Kuljettajarahastus

Veikkaisin tämän menneen niin, että HSL kysyi, onnistuuko maksaminen ilman, että PIN-koodia koskaan laitetaan, Nets (entinen Luottokunta) vastasi reaktiona "ei", koska tällä hetkellä systeemiin on laitettu tuo tietyin välein kysyvä PIN-koodi ja HSL tyytyi siihen.

Mitään säädöstä tai periaatteelista estettähän noissa lähimaksuratkaisuissa ei ole sen suhteen, että ne eivät koskaan kysyisi tunnuslukua joukkoliikenneautomaateissa (näin on esim. Lontoossa). Kyse on vain siitä, mitä Nets on omiin käytäntöihinsä määritellyt systeemin toimintaperiaatteista - ja siitä kuinka tiukasti se niistä pitää kiinni.

Toi pin-koodin kysyminen on ihan sontaa. Itsellä OP ja ei ole kertaakaan kysynyt pin-koodia (paitsi tietysti kun korttia ekan kerran käytti). Samaten on käytössä OP:lla sekä Nordealla Android-puhelimilla NFC-maksut eli sama kuin fyysisten pankkikorttien lähimaksu, eikä niissäkään piniä kysytä. Lisäksi suomessakin on käytössä välipala automaatteja, mm. Selectan, jotka eivät ikinä kysy pin-koodia ja niissäkään mitään ongelmaa ole ollut. Ainoastaan HSL on jotenkin saanut tästä ongelman.
 
Miksi lippuautomaattien laittaminen pysäkeille on niin vaikea juttu? Onko raitiovaunupysäkkejä niin paljon loppujen lopuksi? Joka pysäkkiparille siis yksi yksinkertainen automaatti josta saa kertalippuja. Matkailu- ym monimutkaisempia lippuja myytäisiin vain metroasemilla, kioskeissa ym.
Jos automaatit maksavat, niin maksavat ne kai myös itsensä takaisin jos raitiovaunut nopeutuisivat hieman?

t. Rainer
 
Toi pin-koodin kysyminen on ihan sontaa. Itsellä OP ja ei ole kertaakaan kysynyt pin-koodia (paitsi tietysti kun korttia ekan kerran käytti). Samaten on käytössä OP:lla sekä Nordealla Android-puhelimilla NFC-maksut eli sama kuin fyysisten pankkikorttien lähimaksu, eikä niissäkään piniä kysytä. Lisäksi suomessakin on käytössä välipala automaatteja, mm. Selectan, jotka eivät ikinä kysy pin-koodia ja niissäkään mitään ongelmaa ole ollut. Ainoastaan HSL on jotenkin saanut tästä ongelman.

Niin, ne automaatit voisi toimia etäluettavilla korteilla, ja mobiilikorttihan toimisi todella hyvin. Samalla voisivat laajentaa, että toimisi Android Pay ja Apple Pay, jotka ulkomailla ovat laajentuneet.
 
Miksi lippuautomaattien laittaminen pysäkeille on niin vaikea juttu? Onko raitiovaunupysäkkejä niin paljon loppujen lopuksi? Joka pysäkkiparille siis yksi yksinkertainen automaatti josta saa kertalippuja. Matkailu- ym monimutkaisempia lippuja myytäisiin vain metroasemilla, kioskeissa ym.
Jos automaatit maksavat, niin maksavat ne kai myös itsensä takaisin jos raitiovaunut nopeutuisivat hieman?

t. Rainer

Minun mielestäni ei olisi edes kohtuutonta, että lippuja saisi vain esimerkiksi noin joka toiselta pysäkkiparilta. Joka pysäkillä pitäisi toki olla merkittynä selkeästi, missä lähin lipunmyyntipaikka on, oli se sitten toisella ratikkapysäkillä tai läheisellä metroasemalla. Esimerkiksi Bunkkerin pysäkille olisi turha asentaa lipunmyyntiautomaattia, kun Länsiterminaalin automaatti on niin lähellä. Metro- ja rautatieasemien läheisille pysäkeille ei välttämättä tarvitsisi ollenkaan automaatteja, koska asemilla sellaiset jo on.
 
Minun mielestäni ei olisi edes kohtuutonta, että lippuja saisi vain esimerkiksi noin joka toiselta pysäkkiparilta. Joka pysäkillä pitäisi toki olla merkittynä selkeästi, missä lähin lipunmyyntipaikka on, oli se sitten toisella ratikkapysäkillä tai läheisellä metroasemalla. Esimerkiksi Bunkkerin pysäkille olisi turha asentaa lipunmyyntiautomaattia, kun Länsiterminaalin automaatti on niin lähellä. Metro- ja rautatieasemien läheisille pysäkeille ei välttämättä tarvitsisi ollenkaan automaatteja, koska asemilla sellaiset jo on.

Kuulostaa fiksulta mutta miten saisi asioista päättävät ajattelemaan samoin.
 
...tai miksi matkakortinluija ei voisi matkakortin sijaan tai lisäksi toimia lähimaksuominaisuudella varustetulla pankki- tai luottokortilla, kuten esimerkiksi Lontoossa, jossa jopa S-pankin VISA toimii matkakorttina? Ei tarvittaisi enää rahan käsittelyä missään. Jos ei omista etämaksuominaisuudella varustettua kortiia ostakoot rahalla kerta- tai päivälipun vaikka R-kioskista, tai sen matkakortin.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1411452644479

pekka
 
Niin, ne automaatit voisi toimia etäluettavilla korteilla, ja mobiilikorttihan toimisi todella hyvin. Samalla voisivat laajentaa, että toimisi Android Pay ja Apple Pay, jotka ulkomailla ovat laajentuneet.

Android Payn ja Apple Payn toiminen suomessa on enemmän em. yritysten ja pankkin välisistä sopimuksista kiinni. Kummallakaan ei toistaiseksi ole kiinnostusta laajentaa suomeen eikä pankeillakaan oikein, etenkin kun juuri OP ja Nordea on kehittänyt omat vastaavansa, joten itse en koe edes tarvetta noille mainituille Paylle. Ratikkaan tuleva automaattihan oli tarkotus olla NFC-etäluvulla varustettu, sitten HSL jänisti tosta pin-koodi syystä vaikka mm. Selectan automaatit toimii 100% ongelmitta etäluvulla eikä pinkoodin syöttöä mahdollisuutta löydy. Kuten aikasemminkin todettu niin se on ihan vaan siitä kiinni, miten sen maksujärjestelmän laittaa toimimaan.
 
Android Payn ja Apple Payn toiminen suomessa on enemmän em. yritysten ja pankkin välisistä sopimuksista kiinni. Kummallakaan ei toistaiseksi ole kiinnostusta laajentaa suomeen eikä pankeillakaan oikein, etenkin kun juuri OP ja Nordea on kehittänyt omat vastaavansa, joten itse en koe edes tarvetta noille mainituille Paylle. Ratikkaan tuleva automaattihan oli tarkotus olla NFC-etäluvulla varustettu, sitten HSL jänisti tosta pin-koodi syystä vaikka mm. Selectan automaatit toimii 100% ongelmitta etäluvulla eikä pinkoodin syöttöä mahdollisuutta löydy. Kuten aikasemminkin todettu niin se on ihan vaan siitä kiinni, miten sen maksujärjestelmän laittaa toimimaan.

Juu niinhän se on, mutta eikös se toimisi ulkomaalaisten kanssa?
Mutta voisi sen NFC-alustan laittaa niihin automaatteihin, koska se voisi lisätä mobiilikortin käyttöä.
 
Huvittava yksityiskohta muuten, että ketju on avattu pari kuukautta vajaat yksitoista (11) vuotta sitten ja alkaa seuvaavasti:

Kuljettajarahastus loppuu kuitenkin 2007.

PItäisikö järjestää kuljettajarahastuksen loppumisen alkamisen kymmenvuotisjuhlat ensi kesänä?
 
Huvittava yksityiskohta muuten, että ketju on avattu pari kuukautta vajaat yksitoista (11) vuotta sitten ja alkaa seuvaavasti:



PItäisikö järjestää kuljettajarahastuksen loppumisen alkamisen kymmenvuotisjuhlat ensi kesänä?

Kyllä, ja sen kunniaksi kaikki matkustavat raitiovaunussa kertamaksulla eikä missään nimessä tasarahalla ja mahdollisimman moni samassa vaunussa.
 
Kyllä, ja sen kunniaksi kaikki matkustavat raitiovaunussa kertamaksulla eikä missään nimessä tasarahalla ja mahdollisimman moni samassa vaunussa.

Pidetäänköhän ihmisiä tyhminä kun kaikki tehdään aina vaikean kautta, asia olisi vain niin että lippuja saa vain esmes joka toiselta pysäkiltä automaatista jne. "learn to live it..." nyt puuhaillaan sitten kaikkea muuta ja ollaan 20 euron setelin kanssa kiistelemässä vaihtorahan määrästä, kuten kerran kun yhteenlasku ei onnistunut... Miksiköhän joukkoliikenne rakennetaan vähemmistölle ja enemmistö sitten kiehuu penkissä...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
PItäisikö järjestää kuljettajarahastuksen loppumisen alkamisen kymmenvuotisjuhlat ensi kesänä?

Juhlitaanko samalla myös raitioliikenteen nopeuttamista? Paikkoina voisivat olla esimerkiksi upouuden Reijolankadun raitiotien sekakaista tai vaikka Mikonkatu, jonne hiljattain tuli 10 km/h nopeusrajoitus.
 
Varsovassa kuljettaja myy lippuja raitiovaunuissa ja busseissa joissa ei vielä ole lippuautomaatteja, mutta kuljettajalla on oikeus kieltäytyä myymästä lippuja jos vaunu/auto on myöhässä aikataulustaan.
 
Jaahas. Muistatteko, miten Höseli piti aivan mahdottomana raitiovaunujen kertalippuautomaatteja, koska joku saattaa kurkkia olan yli pin-koodia? Sitä pin-koodia, jota ei oikeastaan kysytä, mutta satunnaisesti kysytään silti. No, jostain syystä Rakennusvirasto on silti pystynyt toteuttamaan pinkoodittomat parkkilippuautomaatit: http://www.hs.fi/kaupunki/a1469591103942

Eli mikä parkkipuolella onnistuu, on ratikoissa mahdotonta, koska HSL.
 
Takaisin
Ylös