertalipunostaja kolikot kourassa, se ei vaikuta pysäkkiaikoihin mitenkään – lipun ostaminen vie muutaman sekunnin ja sillä aikaa kaikki muut ovet ovat normaalisti käytössä, myös etuoven toinen puolisko. Iso osa ostotapahtumista on tällaisia. Kuinka iso? Joku rvk-jäsenistä voisi kertoa oman näkemyksensä.

    Ratikoissa ongelma on se, että lipputapahtumat ovat satunnaisia ja kehnosti ennustettavissa. Silti ne joudutaan ottamaan huomioon, jottei pari kielitaidotonta turistia pilaa heti koko aikataulua. Tuossa Salomaan lainaamassa kursivoidussa tekstissä se on aika hyvin kiteytetty – lipputapahtumien volyymi on sellainen, että ne aiheuttavat epäsäännöllisyyttä ja se otetaan aikatauluissa huomioon lisäämällä sinne rahastusvaraa – niillekin vuoroille, jotka eivät sitä tarvitse, sillä tarvetta ei etukäteen voi ennustaa.

    Tämän vuoksi rahastuksen lopettamisen arvo euroissa tai sekunneissa on niin hankalasti mitattavissa – jos mitään muita toimenpiteitä ei tehdä, niin se arvo ei ole kovin suuri, mutta kääntäen on niin, että jos rahastus jää, niistä muista toimenpiteistä ei saada hyötyjä irti. Satunnaisuus ja suuri hajonta ovat ratikkaliikenteen nopeuttamisen pahimmat ongelmat.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajarahastus busseissa
    kirjoittanut omp foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 24.01.2011, 16:27
  2. Kuljettajarahastus Saksassa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.01.2008, 20:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •