Mikä näistä on paras vaunu?

Mikä näistä on paras vaunu?


  • Äänestäjiä yhteensä
    41
Paras on tietysti se lapsuuden kotilinjan vakiovaunu. Siis vastaan Nr I.
 
Ratti-Karioissa oli jotain niin salaperäisen hienoa. Itseasiassa myös aikanaan kuljettajarahastukseen modernisoimattomissa Keppi-Karioissa oli paljon samaa.
 
Kotilinjallani M, sittemin 4 oli suuri uudistus telivaunu: Asean Arkku.
Kaikkina aikoina on tullut aina uusia entistä parempia vaunuja.
 
MLNRV 1 on mielestäni paras, koska se on sopiva sekoitus vanhaa (kuten pyöreät takalamput) ja uutta (kuten hopealedikilvet).
 
MLNRV 1 on mielestäni paras, koska se on sopiva sekoitus vanhaa (kuten pyöreät takalamput) ja uutta (kuten hopealedikilvet).

Ehdottomasti sama. Vaunu on ajattoman tyylikäs, teknisesti ilmeisen toimiva paketti (kun vielä 40-vuotiaana vaunuihin kannattaa tehdä iso remppa) ja matkustusmukavuudeltaan ehdoton ykkönen (väljyys, avaruus, hyvät näkymät, nyt vielä toki esteetönkin ja plussana Stadin sporien ehdottomasti paras matkustuspaikka eli väliosan ylätasanteella ovien puolella, kasvot menosuuntaan istuen. Oikein tilava ja mukava, ykkösluokan paikka.) Plussana MLNRV kakkoseen verrattuna nuo mainitut tyylikkäät ja erottuvat hopeiset/valkoiset linjakilvet.
 
Tarkasti ottaen voidaan myös keskustella siitä mikä sana "paras" oikein tarkoittaa ?
1) teknisesti paras ja kehittynein vaunu ? Silloin vastaus lienee luonnollisesti Artic.
2) henkilökohtainen suosikki, syy voisi olla esim. nostalgia, ulkomuoto, sisustus ja jne.
Omalta osaltani annoin ääneni Ratti-Karialle y.m. syistä.
 
Mun mielestä tällainen vapaa kysymys on virkistävä poikkeus täällä jlf:llä. Ei tarvitse määritellä tukahduksiin asti, vaan paras merkitsee juuri sitä, mitä kysymyksessä sanotaan, ja vastaaja päättää kriteerinsä ihan itse. Ei tarvitse edes perustella, jos ei halua tai ei osaa.

Mun mielestä NrI on paras ihan vaan siksi, että se on lapsuuteni tavallisin ratikka, se kaikkein tutuin. Luulen, että aika moni on vastannut samoin kriteerein, vaikka harva sen myöntää. Voi myös olla, että monella vastaus tulee alitajunnasta eikä edes ymmärretä, miksi joku tuntuu parhaalta. Tällaiseen kysymykseen voi ja saa vallan hyvin vastata tunneperäisesti.

Sitten on tietysti kuljettajajäsenet – varmaan heille paras on se, joka on työkaluna mukavin. Ja voi olla, että joku foorumilainen kuuluu huoltohenkilökuntaan. Ehkä paras on silloin se, jossa on vähiten vikoja ja jonka viat ovat helpoimmin korjattavissa. Ehkä joku suunnittelee tai myy raitiovaunuja työkseen – silloin oma tuote on varmaan se kaikkein paras.

Kysymys teille, jotka valitsitte Ratti-Karian, äänestyksen tämänhetkisen johtajan. Mitä luulette – olisiko tuo vaunutyyppi tuntunut yhtä kiehtovalta, jos siinä ei olisi ollut rattia?
 
Ratti-Kariasta vielä: myönnän että ratti vaikutti jonkinverran asiaan, mutta kokonaisuus ratkaisi (siis myös nuoruuteni muistot upouudesta, hienosta ratikasta, sen pehmeät, pyöreät linjat ja tyylikäs sisustus). Ennen Ratti-Karian tuloa suosikkini olivat Asean Arkut ja nyttemmin olen yhä enemmän arvostanut myös NrI.
 
Niinpä. Edellä lueteltujen lisäksi Ratti-Kariassa hienoa oli myös pehmeä ja keinuva kulku. Mahtoivatko tummat paneelit olla jopa mahonkia tai vastaavaa?
 
Niinpä. Edellä lueteltujen lisäksi Ratti-Kariassa hienoa oli myös pehmeä ja keinuva kulku. Mahtoivatko tummat paneelit olla jopa mahonkia tai vastaavaa?

Ottaen huomioon, että milloin ja missä valmistuivat, niin kyllä sisustus lienee kotimaista koivuvaneria, joka on petsattu tummaksi. Luulisin.
 
Ratti-Karialla hurjaa kyytiä 1970-luvulla

Ratti-Kariassa olen saanut hurjinta kyytiä välillä Hakaniemi - Varsapuiston pysäkki 1970-luvun alkupuolella. Linja oli kolmonen. Hakaniemestä etelään päin ei radassa ollut silloin sellaisia mutkia kuin nykyään, joten lähtö pysäkiltä oli "nopea". Liisankadun risteyksessä oli sama kurvi kuin tänäänkin. Eipä sitä ennen kuljettaja viitsinyt juurikaan jarrutella. Mutkan jälkeen seuraavan vaihteen asennon kuljettajan on täytynyt nähdä edellä kulkeneen vaunun perusteella. Oli siis Hakaniemessä tarkkaillut, että mikä vaunu menee edelle. Eipä saa sellaista kyytiä nykyisin, ehei!
 
Takaisin
Ylös