Kuljettajarahastus

Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Tulin juuri Tukholmasta ja totesin erinomaiseksi järjestelmän, jossa kuljettaja ei myy lippuja. Bussiin nousu tapahtuu sujuvasti, koska matkustaja ei kuljettajan kanssa lippukauppaa tekemään eikä neuvottelmaan sopivista rahoista eikä kulkuväylä tukkeudu. Lippuja voi ostaa riittävän monesta paikasta etukäteen. Itse ostin liput Gabriellan infosta.

En näe mitään syytä miksi tähän ei voitaisi siirtyä Helsingissäkin. Saavutetut edut ovat varmasti haittoja suuremmat.
 
Vs: Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Tulin juuri Tukholmasta ja totesin erinomaiseksi järjestelmän, jossa kuljettaja ei myy lippuja. Bussiin nousu tapahtuu sujuvasti, koska matkustaja ei kuljettajan kanssa lippukauppaa tekemään eikä neuvottelmaan sopivista rahoista eikä kulkuväylä tukkeudu. Lippuja voi ostaa riittävän monesta paikasta etukäteen. Itse ostin liput Gabriellan infosta.

En näe mitään syytä miksi tähän ei voitaisi siirtyä Helsingissäkin. Saavutetut edut ovat varmasti haittoja suuremmat.

Olen samaa mieltä vaikka kuljettajan lippukontrolli vähentääkin jonkin verran liputta matkustamista. Se lisäisi kuitenkin sujuvuutta ja pois jäisi käteisestä aiheutuvat kulut. Harmi vaan että en ole nähnyt mitään hanketta joka tähtää kuljettajarahastuksen loppumiseen busseissa.
 
Ei missään tapauksessa. Se, ettei bussinkuljettaja myy lippuja, tuntuu kivalta ellei asiaa ajattele tarkemmin, mutta ongelma on se, mitä sitten tapahtuu, jos kaikki ei toimi niin kuin matkustaja on suunnitellut.

Mainitulla Gabriellalla ei esimerkiksi myydä kuin 75 minuutin ja 24 tunnin lippuja. Jos omistaa oikean muovisen matkakortin ja kaikki menee kuin Strömsössa, voi ostaa sille netissä ennen matkaa 72 tunnin lipun ja lippu löytyy kortilta kun nousee bussin kyytiin. Mutta jos käykin niin ettei kortti ole vielä päivittynyt, joutuu olemaan kuljettajan armon varassa tai kävelemään yli kilometrin. Toinen vaihtoehto on maksaa 43 SEK siitä ilosta, että pääsee varmasti Slussenin metroasemalle, josta saa ostaa 72 tunnin lipun netin sijaan automaatista tai kioskilta.

Tuossa tapauksessa selviää tosiaan kävelemälläkin myyntipisteeseen, mutta lienee helppo hahmottaa, että myyntipistettä ei välttämättä ole ollenkaan tarjolla sijainnin tai kellonajan takia. Ja vaikka myyntipiste olisi kävelymatkan päässä ja auki, voi silti myöhästyä sen takia menosta, johon oli menossa, koska aikaa lipun ostoon kului kauan.

Sekä kävelymatkan että ajankäytön ongelma onkin ratkaistu HSL-alueella oikein niin että kertalipun ostamisesta peritään naurettavan korkea hinta, jolloin sellaisia ei osteta kuin poikkeustapauksissa. En näe itse siinäkään mitään vikaa, että ne kerrat kun Helsingissä kaikki ei mene kuin Strömsössä, esimerkiksi kortti jäi takin taskuun, kertalippu olisi vielä nykyistä kalliimpi ja samalla sopiva tasasumma, esimerkiksi 1 5 € / 2/L 8 €, 3 10 €.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Olen samaa mieltä vaikka kuljettajan lippukontrolli vähentääkin jonkin verran liputta matkustamista. Se lisäisi kuitenkin sujuvuutta ja pois jäisi käteisestä aiheutuvat kulut. Harmi vaan että en ole nähnyt mitään hanketta joka tähtää kuljettajarahastuksen loppumiseen busseissa.

Kuljettajan lippujen myynti ja lippukontrolli ovat kaksi eri asiaa. Nythän meillä pysäkkiaikoja lisää kuljettajan tehtävä valvoa myönteinen piippaus matkakortinlukijasta jokaisen matkustajan kohdalla. Koska en ole matkustanut Tukholmassa vuosiin lähibuseilla, niin kertokaa miten asia siellä on nykyisin.
 
Vs: Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Kuljettajan lippujen myynti ja lippukontrolli ovat kaksi eri asiaa. Nythän meillä pysäkkiaikoja lisää kuljettajan tehtävä valvoa myönteinen piippaus matkakortinlukijasta jokaisen matkustajan kohdalla. Koska en ole matkustanut Tukholmassa vuosiin lähibuseilla, niin kertokaa miten asia siellä on nykyisin.

Tarkoitin aiemmassa viestissä että itse poistaisin sekä kuljettajan lipunmyynnin että kuljettajan lippukontrollin. Nykyään alkaa olemaan riittävän hyvät mahdollisuudet hankkia lippu kun on eri liikkeitä mistä saa lippuja, automaatteja ja ennen kaikkea mahdollisuus mobiililippuun.
 
Vs: Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Tarkoitin aiemmassa viestissä että itse poistaisin sekä kuljettajan lipunmyynnin että kuljettajan lippukontrollin. Nykyään alkaa olemaan riittävän hyvät mahdollisuudet hankkia lippu kun on eri liikkeitä mistä saa lippuja, automaatteja ja ennen kaikkea mahdollisuus mobiililippuun.

Se muutama sekunti joka Tukholmalaisessa järjestelmässä kuluu lisää siihen, että matkustajat käyttävär SL-Access -korttinsa lukijalaitteella ja kuljettaja kontrolloi onko lippu voimassa vai ei, ei pidennä pysäkkiaikaa kuin marginaalisesti sillä Tukholmassa, toisin kuin HSL -alueella, asia on osattu tehdä järkevästi:

Nykyisinhän koko SL -alueella matkalle on kiinteä (30 SEK) hinta matkakortilla matkustettaessa riippumatta siitä matkustaako Tegelvikshamnenista (= Vikingin terminaali) Slussenille (1 pysäkinväli 400 -sarjan linjoilla) vaiko Norrtäljestä Nynäshamniin. 75 min. vaihto-oikeus sisältyy lipun hintaan kuten meilläkin.

Ennen nykyistä systeemiä käytössä oli järjestelmä jota voisi melko hyvin verrata tulevaan HSL -alueen vyöhykejärjestelmään. Tällöin -toisin kuin meillä jossa asia on onnistuttu jälleen kerran tekemään mahdollisimman vaikeaksi- matkustaja, lunastaessaan itselleen matkakortin, valitsi sille ns. "perusmatkan" (esim. matka vyöhykkeellä A) joka ohjelmoitiin valmiiksi kortille ja joka oli matka jonka henkilö kaikkein useimmiten teki.
Meikäläisessä tulevassa järjestelmässä tämä voisi vastata esim. AB -vyöhykkeen matkaa.
Kun sitten matkustaja teki tämän perusmatkan mukaisen matkan hänen ei tarvinnut -jälleen toisin kuin täällä- tehdä muuta kuin näytää kortti lukijalle kausilipun tavoin, järjestelmä valvoi oliko vaihtoaikaa jäljellä vai ei ja veloitti matkan hinnan automaattisesti jos näin ei ollut. Vasta silloin, jos hän satunnaisesti matkusti jollain muulla vyöhykealueella kuin mitä perusmatkaksi ohjelmoitu matka oli hänen piti sählätä kortinlukijan painikkeiden kanssa.
Matkanteko oli sujuvaa ja kuljettajan kontrolli esti liputta matkustamisen hyvin.

Noh, meillä Suomessahan kaikki pitää tehdä sen vaikeimman kaavan mukaan sen sijaan että matkustaminen tehtäisiin MATKUSTAJALLE helpoksi ja sujuvaksi...
 
Vs: Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Noh, meillä Suomessahan kaikki pitää tehdä sen vaikeimman kaavan mukaan sen sijaan että matkustaminen tehtäisiin MATKUSTAJALLE helpoksi ja sujuvaksi...

Älä sano, että Suomessa. Tampereella on nyt käytössä vyöhykemalli ja se toimii juuri niin kuin selitit sen Tukholmassa toimineen. Eli matkakortilla on perusalue arvolla maksettavia matkoja varten, jonka asiakas voi itse määritellä tai vaihtaa. Vanhoille korteille perusalueeksi vaihtui automaattisesti AB. Se ero on, että mitään nappeja ei ole, vaan halutessaan poikkeavan matkan, kortti luetaan kuljettajan laitteella ja kuljettaja syöttää poikkeavan matkan tiedot. Raitiovaunua varten tarvittaneen sitten jo jonkinlaiset napitkin.
 
Vs: Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Älä sano, että Suomessa. Tampereella on nyt käytössä vyöhykemalli ja se toimii juuri niin kuin selitit sen Tukholmassa toimineen. Eli matkakortilla on perusalue arvolla maksettavia matkoja varten, jonka asiakas voi itse määritellä tai vaihtaa. Vanhoille korteille perusalueeksi vaihtui automaattisesti AB. Se ero on, että mitään nappeja ei ole, vaan halutessaan poikkeavan matkan, kortti luetaan kuljettajan laitteella ja kuljettaja syöttää poikkeavan matkan tiedot. Raitiovaunua varten tarvittaneen sitten jo jonkinlaiset napitkin.

Toki asiakkaan täytyisi kertoa tuon poikkeavan matkustamisen halu myös kuljettajalle. Sitä täällä vieläkin moni opiskelee. Ja tietoa asiakkaista jotka ovat periaatteesta "minähän en matkojani kuljettajalle kerro" ja asioivat säännöllisesti NYSSE:n kanssa vaatien rahoja takaisin liian suurista veloituksista (oletusmatkan mukaan ja ovat kulkeneet vähemmän). Ehkä NYSSE opettaa ajan kanssa.

Mielestäni ainoa aukoton keino luoda rahastusmalli jossa on vyöhykkeet on se, että autoon tullessa matkakortti lukeutuu automaattisesti (lukija ovien karmeissa, vaikutuksen ylettämään koko oviaukon kattavaksi) järjestelmään paikannuksen mukaiselle pysäkille/vyöhykkeelle ja poistuessa sama tapahtuisi automaattisesti. Tällöin asiakkaan ei tarvitsisi tehdä erikoistoimenpiteitä ja tätä kautta myös kaikki ovet voitaisiin valjastaa kyytiinnousuoviksi. Käteismatkustajille vain etuovi. Ainoat poikkeustilanteet olisivat tilanteet joissa asikkaan täytyy poistua autosta muualta kuin ovesta, onneksi nämä käytännössä onnettomuustilanteet (ikkunat ja kattoluukut) ovat hyvin harvinaisia. Ainakin toivottavasti. Tietysti vaatii vikatilanteissa auton vaihtamisen heti jos paikannus tai ovilukijat lakkaavat toimimasta. Ongelma lienee se, onko niin tehokasta lukijaa että sillä voisi lukea kortin auton oven kokoisessa tilassa ilman erityistä kortin näyttämistä lukijalle?
 
Vs: Tukholmassa nopea bussiin nousu (kuljettaja ei myy lippuja)

Ongelma lienee se, onko niin tehokasta lukijaa että sillä voisi lukea kortin auton oven kokoisessa tilassa ilman erityistä kortin näyttämistä lukijalle?
Tekniikka on jo olemassa. Ei tälle korttityypille, mutta taajuusaluetta vaihtamalla onnistuu. Käytän erästä parkkihallia, jonka portti aukeaa kun kortti on auton tuulilasilla tai kojelaudalla, metrin tai parin päässä antennista.
 
Nyt kun Helsingin ratikat on kulkenut 1,5 kuukautta ilman kuljettajarahastusta, osaako kukaan vakikäyttäjistä kertoa, onko huomannut eroa matka-ajoissa? Onko jopa joltain linjalta varaa vähentää vaunu?
 
Melkein väittäisin, ettei matka-ajoissa ole muutoksia tapahtunut. Pelkkä kuljettajarahastuksen lopettaminen ainoana keinona kun ei näy oikeastaan missään. Se vähentää matka-aikojen satunnaisvaihtelua, mikä antaa paremmat mahdollisuudet suunnitella tehokkaampia valoetuuksia. Jos niitä etuuksia ei suunnitella, hyöty ei realisoidu paitsi äärimmäissä tapauksissa. (Tätä ei pidä ymmärtää niin, että kuljettajarahastuksen lopettaminen oli turhaa. Ei ollut. Niitä tehokkaita valoetuuksia kun ei ole mahdollista suunnitella, jos satunnaisvaihtelu on suurta. Nyt satunnaisvaihtelua aiheuttavat lähinnä törttöilevät taksit, väärinpysäköidyt autot ja pyörätuoliramppia edellyttävät matkustajat. Toivottavasti näitä tekijöitä kuitenkin on sen verran vähän, että se valosuunnittelu saadaan pikkuhiljaa etenemään.)

Niitä äärimmäisiä tapauksia ovat lähinnä satamat, Rautatieaseman pysäkki ja kesäaikaan satunnaisesti Kauppatori, joskin turistikolmosen lakkauttaminen on vähentänyt Kauppatorin kertalippuostoja merkittävästi.
 
Melkein väittäisin, ettei matka-ajoissa ole muutoksia tapahtunut. Pelkkä kuljettajarahastuksen lopettaminen ainoana keinona kun ei näy oikeastaan missään. Se vähentää matka-aikojen satunnaisvaihtelua, mikä antaa paremmat mahdollisuudet suunnitella tehokkaampia valoetuuksia. Jos niitä etuuksia ei suunnitella, hyöty ei realisoidu paitsi äärimmäissä tapauksissa. (Tätä ei pidä ymmärtää niin, että kuljettajarahastuksen lopettaminen oli turhaa. Ei ollut. Niitä tehokkaita valoetuuksia kun ei ole mahdollista suunnitella, jos satunnaisvaihtelu on suurta. Nyt satunnaisvaihtelua aiheuttavat lähinnä törttöilevät taksit, väärinpysäköidyt autot ja pyörätuoliramppia edellyttävät matkustajat. Toivottavasti näitä tekijöitä kuitenkin on sen verran vähän, että se valosuunnittelu saadaan pikkuhiljaa etenemään.)

Aika vahvasti tukee omia havaintojani. Säännöllisenä kutosen käyttäjänä olisin vahvasti samaa mieltä. Jos nyt pysäkiltä pääseekin paremmin liikkeelle, niin S on edessä jo seuraavassa risteyksessä.

Olen varmaan tämän sanonut jo jossain keskustelussa aiemminkin, niin oikeastaan linjastouudistus tuotti lisää pullonkauloja. Otan kurvin esimerkkinä: Se, että kaksi linjaa kääntyy nykyään Hesarille, muodostaa hidasteen, sillä valoille ei käsittääkseni ole tehty mitään. Tämä muuten heikentää ennustettavuutta parilla seuraalla pysäkillä, miten kutonen siihen saapuu: Jos ehtii ykkösen edelle kurviin, saa nopeammin valot ja saapuminen tapahtuu parisen minuuttia aiemmin.
 
Takaisin
Ylös