Kuljettajarahastus

Näin kertovat HSL sivut kertalipusta:
Jujuhan on siinä, että ei voi ostaa pinkkaa lippuja etukäteen kuin silloin vanhaan aikaan kun lippu vielä leimattiin alkavaksi ratikan leimauskoneella. Nykykone kun ei ymmärrä muuta kuin sirubittejä.
Toisaalta nykyään voi matkakortille ladata rahaa vaikka 5 € kerrallaan. Mikä tosin ei turisteja paljon lohduta.
 
Tukholman kirjeenvaihtajamme voisi kertoa mikä siellä on nykysysteemi?
Kuulemma lippuja ei voi enää ostaa laivan infotiskiltä.

En ole seurannut viime aikojen uudistuksia, mutta käsitykseni on, että ei ole lippuja enää. On vain erilaisia kortteja, joihin voi ladata arvoa. Viimeinen uudistus on tapahtunut nyt syksyllä, jolloin poistuivat käytöstä kaikki paperinen tavara ja tilalle tuli vain ja ainoastaan dataa. En siis ihmettele, jos laivojen infoista jne. ei enää saa lippuja. Mutta jos jo omistaa kortin, voi sen rekisteröidä netissä ja tankata siihen mitä ikinä tarvitseekaan. En tosin tiedä maksutavoista, lieköhän pelkät ruotsalaiset verkkopankit. Yritän tutustua asiaan myöhemmin. Näin siis risteilyväellä on mahdollista hankkia "lippu" etukäteen, jos edelliseltä matkalta on tullut muutakin mukaan kotimatkalle kuin hirvipaita ja muovinen viikinkikypärä.
 
On vain erilaisia kortteja, joihin voi ladata arvoa. Viimeinen uudistus on tapahtunut nyt syksyllä, jolloin poistuivat käytöstä kaikki paperinen tavara ja tilalle tuli vain ja ainoastaan dataa. En siis ihmettele, jos laivojen infoista jne. ei enää saa lippuja.

En tiedä saako infoista lippuja, mutta 24- ja 72-tunnin lippuja myydään kertakäyttöiselle älykortille, jonka lippu aktivoituu ensimmäisellä leimauksella. Kortilla voi siis kulkea tunnelbanan ja pendeltågin porteista. Noita kortteja voinee myydä ennakkoon, kuten Stadissakin myydään monissa paikoissa vuorokausilippuja kertakortteina.

Nuo kertakäyttökortit ovat verrattain uusi juttu. Perinteisten magneettiraitaisten 24- ja 72-tunnin lippujen ja nykytilanteen välissä oli aika, jolloin 24- ja 72-tunnin lippuja sai ostaa SL Access -kortille ja ilman SL Access -korttia pystyi ostamaan yhden ja kolmen päivän lippuja, jotka olivat voimassa lippuun merkityn vuorokauden liikenteen loppuun asti. Ainakin viime syksynä saattoi ostaa tuollaisia pahvisia "älyttömiä" kortteja.
 
Jos ajatellaan turistia tai satunnaista joukkoliikennekäyttäjää, niin onko hänelle R-kioskissa yhtä matkaa varten minkäänlaista tuotetta ?
 
Jos ajatellaan turistia tai satunnaista joukkoliikennekäyttäjää, niin onko hänelle R-kioskissa yhtä matkaa varten minkäänlaista tuotetta ?

Niistä saa ostaa tuotteen nimeltä kahden tunnin kertakortti. Maksaa kai lähemmäs 4€.
 
Onhan niitä mm. 2 tunnin lippu 3.80€ tai vuorokausilippu 8€
Voi tietysti miettiä mistä satunnainen matkaaja tietäisi noista ja miksi hän menisi ostamaan sellaisen.

http://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat

En tiedä kuinka monta R-kioskia on Helsingissä, mutta jos jalan kävelee vähän matkaa, niin on ja nähnyt kaksi. Jos kuljettajarahastus loppuisi ensi maanantaina, niin lipunmyyntiverkosto olisi valmiina.

Kyllä tuota turistien lipunostoa käytetään vitkuttamisen verukkeena. Kun mekin menemme ulkomaille, niin ainakin minulla ensimmäisen päivän hommia(jos ei jo Suomessa) selvittää kuinka saan lipun sen maan ja kaupungin liikennevälineeseen.
 
Kyllä tuota turistien lipunostoa käytetään vitkuttamisen verukkeena. Kun mekin menemme ulkomaille, niin ainakin minulla ensimmäisen päivän hommia(jos ei jo Suomessa) selvittää kuinka saan lipun sen maan ja kaupungin liikennevälineeseen.
Juuri noin olen tehnyt itsekin. Kaikki mahdollinen tieto lippujärjestelmästä pitää saada hankittua jo ennen matkan alkua.
Mutta nuo vyohykejutut voivat olla aika hankalia. Meillähän sellaista ei ole ratikkalinjaston varrella.
Kerrankin Frankfurt aM, piipahdus ja tutustumista ratikkaverkkoon. Päätettiin, että mennään "sinne ja takaisin". No se sinne olikin vyöhykkeellä, johon lippumme ei oikeuttanut. Sattuivatpa lipuntarrkastajat tulemaan. Alkoi varsinainen kovaääninen kuulustelu. Itse istuin selvästi ei-saksalaista syntyperää olevan miehen vieressä. Die tarkastaja kysyi jotakin häneltä ja mies näytti minua peukalollaan. Eli minä jotenkin matkustin hänen "siivellään". Asia siis selvä minun puoleltani.
Mutta matkakumppani sai "taistella" Oli kovaäänistä kuulustelua. No hänkin selvisi ilman sakkoa. Heti seuraavalla pysäkillä pois. Muistin toki kiittää tuntematonta matkatoveriani.
Takaisin keskustaan siis ratikalla. Mutta olipa tahmeata saada kuljettajalta matkaan sopiva lippu. Tuo paikallinen kieli kun oli meillä molemmilla ns hakusessa.

Miksi tämä vuodatus? No meillä turisteja kaiketi kohdellaan silkkihansikkain ja heidän hyvinvointinsa ratikkaliikenteessä on tärkeää. Mutta näinhän ei ole maailmanlaajuisesti. Pitää tietää pelisäännöt.
Eli turistien takia ei pidä vetkutella lippujen myynnin poistamista ratikkaliikenteestä.
 
Tässä minun ja HSL:n välinen keskustelu FB:ssa

HSL Hei Martti! Kuljettajamyynnin lopettamisesta raitiovaunuissa on käyty keskustelua, mutta päätöstä siitä ei ole tehty.
Tulossa olevassa uudessa lippu-ja informaatiojärjestelmässä otetaan laitevalmiuden osalta askel tätä kohti. Muutoksen toteuttamisajankohta on kuitenkin vielä tällä hetkellä avoinna.
26. marraskuuta kello 12:55 · Tykkää


Martti Salomaa Onko täysin mahdollista että vuonna 2024 kuljettajat edelleen myyvät matkalippuja vaunuissa ? Onko mahdollista että Raide-Jokeriin tulee kuljettajarahastus ?
27. marraskuuta kello 10:51 · Tykkää

HSL Kaikki on vielä tässä vaiheessa mahdollista kun päätöksiä ei ole tehty.
Kun otetaan huomioon, että uusi informaatiojärjestelmä on tuomassa mobiilit lippuautomaatit ja kuljettajarahastuksen loppuminen kiistatta parantaisi joukkoliikenteen luotettavuutta, olisi melkoisen yllättävää jos Raide-Jokerin kuljettaja vielä rahastaisi.
6 tuntia sitten · Tykkää
Martti Salomaa
Kirjoita kommentti...
 
Ehkä lipunmyynti tapahtumaa voisi nopeuttaa niin, että olisi olemassa esim. turisteja varten selkeä yhdenmatkan kertalippu joka maksaa jonkun tasaisen summan, esim. 1/2e.

Minä ainakin arvostan vieraalla paikkakunnalla sitä, että voin mennä ostamaan lipun välineestä(ml. metroasema) jolla matkustan. Ei tarvitse sitten etsiä jotain hikistä kioskia jostain josta ei sitten välttämättä edes saa lippuja.. Tai sitten joka pysäkille parkkilippuautomaatit myymään yhden matkan lippuja :)

Eihän tuossa olisi mitään järkeä. Ihmiset siirtyisivät matkakortista maksamaan käteisellä ja matkanteko hidastuisi ennestään. Minä arvostan sitä ettei sadan ihmisen matka viivästy, koska sinä halua maksaa vaunussa.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:44 ----------

Hyvä kompromissi olisi se että kuljettaja myy lippuja tasarahalla. Jos joku haluaa maksaa 5 eurolla se kävisi mutta ei saa vaihtorahaa. Kuitin tulostuu nopeasti, joten saavutettaisiin lisätulo sekä vaunu ei seiso turhaan.

Miksi tämä ratkaisu ei käy HSL:lle ?

Voi vain kuvitella, mitkä riidat tästäkin tulisi ja sitten kutsuttaisiin poliiseja paikalle jne. Toiseksi tuo antaisi kuskille mahdollisuuden varastamiseen.
 
Voi vain kuvitella, mitkä riidat tästäkin tulisi ja sitten kutsuttaisiin poliiseja paikalle jne. Toiseksi tuo antaisi kuskille mahdollisuuden varastamiseen.

Eipä annan varkaalle tilaisuutta. Ylimenevästä rahasta tulostuisi kuitti, kuten Oslossa ainakin joskus oli tapana. Ratikassa ei saanut vaihtorahaa, vaan matkalipun lisäksi toisen lipukkeen. Kyseisellä lipukkeella annettiin lipunmyyntipisteessä uupumaan jäänyt vaihtoraha. Nykyään käytäntö on se, että kulkineessa ostettu lippu on kalliimpi kuin lipunmyyntipisteestä ostettu. Oslon sisäinen kertalippu maksaa ennakkoon ostettuna 30 NOK (3,60 €). Kulkineessa (psl. NSB) 50 NOK (6,00 €) sekä NSB:n junissa 70 NOK (8,40 €).

Kun kuljettajarahastuksen poisto näyttää olevan näinkin vaikeaa, niin tuosta Oslon mallista saisi hyvän keppi ja porkkana -mallin lippujen ostokäyttäytymiselle. Ratikkalippu automaatista/kännykkään 2,00 € sekä kuljettajalta ostettuna 4,00 €. Sisäinen lippu 2,20 resp. 4,00 € (ja VR:n konnarilta 5,00 €). Ehkäpä noilla hinnoilla kulkineesta ostettujen lippujen määrä romahtaisi ja HSL lopettaisi myynnin kulkineissa vähin äänin. ;)
 
Kuljettaja voisi myös myydä yksinomaan suolaisen hintaisia päivälippuja. Päivälippu on yhdellekkin matkalle edelleen kilpailukykyinen taksin kanssa, ja kolmas matka päivän aikana on jo kertalippua halvempi. Se myös vähentää päivän mittaan matkustavien vierailijoiden toistuvia lipunostotapahtumia, kun heillä on jo valmiiksi päivälippu.
 
Mutta jos jo omistaa kortin, voi sen rekisteröidä netissä ja tankata siihen mitä ikinä tarvitseekaan.
Itselläni on käytössä satunnaisia Tukholmanvisiittejä varten SL-Acces kortin reskassa -ominaisuus joka vastaa meikäläistä matkakortin arvoa. Yritin rekisteröidä kortin keväällä SL:n nettisivujen kautta mutta yritys karahti karille kuin Amorella viikonloppuna siinä vaiheessa kun jatkamista varten olisi vaadittu ruotsalainen henkilötunnus. Eli ei onnistunut ainakaan silloin ellei moista tunnusta omistanut.
 
Minulle vastattiin että tuskin Raide-Jokerilla enää kuljettajat rahastavat. Mutta kun kaikki tiedämme että kyse on valitusta linjasta. Kuljettajien kautta tuleva raha on niin suuri että vastaava matkamäärä kortilla tai ennakkoon ostettuna antaisi huomattavasti alhaisemmat lipputulot. Voisihan tuon asian sanoa ihan suoraankin, että huonoina aikoina joukkoliikenteen kustannusten kattaminen on myös oleellinen asia.

Articit vai mitkä ne ovat nämä uudet Suomalaiset raitiovaunut. Niissä alunperin piti olla kuljettajan työtila suunniteltu ainoastaan ajamiseen, mutta jossain vaihessa päätettiin sitten lippuluukuista.

Tällä politiikalla sitten 20 vuoden kuluttua edelleen Raide-Jokerin 200 matkustajaa odottelevat , kun kuski on saanut lipunmyyntitapahtuman loppuun, jotta vaunu pääsee liikkeelle.
 
Yritin rekisteröidä kortin keväällä SL:n nettisivujen kautta mutta yritys karahti karille kuin Amorella viikonloppuna siinä vaiheessa kun jatkamista varten olisi vaadittu ruotsalainen henkilötunnus.

Niinpä tietenkin! Ruotsalaisten pyhä henkilötunnus. Olin kesällä vuokrannut huoltoasemalta auton muuttoa varten, ja kun olin noutamassa autoa, meinasi yritys tyssähtää siihen, sillä vaikka henkilötunnus onkin, ei minulla ollut henkilöpapereita tuolla tunnuksella, vain suomalainen ajokorttini (jonka olin netissä varatessa ilmoittanut, kun kysyttiin). Ei voi muuta kuin ihmetellä, miksei EU:ssa, tai edes Pohjoismaissa, voisi toisen maan henkilötunnus ja -kortti kelvata. Byrokratian aidat kaatuu yleensä vähäpätöisiempienkin asioiden edessä. Esimerkkejä suomalaisen henkilökortin ja passin kelpaamattomuudesta Ruotsissa löytyy esimerkkejä vaikka kuinka.
 
Takaisin
Ylös