Norrköpingin raitiotiet

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Muistaako kukaan että mitä reittiä raitiolinja numero 1 kulki Norrköpingissä (Ruotsi)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Todella hyvännäköistä raitiotietä ollaan Norrköpingiin tekemässä. Kartan perusteella rata tulee kulkemaan omalla kaistallaan ajoradan vierellä tai kokonaan autoliikenteestä erillisellä radalla korttelien läpi. Lisäksi jos tulkitsen karttaa oikein, pääosasta rataa näyttäisi tulevan nurmirataa. Kyllä sitä siis länsinaapurissa osataan...
 
Vs: Norrköping

Tietoja Ruotsin raitioteistä kannattaa yleensä etsiä http://www.ss.se/
-osoitteesta.

Toistaiseksi tuo osoite vielä toimii uusien rinnalla, mutta jo pari vuotta sitten seura päätti, että ss.se jäisi jatkossa vain Djurgårdslinjenin (AB Stockholms Spårvägar) aktiivien sähköpostiosoitteisiin. Siirtymäaika jatkuu vielä, mutta kannattaa jo nyt tietää sivuston "selväkieliset" osoitteet
http://www.spårvägssällskapet.se
(joo, toimii å:lla ja ä:llä) ja
http://www.sparvagssallskapet.se
(kielellisesti rajoittuneille koneille).
 
Vs: Norrköping

mitähän Helsingissä oikein näperrellään? Ei kai oikein voi mitään.

Tosiaan ei tiedä, että pitäisikö itkeä vai nauraa, kun katsoo täkäläistä radanrakennusta. Täytyy varmaan itkeä. :cry: Vaikka museotasoisen radanrakennuksen haittapuolina on niin kaluston kuin radankin nopea kuluminen, pidän erittäin merkittävänä ongelmana sen aiheuttamaa imagohaittaa. Ei nimittäin ole helppoa markkinoida uutta modernia ja palvelukykyisempää ratikkaa (kuten vaikka jokeria), kun kaikki uudetkin osuudet tehdään päin erästä ruumiinosaa. Miksi täällä pitää hakata päätä seinään jatkuvasti? Varmaan siksi, että esimerkkiä oikeasta radasta ei ole Suomessa. Miten sellaisen saisi?
 
Vs: Norrköping

Miksi täällä pitää hakata päätä seinään jatkuvasti? Varmaan siksi, että esimerkkiä oikeasta radasta ei ole Suomessa. Miten sellaisen saisi?
Kyllä kai kysymys ennemminkin kuuluu, että miksi edelleen jääräpäisesti radat rakennetaan niin kuin rakennetaan. Eihän täällä umpiossa eletä tietämättä mitä maailmalla tapahtuu.
 
Onko niin, että saksalainen BoStrab on ohjenuorana myös tuota Norrköpingin uutta osuutta rakennettaessa?
 
Toiseen keskusteluun liittyen tuli esille Norrköpingin uusi raitiotie Ljura - Navestad (4 km), joka maksaa 160 miljoonaa kruunua eli noin 40 Mkr = 4 M€/km. Laitan tähän ketjuun, koska täällä on kuviakin.

Yllämainittu hinta ei toki sisällä vaunuja eikä varikkoa, kun kyse on nykyisen raitiotien laajennuksesta.

Laajennuksen olosuhteet vastaavat suomalaista lähiörakennetta. Laajennukseen sisältyy, kuten tekstistä ilmenee,myös muut katutyöt. On hyvin mahdollista, että esim. Tampereen ja Turun lähiöissä päästään tähän hintaan.

Raitiotien ensimmäinen osuus 2,6 km avataan 15.8.2010. Tämä on muuten varsin helppo ulkomaanreissu, Norrköping on n. 1,5 h junamatkan päästä Tukholmasta, joten siellä voi käydä vaikka "päivä Tukholmassa" - risteilyllä.

Linkki faktoihin:

Infosivu
Yleiskartta (huom: punainen täydennysrakentamista]
Faktat lehdistölle
 
Raitiotien ensimmäinen osuus 2,6 km avataan 15.8.2010. Tämä on muuten varsin helppo ulkomaanreissu, Norrköping on n. 1,5 h junamatkan päästä Tukholmasta, joten siellä voi käydä vaikka "päivä Tukholmassa" - risteilyllä.

Helpompi, halvempi ja nopeampi tapa Norrköpingin päivämatkalle on Finncommin lento Vantaalta, alkaen 49 euroa suuntaansa. Kentältä pääsee kaupunkiin bussilla nro 116.
 
Riippuu varmaankin siitä, mistä on lähdössä. Itselleni laiva + juna - vaihtoehto on sattuneista syistä paljon houkuttelevampi, samoin kuin tamperelaisille juna + laiva + juna.
 
Takaisin
Ylös