Raitiovaunuhavaintoja touko - kesäkuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Torstai 1.6

Linjan 8 vaunut 56 ja 96 ajoivat peräkkäin Mechelininkadulla Marian sairaalan kohdalla n. klo. 17.30 suuntana Ruoholahti. Kasin kohdalla on enemmän sääntö kuin poikkeus että vuorot eivät pysy aikataulussa ruuhka-aikoina koska vaunut jumittuvat Mechelininkadun ruuhkiin, kyllä kasi pitäisi saada omalle kaistalleen Mechelininkadulla välillä Hietaniemenkatu - Itämerenkatu, viimeistään silloin kun linjaa jatketaan Jätkäsaaren uudelle asuinalueelle. Nyt kun Leppäsuota aletaan rakentamaan niin ilmeisesti välille Hietaniemenkatu - Marian sairaala tulee oma kaista raitiovaunuille joten sekin tuo hieman helpotusta. Pahin sumppu on kuitenkin väli Marian sairaala - Itämerenkatu jonka matka-aika saattaa ruuhkassa olla välillä jopa 5-7 minuuttia, Ongelmaksi taitaa muodostua katutilan puute kun toisella puolella on sairaalan seinä ja toisella hautausmaan muuri.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
aki sanoi:
Ongelmaksi taitaa muodostua katutilan puute kun toisella puolella on sairaalan seinä ja toisella hautausmaan muuri.
Onhan siellä tilaa hienosti kiertää Songin talo sekä Marian sairaala satamaradan kuilun ja Leppäsuon aukion kautta. Mutta tätä ei voi tehdä, sillä tila on pidettävä joutomaana vielä vuosikymmenet sen varalta, että keskustatunneli voitaisiin joskus tehdä.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Onhan siellä tilaa hienosti kiertää Songin talo sekä Marian sairaala satamaradan kuilun ja Leppäsuon aukion kautta. Mutta tätä ei voi tehdä, sillä tila on pidettävä joutomaana vielä vuosikymmenet sen varalta, että keskustatunneli voitaisiin joskus tehdä.

Mietin tätä usein kulkiessani kasilla. Se olisi muutenkin melko luonteva reittiratikalle lukuunottamatta paria ongelmaa. Kun ratikka kääntyy kuilusta Mechelininkadulle, täytyy sen kuitenkin ylittää kaksi risteystä. Eli onko se tarpeaksi hyödyllinen. Leppäsuon rakennussuunnitelmat myös ovat aikamoinen ongelma. Alue myllätään luultavasti aika tehokkaasti ympäri, joten ainakaan lähivuosina ei kannata siitä mennä. Olis kyllä hienoa nähdä siellä linja, vaikka sitten uusi linja Pasilasta tai vaikka toisen satamaradan tunnelista...

Jos suomalainen autoilija vain ymmärtäisi, että vähemmällä autojen määrällä se ratikka kulkisi hyvää vauhtia ja näin sen autonkin kotiinjättäminen olisi helpompaa. Ja tähän liittyen se rakikkahavainto: Tässä pari viikkoa sitten kasin kuski veteli semmosta vauhtia Runeberginkadun pätkällä, että oikein hirvitti. En aiemmin ole moista kokenut. Mulla on vielä tapana aina seistä ratikassa.
 
Perjantaina 2.6.2006 linjalla 4 oli iltapäiväruuhkan aikaan ajossa jopa viisi Variotramia vuoroissa 146, 147, 148, 149 ja 140. Jokaisen mainitun vuoron välissä oli täsmälleen yksi vuoro, jossa oli vanha vaunu. Kyseessähän oli viimeinen arkipäivä, jolloin liikennöitiin talviaikataulujen mukaan.
 
NS sanoi:
Perjantaina 2.6.2006 linjalla 4 oli iltapäiväruuhkan aikaan ajossa jopa viisi Variotramia vuoroissa 146, 147, 148, 149 ja 140. Jokaisen mainitun vuoron välissä oli täsmälleen yksi vuoro, jossa oli vanha vaunu.

Tuohan on mahdollisimman optimaalista, järkevintä kaluston käyttöä. Kun joka toisessa vuorossa olisi säännöllisesti matala ja joka toisessa korkea, niin matkustajat oppisivat tämän. Vuorovälin ollessa 4-5 min ei olisi kohtuutonta jäädä odottamaan seuraavaa vuoroa, jos se mataluus on itselle kirjaimellisesti kynnyskysymys.
 
NS sanoi:
Perjantaina 2.6.2006 linjalla 4 oli iltapäiväruuhkan aikaan ajossa jopa viisi Variotramia vuoroissa 146, 147, 148, 149 ja 140. Jokaisen mainitun vuoron välissä oli täsmälleen yksi vuoro, jossa oli vanha vaunu. Kyseessähän oli viimeinen arkipäivä, jolloin liikennöitiin talviaikataulujen mukaan.

Siinäkin mielessä järkevää, mikäli nuo ruuhkavuoron vaunut oli toisessa suunassa kilvitetty terminaaliin.
Terminaalistahan nousee kyytiin paljon heikkokuntoisia matkustajia painavine kantamuksineen.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Tänään näin pitkästä aikaa HKL 12:n linjalla 1A. Toivottavasti näitä näkyisi vielä pitkään katukuvassa.


Myös perjantaina 2.6. tämä vanhus oli linjalla 1A,
kuva.
 
Myös tänään ke 7.6. linjan 1A aamuruuhkassa oli vaunu #12. Laitan kuvia verkkoon, kunhan pääsen kotiin reissulta. Nyt olen läänin pääkaupungissa, jossa on myös nostalginen skene... ;)
 
Yritin itsekin yhtenä päivänä ottaa kuvia kiireisesti. Hieno digipokkarini kuitenkin automaattiasetuksilla pilasi liki kaikki kuvat. Onneksi #12 kuitenkin kulkee usein. Vilaukselta näen joka aamu, kun odotan bussia AK-kadulla. Ehkä lähden jonain aamuna vähän aiemmin töihin, niin ehdin käydä bongaamassa.

Tietääkö joku, missä vaiheessa #9 on Tallinnassa? Entä perävaunu 505? Aiotaanko sitä todella vedellä liikenteessä? Sitä odotan suurella innolla!
 
Vesa Nurminen sanoi:
Tietääkö joku, missä vaiheessa #9 on Tallinnassa? Entä perävaunu 505? Aiotaanko sitä todella vedellä liikenteessä? Sitä odotan suurella innolla!
Eiköhän 505 jää vain tilauskäyttöön, jos se entistetään. Ovet toimivat rahastajan komennossa, samoin viestiliikenne kuljettajalle vaunun lähtövalmiudesta.

Rahastajan käyttö perävaunussa ylipäätään ei ole mitenkään välttämätöntä. Monissa kaupungeissa ajellaan vanhoin perävaunuin, kun ovien ohjaus on kytketty kuljettajalle.

Antero
 
Vaunuun 505 ei ole tulossa oviautomatiikkaa eikä buscomeita, eikä se tule linjakäyttöön. Siitä tulee siis tilausajoperävaunu. Sen sijaan vaunu 9 varustetaan ymmärtääkseni samoin kuin 12 täysin linjaliikennekelpoiseksi.
 
Milloinkohan tuosta 80v. kyltistä luovutaan. Mikäs linja seuraavaksi täyttää noin paljon? :)

Menitkö montakin kertaa reitin läpi? Kiitos kuvista!
 
Vesa Nurminen sanoi:
Mikäs linja seuraavaksi täyttää noin paljon? :)

Arabian raitiotie avattiin liikenteelle 16.9.2006. Sinne kulki aluksi linja W Kauppatorilta.
 
339-DF sanoi:
Arabian raitiotie avattiin liikenteelle 16.9.2006. Sinne kulki aluksi linja W Kauppatorilta.

Siis 1926. Näinhän se on. Sitä siis odottelemaan. Olisikohan muuten #9 ja perävaunu 505 ajossa silloin? Syksyksi uhkaavat saada. Ainakin 339:n odotan saapuvan paikalle. Nyt jännittää... Kuvitelkaapa, jos ajossa ovat sekä 9+505, 12 ja 339!
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös