Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-21/21

Viestiketju: Uusi terminaali Jätkäsaareen

  1. #16

    Liittynyt
    15.09.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    197

    oletus Vs: Uusi terminaali Jätkäsaareen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Juu, mulle tuli kans mieleen, että ei tuo nyt kuvissa kovin poikkeavalta näytä. Tietty jos matkustajat valtoimenaan kakkivat istuimille, niin sitä pitäisin ongelmana.
    Tuli tämä vanhahko juttu mieleen. Paskoimme housuun bussissa Turkuun
    Pikku Antin autosta on kumi puhjennut.

  2. #17

    Liittynyt
    08.05.2009
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Uusi terminaali Jätkäsaareen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Itse olen muutaman kerran tullut laivalta ja jonkun kerran ollut muutenkin ruuhkaratikoiden kyydissä ja täytyy allekirjoittaa tuo Hesarin juttu. Tunnelma on jotenkin oudolla tavalla ahdistava, vaikkei suoranaista häiriökäyttäytymistä edes olisi. Ihmisillä on valtavat määrät tavaraa ja paniikki siitä, että osaavat jäädä oikealla pysäkillä pois. Missään ns. normaalissa ruuhkaratikassa (yleisötapahtumat tai kun vuoro on jäänyt välistä) en ole vastaavaan törmännyt, vaikka ihmisiä saattaa olla kyydissä paljon tiiviimmin.
    Epäonnistunut viestintä yhdistettynä ahtauteen, päihtyneisiin ja joillekin matkustajille vieraaseen liikennevälineeseen ja järjestelmään vaikuttaisivat aiheuttavan käytös- ja viihtyvyysongelmia ysin ratikassa. Seudun ulkopuolisille ratikan käyttäjille saattaa olla hankala hahmottaa helsinkiläisessä joukkoliikenteessä noudatettavia käytäntöjä, siis kirjoittamattomia sääntöjä, varsinkin jos matkalainen reissaa parin vuoden välein keskustan terminaaleista Länsisatamaan ja vv. Nämä satunnaiset matkustajat muodostavat siten oman erikoisryhmänsä, joka tarvitsee räätälöidyn palvelun, jotta ratikassa matkustaminen sujuisi heiltä asiallisesti ja arvokkaasti sekä "viharatikka"-tyyppisestä turhautumisesta kärsivien säännöllisten matkustajien määrä jäisi mahdollisimman vähäiseksi.

    Satunnaisella matkustajalla on usein kiire eikä hän tästä syystä ehdi jäädä lukemaan infokylttejä, varsinkaan sellaisia riittävän laajoja, joissa annettaisiin juuri häneltä puuttuvia tietoja. Jos ratikka on pysäkillä, niin matkustajalle on järjellisintä ängetä siihen isompia ihmettelemättä, koska lyhyitä vuorovälejä ei välttämättä ymmärretä. Julkisilla matkustaminen saattaa olla heille yhtä harvinaista kuin Tallinnassa käyminen, jolloin kotiympyröistä vapautunut mieli toimii päihtyneen vapautuneesti myös helsinkiläisten joukkoliikennematkustajien keskuudessa. Eikä näitä päihtyneitä ole kukaan kaitsemassakaan, vaunussa on riittävästi samassa tilassa olevia, ettei sosiaalinen paine riitä poistamaan häiriökäyttäytymistä.

    Satunnaiset matkustajat eivät osaa seurata matkan etenemistä maiseman perusteella, heidän pitää olla jatkuvasti valmiina poistumaan vaunusta oikealla pysäkillä tai muuten heitä uhkaavat suurkaupungissa väijyvät, käsityskyvyn ylittävät vaarat. Terra incognitaan kuuluu myös tietämättömyys matka-ajasta, kestäneekö Rautatieasemalle viisi minuuttia vai kolmevarttia ja siksi on edelleen järjellistä ängetä täyteen vaunuun, vaikka perässä näyttäisi olevan kolme jonossa. Satunnainen matkustaja jatkanee bussilla tai junalla kotiseudulleen ja siksi on varminta olla ajoissa odottamassa jatkoyhteyden lähtöpaikalla, joka vielä pitäisi löytää.

    Satunnainen matkustaja saattaa siis olla epävarma ja/tai tietämätön Helsingistä, sen ratikoista kaikkineen ja siksi stressaantunut, vapaa oman elämänpiirin sosiaalisesta kontrollista sekä vielä näiden lisäksi päihtynyt. Ratkaisuna edelläesitettyihin Länsisataman terminaalin voisi paneloida info-tauluilla, automaateilla ja niiden ohjeilla, laittaa vartijoita vaunuihin ja laatia muutama web-sovellus mobiiliappseineen tai lisätä ratikoihin rahastajat.

    Rahastaja on niin päihtyneille kuin muille eksyneille matalan kynnyksen käyttöliittymä useimpiin heidän ongelmiinsa, joka parhaimmillaan toimii myös aktiivisesti ehkäisten ongelmien syntyä ja kärjistymistä. Pelkällä läsnäolollaan rahastaja ehkäisee sikailua, juomista, roskaamista ja osoittaa tilan olevan jo jonkin auktoriteetin hallussa, joten matkustajien, joita tilan haltuunotto vaikka mölyämällä saattaisi kiinnostaa, olisi haastettava läsnäoleva rahastaja ennen ilkivallan aloittamista.

  3. #18

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Uusi terminaali Jätkäsaareen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tuohon ei taida pidemmän päälle auttaa kuin isompi kalusto ja alkoholipolitiikan säätäminen silleen, että älyvapaa kaljaralli loppuu.
    ...tai Talsinki-tunneli. :P

  4. #19

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Uusi terminaali Jätkäsaareen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Satunnainen matkustaja saattaa siis olla epävarma ja/tai tietämätön Helsingistä, sen ratikoista kaikkineen ja siksi stressaantunut, vapaa oman elämänpiirin sosiaalisesta kontrollista sekä vielä näiden lisäksi päihtynyt. Ratkaisuna edelläesitettyihin Länsisataman terminaalin voisi paneloida info-tauluilla, automaateilla ja niiden ohjeilla, laittaa vartijoita vaunuihin ja laatia muutama web-sovellus mobiiliappseineen tai lisätä ratikoihin rahastajat.
    Tässä olisi kyllä pointtia. Vaikka ei olekaan taloudellisesti järkevää palauttaa rahastajia kaikkiin vaunuihin, niin ei pidä olla dogmaattinen: ihan hyvin HSL:n tai HKL:n palveluksessa voisi olla muutamia rahastajia. Terminaalivuorojen lisäksi tarvetta rahastajille olisi varmasti suurtapahtumien lisäliikenteen yhteydessä ja opastajina asemilla sekä pysäkeillä poikkeustilanteissa. Lippuja rahastajat voisivat myydä myös asemilla ja pysäkeilla varsinkin siellä, missä turistit ovat liikkeellä.
    Ville

  5. #20

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Uusi terminaali Jätkäsaareen

    Ongelma #viharatikka_9 ratkeaisi tai lievenisi kertaheitolla, jos kasin ratikan päättäri vedettäisiin Länsisatamaan. Iso osa matkustajista tähtäisi metroasemalle ja sieltä on jo parin vuoden sisällä pääsy idän lisäksi länteen.

  6. #21

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Uusi terminaali Jätkäsaareen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    ...tai Talsinki-tunneli. :P
    Perinteisestihän metron tulevaisuusvisiot ovat laittaneet muun joukkoliikenteen kehittämisen jäihin. Voiko Jätkäsataman terminaalihankkeesta päätellä, että metroa Tallinnaan ei ole tulossa, vai pitäisikö tässä jo alkaa miettiä vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia terminaalille?

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Raitiolinja 8 ei liikennöi Salmisaaresta Jätkäsaareen 2.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.04.2014, 19:00
  2. HSL: Raitiolinja 8 ajaa Jätkäsaareen 7.7. alkaen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.07.2012, 14:12
  3. HSL: Ratikalla Jätkäsaareen ensi vuoden alussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.11.2011, 15:05
  4. Kampin terminaali, vaikutus matkustajamääriin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 18:25
  5. Lusiin terminaali matkustajille ja rahdille
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.09.2008, 01:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •