Sivu 25 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 515212223242526 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 361-375/390

Viestiketju: Kuljettajarahastus

  1. #361
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    255

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Tietenkin ne brändätään joksikin muuksi. Katuratikat ovat selkeästi oma tuotteensa, pysyy ykkösvyöhykkeellä ja voi olla ilmainen. Esikaupunkien pikaspårat voivat hyvin pysähdellä sen verran harvoin, että joka tolpalle riittää automaatti -tai jopa olla niin tilavia, että automaatti voi olla kyydissäkin.
    Tässä vain on se mielenkiintoinen juttu, että keskusta-alueen linjakilometrit ovat ratikkaliikenteen kaikkein kalleimmat. Ne nimittäin määräävät koko linjan kustannustason.

    Selitys on yksinkertainen: Kuten mikä tahansa liikenneväline, ratikkakin joudutaan mitoittamaan huippukuorman perusteella. Ratikkaliikenteen tunnusomainen piirre taas on se, että sen kuormitusprofiilia dominoivat lyhyet matkat keskustassa. Mitä suurempi niiden osuus on sen suurempi osa raskaasta kapasiteetista kulkee vajaakuormalla muun osan linjasta. Mitä edullisemmaksi keskustan ratikkaliikenne tehdään, sen suurempi investointi siis joudutaan tekemään tyhjien jakkaroiden kuljettamiseen. Siksi pitää olla jokin insentiivi sille, että kuljetaan Stokkalta Sokokselle jaloin.

    Yleinen näköharha on, että "reiluinta" on veloittaa hinta, joka on suoraan verrannollinen matkan pituuteen. Näinhän ei ole, vaan melkoinen osa julkisen liikenteen kustannuksista ei tule itse liikennöinnistä vaan liikennevalmiuden ylläpidosta. Tässä suhteessa julkinen liikenne on konseptimielessä sukua vesilaitokselle, jonka kuluista 1% tulee vedestä ja 99% veden toimitukseen liittyvästä yleisestä infrastruktuurista.

  2. #362

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3567

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Yleinen näköharha on, että "reiluinta" on veloittaa hinta, joka on suoraan verrannollinen matkan pituuteen. Näinhän ei ole, vaan melkoinen osa julkisen liikenteen kustannuksista ei tule itse liikennöinnistä vaan liikennevalmiuden ylläpidosta.
    Sekin on toki huomioitava, että suurin osa kaupunkiliikenteen muuttuvista kustannuksista on aikaan perustuvia ja kuljetulla matkalla on pienempi merkitys kuin käytetyllä ajalla.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  3. #363

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    451

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Tosin koska raitiovaunu on hidas, se voitaisiin aivan hyvin muuttaa ilmaispalveluksi. Varsinkin, kun muun joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat palvelun laatuun suhteutettuna kovat. Jos kaikki spåraliikenne mahtuu ykkösvyöhykkeen sisään, siinä maksettua kahden vyöhykkeen minimihintaa ei oikeasti voi edes perustella millään.
    Se, että uudessa vyöhykemallissa pitää aina ostaa kahden vyöhykkeen verran matkaa, on pääasiassa keskustassa liikkuvalle kerta kaikkisen typerä eikä siinä ole kuin rahastuksen makua. Siitä huolimatta en raitiovaunuissakaan kannattaisi ilmaismatkustamista.

  4. #364
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    255

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Sekin on toki huomioitava, että suurin osa kaupunkiliikenteen muuttuvista kustannuksista on aikaan perustuvia ja kuljetulla matkalla on pienempi merkitys kuin käytetyllä ajalla.
    Ja muuttuvienkin kustannusten arvioinnissa keskeisimpänä tekijänä on poliittinen tarkoituksenmukaisuus. Kun sopivasti yhdessä kohdassa lasketaan nousuja ja toisessa matkoja, voidaan todistaa melkein mitä tahansa.

  5. #365

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1678

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Se, että uudessa vyöhykemallissa pitää aina ostaa kahden vyöhykkeen verran matkaa, on pääasiassa keskustassa liikkuvalle kerta kaikkisen typerä eikä siinä ole kuin rahastuksen makua.
    Onko uuden vyöhykemallin hinnat jo päätetty? Kirjoituksesi perusteella kun vaikuttaa siltä, että tiedät uuden kahden vyöhykkeen lipun olevan kalliimpi kuin nykyinen Helsingin sisäinen.

  6. #366
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3517

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Takaisku raitioliikenteen nopeuttamiselle Helsingissä:

    Helsingin raitiovaunuissa voi tulevaisuudessakin ostaa lipun kuljettajalta http://www.hs.fi/kaupunki/a146363297...c4e4e187f8719f
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #367
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    104

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    No höh. Jos kuljettajarahastuksesta ei voi kokonaan luopua, eikö sitä voisi ainakin nopeuttaa sillä, että kuljettaja ei antaisi enää vaihtorahaa? Parantaisi siinä sivussa myös HSL:n taloutta.
    Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!

  8. #368

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    553

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kivisuo Näytä viesti
    No höh. Jos kuljettajarahastuksesta ei voi kokonaan luopua, eikö sitä voisi ainakin nopeuttaa sillä, että kuljettaja ei antaisi enää vaihtorahaa? Parantaisi siinä sivussa myös HSL:n taloutta.
    Tämä olisi kannatettava asia mutta ei kai sitäkään uskalleta toteuttaa.

  9. #369

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2089

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Osastolta Suomi on lamansa ansainnut. Arktisessa tietoyhteiskunnassa kaikki toimii, mutta mikään ei onnistu.

  10. #370
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6510

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Eikä kellekään ole missään vaiheessa tullut mieleen, että kun käteismaksu nytkin toimii, niin automaattikin voisi olla puhdas käteisautomaatti – jos siis nielemme selityksen siitä, miten tunnusluvun suojaamisesta jotenkin voisi kaikista maailman ratikkakaupungeista juuri Helsingissä tulla ylitsepääsemätön ongelma.

    Eikö siellä HSL:ssä nyt keksitä mitään luovempaa keinoa päästä ratikkamatkustajista eroon?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #371

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2089

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eikä kellekään ole missään vaiheessa tullut mieleen, että kun käteismaksu nytkin toimii, niin automaattikin voisi olla puhdas käteisautomaatti
    Kolikkojen tyhjenteleminen automaateista on tietty so last millennium. Tavallaan ymmärränkin tuon, eli ei haluta ostaa laajaa systeemiä valmiiksi vanhentunutta tekniikkaa. Etälukemisen mahdottomuutta sen sijaan en suostu ymmärtämään, jos se kerran toimii joka paikassa muualla paitsi arktisissa erityisolosuhteissa.

  12. #372
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    255

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Takaisku raitioliikenteen nopeuttamiselle Helsingissä:

    Helsingin raitiovaunuissa voi tulevaisuudessakin ostaa lipun kuljettajalta http://www.hs.fi/kaupunki/a146363297...c4e4e187f8719f
    Aivan. Paras tapa nopeuttaa liikennettä on hitsata ovet kiinni.

  13. #373

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    49

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Kolikkojen tyhjenteleminen automaateista on tietty so last millennium. Tavallaan ymmärränkin tuon, eli ei haluta ostaa laajaa systeemiä valmiiksi vanhentunutta tekniikkaa. Etälukemisen mahdottomuutta sen sijaan en suostu ymmärtämään, jos se kerran toimii joka paikassa muualla paitsi arktisissa erityisolosuhteissa.
    Veikkaisin tämän menneen niin, että HSL kysyi, onnistuuko maksaminen ilman, että PIN-koodia koskaan laitetaan, Nets (entinen Luottokunta) vastasi reaktiona "ei", koska tällä hetkellä systeemiin on laitettu tuo tietyin välein kysyvä PIN-koodi ja HSL tyytyi siihen.

    Jos olen oikein ymmärtänyt, myös Lontoossa homma alkoi noin. Mutta TfL ei tuohon tyytynyt vaan neuvotteli kortinantajien kanssa ja kehittelis ratkaisua, kunnes sinne saatiin toimiva ratkaisu.

    Mitään säädöstä tai periaatteelista estettähän noissa lähimaksuratkaisuissa ei ole sen suhteen, että ne eivät koskaan kysyisi tunnuslukua joukkoliikenneautomaateissa (näin on esim. Lontoossa). Kyse on vain siitä, mitä Nets on omiin käytäntöihinsä määritellyt systeemin toimintaperiaatteista - ja siitä kuinka tiukasti se niistä pitää kiinni.

  14. #374

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    812

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    HSL ei osaa ja poliitikot jänistävät. Yllättyneitä ovat:

    - Juha Mieto
    -
    -
    -

  15. #375
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    636

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Tämä olisi kannatettava asia mutta ei kai sitäkään uskalleta toteuttaa.
    Tämä on jossain kaupungeissa käytössä ja on erinomainen nopeuttaja. Eihän se lipun tulostukseen se aika tuhraannu vaan siihen että kuljettaja kaivelee vaihtorahoja.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajarahastus busseissa
    kirjoittanut omp foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 24.01.2011, 15:27
  2. Kuljettajarahastus Saksassa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.01.2008, 19:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •