Sivu 3 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345671323 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/390

Viestiketju: Kuljettajarahastus

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7546

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Siiirretään tänne ao. keskustelu:
    Hyvä idis.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Kahden vyöhykkeen kertalippu olisi ostoteknisesti helppo, myydään vaihtoehtoja 1 vyöhyke, 2 vyöhykettä, jne.. Mutta nimenomaan satunnaismatkaajan kannalta vyöhykkeet ovat sekavia.
    Esimerkiksi Ruhrin alueella on käytössä hyvin laaja sektori- tai vyöhykejärjestelmä. Siellä on asiaan varsin elegantti ratkaisu. Lippuja on (muistaakseni) periaatteessa kolmenlaisia: yksi, kaksi ja monta vyöhykettä. Voin arvata, että lipujen menekki on 80 % yhtä vyöhykettä, 16 % kahta ja 4 % monen vyöhykkeen lippuja. Eli on tarpeetonta ylläpitää lippulajeja joiden käyttö on marginaalista ja vaikutus sekä tuloihin että kuormitukseen myös marginaalinen.

    Tämän vuoksi en kannata YTV:n lippu-uudistuksen yhteydessä esitettyä ajatusta kilometriperustaisesta lipunhinnoittelusta. En kannata sitä myöskään sen vuoksi, ettei joukkoliikenteen kustannus perustu kaupunkiliikenteessä matkan pituuteen, koska tyhjätkin paikat maksavat. Ja tyhjiä paikkoja on pakko kuljettaa linjan päästä päähän, vaikka välillä olisikin lyhyen matkaa matkustaja.

    Antero

  2. #32

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Jo 80-luvulla Wienisä oli ratikoissa kertalippujenmyynyiautomaatit, myös perävaunuissa. Vaunun etupäässä oli lappu 'Schaffnerlos'(ilman rahastajaa). Kuljettaja ei myynyt lipuja, mutta häneltä saattoi kysyä että onko lippuni vielä voimassa. Pysäkkiajat olivat lyhyitä, vaunu eteni joutuisasti.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  3. #33

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Esimerkiksi Ruhrin alueella on käytössä hyvin laaja sektori- tai vyöhykejärjestelmä. Siellä on asiaan varsin elegantti ratkaisu. Lippuja on (muistaakseni) periaatteessa kolmenlaisia: yksi, kaksi ja monta vyöhykettä. Voin arvata, että lipujen menekki on 80 % yhtä vyöhykettä, 16 % kahta ja 4 % monen vyöhykkeen lippuja. Eli on tarpeetonta ylläpitää lippulajeja joiden käyttö on marginaalista ja vaikutus sekä tuloihin että kuormitukseen myös marginaalinen.
    Samaa mieltä. Kuinkahan monta seutulippua ratikkakuskit edes myyvät? Jos unohtaisi sen ratikkalipun, niin ratikan sisään voisi jopa riittää laite joka myy vain Helsingin sisäisiä lippuja. Kolikot sisään tai kortin höyläys ja saa lipun, ei yhtään nappulaa :-) Seutulippuja pitäisi sitten ostaa kännykällä, isommista automaateista, tai muuten kuin ratikasta..

    Niin ja näköjään niitä automaatteja on jo ratikkapysäkeillä?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HKL
    Lipunmyyntiautomaatteja on Helsingissä

    * kaikilla metroasemilla
    * Suomelinnan liikenteen terminaaleissa Kauppatorilla, Suomenlinnassa ja Katajanokalla
    * Elielin aukiolla
    * Kampin bussiterminaalissa
    * laivaterminaaleissa: Olympiaterminaalissa, Katajanokalla, Länsiterminaalissa, Makasiiniterminaalissa
    * Rautatientorilla
    * Messukeskuksessa raitiolinja 7:n pysäkin lähellä
    * Lasipalatsin raitiovaunupysäkeillä
    * VR:n asemilla: Pasila, Malmi, Puistola, Huopalahti ja Pohjois-Haaga.
    http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Art...yntiautomaatit
    Perun myös pahat puheeni siitä ettei juna-asemilla ole automaatteja.
    Viimeisin muokkaaja teme; 31.08.2007 kello 16:08. Syy: kirjoitusvirhe

  4. #34

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Osataan sitä näköjään säätää muuallakin, http://www.flickr.com/photos/plasticbag/578303/

    Hyvää tuossa Lontoon purnukassa on se että se on ilmeisesti mukautettu pysäköintilippulaite, valitettavasti huono sellainen...

  5. #35
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Hei!

    HKL:n kannattaisi ehkä katsoa oman talonsa ulkopuolelle, esimerkiksi Keski-Eurooppaan:
    Yleensä tärkeimmillä pysäkeillä on Lippuautomaatti, joista saa kaikkia lipputyyppejä. Tärkeimmät pysäkit eivät rajoitu pelkästään keskustaan vaan tietysti myös muualle. Helsingissä nämä voisivat esimerkiksi olla: Lasipalatsi, Rautatientori, Stockmannin pysäkit, Kauppatori, Satama-pysäkit, Hakaniemi, Sörnäinen, Kaisaniemi, Pasilan asema ja Ooppera. Muitakin tärkeitä varmasti löytyy.
    Vaunuista löytyy kolikoilla toimiva kertalippuatomaatti tai jopa päivä- sarjalippujakin myyvä automaatti. Se, että koneet eivät kestäisi tärinää jne. tuntuu hieman keksityltä, sillä miksi Keski-Euroopassa olevat koneet kestävät ja täällä ei..?
    Näin olen huomannut olevan esimerkiksi: Münchenissä, Nürnbergissä, Leipzigissä, Dresdenissä, Wienissä ja Nordhausenissa. Nämä eivät ole varmastikaan ainoita.
    Kuljettajan kopin sulkemista kokonaan pitää kyllä harkita tarkasti, sillä kuljettajat ovat tärkeitä erityisesti turisteille jne. Toisaalta hyvin eristetty koppi tarjoaa hyvät mahdollisuudet ilmastoinnille ja kuljettaja voi kokonaan keskittyä haastavaan työhönsä.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6556

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Automaatti pysäkillä on siinä mielessä ikävä, että jos vaunu on juuri tulossa, niin joko lippu jää ostamatta kun ei ehdi, tai sitten joutuu odottamaan seuraavaa vaunua.

    Jos automaatti on vaunussa, ei tuota ongelmaa ole. Kun automaatti sijoitetaan oikein, sille mahdollisesti muodostuva jono ei myöskään pidennä vaunun pysäkkiaikoja. Ilkivallaltakin automaatti on paremmin turvassa sisällä vaunussa, vaikka ilkivalta ei tunnukaan onneksi olevan automaateille ongelma (vrt. parkkilippuautomaatit). Tuo tärinäperustelu on ihan huuhaata (tiedän kyllä, että HKL sellaista joskus yritti esittää, en tiedä uskoiko kukaan), vaikka ehkä Helsingin ratikat tärisevät huonon radan takia enemmän kuin saksalaiset serkkunsa

    Vaunuun sijoitettu pieni kertalippuautomaatti voisi olla samantyyppinen kuin Lontoossa on monilla bussipysäkeillä: yhdellä napinpainalluksella valitaan haluttu lippu, sitten syötetään rahat ja automaatti hyväksyy vain käteistä (Lontoossa vain kolikoita, eikä anna edes vaihtorahaa, ja homma toimii nopeasti!)

    Meillä vaan ei osata arvostaa yksinkertaista ratkaisua, vaan halutaan nykyisen monilippuautomaatin kaltaisia typeryyksiä, joissa mm. joutuu erikseen painamaan maksutavan valinnan, kun vaihtoehtoja on tasan yksi! Ja tähän ei sitten käy selitykseksi se, että joskus tulevaisuudessa tapoja voi olla enemmän... Tehdään se maksutavan valinta -vaihekin sitten vasta tulevaisuudessa sinne ohjelmistoon! Tai eipäs muuten tehdäkään. Parkkihallienkaan automaatit eivät tarvitse tuollaista ylimääräistä vaihetta - näytössä vaan lukee että syötä rahat tai kortti. Ei fiksua konetta tarvitse erikseen valmistella painamalla jotain nappia, että kohta tulee käteistä tai kohta tulee muovia.

    On muutenkin aika outoa, ettei monilippuautomaatissa voi maksaa luotto- tai edes pankkikortilla kun se nimenomaan ei ole kertalippukone, vaan tarkoitus on myös ladata aikaa/rahaa matkakortille, eikä ihan pieniä summia.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6556

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GM 5 Näytä viesti
    Kuljettajan kopin sulkemista kokonaan pitää kyllä harkita tarkasti, sillä kuljettajat ovat tärkeitä erityisesti turisteille jne. Toisaalta hyvin eristetty koppi tarjoaa hyvät mahdollisuudet ilmastoinnille ja kuljettaja voi kokonaan keskittyä haastavaan työhönsä.
    Muistelen jossain jlk:n esityslistassa mainitun, että kuljettajan kontakti matkustajiin säilyy neuvontatehtävien muodossa, eli se tarkoittaisi sitten käytännössä sitä, että ohjaamoa ei kokonaan suljeta. Hyvä niin.

  8. #38

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Pysäkkiautomaatit on tyrmätty meillä sillä, etteivät ne kestä ulkona. On se vaan kumma juttu, että parkkilippuautomaatti kestää ulkona, mutta joukkoliikenteen lippuautomaatti ei. Niin, paitsi muualla maailmassa kuin Suomessa...
    Käväisin työasioissa Tukholmassa, terveisiä vaan! Ja näin myös livenä pysäkeille asennettuja kertalippuautomaatteja, jotka olivat ihan tasan samoja koneita kuin helsinkiläiset pysäköintilippuautomaatit.

    Tai ei nyt ihan tasan, sillä yläkulmassa näytti olevan myös magneettiraidan lukija pankkikortteja varten. (Joo joo, sirukortti on modernimpi, mutta ei varmasti ole mahdotonta asentaa samaan kohtaan sirunlukijaa.)

    SL:llä on nykyään kertalipuissa (joita muuten ei kutsuta "kertalipuiksi" vaan "yhden tunnin lipuiksi") kolmen vyöhykkeen taksa. Ja automaatissa oli napit A, B ja C sen mukaan, mille vyöhykkeelle on menossa.

    Homma näytti toimivan. Tosin useimmat matkustajat kulkivat näyttökortilla tai "förköpsremsalla", jonka itsekin ostin Erstan tupakkakioskista (pari sataa metriä Vikingin laivarannasta, Folkungagatanin ja Erstagatanin kulmassa).

    Busseissa ei kuljettaja myynyt kertalippuja, mutta leimasi sarjaliput vanhalla tutulla leimasimella. Matkakortit ovat tulossa tänä talvena ja niiden luklulaitteita varten oli jo telineitä asennettu autoihin.

    Liikenne sujui joustavasti, paitsi kahden liputtoman englantilaisen pyrkiessä kyytiin sellaiselta pysäkiltä, johon automaattia ei vielä ollut ehditty asentaa. Kuljettaja neuvoi kohteliaasti, että lippuja saa viereiseltä kioskilta ja pari muuta ulkomaalasturistia esitteli innoissaan heille samaiselta kioskilta ostamiaan päiväkortteja. Tuollaisethan mekin ostamme, totesi pariskunta ja suunnisti kiireen vilkkaa kioskin luukulle.

    Mutta pysäkkiautomaatit siis toimivat ja ne näyttivät myös huomattavasti selkeämmiltä kuin helsinkiläiset monilippuautomaatit. Eivätkä varmaan pelottaneet tai oudoksuttaneet paatuneempaakaan autoilijaa.

  9. #39

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Käväisin työasioissa Tukholmassa, terveisiä vaan! Ja näin myös livenä pysäkeille asennettuja kertalippuautomaatteja, jotka olivat ihan tasan samoja koneita kuin helsinkiläiset pysäköintilippuautomaatit.

    Tai ei nyt ihan tasan, sillä yläkulmassa näytti olevan myös magneettiraidan lukija pankkikortteja varten. (Joo joo, sirukortti on modernimpi, mutta ei varmasti ole mahdotonta asentaa samaan kohtaan sirunlukijaa.)
    Mielenkiintoista. Parkkiautomaateissa on kyllä meilläkin viivakoodinlukijoita. Minun pitäisi tietää, mutta kun en muista, olen kuitenkin melko varma että sirukorttia ei voi käyttää ilman PINiä eli pitäisi olla numeronäppäimet sen kanssa... Pysäköintiautomaatti ei anna rahaa takaisin, mites se noissa lippuautomaateissa toimii?

  10. #40

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Pysäköintiautomaatti ei anna rahaa takaisin, mites se noissa lippuautomaateissa toimii?
    Se toimi ihan niin kuin meillä pysäköintiautomaateissa. Ohjeteksti kertoi, että automaatti ei anna vaihtorahaa.

    PIN-näppäimistöä ei ollut, joten magneettiraidalla korttimaksu toiminee ilman PIN-koodia (mikä tietysti on turvallisuusriski). Niinhän se on toiminut meilläkin joissain pysäköintiautomaateissa. Ja ilman PIN-koodia on kortilla maksettu myös Tanskan salmien siltamaksuja.

  11. #41

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Minun pitäisi tietää, mutta kun en muista, olen kuitenkin melko varma että sirukorttia ei voi käyttää ilman PINiä eli pitäisi olla numeronäppäimet sen kanssa...
    Siruun lienee mahdollista ohjelmoida muitakin ominaisuuksia kuin nyt käytössä olevat, esimerkiksi muutaman euron PINitön kertaostos joka toimii ainoastaan joukkoliikenteen automaateissa.

    Eikös siukortteihin saa nykyään jo kaikenlaisia kanta-asiakaskorttejakin?

  12. #42

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Se toimi ihan niin kuin meillä pysäköintiautomaateissa. Ohjeteksti kertoi, että automaatti ei anna vaihtorahaa.
    Niin arvelinkin, kiitos.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    PIN-näppäimistöä ei ollut, joten magneettiraidalla korttimaksu toiminee ilman PIN-koodia (mikä tietysti on turvallisuusriski). Niinhän se on toiminut meilläkin joissain pysäköintiautomaateissa. Ja ilman PIN-koodia on kortilla maksettu myös Tanskan salmien siltamaksuja.
    Joo, tarkoitin sitä että päinvastoin kuin magneettiraitaa niin sirua ei kai teknisesti voi käyttää ilman PINiä. Samalla kortilla olevaa nauhaa toki voi, niin kauan kun se on siinä kortissa...

  13. #43

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1931

    oletus Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Joo, tarkoitin sitä että päinvastoin kuin magneettiraitaa niin sirua ei kai teknisesti voi käyttää ilman PINiä.

    Minun ymmärtääkseni PIN ei ole pakollinen sirukortilla. Tai siis PIN on, mutta sen kysyminen voidaan kytkeä pois.

  14. #44

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Minun ymmärtääkseni PIN ei ole pakollinen sirukortilla. Tai siis PIN on, mutta sen kysyminen voidaan kytkeä pois.
    Selvittelin asiaa ja näin sen täytyy olla, noita PINnittömiä sovelluksia on yllättävän paljon. Edelleenkän en ihan täyttä varmuutta asiasta saanut. Siruilta pystyy sinänsä lukemaan tietoa, mutta olen elänyt semmoisessa uskossa että maksutiedot on suojattu PIN-kyselyllä.

  15. #45
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Selvittelin asiaa ja näin sen täytyy olla, noita PINnittömiä sovelluksia on yllättävän paljon. Edelleenkän en ihan täyttä varmuutta asiasta saanut. Siruilta pystyy sinänsä lukemaan tietoa, mutta olen elänyt semmoisessa uskossa että maksutiedot on suojattu PIN-kyselyllä.
    Esimerkki PIN:nittömästä maksusta: Tampereen uudet pysäköintilippuautomaatit. Sirukortti sisään, sirukortti ulos. Sitten painellaan 20 sentin erissä lisää maksua ja kun haluttu summa on koossa, painetaan vihreää lipukepainiketta.

    Käytännössä siis siru luetaan ensin ja sitten määritellään maksun suuruus ilman että sirua käytettäsiiin enää uudestaan lukijassa. Ihan kuin magneettiraidan lukisi, periaatteessa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajarahastus busseissa
    kirjoittanut omp foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 19.07.2017, 21:14
  2. Kuljettajarahastus Saksassa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.01.2008, 19:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •